Chidaneh.com placeholder image

سه معمار، سه نسل، سه سبک!

به قلم: تحریریه چیدانه

معماران برجسته: وقتی صحبت از بازسازی یا ساخت و سازهای بزرگ و کوچک فضاهای گوناگون به‌خصوص فضای زندگی می‌شود، همه به دنبال متخصصان کارآزموده در حوزه معماری یا دکوراسیون داخلی هستیم، تا خانه‌هایی دلنشین‌تر و کارآمدتر از ساخت و سازهای بازاری امروزی داشته باشیم! اما شاید خیلی از ما در پیدا کردن مناسب‌ترین افراد در این حوزه با چالش‌هایی مواجه شویم و نتوانیم افرادی کارآمد و متناسب با نیاز طراحی و دکوراسیون داخلی‌مان بیابیم. چیدانه در بخش “طراح ماه" سعی دارد هر شماره یکی از افراد موفق و تاثیرگذار در زمینه معماری و طراحی داخلی فضاهای گوناگون را به شما معرفی کند تا بیشتر شاهد خلق فضاهای زیبا و باهویت در گوشه و کنار شهر و کشورمان باشیم. با این مطلب همراه باشید تا طراح برجسته این شماره را بشناسیم.

معماران ایرانی

تابلو فرش ریحان

چه کسانی هستند؟

  • علی اکبر نصرآبادی:
    تحصیلات: فارغ التحصیل رشته ی معماری از آمریکا 
    ریاست شورای عالی تمبر و موزه ارتباطات 
    موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی 
     
  • علی نقوی نمینی:
    تحصیلات: فارغ‌ التحصیل کارشناسی‌ارشد رشته معماری از دانشگاه علم و صنعت 
    موسس و مدیر شرکت مهندسین مشاور نگین شهر آینده 
    موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی 
     
  • مهدی فخیمی:
    تحصیلات: فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی معماری
    موسس و مدیر دفتر معماری مهدی فخیمی
    موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی و خارجی

علی اکبر نصرآبادی
فیلتر ورودی آمفی تئاتر
علی اکبر نصرآبادی

چه سبکی دارند؟ 

علی اکبر نصرآبادی: نصرآبادی ضمن احترام به پیشکسوتان این حرفه و تبعیت از شیوه های معماری ایرانی خود را در بند سبک خاصی نمی داند و تعلق بنا و هویت ساختمان را به مکان و زمان و نوع کاربری از عوامل مهم طراحی می داند که طبعاً ما حصل کار یک معمار می تواند از نظر فرم، هویت و مصالح به کار رفته همانند سبد میوه هایی با اشکال مختلف در یک سبد می باشد.

مهندسین مشاور نگین شهر آینده
آپارتمان 210، مهرشهر
مهندسین مشاور نگین شهر آینده

علی نقوی نمینی: سبک به معنای آنچه مورخان و مستندسازان حوزه هنر و معماری نامگذاری می‌کنند، اشاره به شیوه کلی بیان هنر یا زبان معماری دارد که عموما متناسب با شرایط، شامل محدودیت‌ها و پتانسیل‌های زمانی و مکانی اثر هنری یا پروژه معماری شکل گرفته است یا به عبارت دیگر سبک، حاصل مفاهیم و مبانی تاثیرگذار بر تفکر در زمان و مکان اثر است که بعد از خلق اثر و توسط مستندسازان و جهت فهم و ثبت موقعیت تاریخی آن نامیده می‌شود. لذا این موضوع، مسئله من به عنوان یک طراح یا خالق اثر نیست. دغدغه اصلی من، پیدا کردن بهترین و زیباترین پاسخ فضایی برای نیازهای کاربران فضاست و انتخاب سبک، صرفا ایجاد محدودیت و قالب است که نتیجه آن از بین رفتن خلاقیت خواهد بود.

طراحی داخلی فروشگاه شوکوبن

مهدی فخیمی: در مورد سبک همان‌گونه که از کارهایش برمی‌آید خود را جزو معدود معمارانی می‌داند که هرگز در بند سبک و استایل خاصی نبوده و اساسا چنین نگاهی به مقوله هنر و معماری را سطحی‌ترین بینش ممکن می‌داند. او در این باره چنین نظری دارد: اگر از «سبک» یک پله بالاتر بیایم و به مرتبه «اندیشه» برسیم، خود را پیرو اندیشه‌ای می‌دانم که نام آن را فیوژن (Fusion) نهاده‌ام. فیوژن یعنی تلفیق و امتزاج و منظور در اینجا نگرشی است که بُعد ظاهری آن ماحصل امتزاج 2 یا چندگونه بینش به مقوله معماری است. در نتیجه با استناد به چنین نگرشی، همه کارهای معماری و طراحی من در یک سبد قرار می‌گیرند؛ اگرچه از لحاظ نگاه سبکی کاملا متفاوت باشند.

علی اکبر نصرآبادی
باجه پست بانک
علی اکبر نصرآبادی

دیدگاهشان در رابطه با معماری چیست؟ 

علی اکبر نصرآبادی: معماری اسلامی را در حال حاضر صرفاً چرکنویس  و پاکنویس از چند عنصر و مصالح شیوه های معماری ایرانی بعد از ظهور اسلامی به خصوص در بناهای مذهبی  نیست ، بلکه رعایت تفکر اسلامی درطراحی و اجرای مناسب است که مهمترین شاخصه های آن زیبائی ، پایداری ، اقتصادی ، امنیت و پرهیز از تخریب و آزار محدوده مکانی همسایگان می تواند از نکات بارز باشد و نهایتاً قابل طرح و ارز اندام در مجامع صنفی بین الملل باشد . او معتقد است معمار زمینی توانمند کسی است ، که یگانه معمار و خالق هستی را الگو و استاد تمامی ایده ها و اتودهای خود می داند . 

[[nid:82731]]

علی نقوی نمینی: به نظر من معماری، پاسخ فضایی به نیازهای بستر و زمینه در جهت حل مسائل محیطی، اجتماعی و اقتصادی است. به عبارت دیگر، ماهیت معماری فراتر از سلیقه معمار و در برگیرنده همه عوامل تاثیرگذار بر زندگی است و این مسئله به‌خصوص در فضای درونی که نزدیک‌تر به ساکنان و کاربران آن است، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. معماری داخلی، نه جدای از معماری بلکه قسمتی از آن است و موضوع آن، نه فقط طراحی فضای داخل ساختمان‌ها، بلکه کشف و خلق تعامل درون و برون بنا را نیز شامل می‌شود.

طراحی داخلی آرایشگاه

مهدی فخیمی: او می‌گوید تمام هنر یک معمار و طراح داخلی در این است که چگونه فضایی را بیافریند که همزمان پاسخگوی چندین بُعد از ابعاد نیازهای ماهوی انسان باشد وگرنه آفرینش تک‌بعدی یک فضا الزاماً نیازی به معمار ندارد و یک مهندس برایش کافی است. وی عمیقا باور دارد یک معمار کسی است که اهل اندیشه و حکمت باشد و مادامی‌که معماران ما خالی از این دو باشند معماری ما هم خالی از محتوا خواهد بود؛ آنچنان که اکنون نیز کم‌وبیش همین‌گونه است

برای اینکه بتوانید پروژه ی خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه ۰۹۰۳۵۵۵۰۱۴۸ ارسال کنید. اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید و پروژه ی خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله منزل| نویسنده: ثمینا فراهانی| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه