Chidaneh.com placeholder image

طراحی و ساخت استخر، چگونه به حرفه ای ها بسپاریم؟

به قلم: سمانه زارعی

یکی از تفریحاتی که طرفداران زیادی دارد شنا کردن و آب تنی است. به همین دلیل افرادی که خانه ­های ویلایی بزرگ، ویلا و یا خانه باغ دارند به فکر ساختن یک استخر برای روزهای گرم تابستان می­ افتند. همچنین وجود استخر در مجتمع ­های مسکونی جزو امکاناتی است که در خرید و فروش آنها تاثیرگذار است. در این مطلب با گروه ویلاسازی و دکوراسیون داخلی دکویار همراه هستیم تا راجع به طراحی و ساخت استخر صحبت کنیم. با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

 

اسکای اسکرپر

ویلا سازی و دکوراسیون داخلی دکویار
طراحی و اجرای محوطه بیرونی
ویلا سازی و دکوراسیون داخلی دکویار

طراحی و ساخت استخر، روباز یا سرپوشیده؟

یکی از مهم ­ترین طبقه ­بندی در انواع استخر؛ روباز یا سرپوشیده بودن آن است. و اولین سوالی است که برای داشتن استخر باید جوابش را بدهید. آیا می ­خواهید یک استخر روباز در محوطه داشته باشید؟ یا به فکر ساخت استخر داخل ساختمان هستید؟ یا شاید هم یک استخر سرپوشیده در حیاط ویلا؟ 

استخرهای روبازی که در حیاط و محوطه ساخته می­ شوند لذت آب­تنی زیر آفتاب را برای شما مهیا می­ کنند و همچنین وجود استخر در محوطه باعث ایجاد حس سرزندگی و نشاط می ­شود. ولی ممکن است بحث مشرف بودن ساختمان ­ها و مشکلات نگهداری و نظافت باعث شود که استخر داخل ساختمان را ترجیح دهید. 

 

شکل استخر

طراحی و ساخت استخر؛ چه شکلی باشد؟

استخرها از نظر فرم و شکل در انواع مختلفی ساخته می­ شوند. شکل و فرم استخر با توجه به مساحت فضا، میزان بودجه، اقلیم منطقه، هم خوانی با بستر محیط و ساختمان انتخاب می­ شود. مطمئنا در این انتخاب یک طراح و مجری با سابقه در ساخت استخر می­ تواند مشاوره خوبی به شما بدهد.

استخرها در شکل­ های مستطیل، دایره، بیضی، زاویه­ دار و نامنظم و یا منحنی ساخته شوند. استخرهای مستطیلی رایج­ ترین نوع استخر هستند که طراحی و ساخت آنها مقرون به صرفه است. 

 

ویلا سازی و دکوراسیون داخلی دکویار
طراحی و اجرای پروژه ی ویلایی مدرن سرخاب
ویلا سازی و دکوراسیون داخلی دکویار

ویلا سازی و دکوراسیون داخلی دکویار
طراحی و اجرای پروژه ی ویلایی مدرن سرخاب
ویلا سازی و دکوراسیون داخلی دکویار

مراحل طراحی و ساخت استخر

در این بخش مراحل طراحی و ساخت استخر بتنی را توضیح می ­دهیم:

1.جانمایی: 

اولین قدم مشخص کردن مکان ساخت استخر است و این کار به اندازه ساخت استخر اهمیت دارد. در جانمایی استخر باید عواملی مانند جهت و میزان وزش باد، اقلیم منطقه، سایه و آفتاب بودن فضا، جای قرارگیری ساختمان، وجود تاسیسات و زیرساخت های ساختمانی مورد توجه قرار بگیرد.

 

2. طراحی: 

در مرحله بعد باید شکل و فرم و اندازه استخر مشخص شود. شکل و فرم استخر می­ تواند طبق سلیقه انتخاب شود ولی باید شرایط محیطی برای فرم مد نظر وجود داشته باشد. ابعاد و اندازه استخر با توجه به میزان استفاده از استخر، مساحت فضا، کاربری استخر (ورزشی، درمانی، تفریحی و..) تعیین می ­شود. حداقل ابعاد و اندازه استخرهای خانگی 6 در 4 متر است.

 

گودبرداری استخر

3.گودبرداری:

 با توجه به فرم در نظر گفته شده گودبرداری به اندازه مشخصی انجام می­ شود. عمق استخرها با توجه به درخواست کارفرما ممکن است یکدست باشد و یا بخش کم عمق و عمیق داشته باشد، که برای این مسئله اندازه استخر نباید خیلی کوچک باشد. در محاسبه عمق استخر عمق بتن ­ریزی و زیرسازی­ های سطح استخر را هم در نظر بگیرید. در این مرحله فضای لازم برای موتورخانه و تجهیزات لازم استخر و همچنین لوله­ کشی­ ها و تاسیسات باید در نظر گرفته شود.

 

دیوارچینی استخر

4.آرماتوربندی یا دیوار بلوکی:

 پس از زیرسازی و بتن­ ریزی کف با استفاده از آرماتوربندی و یا دیوار بلوک بتنی ساختار استخر اجرا می­ شود. هر دو روش اجرای دیواره و کف استخر نکته­ های اجرایی زیادی دارد که باید به خوبی انجام شود تا هیچ گونه حفره ­ای در دیواره و کف وجود نداشته باشد. همچنین به صاف و تراز بودن سطح دقت کنید.

 

5. آب بندی: 

پس از اجرای دیوار و کف استخر نوبت آب­ بندی است. این کار پس از خشک شدن دیواره ­ها و کف استخر انجام می­ شود. یکی از ترکیباتی که برای عایق­ بندی استخر مورد استفاده قرار می ­گیرد ملاتی متشکل از سیمان سفید، چسب بتن و پودر سنگ است. پس از این کار باید استخر تست شود؛ به این صورت که داخل استخر آب پر می­ کنند اگر مقدار قابل ملاحظه ­ای از سطح آب کم نشود یعنی آب بندی به خوبی انجام شده است. حالا می­ توانید کاشی ­کاری داخل استخر را انجام دهید.

 

ویلا سازی و دکوراسیون داخلی دکویار
طراحی و اجرای پروژه ی ویلایی مدرن سرخاب
ویلا سازی و دکوراسیون داخلی دکویار

طراحی و ساخت استخر؛ چقدر هزینه دارد؟

ساخت استخر با توجه به نوع استخری که انتخاب کرده ­اید متغیر است ولی به طور کلی هزینه­ ها برای مراحل مختلف کار مانند: دریافت مجوز، خاک برداری، هزینه ­های مهندسی، آرماتوربندی، بتن ریزی، لوله کشی، محوطه سازی و کاشی­ کاری و… است. مطمئنا هرچقدر مساحت استخر بیشتر باشد هزینه­ ی بالاتری خواهد داشت. به طور کلی حداقل هزینه برای ساخت استخر از 100 میلیون تومان شروع می ­شود و با افزایش مساحت و امکانات هزینه­ ها بیشتر خواهد شد.

 

ویلا سازی و دکوراسیون داخلی دکویار
طراحی ویلایی کردان
ویلا سازی و دکوراسیون داخلی دکویار

نکته ­های نهایی در طراحی و ساخت استخر

  • موتورخانه یکی از نیازهای ساخت استخر است که در آن تاسیسات مربوط به تصفیه آب، دمای آب، تزریق کلر و نورپردازی در آن قرار می­ گیرد. موتورخانه 70 سانتیمتر الی 1 متر پایین­تر از سطح استخر تعبیه می­ شود.
  • برای طراحی و ساخت استخر، به دنبال یک پیمانکار با سابقه و متخصص باشید تا همه اصول و جزئیات اجرایی را به درستی انجام دهند.
  • برای استخرهای روباز که در محوطه ساخته می­ شوند؛ استفاده از پوشش ­های استخر به تمیز ماندن استخر کمک می ­کند.
  • در جانمایی استخر به تابش نور خورشید توجه کنید، مکان آفتابگیر، نیاز به گرم کردن آب را کاهش می ­دهد.
  • با تجهیز استخر به سیستم تصفیه آب استاندارد، در میزان مصرف آب صرفه جویی قابل توجهی رخ می­ دهد.

 

ساخت استخر

کلام آخر

طراحی و ساخت استخر کاری تخصصی است و بدون تخصص کافی نمی­ توانید این کار را به تنهایی انجام دهید ولی اطلاعات کلی در این زمینه به آگاهی شما برای روند انجام کار کمک می ­کند. شما هم می ­توانید با توجه به مطالبی که در این متن آمده است کار طراحی و ساخت استخر را به شرکت ­ها و پیمانکاران متخصص در این زمینه بسپارید.

مجموعه دکویار یکی از متخصصان در زمینه ویلاسازی و دکوراسیون داخلی است. برای دیدن نمونه کارهای بیشتر به پروفایل شرکت دکویار سر بزنید و برای کارهای طراحی ویلا، استخر و دکوراسیون داخلی با کارشناسان در ارتباط باشید.

 

مطلب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه