Chidaneh.com placeholder image

ساخت استخر خانگی، برای آب تنی تابستان آماده شوید!

به قلم: تحریریه چیدانه

استخر، برکه و آبنمااستخر یکی از فضاهایی است که غالبا برای همه ی اعضای خانواده محبوب است. وجود استخر در ساختمان های امروزی به عنوان فضایی لوکس و جزیی از امکانات جانبی آپارتمان های مسکونی بزرگ محسوب می شود که از پیش به عنوان فضای تفریحی مشترک در طراحی آپارتمان ها در نظر گرفته می شود. ساخت استخر در فضای مسکونی انواع مختلفی از جمله ساخت استخر با بلوک سیمانی، ساخت استخر بتنی و یا ساخت استخر با آجر و… دارد که با توجه به میزان بودجه و یا محدودیت زمانی می توان روش مورد را برای ساخت استخر انتخاب کرد در این مطلب می خواهیم شما را با ساخت استخر ارزان و آسان در حیاط خانه های ویلایی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

گلخانه کونیکا
طراحی محوطه استخر و آلاچیق
گلخانه کونیکا

چوب و هنر

مراحل ساخت استخر

مراحل ساخت استخر تقریبا برای انواع استخر ها یکسان است. برای ساخت یک استخر ارزان باید مطابق مراحل زیر عمل کنید: 

  • طراحی استخر
  • دریافت مجوز
  • خاک برداری
  • شیب بندی و صاف کردن کف استخر
  • پیکر بندی و آرماتور بندی کف و دیواره های استخر
  • جایگذاری سیستم لوله کشی
  • کابل کشی و جایگذاری چراغ ها و … 
  • بتن ریزی کف 
  • ساخت دیوارها 
  • آب بندی دیوارها
  • پر کردن پشت دیوارهای استخر
  • پر کردن استخر

طراحی استخر

طراحی استخر

در مرحله ی اول باید استخر مد نظرتان را طراحی کنید، پس طرح استخری را که برای ساخت مد نظر دارید بکشید و عمق، رنگ و سایر جزییات آن را در نظر بگیرید.سعی کنید طراحی استخرتان ساده باشد چرا که طرح های پیچیده امکان ساختشان هم سخت تر و هزینه ی ساخت شان بالاتر می رود. 

خاک برداری از بستر استخر

خاک برداری از بستر استخر

پس از دریافت مجوزهای مربوطه باید اقدام به خاک برداری با ماشین حفاری و یا بیل مکانیکی از محل استخر نمایید خاک برداری باید بر مبنای میزان عمق و محاسبات فونداسیون استخرتان صورت گیرد.

شیب بندی و صاف کردن کف استخر

شیب بندی و صاف کردن کف استخر

پس از خاک برداری با کمک یک غلطک مکانیکی اقدام به شیب بندی و صاف کردن کف استخر نمایید. 

پیکر بندی کف و دیواره های استخر

پیکر بندی کف و دیواره های استخر

 در این مرحله از ساخت استخر باید کف و دیواره های استخر را همانند تصویر آرماتور بندی کنید.

جایگذاری سیستم لوله کشی در ساخت استخر

جایگذاری سیستم لوله کشی

برای انجام این مرحله از ساخت استخر به یک لوله کش متخصص که تجربه ی لازم در زمینه ی لوله کشی استخر را دارد، نیاز دارید چرا که عدم لوله کشی مناسب عواقب بدی برای استخر شما خواهد داشت.  

کابل کشی فضای استخر

کابل کشی فضای استخر 

در این مرحله فضای استخر را کابل کشی کنید و اگر می خواهید فرم های روشنایی را در استخرتان جایگزین کنید همچنین نصب واتراستاپ ها و سایر جزییات نهایی را در این مرحله از ساخت استخر تکمیل کنید.

مطلب پیشنهادی: نورپردازی داخلی استخر، ۸ باید و نباید مهم!

بتن ریزی کف استخر

بتن ریزی کف استخر

پس از اتمام مراحل لوله گذاری و کابل کشی زمان ساخت کف و دیواره های فضای استخر می باشد. عملیات بتن ریزی را که انجام می دهید توجه داشته باشید که حتما شیب بندی و صاف کردن سطح استخر را فراموش نکنید همچنین در بتن ریزی جهت کاهش نفوذ پذیری بتن از چسب بتن استفاده کنید.

ساخت دیوارهای استخر

ساخت دیوارهای استخر

پس از ساخت کف و خشک شدن آن می توانید دیواره ها را بسازید، برای ساخت دیواره ها می توانید همانند کف از بتن ریزی استفاده کنید و یا با بلوک های سیمانی مسلح ساخت دیوارها را به پایان برسانید.

مطلب پیشنهادی: استخر بادی خانگی، آب تنی آسان و کم هزینه در خانه

آب بندی و اتمام دیوارهای استخر

آب بندی و اتمام دیوارهای استخر

نکته ی مهمی که در ساخت استخر باید در نظر بگیرید نیاز آن ها به لایه محافظ در برابر نشت آب است که معمولا به وسیله ملاتی که از چسب بتن و سیمان سفید و پودر سنگ ساخته شده است انجام می شود به این صورت که 2 بار به صورت لیسه ای روی دیواره ها و کف کشیده می شود و بعد از آن تست آببندی انجام می شود اگر به درستی انجام گرفته بود می توان فرآیند سرامیک کاری را شروع کرد. 

پر کردن پشت دیوارهای استخر و محوطه سازی

پر کردن پشت دیوارهای استخر و محوطه سازی

در این مرحله که می توان گفت مرحله ی پایانی ساخت استخر است پشت دیواره های استخر را سنگ های شفته آهک پر کنید، برای این کار مصالح مختلفی در بازار موجود است که با توجه به بودجه و درجه ایمنی شان می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. پس از اتمام این مرحله می توانید اقدام به محوطه سازی فضای اطراف استخرتان کنید.  

پر کردن استخر

پر کردن استخر

در مرحله آخر استخرتان را پر کنید و از آن لذت ببرید. توجه داشته باشید باید فضایی را برای موتورخانه استخر در نظر بگیرید بسته به ظرفیت استخر و اینکه آب مصرفی تان گرم یا سرد است این فضا می تواند متغیر باشد اما موتور خانه باید در محلی باشد که پمپ ها و فیلترها در ارتفاعی کمتر از ارتفاع آب استخر نصب شود.

برای آن که در خانه تان یک استخر زیبا داشته باشید باید از اهالی فن و طراحان متخصص در این زمینه کمک بگیرید. گروه هفت طرح مینیاتور یکی از شرکت های پیشنهادی چیدانه است که می توانید برای دیدن نمونه کارهای بیشتر به پروفایل آن ها در چیدانه مراجعه فرمایید و با دیدن نمونه کارهای بیشتر، بهترین آن ها را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید. 

منبع: wikihow| مترجم: ثمینا فراهانی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه