Chidaneh.com placeholder image

طرح چمن مصنوعی،این 4 ایده جذاب!

به قلم: سمانه زارعی

ممکن است با شنیدن اسم چمن مصنوعی، یاد زمین‌های فوتبال و ورزشی بیفتید ولی از چمن مصنوعی فقط در زمین ورزشی استفاده نمی‌شود، این روزها چمن‌های مصنوعی در طرح‌ها و فرم‌های مختلفی در طراحی‌های داخلی، محوطه‌ها، بالکن، بام و.. به کار می‌رود. در این مطلب از چیدانه در رابطه با طرح چمن مصنوعی صحبت کنیم، و در انتها به چندین سوال رایج در رابطه با چمن مصنوعی پاسخ می‌دهیم. این مطلب از چیدانه را از دست ندهید.

چمن مصنوعی

کاربردهای چمن مصنوعی چیست؟

چمن مصنوعی را می‌توان در زمین‌های بزرگ ورزشی تا بالکن‌های کوچک خانه دید. با توجه به فضایی که مد نظر است عملکردهای مختلفی دارد. چمن مصنوعی نوعی پوشش کف است، که هم جنبه‌ی کاربردی دارد و گاهی هم جنبه‌ی تزیینی آن بیشتر مد نظر است.

سرویس خواب بالسا

در چه فضاهایی می‌توان از چمن مصنوعی استفاده کرد؟

  • زمین‌های ورزشی
  • فضاهایی مانند حیاط، تراس، بالکن، محوطه ساختمان‌ها
  • باغ‌های موجود در طبقه فوقانی ساختمان‌هایی که تحمل وزن چمن‌های طبیعی را ندارند
  • فضاهایی که شرایط مناسبی برای رشد چمن طبیعی ندارند
  • فضاهایی برای حیوانات خانگی، که به راحتی می‌توان آن‌جا را پاک کرد
  • فضایی که شما می‌خواهید دارای ظاهری سبز باشد اما به دلیل هدر رفت زیاد آب مصرفی و نیاز به مراقبت زیاد نمی‌خواهید از چمن طبیعی استفاده کنید
چمن مصنوعی

طرح چمن مصنوعی؛ به چه فرم‌هایی قابل اجراست؟

درست است که چمن مصنوعی به صورت رولی و با فرم مستطیلی خریداری می‌شود ولی برای هر فرمی در فضا می‌توان آن را تنظیم و برش داد. مثلا اگر در محوطه و یا بالکن فرم‌های منحنی و دایره‌ای دارید، می‌توانید با پهن کردن چمن مصنوعی در فضای مد نظر، لبه های اضافی را با کاتر ببرید، آن را در حاشیه‌ی باغچه فیکس کنید و بعد آن را بچسبانید.

چمن مصنوعی

طرح چمن مصنوعی؛ ایده‌هایی در طراحی محوطه

در ادامه 4 ایده قابل اجرا برای طراحی محوطه با چمن مصنوعی را آورده‌ایم:

1. چمن مصنوعی را با مصالح دیگر به کار ببرید.

استفاده از متریال مناسب با فضا و ایجاد تنوع، از اصول طراحی هستند که با مدنظر قرار دادن آنها، می‌توان به جذابیت فضا اضافه کرد. امروزه استفاده از چمن مصنوعی به همراه متریال‌های دیگر در طراحی‌ فضاها و سنگفرش‌های محوطه رواج یافته است و بسیاری از کارفرماها هم این نوع پوشش کف را به سنگفرش تنها، ترجیح می‌دهند. در ادامه برخی از طرح‌های چمن مصنوعی معرفی شده است:

  • چمن مصنوعی با سنگ؛ طرح پرطرفدار
  • ترکیب چمن مصنوعی با ترموود
  • طرح چمن مصنوعی در کنار سنگریزه
چمن مصنوعی بین سنگفرش

چمن مصنوعی با سنگ؛ طرح پرطرفدار

یکی از ایده‌های خلاقانه در طراحی محوطه، استفاده از ترکیب چمن مصنوعی و سنگفرش‌ است. وجود چمن مصنوعی بین موزاییک‌های کفسازی، لطافت و جذابیتی را به پوشش کف شما می‌دهد. در این صورت تعادلی بین سطح سخت و سرد سنگفرش و سطح نرم چمن ایجاد می‌شود.

فواصل بین سنگفرش‌ها نباید از 4 یا 5 سانتی‌متر کمتر باشد. عمق سطح زیرین در فواصل بین سنگ‌ها حدود یک سانتی‌متر است. اگر عمق فواصل بین سنگ‌ها زیاد باشد، چمن مصنوعی در شیار فرو می‌رود و نمای زیبایی نخواهد داشت و اگر عمق کمی داشته باشد باعث آسیب به چمن مصنوعی و جدا شدن آن خواهد شد.

این نکته‌ها را برای طرح چمن مصنوعی بین سنگ و موزاییک فراموش نکنید:

  • چمن مصنوعی که برای بین سنگ‌ها استفاده می‌شود باید به طور اصولی به سطح زیرین بچسبد و محکم شود تا در مقابل شرایط جوی و گرما و سرما دوام بیاورد
  • اندازه‌ی عرض چمن مصنوعی که برای شیار برش می‌خورد باید کمی بزرگتر از فاصله‌ی بین سنگ‌ها باشد تا شیار را کاملا بپوشاند و در آن فیکس شود

 

چمن مصنوعی و ترموود

ترکیب چمن مصنوعی با ترموود

استفاده از مصالح جدید در کنار چمن مصنوعی، می‌تواند فضای خاصی را به وجود بیاورد. ترموود نوعی چوب حرارت داده شده است که امروزه در پروژه‌های مختلفی مانند نما، روف‌گاردن، ساخت الاچیق و.. کاربرد دارد. استفاده از ترموود در کنار چمن جذابیت زیادی ایجاد می‌کند. از این طرح چمن مصنوعی می‌توان در مسیرهای عبور، فضای نشستن، حاشیه باغچه‌ها، بام سبز، سطح کف بالکن و.. استفاده کرد.

 

چمن مصنوعی

طرح چمن مصنوعی در کنار سنگریزه

در یک حیاط یا محوطه، تفاوت جنس و رنگ متریال باعث ایجاد تنوع در محیط و کاهش یکنواختی می‌شود. می‌توانید به این منظور در کنار زمین چمن مصنوعی، از سنگریزه استفاده کنید. مثلا اگر می‌خواهید فضای نشستن در محوطه از دیگر بخش‌ها مجزا شود می‌توانید از این تضاد به خوبی استفاده کنید.

از ترکیب سنگریزه و چمن مصنوعی می‌توان به صوت دکوراتیو و در دیوار و جداکننده‌ها استفاده کرد.

 

2. زیبایی‌های محوطه‌تان را قاب بگیرید

همیشه لازم نیست که برای ایجاد تغییر در محوطه خانه، قسمت‌هایی از آن را خراب کنید و بخش‌های جدیدی را جایگزین کنید، گاهی اوقات این تغییر و بهسازی با برجسته‌کردن ویژگی‌های خاص و زیبایی‌هایی است که در محوطه وجود دارند. فکر کنید شما چند درخت در محوطه و حیاط خود دارید که در زمین سیمانی و یا موزاییکی قرار گرفته‌اند، اگر این درختان را در پس‌زمینه‌ای از چمن مصنوعی قرار دهید، جذابیت محوطه شما بیشتر می‌شود.

 

چمن مصنوعی

3.چمن مصنوعی را با گیاهان زینتی ترکیب کنید.

اگر فکر می‌کنید چمن محوطه قدیمی شده و سرحال نیست، چمن مصنوعی را جایگزین آن کنید. می‌توانید چمن مصنوعی را در ترکیب با گیاهان زینتی دیگر به کار ببرید. در این صورت حیاط شما چمن سبز رنگ و نرم همیشگی را خواهد داشت که مانند یک پس زمینه برای گیاهان دیگر عمل می‌کند. انتخاب گیاهانی با گل‌های رنگ روشن در کنار رنگ سبز چمن مصنوعی زیبایی بیشتری خواهد داشت.

 

چمن مصنوعی تراس

4. با چمن مصنوعی تراس سبز داشته باشید.

داشتن یک بالکن یا تراس سبز به ما کمک می‌کند تا یک فضای سبز و دلباز در خانه داشته باشیم. این روزها استفاده از چمن مصنوعی به دلیل مزایایی که دارد، مانند یک فرش و پوشش کف در طراحی بالکن و تراس سبز مورد توجه قرار گرفته است. چمن مصنوعی در طراحی بالکن و تراس یک فضای مدرن به وجود می‌آورد.

 

چمن مصنوعی محوطه

پاسخ به سوالات شما در رابطه با چمن مصنوعی

در این بخش از مطلب به سوالات متداولی که اغلب افراد درباره چمن مصنوعی دارند پاسخ داده‌ایم.

چگونه می‌توان چمن مصنوعی مرغوب را تشخیص داد؟

برای تشخیص مرغوبیت چمن مصنوعی باید موارد زیادی از جمله کیفیت بکینگ، جنس نخ(دیتکس)، شکل سطح مقطع الیاف، تراکم طولی و عرضی و ارتفاع نخ‌ها (پایل) چمن مصنوعی را مد نظر قرارداد، در برخی از مواقع مشاهده می‌شود که بعد مدتی الیاف چمن مصنوعی مورد استفاده از بکینگ جدا شده و چمن به مرور زمان کم پشت و اصطلاحا کچل می‌شود، این مساله به دلیل استفاده از مواد نامناسب مانند چسب‌های غیرمتعارف در بکینگ بجای موادRBL می‌باشد. برای اطمینان از اینکه بکینگ چمن مصنوعی از مواد مناسبی تهیه شده، به پشت چمن مصنوعی نگاه کنید، دقت کنید که پشت چمن بطور یکنواخت از مواد پوشانیده شده باشد و دارای انعطاف کافی باشد و بیش از حد خشک نباشد. هنگامی که به پشت چمن دست می‌زنید مواد بصورت پودر از آن نریزد، سپس یکی از نخ‌های چمن را بگیرید و بکشید، اگر مواد مورد استفاده در چمن استاندارد باشد نباید نخ به آسانی از بافت جدا گردد.

طرح چمن مصنوعی

چه نوع چمن مصنوعی برای محوطه‌های روباز (در معرض باران و نورخوشید) مناسب هستند؟

چمن‌های مصنوعی تنوع بسیار زیادی دارند و بسته به مورد استفاده و شرایط آب‌وهوایی از الیاف متنوعی ساخته می‌شوند. برای استفاده از چمن مصنوعی در فضای باز عمدتا از چمن‌های با دیتکس بالای 6400 استفاده می‌شود، همچنین الیاف چمن مصنوعی الزاما باید دارای خاصیت UV Protection یا محافظت در برابر نور آفتا ب باشند تا دچار تغییر رنگ نشوند. برای شرایط آب‌وهوایی بسیار گرم استفاده از الیاف با سطح مقطعS  ویا W  توصیه می‌شود که متاسفانه هنوز در کشور تولید نمی‌شود و نمونه‌های وارداتی با این ویژگی زیاد نیستند. اما برای استفاده از چمن‌های مصنوعی با تردد متوسط و زیاد الیاف با سطح مقطع C  و V و Y توصیه می‌شوند که انواع C شکل آن در بازار ایران موجود و قابل تهیه است.

قیمت چمن مصنوعی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

بسیاری اینطور برداشت می‌کنند که قیمت چمن مصنوعی صرفا با ارتفاع الیاف سنجیده می‌شود که این تصوری نادرست است. به عنوان مثال ممکن است یک چمن مصنوعی با ارتفاع 13 میلیمتر قیمت ارزان‌تری از یک چمن با ارتفاع 8 میلیمتر داشته باشد. چراکه تراکم الیاف در چمن دوام بسیار بیشتر از تراکم الیاف در چمن نوع اول باشد. به همین دلیل می‌بایست تمامی عوامل موثر در قیمت چمن مصنوعی را سنجید مانند، ارتفاع الیاف، تراکم، جنس(دیتکس) الیاف، سطح مقطع الیاف و نوع بافت. چمن‌های مصنوعی دوبافت عموما قیمت بالاتری نسبت به چمن‌های تک‌بافت دارند. منظور از چمن دوبافت چمنی است که علاوه بر نخ‌های سبز رنگ پلی‌اتیلن نخ‌های موج داری از جنس پروپیلن به رنگ‌های سبز، زرد و یا قهوه نیز دارند که بیشتر نقش پرکننده و در درجه دوم زیبایی را بر عهده دارند.

آیا چمن مصنوعی قابل شستشو است؟

بله چمن‌های مصنوعی هم قابل شستشو هستند و هم این قابلیت را دارند که با جارو برقی نظافت شوند. البته بدیهی است که استفاده از شوینده‌های شیمیایی برای شستشوی چمن‌مصنوعی توصیه نمی‌شود.

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی برای سلامتی (بزرگسالان و کودکان) ضرر ندارد؟

سوال بسیار مهم و جالبی است، چمن‌های مصنوعی که در کارخانجات معتبر و با رعایت تمام استاندارد‌ها و پروتکل‌های بهداشتی تولید می‌شوند فاقد هرگونه سرب و فلزات سنگین هستند و همچنین فاقد مواد شیمیایی مضر، همچنین این محصولات هیچ‌گونه ارزش غذایی برای کرم‌ها و حشرات و آفت‌ها ندارند. اما گاهی اوقات کم‌توجهی به شیوه نصب و زیرسازی نامناسب باعث می‌شود در قسمت‌هایی که زیرسازی دچار فرورفتگی هست آب جمع شود و همانجا مانده و فساد ایجاد کند، به همین دلیل این تصور غلط مطرح می‌شود که چمن مصنوعی بعد از مدتی بو می‌گیرد، این در حالیست که اگر چمن مصنوعی با کیفیت و با رعایت اصول نصب و زیرسازی اجرا شود به هیچ عنوان نگرانی از این بابت وجود ندارد.

تفاوت چمن مصنوعی ورزشی (زمین فوتبال و..)  و تزیینی (بالکن و محوطه) در چیست؟

چمن‌های مصنوعی ورزشی به دلیل کاربری منحصر به فرد خود از الیاف مقاوم‌تر و دارای دیتکس بالاتر ساخته می‌شوند. همچنین ارتفاع الیاف چمن ورزشی بین 40 تا 60 میلیمتر می‌باشد، این در حالیست که ارتفاع چمن‌های تزئینی بین 8 میلیمتر تا 40 میلیمتر می‌باشد. همچنین شیوه نصب چمن‌های ورزشی کاملا متفاوت و در نصب آن از مواد پرکننده مثل گرانول لاستیک و سیلیس استفاده می‌شود اما در چمن‌های تزئینی تنها در مواردی به اختیار کارفرما از سیلیس استفاده می‌شود. استفاده از چمن‌های ورزشی برای کاربری تزئینی به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد، چرا که هم نصب آن برای فضاهای کوچکتر از 300 متر مقرون به صرفه نیست و هم به دلیل استفاده از پرکننده‌های چون گرانول در فضاهای با کاربری تزئینی مشکلاتی برای افراد ایجاد می‌کند.

چمن‌های مصنوعی در چه ابعادی به فروش می‌رسند؟

چمن‌های تزئینی عموما در رول‌های با عرض دو متر تولید می‌شوند و چمن‌های ورزشی در رول‌های با عرض چهار متر، البته شما می‌توانید این محصول را در هر متراژ مورد نیاز سفارش داده و دریافت کنید.

طرح چمن مصنوعی

کلام آخر:

در این مطلباز چیدانه در مورد چمن مصنوعی صحبت کردیم. چمن مصنوعی به شما کمک می‌کند تا با زحمت کمتر یک پوشش سبز در محوطه، حیاط و یا بالکن خود داشته باشید. چمن مصنوعی انواع مختلفی دارد که باید با توجه به کاربرد و فضایی که می‌خواهید در آن استفاده کنید، بهترین چمن مصنوعی را انتخاب کنید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
نگار در تاریخ 21 شهریور 1394
واقعا مفید و خوب
info_37917 در تاریخ 21 دی 1395
تیم نوین خانه با وبسایت جدید خوددر زمینه تعمیرات ، تاسیسات و دکوراسیون داخلی در خدمت شما عزیزان خواهدبود. محوطه سازی هم یکی از انواع خدماتی هست که در این سایت ارائه میشه. تنها کافیه به ادرس زیر مراجعه کنید و در صورت تمایل با ما تماس بگیرید. https://goo.gl/nPEd0L

ثبت دیدگاه