پارچه‌های قابل بازیافت، این یک مسئولیت اجتماعی است!

پارچه‌های قابل بازیافت، این یک مسئولیت اجتماعی است!

به قلم: مژگان احمدی

این مطلب از چیدانه به موضوع پارچه‌های قابل بازیافت اختصاص دارد. تقریبا همه ما می‌دانیم که در سده های اخیر، آسیب بسیار زیادی را به طبیعت و محیط زیست وارد کرده‌ایم. چیزهایی که شاید تا سال‌ها و قرن‌ها نیز نتوان آنها را جبران کرد و یا حتی اغراق نیست اگر بگوییم که هیچ وقت قابل جبران نخواهند بود!

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در دنیای پر پیچ و خم آلودگی‌های محیط زیست وجود دارد، استفاده از وسایل غیرقابل بازیافت است. به همین دلیل هم هست که به طور سالانه راه های بسیار متفاوتی در سراسر دنیا در زمینه‌های بسیار متنوعی ابداع می شود که با ایجاد و تولید وسایلی قابل بازیافت، آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. در ادامه تصمیم داریم به معرفی پارچه‌های بازیافتی بپردازیم که نقش بسیار مفیدی در سلامت هرچه بیشتر محیط زیست دارند. پس با ما همراه باشید.

chidaneh ad banner
بازیافت پارچه

بازیافت پارچه

به طور کلی باید بگوییم که مفهوم بازیافت به روشی باز می گردد که می تواند زباله های جامد را کاهش دهد و سلامت هرچه بیشتر محیط زیست را تامین کند. طبیعی است که استفاده از این مقوله برای تمامی صنایع و کسانی که در هر زمینه‌ای دستی در تولید دارند، وظیفه ای اجتماعی و محیط زیستی به حساب می‌آید. این موضوع در دنیای نساجی و تولید پارچه‌های قابل بازیافت نیز جایگاه مهمی را از آن خود کرده است. تا جایی‌که امروزه، بازیافت پارچه به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات در این عرصه شناخته می شود.

پارچه های بازیافتی

جنس پارچه‌های قابل بازیافت از چیست؟

منسوجات و پارچه های بازیافتی در واقع ترکیبی از الیاف زیست تجزیه پذیر و پلاستیک های تجزیه ناپذیر، اما قابل بازیافت هستند. به همین دلیل مقوله بازیافت پارچه می تواند در این حوزه، بسیار هوشمندانه و البته مسئولیت پذیرانه باشد.

نکته ای که حتما باید به آن اشاره کرد این است که بازیافت پارچه و استفاده از پارچه های قابل بازیافت می تواند از نظر اقتصادی نیز گامی رو به جلو باشد. چراکه بسیار مقرون‌به صرفه است و نیاز به چنین مواردی را نیز به حداقل خواهد رساند:

  • فضای کافی برای دفن زباله ها
  • مصرف منابع طبیعی
  • نیروی کار
  • مصرف انرژی
پارچه های قابل بازیافت

در پایان

با توجه به تمامی این موارد باید اشاره کنیم از آنجایی که امروزه، استفاده از انواع پوشش های پارچه ای بیشتر از هفتاد درصد از فضای زندگی و کار افراد را دربرگرفته، استفاده از پارچه های بازیافتی نیز می تواند به عنوان جریانی بزرگ و حرکتی تاثیرگذار شناخته شود.

مطلب پیشنهادی: پارچه مبل راحتی، کدوم جنس بهتره

حتی اگر نگاهی ساده و اجمالی به اطراف خود بیندازید، مشاهده خواهید کرد که پوشش تمامی وسایل، اعم از مبلمان، رومیزی، پرده، پوشش های دیوار، مبلمان داخل ماشین و حتی لباس هایمان و… از جنس پارچه هستند. به همین دلیل هم تولید و استفاده از پارچه های قابل بازیافت را می توان به نوعی لازم و ضروری دانست تا کمترین میزان آسیب از حوزه نساجی به محیط زیست وارد شود.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه