جای لوزام برقی در آشپزخانه، شما کجا می‌گذارید؟

جای لوزام برقی در آشپزخانه، شما کجا می‌گذارید؟

به قلم: سمانه زارعی

لوازم برقی از مهم­‌ترین وسایلی هستند که در آشپزخانه قرار می­‌گیرند در نتیجه وجود یک فضای مناسب و جای کافی برای آنها تا هم استفاده از آنها را راحت کند و هم وسیله برقی آسیب نبیند مهم است. در مطالب قبلی چیدانه لیست وسایل برقی آشپزخانه را برایتان آوردیم، حالا با توجه به اینکه آشپزخانه خانه شما چه تعداد از این وسایل را قرار است در خودش جای بدهد باید به فکر چیدمان آنها باشید. در این مطلب راجع به جای لوازم برقی در آشپزخانه صحبت خواهیم کرد.

لوزام برقی در آشپزخانه

اسکای اسکرپر

جای لوزام برقی در آشپزخانه باسلیقه بچینید

جای لوازم برقی در آشپزخانه؛ با سلیقه باشید!

قبل از اینکه به چیدمان وسایل برقی در آشپزخانه بپردازیم، باید بدانیم که بهترین فضا و شرایط برای قرارگیری وسایل برقی چگونه است؟ یکی از مسائل مهم در نگهداری از وسایل برقی، فضای نگهداری آنهاست. چند نکته­ کوچک در انتخاب جای لوازم برقی:

  • بهتر است وسایل برقی دور از دسترس کودکان قرار بگیرد.
  • نور خورشید به صورت مستقیم روی بدنه وسایل برقی نیفتد. در برخی از وسایل مانند یخچال این مسئله اهمیت بیشتری دارد.
  • فضایی که در معرض گرد و خاک نباشد. و به تمیز کردن خود دستگاه و جای قرارگیری آن اهمیت دهید.
  • وسایل برقی در معرض رطوبت نباشند.

مطلب پیشنهادی: وسایل جدید آشپزخانه: معرفی 10 وسیله کاربردی و مدرن!

لوزام برقی در آشپزخانه کوچک

چیدمان لوزام برقی در آشپزخانه کوچک

چیدمان وسایل برقی در آشپزخانه کوچک

زمانی که آشپزخانه کوچک باشد، جای­گیری همه وسایل و به خصوص وسایل برقی سخت ­تر می­ شود. در این صورت باید تمام خلاقیت خود را به کار بگیرید تا بهترین چیدمان را برای وسایل برقی انجام دهید. در اینصورت علاوه بر اینکه استفاده از وسایل برقی راحت ­تر می­شود، آشپزخانه مرتب و منظمی خواهید داشت. برای آشپزخانه کوچک؛ می ­توانید از فضای بالای کابینت­ ها در صورتی که فضای خالی وجود دارد؛ استفاده کنید. در ادامه مطلب ایده ­های مختلف برای قراردادن لوازم برقی در آشپزخانه بیان شده است که برخی از آنها برای آشپزخانه ­های کوچک مناسب به نظر می­رسند.

چیدمان وسایل برقی آشپزخانه

چیدمان وسایل برقی آشپزخانه

چیدمان لوازم برقی آشپزخانه؛ اولویت‌بندی کنید

اگر در حال خرید جهیزیه هستید و قرار است برای تعداد زیادی وسایل در آشپزخانه جا پیدا کنید و یا خانه ­تان را به تازگی عوض کرده­ اید؛ باید برای دکوراسیون آشپزخانه و همینطور جا دادن همه وسایل در فضای آشپزخانه برنامه ­ریزی کنید. برای فضای قرارگیری وسایل برقی؛ پیشنهاد می­کنم در ابتدا طبق میزان استفاده از وسایل برقی آنها را الویت ­بندی کنید. لوازم برقی که هر روز مصرف می ­شود باید دسترسی راحت داشته باشد ولی وسایلی که هر از گاهی استفاده می ­کنید را دم دست و جلوی چشم نگذارید تا فضا شلوغ نشود.

چیدمان وسایل برقی در آشپزخانه

چیدمان وسایل برقی در آشپزخانه

نقشه چیدمان آشپزخانه؛ از ماشین ظرفشویی تا گوشتکوب برقی!

اگر طراحی آشپزخانه به صورت اصولی صورت گرفته باشد؛ برای مهم ­ترین وسایل برقی آشپزخانه جای مشخصی در فضا دارند. وسایلی برقی اصلی آشپزخانه مانند یخچال، ماشین لباسشویی، فر و مایکروفر از جمله این وسایل بزرگ برقی هستند که در نصب کابینت­ های جای مخصوصی برایشان در نظر می ­گیرند. ولی برای وسایل برقی کوچکتر مانند: توستر، ساندویچ ساز، گوشت کوب برقی و… باید فضای مناسبی در نظر گرفته شود.

لوازم برقی داخل کابینت

لوازم برقی داخل کابینت

وسایل برقی رو کجا بذارم؟

در این بخش ایده ­های مختلف برای قرار دادن لوازم برقی در آشپزخانه بیان شده است. می ­توانید با توجه به تعداد وسایل برقی که دارید و همچنین بزرگ و کوچک بودن آشپزخانه از ایده­ های زیر استفاده کنید.

1. جای لوازم برقی در کابینت

ممکن است آشپزخانه بزرگی با تعداد زیادی کابینت داشته باشید، در این صورت نگرانی زیادی برای جای لوازم برقی در آشپزخانه نخواهید داشت. به تقسیم بندی فضای داخلی کابینت­ ها توجه کنید و بخشی از چیدمان کابینت آشپزخانه را به وسایل برقی که داخل کابینت­ های زمینی و یا بالایی جا می ­گیرند، اختصاص دهید.

2.چیدن وسایل برقی بالای کابینت

ایده­ ی چیدن وسایل برقی بالای کابینت در آشپزخانه­ های قدیمی­ تر که بین سقف و کابینت­ ها فاصله ­ای وجود داشت، امکان­ پذیر بود. با این حال ممکن است الان هم آشپزخانه ­هایی باشند که بالای کابینت فضایی خالی دارند. در این صورت می­ توانید این فضا را برای قرار دادن بعضی از وسایل برقی که در آن جا می­ گیرند، در نظر بگیرید.

وسایل برقی روی کابینت

قرارگیری وسایل برقی روی کابینت

3. وسایل برقی روی کابینت

اگر تعداد زیادی کابینت زمینی دارید و روی آنها جای زیادی وجود دارد، می­ توانید تعدادی از وسایل برقی کوچک و پرکاربرد مثل چای ساز، تستر و یا قهوه ساز که هر روز از آن استفاده می­ کنید و ابعاد کوچکتری دارند را روی کابینت قرار دهید.

وسایل برقی روی شلف

وسایل برقی روی شلف

4. وسایل برقی روی شلف

اگر آشپزخانه ­ای دارید که یکی از دیوارهای آن خالی است و می ­توانید روی آن شلف نصب کنید؛ می ­تواند یک فضای جذاب برای قرار دادن بعضی از وسایل برقی آشپزخانه باشد. با توجه به اینکه چه وسیله ­ای قرار است روی شلف قرار دهید، باید استحکام آن را در نظر بگیرید.

کمد وسایل برقی

کمد وسایل برقی

5. کمد لوازم برقی

اگر می­ خواهید همه وسایل برقی آشپزخانه در یک فضای مشخص و در کنار هم قرار داشته باشند؛ می­ توانید یک کمد مخصوص برای این کار در نظر بگیرید. کمد را در گوشه ­ای از آشپزخانه قرار دهید و وسایل برقی را داخل آن بچینید. این ایده باعث تمیز نگه داشتن وسایل برقی و دم دست بودن همه آنها می ­شود.

وسایل برقی در گوشه ای از آشپزخانه

وسایل برقی در گوشه ای از آشپزخانه

6. گوشه­‌ای از آشپزخانه

ایده­ای دیگر برای جای لوازم برقی در آشپزخانه، تهیه یک قفسه فلزی چند طبقه است. قفسه ­ای که محکم باشد و بتواند وزن زیادی را تحمل کند. اگر گوشه ­ای از آشپزخانه­ تان خالی است از فضا نهایت استفاده را بکنید و جای مخصوصی برای تعدادی از وسایل برقی تهیه کنید.

کابینت مخصوص وسایل برقی

کابینت مخصوص وسایل برقی

7. کابینت مخصوص وسایل برقی

اگر دوست ندارید وسایل برقی که روی کابینت قرار داده ­اید؛ معلوم باشد با کمی خلاقیت می ­توانید کابینت مخصوصی برای وسایل برقی طراحی کنید تا آشپزخانه منظم­ تر شود.

وسایل برقی در کانتر آشپزخانه

وسایل برقی در کانتر آشپزخانه

8. لوازم برقی در کانتر آشپزخانه

از جزیره و کانتر آشپزخانه غافل نشوید. کابینت­ هایی زیر کانتر در نظر بگیرید و تعدادی از وسایل برقی که کاربرد بیشتری دارند در آن قرار دهید.

جای لوازم برقی

جای لوازم برقی در آشپزخانه

خلاقیت در جای لوازم برقی در آشپزخانه

اگر آشپزخانه کوچکی دارید و برای استفاده از وسایل برقی روی کانتر آشپزخانه فضای کافی وجود ندارد، می­ توانید از صفحات ریلی و موقت مانند تصویر بالا، استفاده کنید و وسیله برقی را برای استفاده روی آن قرار دهید.

جای لوازم برقی در آشپزخانه

کلام آخر

لوازم برقی از اجزای مهم آشپزخانه­ های امروزی هستند، در نتیجه باید فضایی برای آنها در نظر بگیرید تا فضای آشپزخانه منظم باشد. شما برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه منزل می­‌توانید از طراحان دکوراسیون داخلی چیدانه کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Parastoo_S در تاریخ 28 آبان 1393
اذعان میکنم که عکس اولی واقعا زیباست و از همشون هم زیباتره!
Parastoo_S در تاریخ 28 آبان 1393
اذعان میکنم که عکس اولی واقعا زیباست و از همشون هم زیباتره!

ثبت دیدگاه