Chidaneh.com placeholder image

سقف کاذب آسمان مجازی؛ تجربه آرامش طبیعت در فضای داخلی

به قلم: نرگس مهردادیان

یکی از راه‌های کاهش اضطراب و خستگی روحی روزانه، طراحی هوشمندانه و آرامش بخش دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار است. برای داشتن دکوراسیون مطلوب می‌توان از المان‌هایی استفاده کرد که با تاثیر بر روحیه افراد تا حد ممکن آرامش بصری و در نتیجه آرامش روحی آن‌ها را فراهم می‌کنند. آسمان مجازی نسل جدیدی از سقف‌های کاذب است که با طرح‌هایی از طبیعت هم‌جهت با فطرت طبیعت گرای انسان‌ها تا حدودی صنعت سخت ساختمان را نرم و تلطیف کرده و نظر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. سقف کاذب آسمان مجازی با انواع سقف‌های کاذب ترکیب شده و شیوه جدیدی در نورپردازی محیطی ایجاد می‌کند. در مطالب قبلی چیدانه به‌طور کامل در مورد انواع سقف کاذب صحبت کردیم. در این مطلب به معرفی سقف‌های کاذب آسمان مجازی، مزایای آن‌ها و تاثیرات استفاده از این سقف‌های مجازی در روحیه افراد و چگونگی استفاده از آن‌ها در فضاهای مختلف می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

آسمان1
مهد

تاثیرات استفاده از سقف آسمان مجازی در روحیه افراد

خاصیت سقف آسمان مجازی ایجاد روح گرم و لطیف طبیعت در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی با استفاده از تایل‌های زیباست. آسمان مجازی تحول بزرگی در معماری نوین محسوب می‌شود. ثابت شده که انسان‌ها در فضاهایی که از محیط طبیعی الهام گرفته شده‌اند عملکرد بهتری نسبت به فضاهایی با سقف و دیوارهای خشک و بی‌روح دارند. با استفاده از این سقف‌ها، مرز بین ساختمان و محیط اطراف کم‌ شده و با یکی شدن با طبیعت، حس آرامش بیشتری در فضا ایجاد می‌شود. 

قالیشویی ادیب
درمانی

از نظر علمی ثابت شده طبیعت می‌تواند تاثیرات مثبتی چون کاهش میزان اضطراب‌، عصبانیت، درد، افسردگی و فشار خون، کوتاه‌تر شدن زمان بهبودی افراد، بهبود بهره‌وری کارکنان و فروش، بهبود رفتارهای اجتماعی و حتی بهبود وضع آموزش داشته باشد. به‌همین دلیل آسمان مجازی بیشتر در فضا‌های پر اضطراب چون بیمارستان‌ها، کلینیک‌های دندان پزشکی و محیط‌های درمانی دیگر، اتاق‌های انتظار، مهد کودک‌ها، مدارس، لابی، سالن و حتی اتاق خواب منازل کاربرد دارد. استفاده از این سقف‌ها در فضاهایی که افراد ساعات زیادی برای مثال بیش از 4 ساعت را به‌طور مداوم در آن می‌گذرانند، توصیه می‌شود. برخی از تاثیرات آسمان مجازی عبارتند از؛

  • ایجاد آرامش و کاهش استرس
  • بالا بردن کارایی یا راندمان کاری
  • بالا بردن نشاط و روحیه بیمار
  • بالا بردن آستانه عصبانیت و خستگی در افراد
مزایا

مزایای سقف آسمان مجازی

تایل‌های سقف آسمان مجازی علاوه بر زیبایی و تاثیرات مثبت بر حس فضا و روحیه افراد، مزایای دیگری هم دارند که عبارتند از؛

برندهای معتبر در این حوزه
  • عمر طولانی بدون هزینه تعمیر و نگهداری
  • قابلیت شستشو و نگهداری آسان
  • نصب آسان با هزینه پایین
  • وزن کم، امکان جابجایی و تعویض آسان
  • کیفیت چاپ بالا
  • انعطاف‌پذیری
سقف

سقف‌های کاذب آسمان مجازی

سقف‌های آسمان مجازی به‌صورت کاذب نصب شده و روی هر سقفی قابل اجرا هستند. این سقف‌های مجازی روی سقف‌ کاذب کناف، رابیتس، گچی، چوبی، PVC و سقف‌های شبکه‌ای که به صورت کاذب اجرا شده باشند و دهانه‌هایی در آن‌ها تعبیه شده باشد، به سادگی اجرا می‌شوند.

متریال

متریال سقف کاذب آسمان مجازی

جنس سقف آسمان مجازی یا تایل‌های آن از ورقه‌های پلاکسی گلاس و نوعی ترموپلاستیک است. این ورق‌ها خاصیت ضد گرد و غبار داشته و حتی اگر در طولانی مدت گردوغبار روی آن‌ها بنشیند، به‌راحتی با یک دستمال نم‌دار در کمترین زمان تمیز می‌شود. با توجه به ابعاد سقف یا پنجره، تایل این سقف‌های مجازی در ضخامت‌های 2 ،4 و 6 میل تولید می‌شود.

اجرا

اجرای سقف آسمان مجازی 

اجرای سقف کاذب آسمان مجازی از طریق اجرای سه قسمت، سازه نورپردازی، سازه سقف کاذب و تایل‌های آسمان مجازی انجام می‌شود؛

نور

سازه نورپردازی سقف آسمان مجازی

نورپردازی مناسب و اصولی یکی از عوامل موثر در طبیعی جلوه دادن نمای این سقف مجازی است. سازه نورپردازی اولین بخش سقف آسمان مجازی است که به سازه اصلی سقف متصل می‌شود. در این سقف‌ها از سه نوع روش نورپردازی شامل؛ نورپردازی با لامپ‌های FPL، نورپردازی با لامپ‌های T4 و T5 و نورپردازی با LED استفاده می‌شود که هرکدام مزایای خاص خود را دارند.

سقف

سازه سقف کاذب آسمان مجازی

بعد از سازه نورپردازی، سازه سقف کاذب با فاصله‌ای که برحسب نوع نورپردازی متفاوت است، ‌اجرا می‌شود. این سازه دارای تنوع زیادی است که با توجه به سلیقه و بودجه مشتری استفاده می‌شود. فضای مورد نظر با انواع سقف‌ کاذب دکور شده و در فضایی که آسمان مجازی اجرا خواهد شد از سازه سپری با ابعاد 30×30، 60×60 و 60×120 استفاده می‌شود.

تایل

تایل‌های آسمان مجازی

وجه تمایز و مزیت سقف کاذب آسمان مجازی نسبت به دیگر سقف‌های کاذب، تایل‌های آن است. روی تایل‌ها تصاویر با کیفیت که ترکیبی از طرح‌های آسمان با انواع تصاویر طبیعی مانند ابر، ستاره، ماه یا خورشید، انواع مختلف درخت مانند افرا، کاج و شکوفه، پرندگان مانند کبوتر، طوطی و پرندگان شکاری و حتی تصاویر غیر طبیعی چون هواپیما یا بالن طبق سلیقه مشتری و با توجه به طرح‌های موجود روی تایل‌ها چاپ می‌شود. تعداد تایل‌ها با توجه به ابعاد فضا و بودجه مشتری قابل انتخاب و سفارش است. بعد از انتخاب، طرح روی تایل‌ها چاپ شده و به صورت پازل روی سازه سقف کاذب مجازی اجرا شده، جاگذاری می‌شود. الویتور  (Elevator)جزیی از سقف آسما‌ن مجازیست که بنا به درخواست مشتری، به‌صورت اختیاری استفاده می‌شود. الویتور تایل‌ها را از سازه سقف کاذب جدا کرده و باعث می‌شود تایل‌ها روی سازه سقف کاذب به‌طور یکنواخت و بدون روزنه قرار گیرد که در زیبایی کار تاثیر زیادی دارد. 

نصب

نصب سقف آسمان مجازی

نصب سقف آسمان مجازی بسیار ساده و راحت است. اگر قصد تعویض آسمان مجازی را داشته و شبکه‌های سقف را از قبل موجود دارید، به‌راحتی می‌توانید خودتان آن‌ها را با تایل‌های آسمان مجازی جدید جابجا کرده یا حتی از تایل‌های بزرگتر و یک تکه برای این کار استفاده کنید.

پنجره

طراحی آسمان مجازی و پنجره مجازی

طراحی آسمان مجازی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین انجام می‌شود. آسمان مجازی روی انواع سقف‌های کاذب در ابعاد استاندارد قابل نصب بوده و در ابعاد سفارشی نیز برای پروژه‌های مختلف طراحی، ساخته و اجرا می‌شود. این مجازی‌های زیبا با طرح‌های طبیعت حتی می‌توانند روی دیوار یا به‌عنوان پنجره مجازی هم طراحی و اجرا شوند. این سیستم نوین ترکیبی از عکس‌های تصویربرداری شده از آسمان و درختان است که به‌صورت تایل‌های مربع شکل، با استفاده از ورق‌های طلقی مخصوص در شبکه‌های استاندارد سقف کاذب قرار می‌گیرد و با نورپردازی پشت تصویر، جلوه‌ای زیبا از آسمان یا طبیعت را روی سقف یا پنجره ایجاد می‌کند. ویژگی‌هایی چون، انعطاف پذیری و مدولار بودن تایل‌های آسمان مجازی امکان طراحی سقف هر فضایی را طبق سلیقه شخصی و با دیزاین دلخواه را به ما می‌دهد.

تجاری

آسمان مجازی درفضاهای تجاری

استفاده از آسمان مجازی در فضاهای تجاری مانند پاساژها، بوتیک‌ها، مغازه‌ها یا مکان‌های تفریحی و ورزشی چون استخرها تاثیر و کارایی زیادی دارد. افراد هنگام حضور در این مکان‌ها که با آسمان مجازی دکور شده‌اند خود را در فضای باز و طبیعی احساس می‌کنند و حس خوشایندتری خواهند داشت.

پزشکی

آسمان مجازی در فضاهای پزشکی

استفاده از سقف آسمان مجازی در فضاهای پزشکی و درمانی، جایگاه ویژه‌ای دارد. تاثیر روانی و فیزیولوژیکی رنگ‌های زنده و طبیعی آسمان مجازی در طراحی داخلی فضاهای بیمارستانی، دندانپزشکی، مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها اثر بسیار مثبتی در روند درمان و روحیه بیمارها خواهد داشت.

آشپزخانه

آسمان مجازی در فضاهای خانه

آسمان مجازی برای منازل مسکونی بیشتر در فضاهایی چون آشپزخانه، اتاق خواب و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از طرح‌های متنوع آسمان مجازی روی سقف یا دیوار فضاهای مختلف دکوراسیونی خاص و بی‌نظیر در خانه ایجاد می‌شود.

سه بعدیی

آسمان مجازی سه بعدی

آسمان مجازی سه بعدی تلفیقی از تصاویر خاص با عمق و کیفیت بالا است که اثری متفاوت در فضا خلق می‌کند. طرح‌های آسمان مجازی سه بعدی با تنوع رنگ و کیفیت‌شان از آسمان‌های مجازی پرطرفدار به حساب می‌آیند. آسمان مجازی سه بعدی طرحی برجسته ندارد بلکه تصاویری با عمق بالا است که سقف خانه شما را رویایی و زیبا خواهد کرد. آسمان مجازی سه بعدی با نام بین المللی 3D Virtual Sky‌‌ در بازار خارج از ایران موجود است.

منظره

سقف کاذب منظره

سقف­‌ کاذب منظره نوعی از آسمان مجازی است و تنها تفاوتشان در طرح است. این سقف‌ها با طرح­های مختلفی چون طرح­های جنگلی، دریا و اقیانوس تولید می‌شوند. هدف این نوع سقف‌­‌ کاذب مجازی، فانتزی کردن فضا یا ایجاد شباهت با فضاهایی است که پنجره­‌ سقفی دارند.

ایمنی

ایمنی سقف کاذب آسمان مجازی

استفاده از تایل‌های پلکسی آسمان مجازی به جای شیشه‌های منسوخ شده در سقف‌ها، ایمنی در برابر حوادثی چون زلزله را به‌همراه دارد. وزن کم، مقاوت در برابر ضربه و سبک بودن موجب تامین ایمنی این سقف‌ها شده است. البته توجه داشته باشید با اینکه تایل‌های سقف آسمان مجازی از مقاوم‌ترین پلگسی گلاس‌ها در برابر خط و خش هستند اما مقاومت چندانی در برابر ضربه‌های شدید ندارند.

تفاوت

تفاوت آسمان مجازی و سقف کشسان

تفاوت اصلی آسمان مجازی و سقف کشسان در مدل، نحوه نصب و دسترسی و نظافت آن است. دسترسی به پشت سقف‌های کششی حتما باید توسط متخصص انجام شود، چراکه سقف کاذب کشسان باید توسط ابزار مخصوص باز شده و بعد از تعمیرات یا تعویض لامپ‌ها توسط هیترهای مخصوص دوباره حرارت دیده و باز در جای خود نصب شود. اما در سقف آسمان مجازی این مراحل به راحتی انجام شده و نیاز به تخصص ندارد. چراکه هر تایل تصویردار به راحتی جابجا می‌شود.

قیمت

قیمت آسمان مجازی

تایل‌های سقف آسمان مجازی در انواع، سایزها و ضخامت‌های گوناگون تولید می‌شوند که باتوجه به طرح، کیفیت، اندازه و تعداد تایل‌های مورد نیاز قیمت آسمان مجازی متفاوت خواهد بود. برای اینکه بدانیم چه تعداد تایل آسمان مجازی نیاز داریم، ابتدا ابعاد سقف را اندازه گرفته، سپس سایز یک تایل را مشخص کرد تا بتوان محاسبه کرد که در این ابعاد چه تعداد تایل باید قرار گیرد. برای مثال، برای سقفی با ابعاد 300×180 سانتیمتر که با تایل‌های آسمان مجازی با سایز 60×60 می‌خواهد پوشش داده شود. در طول 300 سانتیمتر 5 تایل و در عرض 180 سانتیمتر 3 تایل و در مجموع 15 تایل نیاز است.

پ1
پ2

کلام پایانی

سقف آسمان مجازی یکی از مدرنترین انواع سقف‌های کاذب است. این سقف‌های مجازی از صفحات پلکسی گلاس تشکیل شده، با تکنولوژی چاپ پیشرفته به‌صورت تایل‌های آسمان مجازی تولید می‌شوند و از کنار هم قرار گرفتن آن‌ها طرح‌های زیبا و بی‌نظیری روی سقف یا دیوار اجرا می‌شود. سقف کاذب آسمان مجازی ترکیب هنر معماری و چاپ است که با کیفیت بالا و وضوح عالی یک آسمان مجازی واقعی را به وسعت سقف منزل ایجاد و کاربری مفیدی در فضای دکوراسیون داخلی شما فراهم می‌کند. با ایجاد دید زیبای آسمان روی سقف یا دیوار به‌صورت مجازی علاوه بر ایجاد زیبایی و مزایایی چون نصب سریع و آسان و عمر طولانی تاثیر به سزایی در روحیه افراد داشته و باعث کاهش استرس، خستگی و افزایش نشاط می‌شود. شما هم اگر به این سقف‌های کاذب مجازی علاقمند شدید می‌توانید با کمک این مطلب و اهالی فن چیدانه از انواع طرح‌های آن با توجه به سلیقه‌ و فضای مورد نظرتان استفاده کنید.

برای آشنایی با سقف‌های کاذب دیگر می‌توانید مطالب سقف کاذب طلقی، سقف کاذب دامپا، سقف کاذب باریسون و سقف کششی لاکر را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه