Chidaneh.com placeholder image

انواع مدل مبل استیل؛ 26 مدل مبل سلطنتی شیک و لاکچری

به قلم: نرگس مهردادیان

مبل استیل یکی از انواع مبل است که امروزه طرفداران زیادی داشته و با ایجاد جلوه لوکس و لاکچری مناسب سبک دکوراسیون‌ کلاسیک و سلطنتی است. مدل مبل استیل یا مبل سلطنتی مبلمانی است که در طراحی آن از چوب منبت کاری شده استفاده می‌شود. این نوع مبلمان طراحی زیبا و چشمگیری داشته و معمولا در اندازه‌های‌ بزرگ و با پشتی‌های صاف و بلند طراحی می‌شوند و به دلیل فرم شیک و لاکچری‌شان بیشتر در سالن‌های پذیرایی بزرگ استفاده می‌شوند. در این مطلب از چیدانه به معرفی انواع مبلمان استیل و ویژگی‌ها و چگونگی استفاده از آن‌ها در دکوراسیون منزل می‌پردازیم، با ما همراه باشید…

مبلمان مانلی هوم | Maneli Home
مبلمان کلاسیک پذیرایی در تهران
مبلمان مانلی هوم | Maneli Home

چوب و هنر
چیدمان

چیدمان مبل استیل متناسب با فضای پذیرایی

برای انتخاب مبل استیل بهتر است به اندازه فضای پذیرایی، طرح و رنگ وسایل موجود در آن توجه داشته باشید. مبلمان استیل معمولا در سالن‌های پذیرایی بزرگ استفاده می‌شود. چراکه قالب، دسته و تاج‌های بزرگ آن فضای زیادی اشغال می‌کند، در فضاهای کوچک زیبایی کم‌تری داشته و فضا شلوغ به نظر می‌رسد. تعداد و ابعاد این مبل باید با اندازه فضای سالن پذیرایی مطابقت داشته باشد تا فضای کافی برای چیدمان مبل استیل وجود داشته و رفت و آمد افراد به‌راحتی ممکن باشد. اگر سالن پذیرایی بزرگی دارید توصیه می‌شود در کنار چیدمان مبل استیل از مبل راحتی برای استفاده روزانه استفاده کنید و مبل سلطنتی را بیشتر برای میهمانان به‌کار ببرید.

متریال

متریال به کار رفته در مدل مبل سلطنتی

بیشترین متریال استفاده شده در مبل استیل، چوب است، به‌همین دلیل باید به کیفیت چوب به‌کار رفته در آن توجه شود. در طراحی مدل مبل استیل معمولا از چوب‌های با کیفیتی چون چنار، راش، گردو، توسکا و افرا استفاده می‌شود که بهترین‌شان چوب گردو و راش است. منبت‌ کاری‌های مبل سلطنتی می‌تواند کار دست یا دستگاه باشد، منبت دست‌ساز ظرافت و جلوه بیشتری دارد. کلاف چوبی مبل استیل که قسمت‌های مختلف آن را به هم وصل می‌کند هر چه کیفیت بالاتری داشته باشد دوام و طول عمر مبل هم بیشتر می‌شود. نوع فوم به‌کار رفته در مبلمان استیل نیز بهتر است از جنس فوم سرد باشد که حالت ارتجاعی دارد و پس از استفاده سریع به حالت اولیه برمی‌گردد اما فوم گرم در طولانی مدت قابلیت خود را از دست داده و ظاهر مبلمان استیل را کهنه نشان می‌دهد.

 

مبلمان مانلی هوم | Maneli Home
مبلمان کلاسیک پذیرایی در تهران
مبلمان مانلی هوم | Maneli Home

انواع مبل استیل با مدل‌های ژورنالی

مبل‌های استیل انواع متفاوتی داشته و در سبک‌های متفاوتی تولید می‌شوند که با توجه به سلیقه و سبک دکوراسیون داخلی منزل‌تان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در این بخش انواع سبک‌ها و مدل‌‌های ژورنالی مبل استیل را مشاهده می‌کنید؛

راحتی

مبل استیل راحتی یا اسپرت

نشستن طولانی روی مبل استیل خسته کننده است، این مبلمان بیشتر برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود. اما اگر فضای پذیرایی شما به اندازه کافی بزرگ نیست و علاقمندید از مبل سلطنتی برای نشیمن استفاده کنید بهتر است از مدل‌ مبل استیل راحتی یا مبل استیل اسپرت استفاده کنید که کار کمتری داشته و با پارچه و چوب با کیفیتی ساخته می‌شوند تا در اثر استفاده مداوم شکل خود را از دست ندهند.

کلاسیک

مبل استیل کلاسیک

مبل استیل کلاسیک ساده‌تر و کم وزن‌تر از مبل استیل سلطنتی است. کنده کاری‌های این نوع مبل با طرح‌های ظریف‌تری اجرا شده، دسته‌های آن معمولا از جنس پارچه است تا نشستن روی آن‌ها راحت‌تر باشد. پارچه‌های مبل استیل کلاسیک اغلب ساده بوده و طرح‌های شلوغ ندارند. در مبل استیل کلاسیک، سادگی و تجمل با هم ترکیب شده است. این نوع مبل را می‌توان در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن و آپارتمان‌های کوچک هم به‌کار برد.

پرکار

مبل استیل پرکار و سلطنتی

مبلمان استیل سلطنتی با به‌کار بردن منبت کاری‌های پرکار و باشکوه جلوه بی‌نظیری در دکوراسیون پذیرایی ایجاد می‌کند. در طراحی مبلمان استیل پرکار با حکاکی‌های ظریف و زیبا روی دسته، تاج و پایه بهتر است از پارچه‌های ساده یا کاملا بدون طرح استفاده شود تا هماهنگی بین اجزای مبلمان برقرار شده و موجب شلوغی بیش از حد مبلمان و فضا نشود. این سبک مبلمان بیشتر برای سالن‌های پذیرایی بزرگ و سبک دکوراسیون سلطنتی مناسب است.

طراحان دیمان
مبلمان جدید
طراحان دیمان

مبل استیل پایه کوتاه

جدیدترین مدل‌های مبل استیل که معمولا ظریف‌تر هم هستند پایه‌های کوتاه‌تری نسبت به مدل‌های قدیمی خود دارند. در مبل استیل پایه کوتاه کاناپه‌ها با پایه‌های کوتاه طراحی می‌شوند اما ممکن است صندلی‌های میزبان با پایه‌های بلند طراحی شوند.

مبلمان نوآ
مبلمان راحتی
مبلمان نوآ

مبل استیل پتینه

پتینه کاری به معنی کهنه‌نما و زنگار شده است. مبلمان پتینه اغلب در سبک‌های کلاسیک استفاده می‌شود. مبل استیل پتینه کاری مناسب دکوراسیون سبک کلاسیک، فرانسوی، روکوکو و دیگر سبک‌های مشابه است. امروزه حتی مبل استیل با پارچه پتینه هم در دکوراسیون داخلی به‌کار می‌رود که زیبایی خاص و متفاوتی ایجاد کرده و برای افرادی که به این سبک علاقه ‌دارند مناسب است.

فرانسوی

مبل استیل فرانسوی

کنده کاری‌های چوب مبل استیل فرانسوی ساده و ظریف است. معمولا پارچه این مبل به رنگ‌های سفید یا خنثی و گاه با طرح‌هایی از رنگ‌های ملایم طراحی می‌شود. مبلمان استیل فرانسوی راحت و بدون تجمل است. این نوع مبلمان کوچک، سبک و به رنگ روشن است که باعث دلبازتر شدن فضا شده و مناسب سالن‌های پذیرایی کوچک هم است.

ایتالیایی

مبل استیل ایتالیایی

در ساخت مبل استیل ایتالیایی از مرغوب‌ترین چوب و پارچه و منبت کاری‌هایی منحصر به فرد استفاده می‌شود. معمولا از چوب راش، بلوط یا گیلاس در ساخت آن استفاده شده و قیمت بالایی دارد. مبل استیل ایتالیایی پر زرق و براق بوده و طراحی آن با جزییات زیاد و پرکار است. در این مبل بیشتر رنگ‌های خنثی به کار رفته و تقارن و تناسب در آن رعایت می‌شود. بی نظمی و شلوغی و وسایل تزیینی زیاد با این سبک مبلمان تناسبی ندارد.

شزلون

مبل استیل شزلون

مبل استیل شزلون معمولا در یک یا دو طرف دسته‌‌های قوسی شکل دارد و به‌ صورت تکی در دکوراسیون داخلی پذیرایی، نشیمن یا اتاق‌ خواب استفاده می‌‌شود. این نوع مبل لوکس و لاکچری گاه به‌جای میزبان در کنار مبلمان استیل هم به‌کار می‌رود.

طراحان دیمان
ساخت انواع مبلمان چوبی
طراحان دیمان

مبل استیل ترک

مبل استیل ترک، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. این مبلمان ظریف و کلاسیک زیبایی بی‌نظیری در دکوراسیون پذیرایی ایجاد می‌کند. اگر این مبل را بخواهید از کشور ترکیه وارد کنید، روند خریدتان به کندی و با هزینه بالایی صورت می‌گیرد، اما امروزه مدل‌های مبلمان ترک به زیبایی توسط تولید کننده‌های داخلی تولید می‌شود که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

جدید

طرح مبل استیل جدید

شکل تاج کاناپه‌ها و مبل‌های تکی مبلمان استیل قدیمی‌تر معمولا شبیه به‌هم است. اما در برخی از مدل‌های مبل سلطنتی جدید شکل و طرح کنده‌کاری تاج کاناپه‌ متفاوت با مبل‌های تک نفره اما هماهنگ با آن‌ها طراحی می‌شود. دسته‌های مبل استیل معمولا بر اساس اصول ارگونومی طوری طراحی می‌شوند که دست در حالت راحتی روی آن قرار گیرد اما برخی از مدل‌های مبل استیل با دسته‌های بلندتر ساخته می‌شود که تنها جنبه تشریفاتی و دکوراتیو دارند. مبل‌های استیل قدیمی‌ رنگ‌های محدودی چون مبل قهوه‌ای یا طلایی و زرشکی داشتند اما مبلمان استیل جدید بیشتر با چوب سفید و پارچه‌های رنگ روشن طراحی شده که سالن پذیرایی را دلباز می‌کنند یا با‌ پارچه آبی و حتی با چوب مشکی و منبت کاری‌های طلایی روی آن طراحی می‌شوند.

مبلمان مانلی هوم | Maneli Home
مبلمان کلاسیک
مبلمان مانلی هوم | Maneli Home

انواع رنگ‌های چوب مبل استیل

امروزه مدل مبل استیل با چوب‌هایی به انواع رنگ‌های تیره و روشن طراحی می‌شود. انتخاب طرح و رنگ مبل استیل اهمیت بالایی دارد و باید متناسب با رنگ‌های به‌کار رفته در دکوراسیون پذیرایی انتخاب شود.

سفید

مبل استیل سفید صدفی یا مبل استیل استخوانی

اگر دیوار پذیرایی به رنگ‌های سردی چون سبز یا صورتی رنگ آمیزی شده باشد بهتر است از مبلمان رنگ‌ روشن چون مبل استیل سفید صدفی یا استخوانی استفاده شود. چوب مبل استیل سفید استخوانی در ترکیب با پارچه سورمه‌ای جلوه شیکی در سالن شما ایجاد می‌کند. همچنین در سالن‌های پذیرایی کوچک بهتر است از مبلمان استیل با رنگ‌های روشن و طیف‌های مختلف رنگ سفید چون سفید صدفی یا استخوانی و حتی کرم استفاده کنید تا فضای پذیرایی شما روشن و دلبازتر به نظر برسد.

قهوه ای

مبل استیل با چوب قهوه ای و گردویی

اگر رنگ دیوار پذیرایی منزل‌تان خاکستری، بژ یا سفید است از مبلمان استیل با چوب قهوه‌ای استفاده کنید تا فضایی جذاب و بی‌نظیر در سالن پذیرایی ایجاد کنید. در سالن‌های پذیرایی بزرگ می‌توانید از انواع مبل سلطنتی با رنگ چوب گردویی، شکلاتی یا قهوه‌ای استفاده کنید. رنگ کرم، قهوه‌ای که همیشه مد و برای دکوراسیون سلطنتی مناسب است در طراحی  مبلمان‌ استیل جدید هم کاربرد دارد. ترکیب رنگ چوب قهوه‌ای سوخته و پارچه کرم، ظاهری شیک و سنگین خواهد داشت.

پارچه

انواع پارچه مبل استیل

پارچه‌ مبل استیل با جنس، طرح و رنگ‌های متنوعی موجود هستند که باید با رنگ چوب مبل و دیگر اجزای دکوراسیون پذیرایی چون رنگ دیوار، رنگ و طرح فرش و پرده و تزیینات پذیرایی همخوانی داشته باشد.

روشن

مبل استیل با پارچه روشن و ساده

امروزه پارچه مبل‌های استیل بیشتر به رنگ‌های ساده و روشن با طرح‌های برجسته طراحی می‌شوند. رنگ‌های روشن با هر رنگ چوب مبلی هماهنگ است. اگر منبت کاری‌های چوب مبل سطنتی پرکار است از پارچه رنگ روشن و ساده برای آن استفاده شود تا موجب شلوغ شدن بیش از حد مبلمان نشود.

گلدار

مبل استیل با پارچه گلدار

مبل استیل با پارچه‌های طرحدار و گلدار مناسب سالن‌های پذیرایی بزرگ است و در سالن‌های کوچک باعث شلوغ به نظر رسیدن فضا می‌شود. اگر می‌خواهید سالن پذیرایی پرزرق و براق داشته باشید می‌توانید از پارچه‌های مبل استیل با طرح‌های شلوغ و متفاوت استفاده کنید.

مبل و میز ناهار خوری لمیران چوب
سرویس مبلمان طوسی کلاسیک نشیمن
مبل و میز ناهار خوری لمیران چوب

مبل استیل طوسی

امروزه مبلمان طوسی طرفداران زیادی پیدا کرده است. در سال‌های اخیر سبک صنعتی با انواع سبک‌ها تلفیق شده و حتی در مبلمان استیل هم جای خود را پیدا کرده است. پارچه مبل استیل طوسی با طیف‌های مختلف این رنگ در کنار چوب منبت‌کاری شده ظریف به رنگ‌های طلایی یا نقره‌ای یا مبل استیل بژ ترکیب بی‌نظیری ایجاد کرده که حتی با سبک دکوراسیون مدرن هم متناسب است.

آبی

مبل استیل آبی

در گذشته از رنگ آبی کمتر برای پارچه مبل سلطنتی استفاده می‌شد. اما امروز مبل‌های استیل جدید با پارچه‌های به رنگ آبی جلوه‌ای زیبا و شیک در سالن پذیرایی شما ایجاد می‌کنند. پارچه مبل استیل آبی رنگ در کنار چوب به سفید یا طلایی ترکیبی بی‌نظیر ایجاد می‌کند.

دورنگ

مبل استیل پارچه دورنگ

در طراحی مبل استیل می‌توان از پارچه‌های دورنگ استفاده کرد. برای مثال پارچه‌های مخمل قهوه‌ای سوخته یا سرمه‌ای در ترکیب با رنگ طلایی سلطنتی جلوه فوق العاده‌ای ایجاد می‌کنند. امروزه از پارچه‌های دو رنگ با طرح‌های متفاوت اما هماهنگ هم در طراحی مبل استیل استفاده می‌شود. برای مثال طرح پارچه پشت مبل با نشیمن آن متفاوت طراحی می‌شود یا برای صندلی‌های میزبان و ناهارخوری از طرح‌های متفاوتی استفاده می‌شود.

مبلمان مانلی هوم | Maneli Home
مبلمان کلاسیک پذیرایی در تهران
مبلمان مانلی هوم | Maneli Home

مبل استیل یا سلطنتی ارزان قیمت

قیمت مبل استیل با توجه به جنس چوب، حکاکی‌ها و جنس پارچه به‌کار رفته در آن معمولا بالاتر از دیگر مبل‌هاست. ابعاد منبت کاری‌های مبل استیل در قیمت آن‌ تاثیر زیادی دارد، هر چه منبت کاری‌ها کوچکتر و ظریف‌تر باشد قیمت و هزینه ساخت آن‌ بیشتر و هر چه ابعاد آن بزرگ‌تر باشد به‌دلیل اجرای راحت‌تر هزینه ساخت آن کمتر می‌شود. البته اگر به مبلمان استیل علاقه دارید اما بودجه زیادی ندارید می‌توانید انواع مبل‌های استیل کم کارتر با چوب‌های ساده‌تر که جلوه زیبا و شیکی هم دارند را خریداری کنید. توجه داشته باشید که از کیفیت چوب و پارچه کم نگذارید. چراکه مبل استیل ارزان قیمت اما بی‌کیفیت ماندگاری زیادی نداشته و خیلی زود خراب می‌شود. این مبل‌ها از چوب‌های نامرغوب ساخته شده‌، دوام بالایی نداشته و خیلی زود ترک می‌خورند یا با پارچه‌های بی‌کیفیت رویه کوبی شده که خیلی زود ساییده و نخ کش می‌شوند.

پایان

مبلمان مانلی هوم | Maneli Home
مبلمان استیل مدل پرنسس
مبلمان مانلی هوم | Maneli Home

کلام پایانی

در زیبایی دکوراسیون پذیرایی مدل مبلمان اهمیت بالایی دارد. نوع، طرح و رنگ آن باید با توجه به سلیقه، بودجه، ابعاد فضا و سبک دکوراسیون سالن پذیرایی انتخاب شود. مبلمان استیل لوکس و شاهانه است و معمولا برای سالن‌های پذیرایی بزرگ و مجلل استفاده می‌شود. بااینکه مبل استیل قدمت زیادی دارد اما هر سال مدل‌های جدیدتر و زیباتری از این نوع مبل تولید می‌شود که تفاوتشان در رنگ و طرح چوب، پارچه و منبت کاری‌های آن‌ها است. مبل سلطنتی در انواع مختلفی با طرح و رنگ و متریال متنوعی در بازار موجود است. شما هم اگر می‌خواهید از انواع مبل استیل در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید با کمک این مطلب و اهالی فن چیدانه می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

برای کسب اطلاعات در زمینه بازسازی و تعمیر مبل استیل مطلب تعمیرات مبل استیل را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه