Chidaneh.com placeholder image

رنگ بنفش و 8 دلیل محبوبیت آن!

به قلم: تحریریه چیدانه

رنگ بنفش: در این سری از معنای رنگ‌ها می‌خواهیم به شکل وسیع و گسترده‌ای به سراغ رنگ بنفش رفته و آن را از منظرهای مختلفی مثل طراحی، روانشناسی، فلسفه و طبیعت بررسی کنیم. پیش‌ترها بر رنگ‌هایی مثل نارنجی، زرد، سبز و آبی نگاهی اجمالی داشته‌ایم، اما اکنون وقت آن رسیده است که با نگاه و دیدی عمیق‌تر رنگ بنفش را مورد بررسی قرار دهیم، اگر به دنبال القای حس پرنسسی و رویایی هستید این رنگ می‌تواند از پس این کار برآمده و نوعی احساس جادویی را برای دکوراسیونتان تداعی کند. پس با ما همراه باشد تا رنگ بنفش را کمی بهتر بشناسیم و بدانیم که چگونه و به چه ترتیبی می‌توانیم در فضای خانه خود استفاده بهتر و مناسب‌تری از آن داشته باشیم.

رنگ بنفش

chidaneh ad banner

رنگ بنفش و حال و هوای شما

رنگ بنفش تناسب بسیار زیادی با القای نوعی حس تمول داشته و دکوراسیون و فضای خانه شما را مجلل‌تر جلوه خواهد داد. ویژگی برجسته دیگری که در حس و حال این رنگ وجود دارد، آرامش و نوعی حس روحانی، اسرارآمیز و حتی جادویی است. برای اینکه این موضوع و حس و حال را به خوبی درک کنید، سنگ یاقوت و کوه‌های اسرارآمیز بنفش را در ذهنتان تصور کنید.

رنگ بنفش در فنگ شویی

رنگ بنفش در فنگ شویی

رنگ بنفش به دلیل ایجاد حس و حالی روحانی و وفور در افراد می‌تواند برای استفاده در دکوراسیون دفاتر خانگی و فضاهایی که مختص یوگا و مدیتیشن هستند بسیار مناسب باشد. از آنجایی که این رنگ از ترکیب رنگ قرمز( رنگی پر از هیجان و انرژی) و رنگ آبی( رنگی پر از آرامش) ساخته شده است نوعی تعادل و تناسبی در ایجاد هردوی این حس‌ها در مخاطب ایجاد می‌کند، درواقع در عین حال که می‌تواند به شما آرامش و حسی روحانی ببخشد، می‌تواند نوعی انرژی و هیجان را هم در شما برانگیزد؛ مثال قابل ذکر در این رابطه این است که شما به راحتی می‌توانید از رنگ اسطوخودوسی ملایمی که طیف آبی آن بیشتر از قرمز باشد را در اتاق کودک و اتاق‌خواب خود استفاده کنید، در حالی که رنگ‌های آلویی‌تری که طیف قرمز آن بیشتر احساس می‌شود می‌تواند برای فضاهایی به کار رود که انرژی بیشتری را ذخیره می‌گرداند.
مطلب پیشنهادی: ارغوانی، رنگی برای ثروتمندان!

رنگ بنفش در طبیعت

رنگ بنفش در طبیعت

نشانه‌های رنگ بنفش در طبیعت را می‌توان در اسطوخودوس‌های معطر، کلبه‌های انگلیسی شاد، عطر و بوی بی‌پروای یاس بنفش، بوته‌های معطر گلداری که در شب‌های آمریکای جنوبی از پشت دیوار اصطبل‌ها خودنمایی می‌کنند و زمین‌های کاشت بادمجان و پیازهای بنفش رنگ مشاهده کرد. رنگ بنفش تداعی‌کننده متانت، فراوانی و آرامش است.

رنگ بنفش در زمینه چاکراها

رنگ بنفش در زمینه چاکراها

اگر با یوگا و مدیتیشن آشنایی داشته باشید قطعا تا به حال واژه چاکرا به گوشتان خورده است. بعضی بخش‌های بودائیسم و هندوئیسم برای بدن قسمت‌هایی به عنوان مرکز انرژی قائل شده‌اند. این چاکراها از بالاترین قسمت بدن تا پایین آن وجود دارند. چاکراهای پایینی بیشتر مربوط به شرایط فیزیکی و چاکراهای بالایی هم بیشتر مربوط به شرایط روحی ما دارند.
اپر بخواهیم در رابطه با تاثیر رنگ بنفش بیشتر بدانیم ،چاکرایی که در فرق سر قرار دارد و بالاترین سطح چاکراها به حساب می‌آید با رنگ بنفش همراه بوده و نشان‌دهنده معنویت و روشن‌فکری، زیبایی درونی و بیرونی، آرامش و برکت است.

رنگ بنفش در طراحی و دکوراسیون

رنگ بنفش در طراحی و دکوراسیون

طیف رنگ‌های آلویی بسیار دلپذیر هستند که یکی از دلایل آن هم بهره‌مندی از سایه‌های رنگ بنفش تیره است. پیشنهاد ما به شما این است که در پس‌زمینه گالری یا کتابخانه خود و یا جتی فرش روی زمین از این رنگ استفاده کنید. برای اینکه بتوانید ترکیب زیباتری از این رنگ را در دکوراسیون خود داشته باشید که آرامش زیادی به شما هدیه بدهد پیشنهاد ما این است که از این رنگ در کنار سفید، کرم عاجی، نقره‌ای، طوسی و یا هر رنگ مجلل دیگری که مناسب می‌دانید استفاده کنید. برای ایجاد نوعی تضاد و تقابل در رنگ بنفش دکوراسیون خود نیز می‌توانید از طیف رنگی سبز بهره بگیرید؛ برای مثال می‌توانید رنگ بنفش آلویی را در کنار سبز فسفری و یا رنگ اسطوخودوسی را در کنار سبز کمرنگ امتحان کنید.

استفاده از رنگ بنفش در فضای خانه

استفاده از رنگ بنفش در فضای خانه

سایه‌های کمرنگی از رنگ بنفش اسطوخودوسی می‌تواند انتخاب و گزینه بسیار خوبی برای اتاق‌خواب، اتاق کودک، اتاق آرایش و یا حتی تقریبا نشیمن باشد. از طیف‌های تیره‌تر و پررنگ‌تری از رنگ بنفش (مثل بادمجانی یا آلویی) را هم می‌توانید به عنوان نشانه‌های کوچکی برای خنثی کردن رنگ در پذیرایی استفاده کنید. هم‌چنین پیشنهاد دیگری که می‌توانیم در اختیارتان قرار دهیم این است که آنها را با رنگ‌های گرم خنثی‌کننده مثل شکلاتی، دودی و یا برنز هماهنگ کنید.

مطلب پیشنهادی: ۷ رنگ خوش ترکیب با بنفش در دکوراسیون منزل!

رنگ بنفش روحانی

شما و رنگ بنفش

قطعا زمانی پیش خواهد آمد که تصمیم می‌گیرید که چه رنگی قدرت و توانایی آن را دارد که برای خانه شما انتخاب شود. اگر خود شما هم از آن دسته افرادی هستید که در کودکی رنگ بنفش را رنگی پرنسس‌گونه می‌دانستید، می‌توانید از این رنگ برای اتاق فرزند خود استفاده کنید، اما اگر هم این رنگ معنایی فراتر از آن برایتان دارد می‌تواند دایره استفاده گسترده‌تریرا برای شما فراهم کند.

انواع رنگ بنفش

توضیحات بیشتر در رابطه با رنگ بنفش

سعی کنید یکی از روش‌هایی که ذکر می‌کنیم را دنبال کنید تا آگاهی بیشتری از این رنگ پیدا کنید:

  • سعی کنید باغی محلی را ببینید تا شاهد چگونگی استفاده از این رنگ باشید.
  • کتاب‌فروشی محل خود را مرور کنید. به دنبال نوعی از رنگ بنفش باشید که در طراحی داخلی خانه شما توجهتان را بیشتر به خود جلب می‌کند. به دنبال آن نیز خواهید فهمید که این رنگ چگونه در فضاهای طراحی‌شده حرفه‌ای قابل‌استفاده است.
  • به یک فروشگاه رنگ رفته و انواع رنگ بنفش را تهیه کنید.
  • به یک موزه و یا گالری سری بزنید و نحوه استفاده از طیف‌های مختلفی از رنگ بنفش را مورد بررسی قرار دهید.

به ما بگویید:
نظر شما در مورد انتخاب رنگ بنفش در دکوراسیون منزل چیست؟ نظر خود را در بخش دیدگاه های پایین همین مطلب با  ما در میان بگذارید.

منبع: houzz|مترجم: طلوع حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه