Chidaneh.com placeholder image

عکاسی از برف!

به قلم: لاله داورپناه

عکاسی از چیدمان: با فرارسیدن فصل زمستان و شروع برف و بارش، مناظر برفی اشتیاق  هر بیننده ای را به عکاسی بر می انگیزد. اما گاهی اشتباهاتی کوچک در عکاسی باعث میشود تا این لحظات زیبا را به آسانی از دست بدهیم. این اتفاق ناگوار در غالب موارد به خاطر تنظیم نادرست نور دهی در اثر سفیدی بیش از حد مناظر برفی است. اما نگران نباشید ، راه حل هایی نیز برای جبران این اتفاق وجود دارد. با چیدانه همراه شوید تا بتوانید نکاتی در مورد عکاسی از مناظر برفی را مرور کنید:

قالیشویی ادیب

روشنایی برف در حدود 1.5 تا 2 گام روشنتر از خاکستری 18% که روشنایی متوسط مورد انتظار دوربین دیجیتال است، می‌باشد. بنابر این هنگامی که از منظره ای پوشیده از برف عکس می‌گیرید، نورسنج دوربین که متاسفانه بخودی خود فرقی میان روشنایی برف و آب و شیشه قائل نیست، بسادگی نور ورودی  را در حدود خاکستری متوسط تنظیم می‌کند. بنابر این عکس شما خراب می‌شود.
اگرچه دوربین‌های دیجیتال امروزی با نورسنج هایی مجهز ماتریسی و چند ناحیه‌ای عرضه می‌شوند، ولی حتی بهترین آنها هم با سطوح وسیع برفی درخشان در صحنه براحتی کنار نمی آیند.
راه حل مشکل آسان است.

از نورسنج دستی استفاده نمایید.

کاغذ A4 سفیدی را در نور محیط مقابل لنز دوربین قرار دهید و عکسی را ثبت کنید. سپس در تنظیمات وایت بالانس (white balance )  عکس گرفته شده را به عنوان معیار تنظیمات سفیدی قرار دهید

نور سنجی عکاسی از برف

(ISO)حساسیت دوربینتان را تنظیم نمایید.

اگر شما نور سنج یا سرعت شاتر را حدود 1.5الی2 گام پایینتر قرار داده‌اید، نورسنجی شما درست خواهد بود. (مثلا بجای حساسیت 400 از حساسیت 100 استفاده نمایید.)
 

 

از جبران نوری استفاده نمایید.

اگر دوربین شما دارای امکان تنظیم جبران نوری است آنرا در حدود 1.5 – 2 گام نوراضافه (مثبت) تنظیم نمایید. البته میزان نور در تمام مناظر برفی برابر نیست، بنابر این استفاده از برکتینگ (Bracketing) برای کارهای حساس یک ضرورت است. همچنین در بسیاری از صحنه‌ها همانند منظره فوق، شما می‌خواهید که برف کمی از حالت طبیعی تیره‌تر باشد تا الگوی سطح آن را نشان دهید، در این صورت جبران نوری را بیشتر از 1 تا 1.5 گام انتخاب نکنید.

نکاتی در مورد عکاسی در برف

از سرعت بالا استفاده کنید.

دانه های برف گاهی آرام و گاهی تند میبارند. برای اینکه دانه های برف را به درستی ثبت نمائیم ، باید از سرعت های بالاتر از 500 استفاده کنید. برای اینکه تنظیمات دوربینتان به درستی اعمال شود ، بهتر است ابتدا دیافراگم مناسبی انتخاب کنید و با توجه به تنظیمات قبلی ای که توصیه نمودیم ، سرعت دوربینتان را تنظیم کنید.

قدر پرتوهای زیبای آفتاب را بدانید.

گاهی پس از آرام شدن بارش برف ، برای لحظاتی نور زیبای زرد آفتاب بر سطح پوشیده برف ، جلوه ی وصف ناپذیری به آن میبخشد . عکاسی از این صحنه کار بسیار سختی است. سعی کنید عکس هایتان را در حالت خام ( Raw  -)بگیرید تا بعد از آن بتوانید در کامپیوتر اصلاحاتی را انجام دهید.

مطالب مرتبط: چطور می توانیم رنگ های موجود در عکاسی را به زندگی واقعی بیاوریم؟

12 روش برای عکاسی از طراحی داخلی به شیوه عکاسان حرفه ای

پاییز از دریچه دوربین عکاسان

 

منبع: | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه