Chidaneh.com placeholder image

با گلدان های رنگارنگ بالکن کوچکتان را زیبا کنید

به قلم: تحریریه چیدانه

بالکن، پاسیو، حیاط خلوتاکثر ما رنگ دیوارهای داخل خانه‌مان و تزئینات آنها برایمان مهم است. پس چرا دیوار بالکن کوچکمان هنوز ساده و خالی است و حتی خاک گرفته؟ از فضای عمودی روی این دیواره استفاده کرده و آن را با گیاهان گلدانی تزئین کنید. این دستورالعمل ساده به شما نشان می‌دهد که چطور می‌توانید طبقه‌هایی به شکل آویز درست کرده و بدون اشغال کردن بخش‌های مهم، فضای بیرونی خانه‌تان را جذاب، زیبا و رنگارنگ کنید.

چوب و هنر

این طبقه‌های آویز را می‌توان به راحتی با گلدان‌های رنگارنگ پوشاند یا خودشان را به رنگی شاد درآورد. می‌توانید در انتهای کار چند صندلی و یک میز هم به فضای بالکن یاحیاط اضافه کرده و یک محیط نشیمن شاد داشته باشید و از بودن در چنین فضایی در کنار خانواده و دوستان خود لذت ببرید.

مواد و مصالح مورد نیاز:

·        تخته چوب سفید به قطر 2.5 و عرض 15 سانتی‌متر (به میزان لازم جهت بریدن دو تخته به طول 50 یا 60 سانتی‌متر)

·        متر اندازه‌گیری

·        اره گردبر یا اره دستی

·        اره مویی و دریل برقی

·        مته دریل 16/7

·        چهار عدد پیچ حلقه شماره هشت از جنس روی

·        طناب با قطر یک سانتی‌متر

·        رنگ ضدآب چوب و قلم‌مو

·        شش عدد گلدان دوازده سانتی‌متری لبه‌دار

·        6 عدد گل و گیاه

 با استفاده از اره گردبر چوب را به دو قطعه 50 یا 60 سانتی‌متری تقسیم کنید. اگر اره گردبر ندارید؟ کار با اره دستی کمی دشوارتر است ولی به همان خوبی کار را انجام می‌دهد.

پس از اینکه تخته‌ها به اندازه بریده شدند یک خط از مرکز و در طول تخته بکشید. هر گلدان را روی این خط مرکزی قرار دهید و نشانه‌هایی به فاصله 10، 30 و 50 سانتی‌متر روی تخته ایجاد کنید. 

محیط هر گلدان دقیقا زیر لبه‌اش را اندازه بگیرید. این اندازه‌ به شما کمک می‌کند تا قطر گلدان را بدست آورید چرا که قطر برابر است با محیط تقسیم بر 3.14 گلدان‌های ما قطری معادل 10 سانتی‌متر داشتند.

برای قطر 10 سانتی‌متر، 5 سانتی‌متر به بالا، پایین، چپ و راست نقاط مرکزی گلدان‌ها که پیشتر مشخص کرده بودید (در فواصل 10، 20 و 30 سانتی‌متری تخته) اندازه بزنید. این کار نقاط برش دایره شما را مشخص می‌کند.

از یک شی مدور برای کشیدن خطی که نقاط را به هم وصل می‌کند استفاده کنید.

برای مشخص کردن جای طناب، از دریل و مته  استفاده کنید. دو سوراخ به فاصله دو و نیم سانتی‌متر از دو طرف تخته و روی خط مرکزی ایجاد کنید.  

سپس یک سوراخ در محیط داخلی دایره‌ای که کشیده‌اید و تا جای ممکن در نزدیکی آن ایجاد کنید. این سوراخ محل ورود اره مویی شما خواهد بود.

از سوراخی که ایجاد کرده‌اید شروع کرده و با اره مویی دایره‌ها را ببرید.

نیازی به دوباره اندازه‌گیری کردن نیست. از تخته اول به عنوان شابلون تخته دوم استفاده کنید.

برای محافظت کردن از طبقه در برابر آسیب و اضافه کردن رنگی زیبا به چوب، دو لایه رنگ ضدآب به آن بزنید.

وقتی رنگ در حال خشک شدن است بخش آویز پروژه را آماده کنید. طناب‌ها را از میان پیچ‌حلقه عبور داده و در بالا گره بزنید.  می‌توانید از طناب کنفی یا هر نوع طناب طبیعی دیگر هم استفاده کنید.

سپس طول طناب از پیچ حلقه تا سر دیگرش را اندازه بگیرید. ما اولین طبقه را در فاصله 30 سانتی‌متر و دومی را در فاصله 45 سانتی‌متری آویزان کردیم.

حدود 12 سانتی‌متر طول طناب اضافه باقی بگذارید تا برای گره زدن استفاده شود و بعد طناب را ببرید. 

پس از خشک شدن رنگ، انتهای طناب را از میان طبقه رد کنید.

نکته: دور انتهای طناب چسب بچسبانید تا راحت‌تر بتوانید آن را بکشید. لازم نیست چسب را بکنید چرا که انتهای طناب چیده خواهد شد.

با کمک گرفتن از متر، طبقه را در ارتفاع مورد نظر خودتان تنظیم کنید.

طناب را در زیر طبقه گره بزنید و اضافه‌اش را ببرید. حداقل سه سانتی‌متر طناب باقی بگذارید تا در صورت لزوم بتوانید راحت آن را باز کنید.

گیاهان را از گلدان‌های موقت پلاستیکی‌شان خارج کرده، داخل گلدان‌های سرامیکی گذاشته و گلدان‌ها را در طبقات جا دهید.

گل‌هایی همرنگ انتخاب کنید تا در برابر گلدان‌های رنگارنگ کنتراست ایجاد کنند. 

در هنگام انتخاب گیاهان میزان آفتاب‌گیر بودن یا در سایه بودن مکانی که انتخاب کرده‌اید را در نظر داشته باشید و گیاه مناسبی برای آن مکان انتخاب کنید.

اگر نمی‌توانید گلدان‌هایی رنگی پیدا کنید؟ گلدان‌های سرامیکی یا سفالی ارزان قیمت بخرید و با اسپری آن‌ها را رنگ کنید یا اگر رنگ خنثی برای حیاط و بالکن شما بهتر است می‌توانید همان رنگ را نگه دارید.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
nazanin kd در تاریخ 07 آذر 1393
از این ایده خیلی خوشم اومد ولی حیف که اره ندارم.

ثبت دیدگاه