دکوراسیون مدرن: کاربردی‌ترین، ساده‌ترین و زیباترین سبک

دکوراسیون مدرن: کاربردی‌ترین، ساده‌ترین و زیباترین سبک

به قلم: حدیث حقیقت

دکوراسیون مدرن، یکی از انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل است که تاریخچه آن به قرن نوزدهم بازمی‌گردد و کشورهای اروپایی از اولین استفاده‌کنندگان این سبک جذاب بودند. این سبک زیبا، کاربردی، ساده و بدون پیچیدگی بوده و بر فرم‌های منظم، الگوهای هندسی و ارتباط بین فضاهای داخلی و خارجی تاکید دارد که باعث ایجاد آرامش، راحتی و شیک بودن می‌شود. می‌توان با الهام گرفتن از ایده‌های امروزی و پیاده کردن آن در معماری و دکوراسیون داخلی یک دکوراسیون مدرن و زیبا در خانه ایجاد کرد. در این مقاله با همراهی کارشناسان مجموعه کی پلاس به معرفی ایده‌های طراحی دکوراسیون مدرن و بررسی ویژگی‌ها و چگونگی طراحی جزییات در این سبک ساده، کاربردی، شیک و زیبا می‌پردازیم. با چیدانه همراه باشید.

قالیشویی ادیب

چگونگی طراحی جزییات دکوراسیون مدرن

در طراحی دکوراسیون مدرن همه چیز باید ساده، خلوت و بدون جزییات و زرق و برق باشد. در این سبک باید اجزای به کار رفته در دکوراسیون چون مبلمان، رنگ‌ها، پرده‌ها، فرش، کف‌پوش و تزیینات نیز به سبک مدرن طراحی شده باشند. توجه داشته باشید که در دکوراسیون داخلی خانه‌های مدرن با اینکه معمولا متریال صنعتی به کار می‌رود اما متریال طبیعی و ارگانیک نیز به شکل‌های ساده می‌تواند به این سبک حس زندگی را القا کند.

مبلمان در دکوراسیون مدرن

مبلمان در دکوراسیون مدرن ساده و نزدیک به سبک‌ مینیمال است. مبلمان مدرن خطوطی صاف و ساده داشته و بدون انحنا، پیچیدگی و بدون جزییات ساخته می‌شوند. روکش‌های مبلمان باید به رنگ‌های خنثی چون سفید، سیاه و طوسی بوده و جنس پارچه‌های رو مبلی باید از جنس نخ، پشم، کتان یا کنف و طبیعی باشد.

خانه‌ با دکوراسیون مدرن مانند ساکنانش، باید خاص و منحصر به ‌فرد به‌نظر باشد. این کار با ست‌های آماده مبلمان خیلی راحت انجام می‌شود. اما برای ایجاد ظاهری متفاوت و دل‌پذیر، به‌جای خرید مبلمان ست، می‌توان میز و صندلی‌ها را جداگانه تهیه و با هم ست کرد.

امروزه سبک‌ زندگی، خانه‌ها و وسایل آن‌ها مدام تغییر می‌کنند. استفاده از مبلمان انعطاف‌پذیر از نظر شکل و کارکرد، در دکوراسیون خانه‌های مدرن امروزی اهمیت زیادی دارد. برای مثال با مبلمان چند کاربردی می‌توان همزمان از آن به عنوان تخت‌خوابی بزرگ استفاده کرد، یا قطعات آن را به ‌صورت مجزا در فضای نشیمن گذاشت.

رنگ در دکور مدرن

در دکوراسیون مدرن برعکس سبک مینیمال که بیشتر رنگ‌های سفید و روشن به کار می‌رود، معمولا از رنگ‌های خنثی و تیره چون طوسی و مشکی استفاده می‌شود. اما باید در کنار آن‌ها، رنگ‌های روشن و گرم نیز به کار رود تا فضا دلگیر نشود. توجه داشته باشید که رنگ‌های تیره در فضاهای روشن جلوه‌ بیشتری دارند. در دکوراسیون مدرن، معمولا یک تک‌رنگ به فضایی طراحی شده با رنگ‌های خنثی اضافه می‌شود. با این کار بدون از دست رفتن تعادل سبک مدرن، انرژی و هیجان در فضا ایجاد می‌شود.

توجه داشته باشید که در سبک مدرن ترکیب رنگ‌های خنثی با رنگ‌های گرم چون طیف رنگ‌های سبز و قهوه‌ای، فضا را شیک‌تر و دلنشین‌تر می‌کند. طبیعت آرامش‌بخش و باثبات رنگ قهوه‌ای و سبز، آن‌ها را به رنگ فوق‌العاده‌ای برای استفاده در دکور مدرن تبدیل کرده است. یا می‌توانید با استفاده از آثار هنری، وسایل تزیینی و کوسن‌هایی با طرح‌های انتزاعی و رنگی رنگی، رنگ و طرح را به دکور ساده مدرن خود آورید.

طراحی دکوراسیون مدرن با متریال متنوع

مبلمانی که با متریال‌های متنوع ساخته می‌شوند، جالب و خاص هستند و در فضاهای مدرن جذابیت زیادی دارند. به جای صندلی معمول تمام‌ چوب می‌توان از صندلی‌هایی که از ترکیب چوب و فلز ساخته شده‌اند در دکوراسیون مدرن استفاده ‌کرد. سبک مدرن در واقع می‌خواهد خود درون شما را به ‌نمایش بگذارند و استفاده از متریال مختلف کمک می‌کند تا این را بهتر نشان دهید.

در دکوراسیون مدرن، معمولا زیبایی از دل تضاد بیرون می‌آید. ترکیب عناصر خامی چون چوب سنباده ‌نخورده در لوسترهای سقفی، قاب‌ عکس‌ها و آثار هنری، با عناصری چون سنگ مرمر در کف یا پیش‌خوان‌ها و برنج یا استیل در کابینت‌ها و عناصر دکوراتیو جلوه‌ای خاص و بی‌نظیر ایجاد می‌کند.

فلز در دکور مدرن

فلز عنصر مهمی در طراحی دکوراسیون مدرن است. در فضاهای داخلی خانه‌های مدرن امروزی، فلزات مختلف یا ترکیبی از فلز با متریال‌های دیگر بسیار دیده می‌شود؛ از کوچک‌ترین جزئیات فلزی چون ابزار و یراق آلات تا فلز در ابعاد بزرگ‌تری چون چهارچوب یا پایه مبلمان.

پنجره‌های بزرگ در دکوراسیون مدرن

یکی از ویژگی‌های مهم در طراحی دکوراسیون مدرن، استفاده از پنجره‌های بزرگ است. در دکوراسیون خانه‌های مدرن، فضاهای داخلی را بیرون و فضاهای خارجی را درون منزل می‌آورند و این با به کار بردن در و پنجره‌های بزرگ ممکن است. به راحتی از داخل این خانه‌ها می‌توان فضای بیرون را دید و نور کافی نیز به داخل می‌رسد. در طراحی دکور مدرن معمولا برای پنجره‌ها پرده به کار نمی‌رود.

طراحی دکوراسیون مدرن با حداکثر استفاده از نور طبیعی

به کار بردن پرده‌های سنگین و چند لایه در گذشته نشان‌ توانگری صاحب‌خانه بود، اما امروزه یکی از ایده‌های طراحی‌ لوکس دکوراسیون مدرن، حداکثر استفاده‌ از نور طبیعی در فضاهای داخلی است. به حداقل رساندن یا در صورت امکان حذف پرده یکی از ساده‌ترین ایده‌های طراحی دکور مدرن است که معمولا در هر فضایی قابل اجرا خواهد بود.

نورپردازی مصنوعی در دکور مدرن

استفاده از نورپردازی‌ها برای روشن‌کردن فضای داخلی و خارجی در طراحی دکوراسیون مدرن امروزی، پرکاربرد و پرطرفدار است. روشنایی‌های نقطه‌ای، خطی و شاخه‌ای، با نورهای سفید، فضایی مدرن و لوکس در خانه‌ ایجاد می‌کند. لوازم روشنایی و لوسترهایی که در این سبک به کار می‌رود، معمولا جذابیت هنری خاصی دارند، چرا که نورپردازی‌ها کانون توجه در دکوراسیون خانه های مدرن هستند.

دکوراسیون مدرن با پلان باز

در خانه‌های مدرن امروزی، طراحی پلان باز به شما اجازه می‌دهد تا در یک زمان به سه یا چهار مکان مختلف خانه احاطه و دید داشته باشید و از هیچ‌کدام دور نباشید. بری مثال هنگام کار در آشپزخانه می‌توانید همزمان، پشت میز ناهارخوری باشید یا تلویزیون اتاق نشیمن را تماشا کنید. برای طراحی دکوراسیون چنین فضایی، بهتر است از رنگ‌های مشخص و هماهنگ و وسایل و دکوری‌های مناسب، ساده و مدرن استفاده کنید تا آشفتگی و به‌هم‌ریختگی ایجاد نشود.

طراحی دکوراسیون مدرن فارغ از جنسیت

در گذشته دکوراسیون اتاق نشیمن، فضای جدایی برای مردها در نظر گرفته می‌شد اما در دکوراسیون خانه‌های مدرن امروزی تمایل زیادی به ترکیب عناصر مردانه و زنانه در هر فضایی است. ایجاد تعادلی زیبا و دلپذیر در دکوراسیون مدرن، تمام فضاهای خانه را از اتاق خواب تا اتاق نشیمن و ناهارخوری، برای همه اعضای خانواده طراحی می‌کند.

قفسه‌بندی باز در دکوراسیون مدرن

استفاده از قفسه‌های باز در آشپزخانه یا به عنوان کتابخانه در اتاق نشیمن، از عناصر مهم و کاربردی در طراحی دکوراسیون مدرن به‌حساب می‌آید. فضاهای سفید یا خالی بین این قفسه‌ها، با قفسه‌بندی باز به هم متصل شده و حس شکوه و زیبایی به فضا می‌بخشند.

کف خانه‌ با دکوراسیون مدرن

به عقیده کارشناسان مجموعه کی پلاس کفپوش‌های خانه‌ در دکوراسیون مدرن خلوت و ساده هستند. برای دیزاین کف خانه می‌توان از کفپوش‌های مدرنی چون پارکت و لمینت یا سنگ استفاده کرد. توجه داشته باشید که در طراحی داخلی به سبک مدرن، نمای خانه را کف خانه می‌سازد تا فرش و موکت.

فرش در دکوراسیون مدرن

در دکوراسیون مدرن کمتر از فرش استفاده می‌شود یا اینکه ابعاد کوچک فرش و قالیچه‌ها به کار می‌رود. شما هم اگر می‌خواهید در خانه مدرن خود قالی داشته باشید باید قالی‌هایی با شکل‌ها و خطوط ساده به کار ببرید.

دیزاین در دکوراسیون مدرن

در طراحی دکوراسیون مدرن از کارهای هنری به تعداد کم استفاده شده و بیشتر خود هنر به کار می‌رود. معمولا عکس‌ها یا تابلوها به‌صورت ساده و بدون‌ قاب روی دیوار نصب می‌شوند، و زیبایی در سادگی ‌نمایش داده می‌شود.

دیزاین دکوراسیون مدرن با وسیله‌ای خاص و متفاوت یک روش پرطرفدار بین طراحان است. برای مثال آویزان‌کردن آینه‌ گرد در کنار قاب‌عکس‌های چهارگوش یا قراردادن تک ‌صندلی قرمز یا زرد در نشیمن کنار مبلمان سفید مدرن، کمی رنگ به محیط اضافه می‌کند و کل فضا را هم شلوغ نمی‌کند.

طراحی دکوراسیون مدرن با الگوهای هندسی

در طراحی دکوراسیون مدرن، از تکرار الگوهای هندسی استفاده می‌شود و این نشانه‌های بصری به محیط اطراف نظم می‌دهند. از الگوهای هندسی می‌توان در وسایلی چون زیراندازها، آثار هنری، منسوجات، مبلمان، کاغذهای دیواری خانه‌های مدرن استفاده کرد.

عدم ‌تقارن در طراحی دکوراسیون مدرن

رعایت اصل عدم ‌تقارن از ویژگی‌های اصلی طراحی مدرن است، البته در عین حال باید تعادل حفظ شود. برای این‌ کار آینه، قاب یا تابلو را نباید درست وسط بالای مبلمان، میز یا قفسه‌ کتاب قرار داد، اما باید با وسیله دیگری که وزن بصری نا مشابه اما یکسان دارد، تعادل حفظ شود.

نقش گیاهان در دکور مدرن

استفاده از گیاهان در دکوراسیون مدرن جلوه‌ای متفاوت در فضای ساده با رنگ‌های خنثی ایجاد می‌کند. گیاهان گلدانی، درختچه‌های پهن‌برگ بزرگ در گوشه اتاق، تراریوم‌های کوچک  به خانه با دکور مدرن حس زندگی می‌دهد.

وسایل الکترونیکی پنهان در دکوراسیون مدرن

در خانه معمولا وسایل الکترونیکی وجود دارد که جذاب و زیبا نیستند، یکی از بهترین ایده‌ها در طراحی دکوراسیون مدرن، پنهان‌کردن این وسایل و فن‌آوری‌هاست. استفاده از کابینت‌ها، قفسه‌ها، درها یا دیگر جاهای خلاقانه برای پنهان‌کردن وسایل الکترونیکی، باعث می‌شود فضای خانه صمیمی‌تر و دوستانه‌تر جلوه کند.

کلام پایانی

طراحی دکوراسیون مدرن به دلیل به کار بردن مبلمان و وسایل خلاقانه و مدرن،  سبکی بسیار خاص و کاربردی است. در این سبک هنرمندان و طراحان مشهوری به طراحی مبلمان پرداخته و مبلمان و وسایل زیبایی طراحی کرده‌اند. در سبک مدرن اصل بر سادگی و به کار بردن خطوط صاف و رنگ‌های خنثی است. در طراحی دکوراسیون مدرن نباید فضای خانه شلوغ باشد، به همین دلیل تعداد مبلمان به کار رفته در آن کم و محدود است.

برای دیزاین خانه مدرن می‌توان کاناپه‌ای ساده و مدرن با رنگ خنثی را با صندلی خاص یا دکوری‌ها و جزییاتی که سبک مدرن ندارد، تکمیل کرد. شما هم اگر به استفاده از این سبک زیبا و شیک برای طراحی دکور خانه‌تان علاقمند شدید، می‌توانید با کمک سامانه خدمات کی پلاس خاص‌ترین و مدرن‌ترین دکوراسیون‌ها را در خانه داشته باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ardalan در تاریخ 18 اردیبهشت 1393
عکس 2 هم دکوراسیون معاصره؟اون آینه با اون همه ریزه کاری؟

ثبت دیدگاه