Chidaneh.com placeholder image

پپرومیا قاشقی، ناگفته های این گیاه همیشه سبز در خانه!

به قلم: تحریریه چیدانه

حضور گل و گیاه در خانه تاثیرات بسیار زیادی بر روحیه ساکنین خانه می گذارد و چه بهتر است از انواعی از گیاهان آپارتمانی در خانه نگهداری کنید که نگران از بین رفتن و حساسیت های آنها نباشید. پپرومیا قاشقی یکی از گیاهان مقاوم است که در خانه های ایرانی به وفور دیده می شود. برای آشنایی با ویژگی ها و نیازهای بیشتر این گیاه با ما همراه باشید:

  • نام گیاه: پپرومیا قاشقی
  • نام انگلیسی: Desert privet
  • نام علمی: Peperomia magnoliaefolia
  • خانواده: Piperaceae
  • منشا: برزیل، آفریقای جنوبی و مرکزی

پپرومیا قاشقی

سرویس خواب بالسا

پپرومیا قاشقی گیاه همیشه سبز و از خانواده فلفل هاست. این گیاه گونه های متعددی دارد که در گوشتی بودن برگ یا اندازه گیاه متفاوت است. برگ ها از تخم مرغی تا کمی قلبی شکل متغیر است، برق و گوشتی بوده و به رنگ سبز نسبتا تیره تا ابلق دیده می شود. زادگاه این گیاه در جنگل های سایه دار است و به همین دلیل مقاوم به سایه درون آپارتمان نیز هست. ارتفاع پپرومیا قاشقی به 25 سانتیمتر هم می رسد. پپرومیا قاشقی نسبتا رشد طولی کمی دارد و عریض می شود.

علت گل ندادن گل قاشقی

اگر دیدید شاتونی سبز رنگ روی گیاه همیشه سبز شما ظاهر شد، بدانید که گل پپرومیا است که هیچ ارزش زینتی ندارد. ساقه گلدهنده را حذف کنید تا رشد رویش گیاه ادامه یابد. گیاه پپرومیا را در خانه های قدیمی هم می توانید به وفور ببینید. این گیاه آپارتمانی مقداری آب را در برگهای گوشتی خود ذخیره می کند، نور چندانی نیاز ندارد و مقاومت خوبی نشان می دهد.

مطلب مرتبط: گلهای مقاوم آپارتمانی، ۹ گیاه با آبیاری کم برای فراموشکارها

نور گل قاشقی

نور و دمای مورد نیاز برای گیاه مقاوم آپارتمانی

پپرومیا قاشقی سرمای زیاد را تحمل نمی کند و نهایتا تا 10 درجه سانتیگراد می تواند دوام بیاورد. دمای مناسب محیط در فصل رویش 24-30 درجه سانتیگراد است. نور متوسط و غیر مستقیم برای این گیاه مناسب است و می تواند سایه فضای داخلی خانه ها را هم تحمل کند. نور فلورسنت باعث مرگ پپرومیا قاشقی می شود.

 

آبیاری پپرومیا قاشقی

آبیاری پپرومیا قاشقی

همانطور که گفته شد پپرومیا قاشقی می تواند مقداری آب را در برگهای گوشتی خود ذخیره کند و دچار بی آبی نمی شود. برای آبیاری این گیاه صبر کنید تا سطح خاک کامل خشک شود ولی بی حال و پژمرده نشود. در زمستان دو هفته یکبار و در تابستان هفته ای یکبار پپرومیا قاشقی را آبیاری کنید.

پپرومیا نیاز به رطوبت چندانی ندارد و یکبار اسپری برگی در هفته برای آن کافی است.

غبارپاشی پپرومیا قاشقی

خاک مناسب گیاه آپارتمانی

بهتر است خاک سبک انتخاب کنید تا انباشته شدن آب به پپرومیا قاشقی لطمه نزند. ترکیب مساوی از پیت، ماسه و خاک باغچه برای این گیاه مناسب است. کف گلدان را هم سنگریزه بریزید.

تغذیه و کود دهی

کود محلول در آب را دو هفته یکبار به پپرومیا قاشقی تغذیه کنید. رنگ روشن برگها یا رشد کم آنها نشان می دهد که نیازمند کوددهی شده است.

مطلب مرتبط: نگهداری از گیاهان آپارتمانی، ۹ اشتباه رایج!

قاشقی ابلق

نکاتی برای نگهداری از پپرومیا قاشقی

  • گلدان پپرومیا قاشقی را در بهار تعوض کنید.
  • برگها ترد و شکننده هستند و برای تمیز کردن آنها با احتیاط برخورد کنید.
  • غبارپاشی بیش از حد باعث ایجاد لکه هایی روی برگها می شود.
  • آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی گیاه می شود.

برگ قاشقی

گیاه پزشکی و درمان بیماری

  • رنگ زرد گیاه و کنه های ریز قرمز در زیر برگ: سمپاشی هر دو هفته یکبار انجام شود.
  • کپک خاکستری: غبارپاشی را متوقف کنید و گلدان را به مکان گرمتر ببرید.
  •  برگهای خم شده/ خشکی هوا و نبود آب: آبیاری و غبار پاشی فراموش نشود.
  •  برگهای کم رنگ و سفید/ نور زیاد است: به مکان کم نور و نیم سایه منقل شود.
  • برگ یا ساقه سیاه شده: آبیاری را کم کنید.
  •  برگها رنگ پریده و توقف رشد: کوددهی و تغذیه انجام دهید.
  • برگها چروک شده اند: گلدان را به مکان خنکتر ببرید.
  • برگها سقوط می کنند: گلدان را به مکان گرمتر ببرید.

اموزش قلمه زدن گل قاشقی

تکثیر پپرومیا قاشقی

تکثیر پپرومیا قاشقی از طریق کاشت بذر و قلمه های ساقه صورت می گیرد. برای قلمه زدن گل قاشقی از شاخه های یکساله گیاه در فصل بهار و تابستان قلمه بگیرید و در ماسه قرار دهید تا ریشه دار شود. اگر پپرومیا قاشقی از گونه ای است که برگهای بسیار گوشتی دارد، می توانید برگ آن را درون ماسه یا کوکوپیت و پرلیت قرار دهید تا ریشه دار شود. در این حالت بهتر است نصف بر درون بستر قرار گیرد.

“برای خرید انواع گل و گیاه با اهالی فن چیدانه در ارتباط باشید"

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
moeinqavi در تاریخ 25 تیر 1396
با سلام. من توی محل کارم یک گیاه قاشقی دارم. فوق العاده زیبا و دوست داشتنی هست. این مطلب خوبتون باعث شد علاقه م به این گیاه خاص و به طور کل گل و گیاه، بیشتر از قبل بشه. ممنونم :-)
شهرناز در تاریخ 25 تیر 1396
سلام. ممنون بابت اطلاعات خوبتون. می خواستم بدونم که اگر گیاهمون پاجوش زد زمان مناسب برای جدا کردن و کاشت در گلدان دیگه کی هست ؟ ممنون میشم جوابگو باشید.
خانوم ناشناخته در تاریخ 14 دی 1396
سلام وقت بخیر ببخشید منم تقریبا همین سوال رو دارم ممنون میشم جواب بدید گل من چندوقته از قسمتی که ساقه از خاک خارج میشه خاکستری رنگ شده و اب بهش نمیرسه و باعث شده شاخه بالایی هم نرم و بی حال بشن. یه شاخه دیگه از ساقه ظاهرا سالمه ولی ساقه اش نرم شده و برگ های بالاییش کاملا نرم و پژمرده شدن. چندتا برگ هاش افتاده بودن. ایا مشکل خاکه؟ 2ساله عوض نکردم. 3ماه پیش مدتی کوداهن میدادم ولی الان نه. دما27درجه،کل روز بهش نور میرسه. دو روز یک بارآب میدم.اواخر دفعات راکمتر کردم. خواهشابگیدمشکل ازچیه؟راه حل چیه؟؟؟ چیکار کنم تا برگ قاشقیم خشک نشه؟؟؟ از صبرتون ممنونم
محمد صانعی در تاریخ 14 بهمن 1396
با سلام.برگهای گل قاشقی در حالیکه شاداب هستند از محل دم سیاه شده سقوط میکنند.لطفن راهنمایی فرمایید. 2-برگهای بنجامین در حال ریزش هستند.البته گیاه را از یک سمت به سمت دیگر خونه برده ام.آیا بتدریج اصلاح میشئد؟
حبیب در تاریخ 27 بهمن 1396
باسلام به شما سرکارخانم مهندس ،وباعرض سپاس ازراهنماییهای ارزنده تون .دستان گلپرورتون همیشه پرتوان وروزگار به کامتان گوارا باد .توفیقات روزافزونتان را ارزومندم.
polyfoolad در تاریخ 15 فروردین 1397
باسلام و روزبخیر من یه گلدان گل قاشقی دارم که از محل دم سیاه شده و ریزش برگ داره اگر به دلیل آبیاری زیاده الان باید خاکش را چه کار کنم؟؟؟؟؟ ممنونم
دریا در تاریخ 25 مرداد 1397
سلام من حدود دو هفته ای میشه دوتا گلدون گل قاشقی از کسی هدیه گرفتم منتهی از وقتی داخل اتاقم گذاشتم برگهاش انگار زرد میشه و خشک میشه یا میوفته یا بهش دست میخوره میریزه میخواستم دلیلشو بدونم محیطش خنکه از پشت شیشه نور میخوره ولی نه خیلی شدید یه نوری که اتاق نیاز به چراغ نداره و روشنه و اینکه هفته ای یکبار بهش اب میدم اما دلیل ریختن برگاشو نمیدونم اگه میشه کمک کنیو
زهراکاظمی در تاریخ 26 مرداد 1397
سلام ممنون از مقالتون استفاده کردیم.من یه گیاه برگ قاشقی تازه خریدم ک اطراف بعضی از برگاش انگارخورده شدن،حشره ایم اطراف گلدان مشاهده نکردم،رنگشم سبز تیره س و نسوخته.بنظر شما مشکلش چیه و چکارباید بکنم ک برگای دیگش خراب نشه؟اگ میشه جواب روبرام ایمیل کنید بسیار ممنون
نیهان در تاریخ 09 شهریور 1397
سلام.مدت زیادیه گل قاشقیم رو ب صورت قلمه از کسی گرفتم.اون موقع ک گیاه رو کاشتیم گل های قرمز روش داشت.ولی از اون ب بعد با وجود نور کافی و ابیاری و...حتی یکبارم گل نداده.چیکار کنم گل بده!؟

ثبت دیدگاه