Chidaneh.com placeholder image

رستوران و گالری مکعب سفید در تهران

به قلم: تحریریه چیدانه

رستوران و کافی شاپ: موضوع اصلی در طراحی مکعب سفید، چگونگی پرداختن به فضا و معماری، به جای پرداختن به موضوع فرعی دکوراسیون و چیدمان بوده است. در واقع، سوال اصلی طراحان این بود که معماری فضای رستوران چگونه می‌تواند به مخاطب در دست‌یابی به تجربه فضایی متفاوت یاری رساند.

چوب و هنر

در نتیجه انجام بررسی‌ها در یافتن پاسخ این سوال، به جای آغاز فرایند طراحی از خود بنا، از پتانسیل کارفرما که خود از مجموعه‌داران آثار هنری بود، استفاده شد. نتیجه این رویکرد، طراحی یک گالری بود؛ یعنی آیا می‌توان فضای معماری محدود رستوران را به گونه‌ای ساماندهی کرد که یک گالری هنری نیز باشد.

نکته اساسی در طراحی گالری، آزاد کردن سطوح دیوارها، برای نمایش آثار هنری است. نتیجه این بررسی‌ها، دست‌یابی به یک دیاگرام فضایی برای سامان‌دهی فضای رستوران و گالری در کنار یکدیگر است، به گونه‌ای که فضاهای خدماتی (رستوران) در مرکز فضا و با فاصله از همه سطوح و سقف، به صورت  نیمه‌معلق قرار گرفته باشد.فکرش را بکنید نمایشگاهی از آثار هنری در یک رستوران!

بدین‌ترتیب، محدوده کشیده پروژه به دو قسمت مساوی در طرفین، یکی در سمت راهرو ورودی و دیگری در طرف حیاط مرکزی تقسیم می‌شود. با باز شدن فضای آشپزخانه از سه طرف، نور طبیعی از سالن سمت حیاط به سالنی که در طرف راهرو است، نفوذ می‌کند و همچنین به گردش هوا و سهولت در رفت‌وآمد مشتریان و خدمه کمک می‌کند. دو راهرو کناری در دو سمت توده اصلی، یعنی آشپزخانه، وظیقه ایجاد ارتباط دو سالن را بر عهده دارند.

ارتفاع بلند این فضا امکان کوتاه‌تر کردن سقف آشپزخانه و در نتیجه جدا شدن کامل آن از سقف و کناره‌ها را فراهم می‌کند و این آشپزخانه در مرکز رستوران، به صورت مکعبی نیمه‌معلق خودنمایی می‌کند. دو کانتر در دو سمت آشپزخانه و در دو جهت مخالف، به منظور سرویس‌دهی بهتر به مراجعین در دو سالن تعبیه شده است.

نورپردازی این مکعب سفید در سه مرحله انجام شده است:

مرحله اول، تامین نور کافی موضعی برای کاربران با تعبیه منبع نور در بالای هر میز،

مرحله دوم، نورپردازی مکعب سفید مرکزی،

مرحله سوم، نورپردازی دیوارهای کناری برای تفکیک و خواناتر کردن حجم مکعب سفید مرکزی و جداسازی دیوارها از سقف.

با ترکیب و تنظیم شدت نورها، می‌توان نورپردازی‌های متنوعی را در ساعات مختلف روز و شب ایجاد کرد.

گالری: رستوران مکعب سفید
معمار: ترادیسی معماری پارس (مهدی بخشی‌زاده)
موقعیت: تهران، ایران (شهرک غرب، مجتمع تجاری گلستان، طبقه دوم)
تاریخ: 1391
مساحت: 93 مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: آقایان حسن عابدی و علی صدرایی
تیم پروژه: نوید صدر، گلناز بهرامی
جوایز: رتبه سوم ﮔﺮوه بازسازی جایزه ﻣﻌﻤﺎر 1392

ایده های خلاق خود را در زمینه معماری های خلاق و دکوراسیون در ایده های شما چیدانه با دیگران در میان بگذارید.

منبع: معمار ایرانی | گرد آوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه