20 مدل چیدمان منزل و اصولی که باید بدانید

20 مدل چیدمان منزل و اصولی که باید بدانید

به قلم: سمانه زارعی

20 مدل چیدمان منزل و اصولی که باید بدانید

وقتی وارد یک خانه‌ جدید می­‌شویم، حس و حالی را از آن دریافت می‌کنیم. بخشی از این انرژی به سبک، روش و مدل چیدمان منزل مرتبط است. دکوراسیون داخلی منزل یکی از مواردی است که این روزها اهمیت زیادی پیدا کرده است. شاید این مسئله به دلیل مشغله­‌ بالای افراد است.

قالیشویی ادیب

خانه به‌عنوان فضایی برای استراحت باید حال و هوایی آرام و درعین‌حال زیبا برای گذراندن زندگی­‌های پرمشغله‌ امروزی باشد. پس اهمیت مدل چیدمان منزل را دست کم نگیرید. در این مطلب از چیدانه با همراهی اکستریم والز می‌توانید ایده­‌های متنوعی را از انواع چیدان منزل ببینید.

چیدمان منزل و اصولی که باید بدانید

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

انواع مدل چیدمان منزل، شما طرفدار کدام سبک هستید؟

چیدمان منزل ترکیبی از سبک مبلمان و وسایل به‌علاوه‌ی طرز قرارگیری و چیدمان آنهاست. این ویژگی هویت مهمی از دکوراسیون خانه را می­‌سازد. مدل چیدمان منزل می‌­تواند به سبک­‌های مختلفی از جمله: کلاسیک، مدرن، روستیک، صنعتی، بوهو و یا ترکیبی باشد. برای شروع دکوراسیون منزل باید فکر کنید ببینید که به خانه‌ی مجلل و کلاسیکی که با مبلمانی سلطنتی و باشکوه دکور شده است علاقه دارید و یا یک خانه‌ی مدرن و مینیمال را می­‌پسندید. یا ممکن است به‌دنبال یک چیدمان شیک و خاص باشید. پس اولین قدم برای انتخاب نوع چیدمان منزل انتخاب یک سبک برای دکوراسیون است.

چیدمان فضای نشیمن

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

انواع چیدمان منزل، هر فضا چه شکلی باشد؟

برقراری ارتباط و هماهنگی بین فضاها، باعث ایجاد یک کلیت منسجم در منزل می­‌شود. با انتخاب یک سبک و اعمال آن در فضاهای مختلف این ارتباط ایجاد خواهد شد و یا با کمی خلاقیت می‌توانید یک تاچ رنگ یکسان را در بخش‌­های مختلف بیاورید. چیدمان منزل در مهم‌­ترین بخش‌­های خانه نیاز به طراحی اصولی دارد:

  • مدل چیدمان آشپزخانه
  • چیدمان پذیرایی و نشمین
  • سرویس‌بهداشتی و حمام
  • چیدمان اتاق خواب

اصول چیدمان آشپزخانه

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

اصول چیدمان آشپزخانه، سختی­‌های طراحی قلب خانه!

چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه در کنار جذابیت‌هایی که دارد، اگر ابعاد کوچکی داشته باشد جزو سخت‌­ترین بخش منزل می­‌شود، چراکه باید بتوانید کلی وسایل برقی و لوازم آشپزخانه را در آن جای بدهید. از کاغذ دیواری آشپزخانه هم برای برای بزرگتر نشان دادن این فضا می توانید استفاده کنید. نکته‌­هایی برای چیدمان آشپزخانه که باید به خاطر بسپارید:

  • سه وسیله‌ی مهم در هر آشپزخانه یعنی؛ یخچال فریزر، اجاق گاز و سینک؛ بهتر است به‌صورت مثلث شکل نسبت به همدیگر قرار بگیرند.
  • یخچال را در نزدیکترین قسمت به ورودی آشپزخانه قرار دهید.
  • حواستان باشد فضای کنار سینک و اجاق گاز را خلوت نگه دارید.
  • اگر روی کانتر آشپزخانه جای کافی دارید، برای چیدمان برخی از وسایل برقی آشپزخانه که کاربرد بیشتری دارند از آن استفاده کنید و بقیه را داخل کابینت بگذارید.
  • از وسایل نظم‌دهنده در آشپزخانه غافل نشوید. این وسایل به نظم و دسترسی راحت وسایل کمک می­‌کند.

چیدمان منزل در نشیمن و پذیرایی

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

مدل چیدمان منزل در نشیمن و پذیرایی

حالا نوبت دکوراسیون اتاق نشیمن و پذیرایی می‌­رسد. در اغلب خانه‌­های آپارتمانی امروزی نشیمن و پذیرایی ترکیب شده و یا در کنار هم قرار دارد. در چیدمان نشیمن و پذیرایی این نکته­‌ها را فراموش نکنید:

  • اگر فضای کافی دارید که پذیرایی و نشیمن را از همدیگر جدا کنید، مدل چیدمان دو دست مبلمان با زاویه‌های مختلف می‌­تواند هر فضا را تفکیک کند.
  • در چیدمان پذیرایی بهتر است مبلمان به طور کامل و یا حدود 20 سانتی‌متر از قسمت جلویی آن روی فرش قرار بگیرد.
  • برای چیدمان پذیرایی از آینه و کنسول استفاده کنید. آینه و کنسول نقش یک نقطه‌ی عطف در پذیرایی را دارد که در طرز قرارگیری مبلمان تاثیر می‌گذارد. کنسول دیواری بهتر است در نشیمن قرار بگیرد.
  • شاید این سوال شما هم باشد که جای گرامافون در خانه کجاست؟ پذیرایی فضای خوبی برای قرار دادن گرامافون است. اگر فکر می‌کنید یک گوشه از پذیرایی خالی است، می‌توانید با قراردادن گرامافونی زیبا آن را پرکنید. اگر پذیرایی کوچکی دارید، به خرید گرامافون فکر نکنید.

چیدمان سرویس بهداشتی و حمام

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

چیدمان سرویس بهداشتی و حمام

سرویس بهداشتی و حمام از جمله فضاهایی هستند که وسایل کمتری در آن قرار می‌­گیرد. شما می‌توانید با مواردی مانند انتخاب یک آینه‌ی شیک، اکسسوری­‌های کوچک و جذاب برای سرویس‌بهداشتی، نورپردازی شیک و… دکوراسیون سرویس بهداشتی را به بهترین حالت دربیاورید.

چیدمان اتاق خواب

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

چیدمان اتاق خواب، اصول خاصی داره؟

در چیدمان اتاق خواب مانند هر فضای دیگری از منزل، باز هم ابعاد و اندازه اهمیت دارد. مهم­‌ترین وسایل در این فضا که محور اصلی دکوراسیون را می­‌سازند تختخواب و ست اتاق خواب است. اگر به فکر طراحی دکوراسیون اتاق خواب کوچک هستید یک تختخواب جمع و جور تهیه کنید و برخی از اجزای ست اتاق خواب را از لیست خریدتان حذف کنید. نکته­‌های دیگر در چیدمان اتاق خواب عبارتند از:

  • بهترین فضا برای قرارگیری تختخواب، در کنار دیوار اصلی و با فاصله 3 الی 5 سانتی­متر از دیوار است. به‌طوری که بخش بالایی تخت به دیوار بچسبد.
  • تختخواب را در کنار پنجره یا طاقچه قرار ندهید.
  • میز آرایشی که آینه روی آن قرار دارد را در مقابل تختخواب قرار ندهید.
  • اگر در سرویس خواب، کمد دارید، آن را در نزدیکی تختخواب قرار ندهید. بهتر است کمد در جایی قرار بگیرد که درِ آن به‌راحتی باز و بسته شود.
  • بهتر است آینه را بالای تختخواب نصب نکنید.

چیدمان دکواسیون کلاسیک

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

دکوراسیون کلاسیک در مدل چیدمان منزل

دکوراسیون کلاسیک یکی از انواع مدل چیدمان منزل است که اغلب خانواده‌های ایرانی آن را می‌­پسندند. همه‌ی ما می­‌دانیم که برای داشتن دکوراسیون کلاسیک نیاز به خانه‌ی نسبتا بزرگی داریم، پس اگر خانه‌ی کوچکی دارید به طراحی دکوراسیون کلاسیک فکر نکنید. استفاده از مبلمان سلطنتی، تابلو فرش، ایجاد تقارن در چیدمان وسایل، کنسول و یا بوفه‌ی منبت‌کاری شده، فرش ایرانی و… از جمله نشانه­‌های یک دکوراسیون کلاسیک هستند که می­‌توانید برای یک خانه‌ی بزرگ از آن­ها استفاده کنید.

دکوراسیون خانه­‌های کوچک

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

چیدمان خانه­‌های کوچک

با اینکه دکوراسیون خانه‌­های کوچک محدودیت­‌های زیادی برای طراحی و چیدمان دارند، ولی با انتخاب اصولی؛ یک فضای گرم و صمیمی را برای شما ایجاد می‌­کند.

  • برای چیدمان منزل کوچک بهتر است مبلمان را با ابعاد کوچک و تعداد کمتر انتخاب کنید.
  • از اکسسوری­‌ها و وسایل دکوری که روی زمین قرار می‌­گیرند استفاده نکنید.
  • اگر نیاز به فضایی برای قرارگیری اکسسوری دارید، از شلف استفاده کنید.
  • در دکوراسیون خانه‌ی کوچک به تهیه‌ی وسایل با ابعاد کوچک توجه کنید؛ به‌طورمثال به‌جای کنسول پایه‌دار و بزرگ، کنسول دیواری تهیه کنید و آن را در قسمت ورودی خانه و یا نشیمن نصب کنید.
  • چیدمان آینه در خانه‌ی کوچک به بزرگ­نمایی منزل کمک می­‌کند.

چیدمان منزل بزرگ

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

چیدمان منزل بزرگ، به سختی خانه‌ی کوچک است؟

شاید در نگاه اول چیدمان منزل بزرگ راحت­‌تر از خانه‌ی کوچک به نظر برسد، ولی دکور منزل بزرگ هم اصول خاص خودش را دارد. شما باید وسایل بیشتری برای پرشدن این نوع خانه داشته باشید و تناسب و هماهنگی بین بخش‌های مختلف خانه را حفظ کنید. یکی از عوامل موثر در چیدمان خانه‌ی بزرگ، نوع قرارگیری فضاها و پلان خانه است. به‌طورمثال اگر آشپزخانه با پذیرایی در ارتباط باشد و دید کاملی داشته باشد، باید به تناسب و هماهنگی دکوراسیون پذیرایی و آشپزخانه توجه کنید. یا نشیمن و پذیرایی به‌هم پیوسته را با استفاده از روش‌های خلاقانه از هم جدا کنید. به‌طورکلی با رعایت قوانین چیدمان منزل  و همچنین کمک گرفتن از متخصصان دکوراسیون داخلی به بهترین نوع دکوراسیون منزل خواهید رسید.

جدیدترین چیدمان منزل

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

توصیه‌­هایی برای مدل­‌های چیدمان منزل

همانطور که قبلا اشاره کردیم، همه‌­ی جزئیات دکوراسیون در کنار هم، یک کلیت واحد از خانه‌ی شما را می‌­سازد. در نتیجه شکل و فرم وسایل و نوع چیدمان آنها در دکوراسیون منزل بسیار تاثیرگذارند. برخی از توصیه­‌های دکوراسیون منزل که در ادامه آورده‌­ایم به داشتن یک منزل زیبا کمک خواهد کرد:

  • گل و گیاه آپارتمانی را در بخش نورگیر منزل قرار دهید، ولی فراموش نکنید که در مسیر رفت‌وآمد افراد قرار نگیرند.
  • برای نصب تابلو، می­‌توانید به‌جای یک تابلوی بزرگ از چند تابلوی کوچک در کنار هم استفاده کنید. جای این تابلوها می‌­تواند روی دیوار بالای کاناپه‌ی پذیرایی، دیوار بالای تختخواب و یا راهروی خانه باشد.
  • در چیدمان وسایل روی میز تلویزیون و یا شلف، به اصل سادگی و خلوتی توجه کنید. همچنین بهتر است ابعاد چند وسیله متفاوت از هم باشد تا تنوع ایجاد شود.
  • روی کانتر آشپزخانه جای تعداد زیادی وسایل دکوری نیست. برای اینکه خیلی خلوت و ساده نباشد، می‌­توانید یک گیاه آپارتمانی کوچک روی آن قرار دهید.
  • در چیدمان مبلمان نشیمن و پذیرایی به مسیر عبور و مرور افراد توجه کنید. همچنین فاصله‌ی بین مبلمان تا تلویزیون هم باید استاندارد باشد.
  • کاربردی بودن و زیبایی در کنار هم، می‌­تواند یک مدل چیدمان عالی برای شما ایجاد کند. پس فقط به سلیقه‌ی خود توجه نکنید و اصول چیدمان را هم در نظر بگیرید.

جدیدترین چیدمان منزل

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

جدیدترین مدل چیدمان منزل، به‌روز باشید!

برخی از افراد همیشه به‌دنبال به‌روزترین و جدیدترین مدل­‌های چیدمان و دکوراسیون هستند. باتوجه به تغییراتی که در ساختار و ابعاد فضاهای منزل نسبت به سال­‌ها قبل ایجاد شده است، لازم است برخی از وسایل غیرضروری و یا راهکارهای قدیمی در دکوراسیون را کنار بگذاریم تا فضاهایی کاربردی‌تر و زیباتر داشته باشیم.

در ادامه تصاویری از انواع مدل چیدمان منزل را ببینید.

چیدمان منزل مدرن با مبل دو و سه نفری با رنگ تیره

دو مبل دو و سه نفری با رنگ تیره خود، باعث ایجاد تنوع در فضای خنثی شده‌­اند.

فضاسازی منزل با مبلمان

با کمی خلاقیت می‌توان فضای نشیمن و پذیرایی را از بخش­‌های دیگر جدا کرد.

طراحی فضای دنج برای زمان مطالعه و استراحت

طراحی یک فضای دنج، برای زمان مطالعه و استراحت ایده بسیار خوبی در چیدان منزل است.

چیدمان منزل دوبلکس

در چیدمان فضای منزل دوبلکس، دست شما برای انتخاب مبلمان و اکسسوری بازتر است.

چیدمان منزل کوچک

استفاده از نور طبیعی در خانه­‌های کوچک یکی از مهم­‌ترین اصول چیدمان است.

دکوراسیون منزل لوکس

برای چیدمان منزل لوکس، در انتخاب مبلمان و اکسسوری‌­ها دقت کنید.

آینه­ های دکوراتیو در چیدمان دکوراسیون کلاسیک

اگر به فکر دکوراسیون کلاسیک هستید، آینه­‌های دکوراتیو به مجلل شدن فضا کمک زیادی می‌­کنند.

تابلوی بزرگ روی دیوار بالای کاناپه

به جای نصب یک تابلوی بزرگ روی دیوار بالای کاناپه، می­‌توانید از چندین تابلو استفاده کنید.

آینه در چیدمان منزل

از اهمیت آینه در بزرگنمایی و دلباز شدن فضای منزل غافل نشوید.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

کلام آخر

شاید بتوان گفت به اندازه‌ تعداد افراد، مدل چیدمان منزل وجود دارد. این شما هستید که در منزل خود احساس راحتی کنید و از فضای منزل انرژی مثبت دریافت کنید. پس باتوجه به نکته‌های بیان شده و سلیقه‌ خود می­‌توانید بهترین چیدمان منزل را داشته باشید.

برای استفاده از پرطرفدارترین کاغذ دیواری در دکوراسیون و چیدمان منزل خود می‌توانید با خرید کاغذ دیواری از کمپانی اکستریم والز پیش‌رو در زمینه طراحی و تولید انواع کاغذ دیواری انتخاب مطمئنی از نظر کیفیت و تنوع طرح و رنگ داشته باشید.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

سوالات متداول در زمینه چیدمان منزل

چیدمان مبل در منزل چگونه است؟

برای چیدمان مبل در منزل باید به ابعاد و اندازه‌ی فضای مورد نظر دقت کنید. مثلا اگر فضای کافی دارید که پذیرایی و نشیمن را از همدیگر جدا کنید، چیدمان دو دست مبلمان با زاویه­‌های مختلف می‌­تواند هر فضا را تفکیک کند. در مورد چیدمان مبل و فرش بهتر است مبلمان به‌طور کامل و یا حدود 20 سانتیمتر از قسمت جلویی آن روی فرش قرار بگیرد.

بهترین روش چیدمان فرش در خانه چیست؟

معمولا در خانه‌های امروزی کف خانه را با فرش پُر نمی‌کنند. بهتر است فرش از چهار طرف با دیوار یا فرش کناری فاصله داشته باشد. باتوجه به اندازه‌ی سالن و اندازه‌ی فرش، مبلمان می‌تواند به‌طور کامل روی فرش قرار بگیرند یا پایه‌های جلویی روی فرش باشند. به‌وسیله‌ی چیدمان فرش نیز می‌توانید بخش پذیرایی را از نشیمن یا از بخش ناهارخوری تفکیک بصری کنید. اگر زیر میز غذاخوری فرش پهن می‌کنید، حواستان باشد که کل میز و صندلی‌ها در حالت استفاده باید به‌طورکامل روی فرش قرار بگیرند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه