Chidaneh.com placeholder image

7 ایده که به حمامتان حس و حالی تازه می دهد

به قلم: تحریریه چیدانه

سرویس بهداشتی: سبک مدیترانه‌ای تحت تاثیر گرما، رنگ‌های اشباع شده مناظر زیبا و فریبنده، نور خورشید و هوای دریایی مه‌دار است و ترکیبی از یک حس و حال فرهنگی و یک نوع لوکس بودن در عین سادگی در خانه است. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که برای داشتن یک حس و حال مدیترانه‌ای در فضای حمام خود چه کاری باید انجام دهید و چگونه از عناصر مختلف که در طول قرن‌ها در این سبک شکل گرفته‌اند استفاده کنید.  

چوب و هنر

1. رنگ و طرح کاشی 

تنالیته‌های خاکی سفالی، رنگ فیروزه‌ای، آبی دریایی، زرد و قرمز تیره نشانه‌ای از مفاهیم سبک مدیترانه‌ای هستند، چراکه استفاده از آن‌ها باعث می‌شود تا توجه شما به رنگ‌های اشباع شده موجود در طبیعت پیرامون این فضاها جلب شود. رنگ‌های طلایی در این حمام که کاشی‌کاری خاصی دارد کاملا به چشم می‌آید. ترکیب رنگ‌های مختلف در این کاشی‌ها جلوه زیبایی به حمام داده است و باعث شده است این حمام کاملا از یک فضای معمولی فراتر رفته و تبدیل به جایی منحصربه‌فرد و خاص شود.

استفاده از کاشی‌های دست‌ساز بهترین راه برای وارد کردن طرح و نقش به درون حمام‌هایی است که به سبک مدیترانه‌ای طراحی شده‌اند، اما چنین کاشی‌هایی معمولا قیمت زیادی دارند. برای جلوگیری از هزینه‌های زیاد، به دیوار حمامی که در عکس بالا می‌بینید توجه کنید. در این حمام برای جلوگیری از هزینه‌های زیاد، تمام سطح دیوار دارای کاشی‌های دست‌ساز نیستند بلکه قسمتی از دیوار کاشی‌کاری شده و در دیگر قسمت‌های دیوار از کاشی‌های سفید ساده استفاده شده تا کاشی های طرح‌دار به خوبی در فضا بدرخشند.
 

یا سعی کنید کل یک دیوار را کاشی‌کاری کرده و در دیگر دیوارهای حمام و کفپوش‌ها از کاشی سفید رنگ ساده استفاده کنید. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید استفاده از کاشی‌های طرح‌دار و رنگ‌دار در دیوار پشت وان باعث شده نه تنها فضای حمام زیباتر شود، بلکه وان هم بیش از پیش به چشم بیاید.
 

پنج رنگ مورد علاقه من در سبک مدیترانه‌ای عبارتند از: نارنجی سوخته، زرد آفتابی، آبی خنک، آبی مدیترانه‌ای، و سفید ساده. اما اگر در مورد استفاده زیاد از رنگ تردید دارید، بر روی فرم‌ها و خطوط تمرکز کنید. از کاشی‌هایی استفاده کنید که دارای سبک مراکشی هستند و آن‌ها را درون قابی قرار دهید که دارای حاشیه‌هایی به رنگ متضاد با کاشی‌ها و دوغاب بین آن‌ها هستند. هم‌چنین یک رنگ خاکی غنی به فضا اضافه کنید تا حس و حالی زنده در فضا ایجاد شود.   
 

2. ورودی‌های طاق‌دار به سبک مراکشی

استفاده از ورودی‌های طاق‌دار نشانه‌هایی تاریخی هستند که بیانگر سبک مراکشی هستند و حس و حالی خاص در فضا ایجاد می‌کنند. شما اگر از این نوع ورودی‌ها در فضاهای بسیار ساده هم استفاده کنید باز هم شکل و فرم آن‌ها به خوبی به چشم می‌آید.
 

3. آینه‌ها

آینه‌ها وسایل تزئینی انعطاف‌پذیری هستند که در فضاهایی که به سبک مدیترانه‌ای طراحی شده‌اند کاربرد زیادی دارند و از عناصر اصلی این سبک به حساب می‌آیند. آینه‌ها می‌توانند عناصر طراحی مختلفی مانند رنگ، بافت، طرح، فرم، و شکل را در خود جای دهند. آینه‌های منحنی مانند آینه‌ای که در عکس بالا مشاهده می‌کنید تاثیری همانند تاثیر ورودهای طاق‌دار در فضا ایجاد می‌کنند، اما نکته مثبت در مورد آینه‌ها این است که هر گاه خواستید می‌توانید به راحتی آن‌ها را تعویض کنید. یک آینه با یا بدون ترئینات و خطوط خاص حس و حالی تاریخی را به فضا اضافه می‌کند و اگر نمی‌خواهید که کل فضای حمام خود را بازسازی کنید استفاده از آینه می‌تواند تغییر بصری زیادی در حمام شما ایجاد کند.
 

4. نورپردازی

سعی کنید از فانوس‌های سرامیکی براق یا چراغ‌های گلدانی سفید رنگ سوراخ‌دار به عنوان منبع نوری حمام خود استفاده کنید. این منابع نوری جریان ملایم و زیبایی از نور را در حمام ایجاد می‌کنند. طرح نوری که از طریق سوراخ‌ها در فضا ایجاد می‌شود حس و حالی آرامش‌بحش و دنج در حمام ایجاد می‌کند و در عین حال فانوس‌ها ظرافت خاصی به طراحی کلی فضا می‌دهند.
 

فانوس‌های پرتزئین، چراغ‌های دیواری، و چراغ‌های گلدانی می‌توانند یک نورپردازی محیطی خاص و منحصربه‌فرد را در فضاهای کوچک ایجاد کنند. چراغ آویز زیبایی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید فرم‌های نوری زیبایی را در فضا ایجاد می‌کند و حس و حالی رستیک به حمام داده است. البته طراحی این چراغ آویز به گونه‌ای است که بیش از حد در فضا به چشم نمی‌آید.

توجه کنید که چگونه عناصر چوبی تیرگی آهن را متعادل کرده‌اند و حس و حالی آرام و ملایم در فضا به وجود آورده‌اند.
 

5. عناصر متفاوت چوبی

فرقی نمی‌کند که شما عنصر چوبی را از طریق یک در چوبی تیره، نشیمن چوبی، یا قاب پنجره چوبی در فضا ایجاد کنید. به هر حال عناصر چوبی حس و حالی مدیترانه‌ای به حمام اضافه می‌کنند. عناصر چوبی باعث می‌شوند تا حال و هوای کلی حمام آرام و ملایم شود و طراحی ظرافت خاصی پیدا کند. سعی کنید از عناصر چوبی متفاوت که رگه‌های آن‌ها مشخص است و دارای فرم ارگانیکی هستند استفاده کنید تا پیوند حمام شما با طبیعت تقویت شود.
 

 

6. فلز پرداخت‌شده

مس و فلزهای پرداخت‌شده نه تنها حس و حالی تاریخی و باستانی به کلیت فضا اضافه می‌کنند، بلکه حمام شما را تبدیل به مکانی دنج و آرام نیز می‌کنند.

نکته: سعی کنید از فلز در مقادیر اندک در وان و وسایل مربوط به حمام مانند جاحوله‌ای، جادستمالی، و سطل آشغال استفاده کنید.
 

7. فرش و قالیچه

از آن‌جایی که در حمام سطوح زبر و سخت زیادی وجود دارد، استفاده از فرش و قالیچه راه بسیار خوبی برای اضافه کردن نرمی و ظرافت به فضا است. قالیچه که در حمامی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید استفاده شده است دارای طرح‌ها و نقش‌های مدیترانه‌ای است و باعث شده است توجه ما به رنگ عناصر چوبی و رنگ‌های گرم کاشی‌ها جلب شود و از این طریق فضا یکدست و یکپارچه شود. خوبی فرش و قالیچه این است که هر گاه بخواهید می‌توانید آن‌ها را عوض کنید.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه