Chidaneh.com placeholder image

پروژه های ماندگار معمار ایرانی در وین

به قلم: لاله داورپناه

معماران برجسته: آرمین محسن دانشگر متولد 1346 معمار ایرانی-اتریشی است. او فارغ التحصیل دانشکده معماری وین اتریش و دارای مدرک دکتری معماری و مدرس فعلی دانشکده معماری وین است که پیش از این استاد میهمان در دانشکده های لندن، نیویورک و هنگ کنگ بوده است. وی دفتر معماری دانشگر را در وین بنیاد نهاد و در شهر های مونیخ و لندن نیز دفتر دارد.

chidaneh ad banner

ویَن (به آلمانی: Wien) پایتخت کشور اتریش و یکی از استان‌های نه‌گانه کشور اتریش محسوب می‌شود. این شهر بزرگترین شهر اتریش و نهمین شهر بزرگ در اتحادیه اروپا است. تا قبل از شروع قرن بیستم میلادی، وین بزرگترین شهر آلمانی زبان اروپا بود. پیش از شروع جنگ جهانی اول این شهر دو میلیون نفر جمعیت داشت. هسته اصلی این شهر که حدود 1000 سال قدمت دارد، درون یک قلعه محصور و در مرکز آن کلیسای قدیمی است که مجموعا منطقه یک شهر را تشکیل می دهد. مناطق بعدی در زمان های مختلف بیرون از قلعه و گرد آن شکل گرفته اند. عبور رودخانه دانوب از شعر هم در شکل آن موثر است.

مطلب پیشنهادی: داریوش بوربور ، چهره ماندگار در معماری ایران

چند پروژه از دفتر معماران دانشگر:

دانشگر آثار و پروژه های متعددی را طراحی و اجرا کرده است. چیدانه در این مطلب 3 اثر معماری از دانشگر را در شهر وین به شما معرفی خواهد کرد:

بازسازی و توسعه بام در مجموعه مسکونی فندیگاس وین ، اتریش

Fendigasse Housing , Austria

دانشگر در مورد این پروژه می گوید: ایده مورد نظرمان برای گستراندن بام را، از طرحی که قبلا برای یک قایق تفریحی بادبانی داده بودیم الهام گرفتیم. با تماشای منظره فوق العاده وین از بام ساختمان، احساس قایق سواری و تماشای دریای بی پایان را پیدا می کنید. ساختمان تکمیل شده رویکرد ما را تایید می کند، چون پیاده ها هم در نگاه اول متوجه شباهت بین پینت هاوس و قایق بادبانی می شوند.

مطلب پیشنهادی: پروژه های معماری حسین امانت در ایران

بازسازی و توسعه بام در مجموعه مسکونی ویس گریل گاسه، وین

Wissgrilgasse Housing , Austria

با توجه به عبور قطارهای سریع و توقف آنها در این ایستگاه، سطح وسیعی از دیوار آتش بند در نمای شمالی به بازاریابی و تبلیغات اختصاص داده شده و تصویری انتزاعی از قطارهای سریع که به طنز “جت روی بام" نام گرفته اند ارائه می دهد.

مطلب پیشنهادی: ۵ معمار زن ایرانی که دنیا را جای بهتری برای زندگی کردند!

یک پنت هاوس در وین

A penthouse in Vienna

آرمین دانشگر خانه را اینطور تعرف می کند:

اینکه خانه بهشت هر فرد است یک ضرب المثل است. خانه محل آسایش و آرامش است. هر فرد در خانه خودش راحت است، حتی اگر خانه بد طراحی شده باشد صاحب خانه در آن آرامش دارد، چون به گوشه گوشه آن عادت کرده و هیچ جایی برایش ناشناخته نیست.

به نظرم در طراحی خانه خلق فضایی که احساس راحتی را القا کند بهترین است و بهتر است معمار کار زیادی انجام ندهد و فقط عوامل آسایش یعنی همان نور ، هوا ، صدا و… را در نظر بگیرد و از طرف دیگر، توجه به نیازهای کارفرما مهم است. من طراحی خانه را از طریق تعامل با کارفرما و شناخت روحیات تک تک افرادی که قرار است در آن زندگی کنند شروع می کنم.

مطلب پیشنهادی: پروژه های علیرضا تغابنی، معمار برجسته ایرانی

پروژه های موفق دیگر معماران شناخته شده ایرانی را در بخش پروژه های برجسته چیدانه ببینید و برای برقراری ارتباط با شرکت های معماری داخلی و دکوراتورها به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید و نمونه پروژه ها و اطلاعات تماس آنها را ببینید.

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب مرتبط: مصاحبه با فرزاد دلیری، معمار برج های تهران
معماری به زبان هوشنگ سیحون
یادگارهای شیخ بهایی به تاریخ
خانه رقصان اثر فرانک گهری

منبع: مجله معمار | گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Parastoo_S در تاریخ 09 بهمن 1393
خیلی خوبه، کاش اگه میشد معمارانی را که درحال حاضر در ایران هستند و معروفند را هم معرفی میکردید!
lalehdavarpanah در تاریخ 16 تیر 1394
سپاس از توجه شما! دوست عزیز شما می توانید نمونه پروژه های موفقی از معماران ایرانی را در بخش "پروژه های برجسته" در وب سایت چیدانه ببینید. با لینک زیر می توانید به این بخش بروید. http://www.chidaneh.com/ideabooks/architecture/outstanding-projects

ثبت دیدگاه