Chidaneh.com placeholder image

خانه مشا، ویلای سفید و درخشان در دامنه البرز!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجستهبناهای معماری شاخص همیشه الزاما از حجم های عجیب غریب با شکل های نامتعارف به وجود نیامده اند. بازی با حجم های ساده گاهی منجر به خلق معماری های برجسته ای می شود که هرکسی را به حیرت وا می دارد. یکی از نمونه های این بناهای برجسته که برنده ی جایزه جامعه ی معماران امریکا شده است، خانه مشا اثری دیگر از معماران برجسته ی ایرانی، گروه معماری موج نو به سرپرستی لیدا الماسیان و شاهین حیدری است که در منطقه خوش آب و هوای دشت مشا در نزدیکی تهران واقع شده است. چیدانه شما را دعوت به خواندن جزییات این پروژه ی زیبا و متفاوت می کند.

سرویس خواب بالسا

اطلاعات کلی پروژه خانه مشا در تهران

  • دفتر معماری: معماری موج نو
  • مکان: ایران، تهران، دماوند، مشا
  • سرپرست معماران: لیدا الماسیان، شاهین حیدری
  • معماران همکار: مریم امان پور
  • مساحت: 260 مترمربع
  • سال پروژه: 1394-1395
  • عکاس: پرهام تقی اف
  • اعضای تیم: شیدا قطبی، سهیلا زاهدی، ایلناز عشایری، الناز شکروی، فاطمه هنربخش
  • طراح سازه: یعقوب عابدپور
  • کارفرما: خصوصی

از زبان معمار: گره خوردن ذات بشر با طبیعت، موضوعی غیر قابل انکار است، بنابراین مکان این پروژه، محدوده ی مشا در شمال تهران در دامنه های رشته کوه البرز در نظر گرفته شد.
قبلا در مطلب در کدام منطقه ییلاقی اطراف تهران، ویلا بخرید؟ شما را با منطقه مشا در دماوند  آشنا کردیم.

شیب تند و محدوده ی بین کوه ها با چشم انداز به دشت مسطح مشا، ما را بر آن داشت تا حس تعلیق و چشم اندازی وسیع برای همه ی فضاها به وجود آوریم.

مطلب پیشنهادی: ۹ جاذبه گردشگری اطراف تهران برای سفری یک روزه

هدف ما که ادغام طبیعت با زندگی انسانی بود، ما را به سمت توزیع عمودی کاربری ها با اشغال کمتر زمین برای ساختمان و تخصیص سهم بیشتری از زمین به طراحی محوطه رهنمون کرد.

شکل در  نظر گرفته شده برای این پروژه یک حجم عرضی با جهت گیری از دامنه به سمت دشت مشا بود، در نتیجه این سه جعبه ی طره شده (معلق) با چرخش مشخص نسبت به یکدیگر شکل گرفتند.

متعاقبا فضاهای اضافی تولید شدند و سقف هر طبقه تراس طبقه ی دیگر شد. شیب تند سایت، به هر جعبه کاملا حس معلق بودن می دهد. کاربری ها از سطح بالاتر به پایین تر به ترتیب توزیع شده اند.

برای داشتن یک چشم انداز بی نهایت، وجوهی از جعبه ها که رو به دشت هستند، دارای پنجره های تمام قد با دیدهای پانارومایی می باشند. در این پروژه پنجره ها نقشی بیش از بازشو یا عنصر ساختاری دارند، آن ها مانند یک پرده ی شفاف بین درون و بیرون هستند که فضاهای داخلی را لبریز از چشم اندازهای طبیعی می کنند.

یک ستون لوله ای مایل در نقطه ی تقاطع جعبه ها قرار گرفته که پله ها را پوشش می دهد و یک وید به وجود آورده که به خاطر موقعیتش دیدی مایل بین سه طبقه ایجاد کرده و تعامل بین اعضای خانواده را بهبود می بخشد.

با استفاده از چوب که یکی از عناصر طبیعی اصلی است، حس طبیعت را در فضاهای داخلی بیشتر جاری کردیم که در کف و دیوار اتاق های ورزش و راه پله می توان این عنصر را دید.

برای حفظ خلوص فرم بنا، ساختمان با یک پوسته ی سفید منفرد پوشیده شد که باعث شد حجم بنا در دامنه ی کوه متمایز و درخشان به نظر برسد.

برای پیوستن به اهالی فن چیدانه و معرفی پروژه های برجسته ی خود همین امروز اقدام کنید. در سایت ثبت نام کنید و پروژه های خود را وارد کنید تا مخاطب های بی شمار چیدانه آن ها را ببینند و برای انجام پروژه های معماری و طراحی دکوراسیون داخلی به شما مرجعه کنند. به همین سادگی!

ویلاهای زیبایی که توسط معماران ایرانی ساخته شده اند را از دست ندهید:
ویلای شماره یک، خانه روستایی زیبا در دل مازندران!
معماری خیره کننده ویلای سریع لواسان در ۱۷ روز!
خانه ما، گلستانه: ویلای مینیمال زوج معمار در چالوس

ویلای درخت سیب خانه باغی ایرانی در دل دماوند!
گودال باغچه مهدوی ویلا ی مدرن در بافت تاریخی یزد!

منبع: Archdaily | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه