Chidaneh.com placeholder image

طراحی ویلای کوچک حمید در کرج، خانه ای که از دل برآید!

به قلم: تحریریه چیدانه

تورهای خانه گردی: حکایت خانه‌های ما آدم‌ها حکایتی جدا از انتخاب‌ها، شخصیت‌ها و زندگی‌هایمان نیست. وقتی در ذهن و روحمان خالق زیبایی یا زشتی باشیم، بدون شک در آنچه تحقق می‌بخشیم نیز همان‌گونه خواهیم بود. بهتر است به جای زشت یا زیبا بگوییم معنادار یا بی‌معنا، عمیق یا سطحی، باکیفیت یا بی‌کیفیت و صدها تعاریف این‌چنینی که بخش‌های مختلف زندگی ما را توصیف می‌کنند، تعاریفی که تا حدودی نسبی هستند و درنهایت هم حس و مفهومی اهمیت پیدا می‌کند که به من و شما به عنوان یک سازنده و بیننده منتقل می‌شود.
مقصود از این گفتار این بود که وقتی من به عنوان یک گزارشگر با خانه‌هایی روبه‌رو می‌شوم که حرفی مشترک برای گفتن دارند و سلیقه و هنر خالق (معمار، طراح، دکوراتور یا هرچه که اسمش را بگذاریم) با ظرافت بسیاری در ذره‌ذره فضا نشسته است، ایمان می‌آورم که هرکدام از ما می‌توانیم خالق باکیفیتی باشیم، فرقی هم نمی‌کند که برای خلق یک محیط و شی باشد یا حتی یک لحظه.
در این گزارش که از شماره 104 مجله منزل انتخاب شده است، سراغ ویلایی روستیک در کرج رفتیم که مطمئنم برایتان بسیار جذاب خواهد بود:

استودیو پر
ویلای روستیک در کرج
استودیو پر

اسکای اسکرپر

استودیو پر
ویلای روستیک در کرج
استودیو پر

ویلای کوچک حمید در یک نگاه

  • تعداد افراد ساکن: استفاده از ملک به صورت ویلاست و افراد ثابتی در آن سکونت ندارند.
  • شغل صاحب‌خانه: مهندس معماری و طراحی داخلی
  • موقعیت: کرج، منطقه حصار، محله سرجوب
  • متراژ فضا: 150 مترمربع
  • سال ساخت: 1395
  • تعداد طبقات: ویلایی سه‌طبقه
  • ملک شخصی
  • تعداد اتاق‌خواب: 1
  • تعداد سرویس: 2 عدد فرنگی
  • سبک: روستیک
  • رنگ‌های غالب: سفید – کرم قهوه‌ای
  • ویژگی برجسته طراحی: استفاده از چوب و آجر و رعایت بافت محلی
  • طراح: حمیدرضا اویسی (گروه معماری و طراحی داخلی سوئلو)
  • مدت زمان طراحی و اجرا: حدود یک سال
  • نوسازی
  • هزینه طراحی و اجرا و ساخت: حدود 400 میلیون تومان

استودیو پر
بالکن چوبی
استودیو پر

طراحی ویلای کوچک در منطقه حصار؛
به کجا گریزم از این شهر؟

ویلای کوچک حمید در یکی از مناطق مرتفع و خوش آب‌وهوای کرج قرار گرفته است که با وجود دسترسی نه‌چندان آسان، محیط بسیار محلی و دل‌نشینی دارد. هوای پاک و حس مثبتی که در این مکان وجود دارد، آنجا را به مأمنی آرام و راحت برای تعطیلات آخر هفته و فرار از شلوغی‌ها و آلودگی تهران بدل کرده است.

مطلب پیشنهادی : بازسازی خانه ویلایی قدیمی، ویلای روان پاک در کلار آباد مازندران

استودیو پر
ویلای روستیک در کرج
استودیو پر

طراحی ویلای کوچک با مصالح بومی؛
حکایت آجر و چوب، همان حکایت فراموش‌شده!

مهم‌ترین نکته در طراحی و ساخت این ویلای کوچک، رعایت بافت محلی و استفاده از آجر دست‌ساز برای کف و چوب برای دکوراسیون و وسایل است. به گفته آقای اویسی “علت انتخاب آجر و چوب برای معماری و طراحی داخلی این ویلا، زنده بودن این مصالح است؛ بدین معنا که برخلاف سنگ و سرامیک، چوب و آجر در زمستان گرم و در تابستان خنک هستند".

مطلب پیشنهادی: با مصالح بومی اقلیم های مختلف ایران آشنا شویم!

استودیو پر
ویلای روستیک در کرج
استودیو پر

وقتی در معماری‌هایی که خلق می‌کنیم، مصالح محلی و بومی را به کار می‌گیریم، درواقع یک معماری زنده و پایدار را می‌سازیم. این نوع معماری، “معماری سبز" نیز خوانده می‌شود.

استودیو پر
ویلای روستیک در کرج
استودیو پر

حمید درباره طراحی ویلای کوچکش می گوید:
وقتی اندیشه‌های طراح در آفریده‌هایش زبان باز می‌کند!

حمیدرضا اویسی عنوان می‌کند: “از نظر من در مبحث طراحی داخلی خانه‌ها، مهم‌ترین بخشی که یک طراح می‌بایست به آن توجه داشته باشد روحیات فرد یا افرادی است که قرار است در آن محیط زندگی کنند. خانه و محیط آن محلی است که ما باید در آن آرامش داشته باشیم.

استودیو پر
ویلای روستیک در کرج
استودیو پر

لازم نیست در طراحی داخلی همه‌چیز به‌تنهایی زیبایی و خاص باشد، اما در مجموع باید به شکلی کنار هم قرار گیرند که محیطی سبک و آرام و زیبا ایجاد کنند.
اگر این نکات ساده در طراحی، ساخت، چیدمان و نورپردازی محیط رعایت گردند، درنهایت افرادی که سلیقه‌های متفاوتی دارند نیز از آن محیط لذت خواهند برد. لذا من هم سعی کردم در طراحی و اجرای ویلا این نکات را رعایت کنم".

استودیو پر
ویلای روستیک در کرج
استودیو پر

دست سازه های حمید در طراحی ویلا؛
طراح نمی‌خرد، می‌سازد!

یکی از جذابیت‌های این پروژه، حضور مبلمان دست‌ساز در همه فضاهای ویلا است. حمید می‌گوید: “نکته‌ای که در طراحی‌های خود به آن اهمیت زیادی می‌دهم، ساختن وسایل برای آن محیط است نه خریدن وسایل.

استودیو پر
ویلای روستیک در کرج
استودیو پر

کابینت‌ها، میز ناهارخوری و تلویزیون، اکثر مبل‌ها، تخت‌خواب، دکوری‌های چوبی روی دیوارها، پله‌ها، سقف‌ها، کف آشپزخانه، درب‌های چوبی داخلی، شومینه چوب سوز و … همگی کار دست هستند و متناسب با محیط ساخته و اجرا شده‌اند و همین امر زیبایی بیشتر و منحصر به ‌فردتری به این ویلای کوچک داده است".

استودیو پر
ویلای روستیک در کرج
استودیو پر

استودیو پر
ویلای روستیک در کرج
استودیو پر

در ویلای کوچک حمید چه خبر است؟

این ویلای کوچک شامل سه‌طبقه است: یک سوییت مهمان در پایین‌ترین طبقه، فضای ورودی، آشپزخانه و غذاخوری که به عنوان یک نشیمن موقت هم عمل می‌کند و یک بالکن بزرگ در طبقه همکف، نشیمن اصلی یا همان پذیرایی با یک بالکن کوچک، اتاق‌خواب و سرویس نیز در طبقه اول قرار گرفته‌اند.

استودیو پر
مبلمان حصیری ویلا
استودیو پر

مصالحی که استفاده شده (چوب و آجر)، پرده‌های ساده و گل‌دار، ظروف مسی، نورپردازی و تمام جزئیات این فضا که به سبک روستیک و محلی انتخاب و طراحی شده‌اند، حس خودمانی و گرمی در فضا جاری کرده‌اند که دل کندن از این محیط را سخت می‌کند.

استودیو پر
ویلای روستیک در کرج
استودیو پر

برای دیدن تصاویر بیشتری از این پروژه می توانید به پروفایل عکاس (استودیو پر) سر بزنید. ضمنا سایر پروژه های اجرا شده توسط گروه معماری و طراحی داخلی سوئلو در پروفایل این گروه قرار دارد. برای دیدن پروژه ها و ارتباط با این گروه معماری خوش ذوق، دیدن پروفایل ایشان را از دست ندهید.

مطالب پیشنهادی :

منبع: مجله منزل | نویسنده: فاطمه افشاریان | عکاس: استودیو پر

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ashraf در تاریخ 23 خرداد 1396
آفرین به این همه سلیقه چقدر از رنگگهای زنده و شاداب استفاده شده کاش یه نمای کلی از کل متراژ خونه بنمایش میذاشتین تا همه بدونن در فضای کوچیک هم میشه خلاقیت بخرج داد واقعا دست مریزاد معمارش ...
ساره در تاریخ 26 خرداد 1396
لذت بردم
soliii در تاریخ 17 اردیبهشت 1397
به عنوان یه طراح داخلی باید بگم عالی بود بهتون تبریک میگم بابت همچین سلیقه ای
سعیده در تاریخ 11 مرداد 1402
ساده، جذاب، اصالت ایرانی

ثبت دیدگاه