Chidaneh.com placeholder image

انواع درهای حیات خلوت

به قلم: تحریریه چیدانه

درب: درهای بزرگ شیشه‌ای خیلی در حیاط‌خلوت مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند چراکه برای این‌که افراد معمولی توان خرید آن را داشته باشند نیاز به تکنیک‌های مدرن تولید بود. اما چیزی که روزگاری مختص ثروتمندان و طبقات بالای اجتماعی بود اکنون در طرح‌های بسیار متنوع در اختیار همگان است.

این درهای شیشه‌ای در انواع مختلفی چون کشویی، مفصل‌دار، تاشو، و تلسکوپی تولید می‌شوند و به همین دلیل با هر خانه و با هر توان مالی‌ای می‌توانید نوع مناسب آن را پیدا کنید. در این مطلب به چند در حیاط‌خلوت نگاهی می‌اندازیم و نکاتی را در مورد آن‌ها با شما در میان می‌گذاریم.
 

قالیشویی ادیب

درهای فرانسوی

درهای فرانسوی کلاسیک که به داخل باز می‌شوند معمولا عنصر معمارانه زیبا و مجللی هستند که درون را به بیرون پیوند می‌زنند.

از آن‌جایی که این درها مفصل‌دار هستند بخشی از فضای داخلی را اشغال می‌کنند. وجود چنین درهایی تاثیر زیادی بر محل قرارگیری مبلمان و چگونگی کارکرد اتاق می‌گذارد.

هم‌چنین، این درها عرض محدودی دارند، به همین دلیل از آن‌ها در فضاهایی که نیاز به درهای بزرگ دارند نمی‌توان استفاده کرد. این درها معمولا عرضی حدود 180 سانتی‌متر به پایین دارند.

 

درهای فرانسوی که به بیرون باز می‌شوند یکی دیگر از انواع درهای مفصل‌دار حیاط‌خلوت هستند. اگرچه این درها تاثیری بر روی محل قرارگیری مبلمان داخلی ندارند اما معایبی هم دارند.
اول، توری در قسمت داخلی قرار می‌گیرد. این یعنی این‌که این درها بیش‌تر مناسب فضاهایی هستند که نیاز به توری در آن نیست، مانند مناطقی که حشره در آن‌ها وجود ندارد و یا ایوان روبه‌روی آن‌ها سرپوشیده است.
دوم، این درها به چارچوب‌های محکم نیاز دارند تا در اثر وزش باد خراب نشوند. در حقیقت، اگر این درها دارای چارچوب‌های مستحکم نباشند یک باد قوی می‌تواند به آن‌ها آسیب‌های جدی‌ای برساند.
نکته دیگری که باید هنگام انتخاب در مفصل‌دار، چه به داخل و چه به خارج باز شوند، به آن توجه کرد آستانه (نوار نصب شده روی کف زیر در) است. این بخش از چارچوب در درز میان کف و در را پر می‌کند و می‌تواند یک سانت یا بیش‌تر بر روی کف قرار بگیرد و از ورود هوا به داخل خانه جلوگیری کند. اگر برآمدگی آن شما را اذیت می‌کند با معمار خود در مورد چگونگی حذف‌کردن آن مشورت کنید.
 این درها قیمت‌های بسیار مختلفی دارند و به مواد به کار رفته در آن‌ها، نوع شیشه، نوع سطح خارجی، چارچوب‌ها، نوع جدار شیشه‌ها بستگی دارد.

 

درهای کشویی شیشه‌ای

درهای کشویی شیشه‌ای فراگیرترین نوع درهای حیاط‌خلوت هستند. از دو پنل شیشه‌ای قاب‌دار ساخته شده‌اند که از روی هم عبور می‌کنند. این نوع درها را می‌توان در سبک‌های مدرن، معاصر، و بسیاری دیگر از سبک‌ها به وفور دید. همان‌طور که گفتیم این نوع درها بسیار مناسب سبک معاصر هستند و به دلیل شکل ساده آن‌ها خیلی در سبک‌های سنتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

مزیت این درها این است که دهانه آن‌ها در هر عرض و پهنایی تولید می‌شود. اگرچه عرض استاندارد آن‌ها 150 تا 180 سانتی‌متر است اما عرض‌های 240 سانتی‌متر تا 3 متر نیز در بازار موجود هستند.

نکته‌ای که هنگام انتخاب در کشویی شیشه‌ای بسیار مهم است اندازه چارچوب آن است. ابعاد چارچوب‌ها براساس نوع ماده آن بسیار مختلف و متفاوت هستد. مثلا چارچوب‌های فلزی، مانند آلومینیوم، بسیار باریک و چارچوب‌های وینیلی بسیار ضخیم هستند.

قیمت: در شیشه‌ای کشویی در مقایسه با درهای فرانسوی مفصل‌دار بسیار ارزان‌تر هستند. هم‌چنین نصب و ساخت آن‌ها راحت‌تر است زیرا اجزای متحرک کم‌تری دارند.
 

تنوع در درهای کشویی

نوع دیگری از درهای کشویی شیشه‌ای درهایی هستند که تولیدکنندگان به آن در کشویی فرانسوی نام داده‌اند. از بسیاز از جهات این نوع در همان مزیت‌ها و امکانات درهای شیشه‌ای کشویی را دارد با این تفاوت که ظاهر آن‌ها مانند درهای فرانسوی است.

بر عکس درهای کشویی شیشه‌ای معمولی که دارای دو پنل هستند، درهای کشویی فرانسوی چهار پنل دارند. دو پنل خارجی آن‌ها در جای خود ثابت هستند و دو پنل داخلی حرکت می‌کنند. هنگامی که بسته هستند دو پنل متحرک روی هم چفت می‌شوند و در یک سطح قرار می‌گیرند؛ در این حالت است که این نوع درها شبیه درهای مفصل‌دار می‌شوند.

مزیت دیگر این درها دهانه آن‌هاست که حتی از درهای کشویی شیشه‌ای معمولی پهن‌تر و عریض‌تر هستند. عرض این درها 3، 3.6، و 4.8 متر است و به همین دلیل می‌توانند جلوه‌ای شبیه یک دیوار شیشه‌ای داشته باشند و در عین حال امکان تهویه طبیعی هوا را به وجود بیاورند.

نکته مهم در مورد این نوع درها، چه درهای کشویی شیشه‌ای  استاندارد و چه نوع فرانسوی آن، سیستم شیارهای آن‌هاست. همانند درهای مفصل‌دار برآمدگی آن‌ها می‌تواند چیزی حدود 1.5 تا 1.8 متر پهنا داشته باشد. البته به یاد اشته باشید که با کمک تولیدکنندگان یا معماران می‌توانید پهنای این شیارها را کاهش دهید چراکه شیارهای بزرگ هنگام رفت‌وآمد مشکل‌ساز می‌شوند.   

 

نوع دیگری از درهای کشویی شیشه‌ای در تلسکوپی است. این نوع در شامل چندین- سه یا بیش‌تر- پنل است که در امتداد هم باز می‌شوند. بزرگ‌ترین مزیت درهای تلسکوپی داشتن دهانه بسیار عریضی است که می‌تواند مانع میان فضای درونی و بیرونی خانه را از بین ببرد. 
همانند درهای کشویی شیشه‌ای، درهای تلسکوپی هماهنگی خوبی با فضاهای مدرن دارند و خیلی در فضاهای سنتی استفاده از آن‌ها رایج نیست. اصولا پنل‌های شیشه‌ای بزرگ و وسیع دارای ظاهر بسیار مدرنی هستند.
دو ویژگی مخصوص این نوع درها: چون این درها مانند درهای کشویی شیشه‌ای که دارای دو پنل هستند پنل ثابت روی زمین ندارند، بنابراین شما می‌توانید این درها را اندک و یا به طور کامل باز بگذارید.
به یاد داشته باشد که شیار درهای تلسکوپی بسیار پهن و عریض است. دری که چهار پنل دارد چهار شیار موازی جداگانه نیز خواهد داشت و به همین دلیل بخشی از آن‌ها وارد فضای خانه می‌شود. شیار درهای تلسکوپی چیزی حدود 5.5 متر عرض خواهند داشت. اگر با این مسئله مشکل دارید از انواع دیگر درها که در ادامه مطلب به آن‌ها می پردازیم استفاده کنید.

 

یک در کشویی/ بالارو دارای یک شیار مشخص است که هر پنل تا وقتی در آن حرکت می‌کند که به انتهای آن برسد، در این‌جا شیارهای چندگانه وارد عمل می‌شوند. این شیارها مخفی هستند و پنل‌ها به درون دیوار کناری تا شده و ناپدید می‌شوند. این نوع درها دارای عریض‌ترین دهانه ممکن هستند.
 بسته به نوع مواد کارشده، اندازه، پیکربندی، و غیره این نوع درها قیمت‌های متفاوتی دارند. اگرچه این نوع درها از درهای کشویی شیشه‌ای استاندارد (دارای دو پنل) بسیار گران‌تر هستند، اما قابلیت تبدیل‌شدن به یک دیوار شیشه‌ای این قیمت بالا را توجیه می‌کند.   

 

درهای تاشو شیشه‌ای

درهای تاشو شیشه‌ای دهانه بسیار بزرگ و وسیعی دارند که مرز بین فضای خارجی و فضای داخلی را از بین می‌برند و آن‌ها را یکی می‌کنند. مزیت درهای تاشو، همانند درهای تلسکوپی، دهانه بسیار وسیع و باز آن‌هاست که باعث می‌شود تمای فضای بین دو دیوار به روی فضای بیرونی گشوده شود.
درهای تاشو شیشه‌ای را به‌گونه‌ای می‌توان طراحی کرد که یکی از پنل‌های آن مانند درهای استاندارد مفصل‌دار شود. این کار باعث می‌شود که هنگام ورود و خروج نیازی به بازکردن کل در نباشد.
قیمت: درهای تاشو شیشه‌ای، به‌ویژه نوع باکیفیت آن، بسیار گران‌قیمت است.
 

درهای پاشنه‌گرد

درهای پاشنه‌گرد مانند درهای مفصل‌دار به داخل، به خارج، و یا هردو باز می‌شوند. اما برعکس درهای مفصل‌دار، درهای پاشنه‌گرد بر روی پاشنه خود می‌چرخند. این مسئله باعث می‌شود تا وزن در از روی لبه‌های آن برداشته شده و به سمت مرکز آن نزدیک شود. این یعنی این‌که می‌توان با یک در تک‌پنلی به یک دهانه بسیار وسیع دست یافت.
درهای پاشنه‌گرد به‌دلیل نوع طراحی و ساخت آن‌ها مناسب فضاهایی که نیاز به توری دارند نیستند (مگر این‌که فضای کناری آن‌ها یک ایوان سرپوشیده باشد).
مانند دیگر درهای بزرگ شیشه‌ای مثل درهای تاشو و درهای کشویی/بالابر، در پاشنه‌گرد از درهای فرانسوی استاندارد یا درهای کشویی شیشه‌ای گران‌تر است. اما به یاد داشته باشید که این درها ارزش زیادی به خانه شما اضافه می‌کنند.
آیا درهای جدیدی به حیاط‌خلوت خود اضافه کرده‌اید؟ ما خیلی دوست داریم ببینیم که گذر از فضای بیرون به درون در طراحی شما چگونه اتفاق افتاده است. لطفا یک عکس از در حیاط‌خلوت خانه خود در بخش بحث و گفتگو چیدانه با مادر میان بگذارید.

منبع: گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه