Chidaneh.com placeholder image

طبیعت و زیبایی ایرانی در خانه حقیقی در خیابان دولت تهران

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته:  توجه به “طبیعت" و “کاربری" ساختمان از عوامل تاثیرگذار در شکل گیری اثر معماری هستند. میزان توجه به این عوامل بسته به خواسته کارفرما و معیارهای طراحی معمار، در هر پروژه متغیر می باشد. در ایران و به خصوص در شهر تهران با توجه به حجم زیاد ساختمان سازی و محدودیت های موجود، تصور می شود که شاید در بسیاری از پروژه ها چنین عواملی کم رنگ تر ظاهر می شوند. با چیدانه همراه شوید تا شما را با پروژه های موفقی با این دید طراحی در ایران آشنا کند.

استودیو معماری بوژگان
طراحی داخلی پاسیو و نورگیر خانه حقیقی
استودیو معماری بوژگان

چوب و هنر
  • معماران: استودیوی معماری بوژگان، استودیوی AAD
  • مکان: تهران، ایران
  • مساحت: 1180 متر مربع
  • سال ساخت: 2013
  • عکس‌ها از: حامد فرهنگی
  • تیم طراحی: حامد بدری احمدی، آریا تحویلی، مهسا مختاری، و فرزانه قاسمی

استودیو معماری بوژگان
نمای خارجی ساختمان حقیقی
استودیو معماری بوژگان

از زبان معمار پروژه:

الف) خطوط کلی و راهنمای این پروژه از همان ابتدا واضح و مشخص بودند: یک آپارتمان مسکونی چهار طبقه نه چندان بزرگ که شامل یک طبقه لابی، یک طبقه پارکینگ، و یک فضای خدماتی در پایین‌ترین طبقه بود.

سایت پروژه در کوچه‌ای واقع شده بود که تقریبا در وسط خیابان دولت در شهر تهران قرار داشت.

قصد و هدف اولیه و اصلی کارفرمای پروژه بیش‌تر ساخت فضایی خوب و مناسب برای سکونت بود تا یک نوع سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان به منظور کسب درآمد. در واقع، این موضوع به این معنی بود که ما قرار نبود با پروژه‌ای طرف باشیم که هدف آن یک هدف اقتصادی و کسب سود است، بلکه ایده ساخت این پروژه تماما معمارانه و برای ساخت فضایی عالی برای سکونت بود.

مهم‌ترین و جالب توجه‌ترین نکته در این پروژه از همان جلسه اول با کارفرما شکل گرفت و به ایده کلی ساخت این بنا شکل داد: ساخت «یک خانه طبیعی».

مطلب پیشنهادی: آوردن گرمای سبک روستیک به یک خانه مدرن!

استودیو معماری بوژگان
طراحی داخلی پارکینگ خانه حقیقی
استودیو معماری بوژگان

در حقیقت کارفرما بر روی دو نکته مهم و کلیدی در ساخت این پروژه تاکید کرد: «طبیعت» و «خانه».

ب) در مراحل اولیه کار تلاش بر این بود تا مهم‌ترین و حیاتی‌ترین قسمت‌های این پروژه مشخص شوند و کاملا به آن‌ها توجه شود؛ موضوعاتی نظیر فضای ورودی ساختمان، تناسبات، جدا کردن فضاهای عمومی از فضاهای خصوصی، مقیاس‌های انسانی، و طراحی ساختمان به گونه‌ای که بیش‌ترین استفاده را هم از مناظر جنوبی و هم مناظر شمالی ببرد. با توجه به فضاهای ارتباطی داخل خانه، فضاهای راه‌پله، که به دلیل محل قرارگیری پارکینگ‌ها در گوشه ساختمان طراحی شده بودند، به مرکز نقشه ساختمان منتقل شدند.

به همین دلیل، در طبقه اول ارتباط‌های داخلی بین واحدهای مسکونی با فضاهای مختلف موجود در ساختمان بهتر شد و در وضعیت بهتری قرار گرفت. روح سادگی در طراحی واحدهای مسکونی این آپارتمان به اجرا گذاشته شد. مسئله‌ای که در اکثر ساختمان‌های شهر تهران برعکس است و در طراحی و ساخت اکثر آن‌ها سعی می‌شود که از سادگی دوری شده و تا حد ممکن فضاهای لوکس و مجلل طراحی و اجرا شوند. اما فضاهای موجود در این آپارتمان چهار طبقه دارای حس و حال «خانه» و «سکونت» بودند.

استودیو معماری بوژگان
طراحی داخلی پارکینگ خانه حقیقی
استودیو معماری بوژگان

ج) وجود سه درخت چنار در نزدیکی حاشیه شمالی سایت ساخت پروژه را می‌توان به عنوان اولین چالش جدی ما در نظر گرفت. علیرغم مشکلات فراوانی که در طول پروژه به دلیل حفظ و نگهداری این درخت‌ها در درون زمین پروژه به ما تحمیل شد، اما حفظ و نگهداری این درخت‌ها در دستور کار تیم طراحی قرار گرفت و در نتیجه این مسئله باعث شکل گرفتن شخصیت کلی نمای ساختمان شد.

خانه آجر بافت در خیابان جیحون تهران نیز که نمای آجری نوآورانه آن این پروژه را به اثر ارزشمندی تبدیل کرده، مانند این پروژه با استفاده ای خلاقانه از آجر توانسته بافت خاصی در نما ایجاد کند.

استودیو معماری بوژگان
نمای خارجی و بالکن خانه حقیقی
استودیو معماری بوژگان

د) با توجه به قوانین و دستور‌العمل‌های شهرداری تهران در ساخت ساختمان‌های مسکونی، چارچوب کلی پروژه بر اساس ایده‌های زیر شکل گرفت:

سه طبقه اول کمی از ضلع شمالی ساختمان فاصله گرفتند تا بتوان درخت‌ها را حفظ کرد. در طبقه چهارم، از این شیوه استفاده نشد؛ بنابراین به منظور حفظ پایداری و ثبات سطح بنا، سطح معادل در مرکز این طبقه حذف شد.

استودیو معماری بوژگان
نمای پنجره ساختمان حقیقی خیابان دولت
استودیو معماری بوژگان

در نتیجه این کار، نمای این ساختمان با جزئیات کامل و کیفیات‌های لازم و ضروری ساخته شد و سه درخت پیرامون آن در درون چارچوب این ساختمان که از آجر ساخته شده بود جای گرفتند. از سویی دیگر، در طبقه چهارم (که قرار بود واحد موجود در آن فضای زندگی کارفرما باشد و اکنون این اتفاق هم افتاده است).

استودیو معماری بوژگان
طراحی پاسیو و نورگیر خانه حقیقی دولت
استودیو معماری بوژگان

یک پاسیوی پرنور و زیبا در فضای ورودی این واحد ساخته شد. ساخت چنین پاسیویی کار بسیار دشواری بود و یکی از دستاوردهای تیم طراحی این پروژه به حساب می‌آید، چراکه آن‌ها توانستند بدون تخطی از قوانین و دستورالعمل‌های شهرداری به این فضا دست یابند. فضایی که به شدت مورد توجه کارفرما قرار گرفت و روح طبیعت که او به دنبال آن بود به طور کامل در آن وجود داشت.

استودیو معماری بوژگان
دکوراسیون داخلی خانه حقیقی دولت
استودیو معماری بوژگان

در نهایت در پایان ساخت این آپارتمان ما به دو پارامتر مهم در طراحی این پروژه که در همان جلسه اول مد نظر کارفرما بود دست یافتیم:‌ «طبیعت» و «خانه».

در پروفایل اهالی فن استودیو معماری بوژگان در چیدانه می توانید دیگر نمونه کارها و پروژه های ارزشمند این شرکت را مشاهده نمایید.

مطالب مرتبط: معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر
خانه ای پله ای در تهران، آپارتمانی در زمینی بسیار کوچک!
مجتمع مسکونی مهر در خیابان فرشته تهران
ویلایی برای یک دوست
ویلایی معلق در لواسان تهران

منبع: archdaily | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سمیرا حسنی در تاریخ 03 دی 1393
tiam gostar در تاریخ 21 تیر 1395
بسیار عالی از وب سایت ما در زمینه طراحی و اجرای نمای ساختمان دیدن کنید و فروش سنگ ساختمانی و فروش ورق کامپوزیت http://tiamgostar.com/ سپاس

ثبت دیدگاه