Chidaneh.com placeholder image

مجتمع باغ ونک در خانه کدخدای ده ونک

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: این پروژه در فستیوال جهانی معماری بارسلونا در سال 2010 در بخش مجتمع های مسکونی، در میان پروژه های منتخب قرار داشت.

chidaneh ad banner

زمین این مجتمع، باغ قدیمی تقریبا خشک شده ای بود که به کدخدای ده ونک تعلق داشت.

ایده اصلی طراحی، براساس بازآفرینی قالب خانه-باغ شکل گرفت. طراحان این پروژه تصمیم گرفتند تا برخی از درختان خشک شده را حفظ کنند و خانه ها را کنار این درختان و حول یک حیاط مرکزی تعبیه کنند. خانه ها از هم جدا شدند، بطوریکه هرکدام، از سه یا چهار وجه خود امکان نورگیری و تهویه دارند.

 

 این تمهیدات در کنار تنوع فضا، نقشه و مساحت خانه ها( از 60 تا 200 متر مربع) همگی با هدف ایجاد یک محله کوچک به کار گرفته شدند. با ایجاد سه سازه مجزا با داربست چوبی در جلوی نمای هر خانه، یک حیاط معلق شکل گرفت که جایی است برای پرورش گیاهان و پرندگان و قرار دادن مجسمه های کبوتر، که نگهداری از آن ها در محله قدیمی ده ونک بسیار مرسوم بوده است.

 

طراحان این پروژه، این عناصر را برای زنده کردن خاطره ها در کنار سرشاخه های درختان خشک باغ قدیمی و گیاهان بالارونده بومی منطقه به کار گرفته اند. سطوح این حیاط ها به جای مصالح بنایی، با صفحات فلزی سوراخ دار پر از سنگریزه ساخته شده اند تا از نظر شهرداری جزو تراکم محسوب نشوند.

معمار: گروه معماری متافور- رضا حبیب زاده، آرزو خلیلی

مکان: ده ونک، تهران، ایران

سال ساخت: ۱۳۸۶-۱۳۸۹

مساحت پروژه: ۱۴۰۰ متر مربع

 زیر بنا: ۴۲۰۰ متر مربع 
 

 

  تصمیم گرفتیم تعدادی از درختهای قدیمی باغ و حتی بعضی از درختان خشک شده باغ را حفظ کنیم و خانه ها را دور این درختان و حول یک حیاط مرکزی بچینیم . خانه ها از هم جدا شدند، بطوری که هر کدام از سه یا چهار وجه خود امکان نورگیری و تهویه دارند. این تمهیدات در کنار تنوع فضا، نقشه و مساحت خانه ها ( از ۶۰ تا ۲۰۰ متر مربع) همگی با ایجاد یک محله کوچک بکار گرفته شدند.

با ایجاد سه سازه مجزا با داربست چوبی در جلوی نمای هر خانه یک حیاط معلق شکل گرفت که جایی است برای پرورش گیاهان و پرندگان و مجسمه های کبوتر، که نگهداری از آنها در محله قدیمی ده ونک بسیار مرسوم بوده. این عناصر را برای زنده کردن خاطره ها در کنار سرشاخه های درختان خشک باغ قدیمی و گیاهان بالا رونده بومی منطقه بکارگرفتیم.

سطح این حیاط ها به جای مصالح بنایی، با صفحات فلزی سوراخ دار پر از سنگریزه ساخته شده اند تا از نظر ضوابط شهرداری جزو تراکم محسوب نشوند. بخشی از درختان خشک زمین پس از فراوری با مواد نگهدارنده به مجتمع بازگردانده و از آنها در حیاط میانی و حتی در داخل خانه ها استفاده شد.
 

نمای ساختمان درهر هشت وجه (چهار وجه داخلی و چهار وجه خارجی) جلوه بیرونی فضاهای داخلی، باغچه ها و حیاط هاست و نه صرفاً پوششی منفک از فضاهای داخلی.
 

 

منبع:اتووود

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
حاله در تاریخ 28 تیر 1393
من عاشق اون درختای خشک شدشم توی خونه هم هست !!!!! چه جوری به مغزشون رسیده
avina در تاریخ 29 تیر 1393
ساختمونه قشنگیه .اما فکر میکنم تو زمستون هوای حیاط خیلی سرد بشه یا اگه برف بیاد با مشگل مواجه بشن

ثبت دیدگاه