Chidaneh.com placeholder image

باغ های دو بعدی تحولی در طراحی محوطه!

به قلم: تحریریه چیدانه

طراحی محوطه: کلود مونه بینشی عمیق را در مورد استفاده از رنگ ها در محوطه بیرونی به ما هدیه کرد و مهارتش در بوم نقاشی را به باغ‌های خانه‌اش در گیورنی منتقل کرد؛ کولاژهای هنری ماتیس به ما استفاده از شکل‌ها را در باغ‌هایمان نشان داد. اما تاثیرگذارترین هنرمند قرن بیستم پیت موندریان نقاش آلمانی است که نسبت به دیگران اثرات بیش‌تری ایجاد کرد. او هم نظریه‌پرداز بود و هم طراح، و معتقد بود که شیوه نقاشی یعنی استفاده از خط و رنگ باید الگویی برای هنرهای دیگر باشد.

علاوه بر آثار درخشان او، استفاده او از رنگ و خط را می‌توان در هنرهای گرافیکی، معماری، و طراحی معاصر باغ‌ها دید. به عنوان یک نظریه‌پرداز، موندریان از نوشته‌هایش برای توصیف این‌که چرا او آبستره‌های هندسی معروفش را خلق کرده استفاده کرد، اما اکثر ما از ایده‌های او در طراحی شکل‌های شبکه‌ای در طراحی باغ‌های خود استفاده می‌کنیم.

قالیشویی ادیب

 

اگر از بالا به این باغ نگاه کنیم، ویژگی‌های کلاسیک طرح‌های موندریان را می‌بینیم: مستطیل‌ها، یا سطوح رنگی که توسط خطوط از هم جدا شده‌اند. البته در این طراحی مستطیل‌ها توسط بلوک‌های گیاهی ساخته شده و توسط ساختارهای سنگی از هم جدا شده‌اند.
برای دستیابی به تاثیر کامل کارهای موندریان گیاهان باید فشرده، در کنار هم کاشته‌شده، و ترجیحا همیشه سبز باشند، اما هم‌چنین ساختار طرح خود را در طراحی نشان دهد.

 

در این شیوه تمرکز بر روی گیاهان نیست. سطوح و بلوک‌های رنگی را می‌توان از مصالح مختلفی ساخت که در عکس بالا از بتن ساخته شده‌اند.
حاشیه‌های شنی همان نقشی را بازی می‌کنند که خطوط سیاه در نقاشی‌های موندریان ایفا می‌کنند. نه تنها آن‌ها سطوح را از هم جدا می‌کنند، بلکه باعث حرکت چشم در کل طرح می‌شوند.

 

موندریان به فضا و نحوه نگاه ما به آن علاقه‌مند بود. اگرچه این طرح به نظر خیلی دور از نقاشی‌های شبکه‌ای موندریان می‌رسد، اما ایده‌های بنیادین او را در به کارگیری و کنترل فضا با هم تلفیق کرده است.
نقاشی‌های موندریان بسیار مسطح و بدون نشانه‌ای از سایه و پرسپکتیو بود. او سخت کار می‌کرد و برای رسیدن به این مسطح بودن لایه‌های رنگی مختلفی را به کار می‌برد. اگرچه این طرح شبکه‌ای نیست اما دارای سطوح مسطح رنگی بزرگ است که با ناحیه‌های بی‌رنگ در تعادل است و فرم و فضا ایجاد کرده است.

 

ما به روشنی می‌توانیم تکامل نظریات موندریان را در این طراحی مدرن ببینیم. مستطیل‌های رنگی و بی‌رنگ به نظر دراز و باریک برسند، اما همچنان با هم در ارتباط هستند و یک سطح بسیار مسطح را خلق می‌کنند.

 

زیبایی این باغ بدون شک مدیون سطوح مسطح از رنگ‌های خنثی و بافت‌های مختلط است که به دقت در کنار هم قرار گرفته‌اند.

برخی از آثار اولیه موندریان بیش‌تر از رنگ‌های خنثی و آرام است برعکس آثار متاخر او که  در آن‌ها از رنگ‌های روشن استفاده شده و ما بیش‌تر با آن‌ها آشنایی داریم. رنگ‌های خنثی در این باغ ترجمانی یکنواخت از سطوح و خطوط ایجاد کرده است.

 

برخلاف سطوح مسطح آثار موندریان، باغ‌ها به صورت سه‌بعدی ساخته می‌شوند. اما ما همچنان می‌توانیم استفاده از نظریات موندریان را در بُعد سوم ببینیم.
در این عکس باغ و خانه به صورت یک بنیان یکپارچه ساخته شده‌اند. هر دو دارای ویژگی‌های آثار موندریان هستند که شامل سطوح مستطیلی است. ترکیب‌بندی در این طراحی بر روی گیاهانی که بر روی یک باغچه مستطیلی مرتفع کاشته شده‌اند متمرکز است که توسط راه‌های سنگفرش‌شده و باغچه‌های باریک از هم جدا شده‌اند. راه‌ها و باغچه‌های باریک از نظریات موندریان در مورد خطوط شبکه‌ای که باعث حرکت چشم در فضا می‌شوند پیروی می‌کنند.    

 

در طراحی باغ‌های کوچک نیز می‌توان تاثیر موندریان را دید. در عکس بالا بلوک‌های گیاهی در باغچه‌های مستطیلی سطوحی مسطح را خلق می‌کنند که توسط دیواره‌ها از هم جدا شده‌اند.

 

شاید شما فکر کنید نمونه‌هایی که در بالا ذکر شد شباهتی نزدیک با آثار موندریان ندارند. اگر این‌گونه است حتما از آثار موندریان دیدن کنید.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
محبوبه در تاریخ 04 مرداد 1393
این طراحی ها واقعا مثل این میمونن که طرح نقاشی مونه رو توی معماری اجرا کنرده باشن . بسیار مفید بود

ثبت دیدگاه