Chidaneh.com placeholder image

روز زمین پاک، چگونه خانه ای سبز داشته باشیم؟

به قلم: تحریریه چیدانه

مناسبت ها: تقویم را که ورق می زنیم به مناسبت های زیادی بر می خوریم، مناسب هایی که پاس داشت آن ها در تربیت فرزندانمان نقش اساسی دارد. روز زمین پاک یکی از این مناسبت های پر ارزش است که باید بیش از بیش به آن اهمیت دهیم. زمینی که عاملی برای حیات ما و از آن مهم تر کیفیت زندگی ما و فرزندان ماست. به همین منظور در روز زمین پاک، چیدانه می خواهد شما را با مجموعه فعالیت هایی که می توانیم با انجام آن ها در فضای خانه زمینی پاک تر و آسمان آبی تری داشته باشیم آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید. 

روز زمین پاک

قالیشویی ادیب

روز زمین پاک چه روزی است؟

بد نیست پیش از هر چیز بدانیم، روز زمین پاک چه روزی است؟ روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی ( ۲۱ مارچ) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می شود) برگزار می‌شود.
سازمان ملل متحد نیز هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد. روز زمین پاک آسمان آبی رسمی بود که توسط فعال صلح یعنی جان مک‌کانل در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو معرفی شد و توسط سناتور آمریکایی گیلورد نلسون به عنوان یک جلسهٔ آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد. در خیلی از کشورها روز ۲۲ آوریل هم زمان با ۳ اردیبهشت روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفتهٔ زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت های زیست محیطی اختصاص می‌دهند. 
در ادامه ی مطلب می خواهیم شما را به مجموعه رفتارهایی که با انجام آن ها در فضای خانه می توانیم زمینی پاک تر و آسمان آبی تری داشته باشیم آشنا می کنیم. 

نه به کیسه ی پلاستیکی

استفاده ی کمتر از محصولات پلاستیکی 

زندگی مدرن امروزی ناگزیر ما را وادار به استفاده از محصولات پلاستیکی می کند. محصولاتی که تجزیه ی آن ها میلیون ها سال طول می کشد. اما می توانیم با کمی دقت و برنامه ریزی میزان تولید زباله های پلاستیکی را به حداقل برسانیم. برای این منظور می توانیم: 

  1. جایگزینی نایلون های پلاستیکی با پاکت های کاغذی و یا گزینه ی بهتری مانند کیسه های پارچه ای
  2. استفاده ی حداقل از لوازم یک بار مصرفی مانند: ظروف، سفره، دستمال و….
  3. جایگزینی ظروف درب دار مخصوص فریز کردن مواد غذایی به جای کیسه فریزی های پلاستیکی 

خودتان بسازید 2

استفاده مجدد از دور ریختنی ها 

بازیافت یکی از بهترین راه حل هایی است که در روز زمین پاک به آن اشاره می شود. با استفاده ی مجدد از لوازم و وسایل تا حد زیادی می توانید از میزان زباله های تجزیه ناپذیر بکاهید و تولید زباله را متوقف نمایید. برای بازیافت و استفاده مجدد از دور ریختنی ها کافی است خلاقیت خود را گسترش دهید چیدانه در مطالب بخش خودتان بسازید ایده های مختلفی را در زمینه ی استفاده ی مجدد از وسایل دور ریختنی برای شما بازگو کرده است که چند نمونه از آن ها را به شما معرفی می کنیم: 

[[nid:94235]]

تفکیک زباله های خانگی در مبدا 

تفکیک زباله در مبدا، یکی دیگر از راه حل هایی است که برای داشتن زمین پاک تر می توان آن را انجام داد. این کار علاوه بر کم کردن مدت زمان بازیافت زباله به تمیز ماندن شهر نیز کمک بزرگی می کند. برای این کار کافیست برای زباله های تر و خشک دو سطلب جداگانه در نظر بگیرید. زباله های تر شامل: پسماندهای مواد غذایی است و زباله های خشک: شامل کاغذ،مواد پلاستیکی و سایر لوازمی است که امکان بازیافت برای آن وجود دارد. تفکیک آسان زباله های خانگی با اکسسوری های داخل کابینت مطلبی است که در این زمینه می تواند به شما کمک کند. 

صرفه جویی در انرژی های زمین

صرفه جویی در انرژی های زمین

صرفه جویی صفتی است که همه باید آن را در خود تقویت کنند، چرا که با کمک صرفه جویی می توانید علاوه بر احترام گذاشتن به روز زمین پاک میزان قابل توجهی از هزینه های خود را کاهش دهید این صرفه جویی می تواند شامل موارد گوناگونی مانند موار زیر باشد: 

  1. صرفه جویی در مصرف آب، برق، سوخت های فسیلی 
  2. صرفه جویی در مواد غذایی مصرفی برای کاهش دور ریز آن ها
  3. صرفه جویی در خرید های غیر ضروری و بیش از نیاز و جلوگیری از تولید زباله های بیشتر 
  4. صرفه جویی در خرید شوینده های شیمیایی و آسیب رسان به محیط زیست
  5. استفاده از انرژی های پاک و جلوگیری از اتلاف آن ها 

مطلب پیشنهادی : ۱۰ قدم ساده اما بزرگ برای حفظ زمین!

فروزان رحمانی
گل و گیاه در دکوراسیون منزل
فروزان رحمانی

استفاده از گل و گیاه در فضای خانه 

روز درخت کاری، روز زمین پاک و روزهایی از این قبیل همه و همه، اهمیت درختان را بازگو می کنند. به همین منظور تا حد امکان در فضای خانه از گل و گیاه استفاده کنید به خصوص گیاهان تصفیه کننده هوا که تا حد زیادی می تواند در کاهش آلودگی هوا به شما کمک کند. در مطالب زیر می توانید با این گیاهان و روش نگهداری آن ها  آشنا شوید: 

استفاده از انرژی های پاک

استفاده از انرژی های پاک 

یکی دیگر از شعارهایی که در روز زمین پاک به آن اشاره می شود استفاده از انرزی های پاک به خصوص انرژی خورشیدی است، که در مطلب انرژی خورشیدی در ساختمان، ارزان تر زندگی کنید! به این موضوع به طور کامل پرداخته ایم و راه حل های استفاده از انرژی خورشیدی در فضای خانه را با شما در میان گذاشته با مراجعه به آن می توانید اطلاعات جامعی از این موضوع به دست آورید. 

گروه معماری KCW
برج های مسکونی سبز کوثر
گروه معماری KCW

استفاده از معماری پایدار در ساخت و ساز 

امروزه معماری پایدار به خوبی جای خود را در ساخت و سازهایمان پیدا کرده است. معماری پایدار و بهره گیری از مصالح بومی و پایداری مانند آجر تا حد زیادی به پاک نگه داشتن زمین مان کمک می کند. چیدانه پیشتر در مطالب مختلف در رابطه با معماری پایدار و اهمیت کاربرد آن در ساخت و ساز های امروزی صحبت کرده ایم که چند نمونه از آن را برای شما معرفی می کنیم: 

چیدانه امیدوار است" آسمان آبی، زمین پاک" تنها یک شعار باقی نماند و همه برای داشتن چنین دنیایی بیش از بیش تلاش کنیم تا دنیای فرزندانمان زیبا باقی بماند.

 نویسنده: ثمینا فراهانی| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه