Chidaneh.com placeholder image

انتخاب فرش؛ اصول انتخاب فرش مناسب برای خانه چیست؟

به قلم: نرگس مهردادیان

فرش یکی از مهم‌ترین عناصر در دکوراسیون خانه است. فرش‌ها به‌عنوان یک اثر هنری، نقش‌ها و انواع مختلفی دارند. یکی از دغدغه‌های اصلی در طراحی دکوراسیون داخلی منزل، انتخاب فرش و کفپوش مناسب برای فضاهای مختلف خانه است و بسیاری از طراحان، دکوراسیون اتاق را بر اساس پوشش کف انجام می‌دهند. توجه به این نکته که برای فضایی مشخص، کدام فرش مناسب‌تر است باعث می‌شود بهترین انتخاب را داشته باشیم. 
مطلب پیشنهادی: کاملترین راهنمای خرید فرش

فرش از وسایلی است که کمتر تعویض شده و ممکن است قیمت بالایی داشته باشد پس در انتخاب آن دقت بالایی داشته باشید. انتخاب فرش مناسب جلوه دکوراسیون خانه را چند برابر کرده و به فضای خانه شخصیت می‌‌بخشد. در مطالب قبلی به‌طور کامل در مورد انواع فرش صحبت شد. در این مطلب از چیدانه چگونگی انتخاب فرش مناسب دکوراسیون فضاهای مختلف منزل و اصول انتخاب فرش مناسب برای خانه بررسی می‌شود. با ما همراه باشید…

سرویس خواب بالسا

 

فرش روک
فرش مدرن 1200 شانه 3600 تراکم
فرش روک

فرش روک
فرش مدرن 1200 شانه 3600 تراکم
فرش روک

انتخاب فرش ایرانی

زمان مناسب برای انتخاب فرش

اگر قصد تغییر دکوراسیون یا خرید جهیزیه دارید، اولین وسیله‌ای که باید تهیه کنید فرش است. پیش از انتخاب فرش، سبک دکوراسیون خانه را تعیین کرده‌، فرش دلخواه خود را با توجه به دکوراسیون فضای خانه و اتاق‌ها بخرید و دیگر وسایل خانه را با آن هماهنگ کنید تا کار طراحی دکوراسیون ساده‌تر شود.

فرش روک
فرش مدرن 1200 شانه 3600 تراکم
فرش روک

اصول انتخاب فرش مناسب برای خانه

انتخاب فرش مناسب برای خانه‌ها، باید بر اساس اصول و قواعدی انجام شود تا جلوه‌ای زیبا و بی‌نظیر در دکوراسیون منزل داشته باشد. بهتر است فرش را قبل از خرید دیگر وسایل خانه انتخاب کنید. انتخاب فرش باید با توجه به سبک دکوراسیون و کاربری فضاهای خانه صورت گیرد برای مثال فرش مناسب پذیرایی با فرش اتاق خواب متفاوت است. در این بخش نکاتی را  که لازم است در هنگام انتخاب فرش به آن‌ها توجه شود از لحاظ رنگ، جنس، طرح و اندازه بررسی می‌شود؛

فرش روک
فرش مدرن 1200 شانه 3600 تراکم
فرش روک

انتخاب جنس فرش

فرش‌ها با متریال‌ متفاوتی بافته می‌شوند که هر یک ویژگی‌‌ها و مزایای خاصی دارند. بهتر است فرشی انتخاب کنید که دوام بیشتری داشته باشد تا پس از مدتی شکل و فرم خود را از دست ندهد. فرش‌های با بافت ظریف و لطیف یا تزیینی برای فضاهایی که رفت و آمد کمتری دارند مانند اتاق خواب مناسب‌تر و برای فضاهای پر رفت و آمد مانند نشیمن بهتر است از فرش‌های ضخیم و بادوام استفاده شود. هنگام انتخاب جنس فرش به قابلیت شست‌وشوی آن به‌خصوص برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک و حیوان خانگی دارند یا در شهرهای بزرگ و آلوده زندگی می‌کنند، توجه شود. فرش‌ها به طور کلی با الیاف طبیعی یا الیاف مصنوعی تولید می‌شوند. فرش‌های دستباف معمولا با الیاف طبیعی بافته شده و فرش‌های ماشینی از جنس آکریلیک، پلی پروپیلن و پلی‌استر یا ترکیبی از آن‌ها هستند؛

انتخاب فرش دستبافت
فرش الیاف طبیعی

فرش الیاف طبیعی؛

فرش‌های الیاف طبیعی از متریالی چون ابریشم، پشم، پنبه، کنف، شاهدانه و سیزال بافته می‌شوند و بسیار مقاوم هستند. فرش‌های ابریشمی، بافت ریزتر، ظرافت بیشتر و قیمت بالاتری نسبت به فرش‌های پشمی دارند. فرش‌های پشمی قیمت پایین‌تر و ظرافت کمتری نسبت به ابریشمی داشته اما زیبایی خاصی دارند. فرش‌های پشمی، احساس راحتی و گرما در محیط ایجاد کرده، بادوام بوده و به راحتی تمیز می‌شود اما قیمت آن به نسبت زیاد است و نیاز به شستشوی حرفه‌ای دارد. پنبه نرم‌تر از پشم بوده و طیف رنگی متنوع‌تری دارد اما انعطاف پذیری کمتری نسبت به الیاف دیگر دارد.‌ سیزال، الیافی زبر داشته، مناسب فضاهای پر‌تردد است و در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.

فرش روک
فرش مدرن 1200 شانه 3600 تراکم
فرش روک

فرش الیاف مصنوعی؛

فرش‌های الیاف مصنوعی ارزان‌تر بوده، رنگ‌های متنوعی دارند و شباهت زیادی به فرش‌های پشمی دارند اما از نظر کیفیت قابل مقایسه با الیاف طبیعی نیستند، از منابع پایدار تولید نمی‌شوند و با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید ممکن است تغییر رنگ دهند. فرش‌های اکریلیک دوام بالا، مقاومت در برابر رطوبت و قابلیت شست‌وشوی بالایی داشته و با قرار گرفتن در معرض رطوبت و آفتاب زیبایی خود را از دست نمی‌دهند، به همین دلیل انتخاب مناسبی برای خانه‌های شلوغ یا بچه‌دار هستند. 

فرش الیاف مصنوعی

فرش‌های پلی‌پروپیلن رنگ‌پذیری، تنوع رنگ و مقاومت بالایی داشته و مایعات را جذب نمی‌کنند، برای فضاهایی مانند راهروی ورودی و غذاخوری مناسب هستند. فرش‌های نایلونی بادوام بوده و به آسانی تمیز می‌شوند و برای فضاهای پرتردد مناسب هستند. فرش‌های پلی استر یا ابریشم مصنوعی، تنوع رنگ و طرح بالا و پرزدهی کمتری داشته اما لکه‌های چربی به سختی از روی آن‌ پاک می‌شود و برای فضاهای کم‌ رفت‌وآمد مناسب است.

فرش روک
فرش ابریشم نما با نخ تنسل
فرش روک

انتخاب طرح فرش

امروزه فرش‌ها تنوع زیادی در طرح دارند. انتخاب طرح فرش باید با توجه به سبک طراحی دکوراسیون خانه و فضای مورد استفاده انجام شود. فرش‌های مدرن با طرح‌های ساده‌ و رنگ‌های خنثی فضایی ساده و سرد ایجاد کرده و مناسب فضاهای مینیمال و مدرن هستند. فرش‌های طرح سنتی معمولا نقش‌های ریز و شلوغ و رنگ‌های بیشتری داشته، به فضا گرما و نشاط بخشیده و‌ مناسب فضاهای کلاسیک یا تلفیقی هستند. حتی می‌توان فرش‌های کلاسیک را با مبلمان و دکوراسیون مدرن تلفیق و حس و حال متفاوت و جذابی در فضا ایجاد کرد. 

فرش روک
فرش مدرن 1200 شانه 3600 تراکم
فرش روک

برای انتخاب طرح فرش باید به ابعاد فضای مورد استفاده توجه کرد. فرش‌هایی با طرح‌های شلوغ و ریز برای فضاهای کوچک مناسب نیستند چراکه فضا را شلوغ و کوچک نشان می‌دهند. انتخاب فرش‌هایی که در مرکز یک طرح بزرگ دارند فضای اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. در کنار مبلمان، کاغذ دیواری یا کفپوش طرح‌دار و پر نقش و نگار بهتر است از فرش‌های ساده‌تر استفاده کنید و فرش طرح‌دار و شلوغ را کنار مبلمان ساده انتخاب کنید تا تعادل در فضا برقرار شود.

فرش روک
فرش مدرن 1200 شانه 3600 تراکم
فرش روک

انتخاب رنگ فرش

در انتخاب رنگ فرش علاوه بر سلیقه شخصی باید نکات زیادی را در نظر گرفت. برای فضاهای کوچک فرش‌هایی با رنگ‌های روشن و خنثی مانند بژ، طوسی و خاکستری، سفید مناسب‌ هستند که به راحتی با رنگ‌های دیگر ست می‌شوند و برای هر فضایی مناسب هستند. برای فضاهای بزرگ می‌توان از فرش‌هایی با رنگ گرم استفاده کرد. رنگ فرش باید با رنگ سایر اجزای دکوراسیون چون مبل، پرده و کفپوش هارمونی داشته باشد. برای مثال بهتر است اگر کفپوش روشن است، فرش تیره و و اگر کفپوش تیره است، فرش روشن انتخاب کنید. رنگ فرش حتما نباید شبیه رنگ مبل یا پرده باشد. برای مثال می‌توان طرح و نقش کوسن مبل‌ها یا دکور پرده را با فرش هماهنگ کرد. برای خانواده‌های پررفت‌وآمد با بچه کوچک، بهتر است فرش‌هایی با طرح شلوغ و به رنگ تیره انتخاب کرد.

فرش روک
فرش کلاسیک 1200 شانه 3600 تراکم
فرش روک

فرش روک
فرش مدرن 1200 شانه 3600 تراکم
فرش روک

انتخاب ابعاد و چیدمان فرش

انتخاب اندازه فرش در خانه اهمیت زیادی دارد و بهتر است قبل از خرید فرش، اندازه اتاق، نوع چیدمان و فضای مناسب قرارگیری فرش تعیین و طراحی شود. ابعاد فرش باید با توجه به متراژ اتاق انتخاب شود. استفاده از قالیچه کوچک در میان مبل‌ها اتاق را نامنظم نشان می‌دهد. فرش باید بین 40 تا 50 سانتی‌متر از دیوارها فاصله داشته باشد اما در فضاهای کوچک این فاصله 20 سانتی‌متر هم می‌تواند بشود.  فاصله بین فرش با دیوار یا فرش‌های دیگر اتاق را بزرگتر نشان می‌دهد. در اتاق نشیمن می‌توان از چند فرش متفاوت برای تفکیک فضاها استفاده کرد اما اگر پذیرایی کوچک است، یک فرش بزرگ کافیست. فرش‌ها در ابعاد و اشکال متفاوت مستطیل، گرد و مربع وجود دارند. فرش‌های دایره‌ای با هر فضایی هم‌خوانی ندارند و برای فضاهای خاص مانند زیر میز ناهارخوری گرد، اتاق خواب‌ یا آشپزخانه‌های کوچک مناسب هستند. 

فرش نشیمن

انتخاب فرش مناسب دکوراسیون فضاهای مختلف خانه

انتخاب فرش مناسب دکوراسیون فضاهای مختلف خانه چون فرش پذیرایی و نشیمن، ناهارخوری و اتاق خواب باید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی، کاربرد و اندازه هر یک از این فضاها انجام شود. 

فرش روک
فرش مدرن 1200 شانه 3600 تراکم
فرش روک

انتخاب فرش مناسب پذیرایی و نشیمن

برای انتخاب فرش مناسب فضای پذیرایی و نشیمن باید مواردی چون ابعاد فضا، چیدمان و مبلمان آن و سلیقه شخصی در نظر گرفته شود. به طور کلی برای انتخاب فرش نشیمن و پذیرایی باید نکاتی در نظر گرفته شود. برای مثال فرش پذیرایی و نشیمن بهتر است خیلی کوچک نباشد تا مبل‌ها طوری روی فرش چیده شوند که تمام پایه‌ها یا پایه جلویی آن‌ها روی فرش قرار گیرد یا پایه‌ها با لبه فرش مماس باشد. اگر اجزای دیگر دکوراسیون چون مبل و پرده، رنگ و نقش زیادی دارد باید فرش تا جای ممکن ساده و تک‌رنگ اتتخاب شود و اگر پذیرایی بزرگ است، برای تفکیک بهتر فضا، جای یک فرش بزرگ از دو فرش کوچک‌تر استفاده شود.

فرش پذیرایی با رنگ گرم

برای رنگ فرش پذیرایی و آشپزخانه می‌توان از رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی انتخاب کرد، چراکه به فضا حس نشاط و سرزندگی می‌دهند. در خانه‌های پر رفت و آمد بهتر است از فرش‌هایی‌ با طرح‌های شلوغ و گلدار استفاده کرد چراکه فرش‌های ساده و رنگ روشن زود کثیف می‌شوند. در کنار مبلمان استیل بهتر است از فرش‌های اسلیمی گلدار استفاده کرد یا فرش‌های ترنج‌دار برای پذیرایی و اتاق نشیمن با لوستر بلند آویزان مناسب است. در پذیرایی‌های بزرگ با چند دست مبلمان برای جلوی کاناپه و مبل‌ها بهتر است از فرش‌های جفت که دقیقا مثل هم هستند، استفاده نکنید.

فرش روک
فرش ابریشم نما با نخ تنسل
فرش روک

انتخاب فرش ناهارخوری

برای انتخاب فرش در دکوراسیون غذاخوری باید این نکته را در نظر گرفت که فرش زیر میز ناهارخوری خیلی کوچک نباشد. اندازه فرش این فضا باید طوری باشد که وقتی صندلی به عقب کشیده می‌شود، همه پایه‌ها روی فرش قرار گیرند. برای این کار باید اندازه فرش طوری باشد که عرض آن، حداقل 70 سانتی‌متر از عرض میز ناهارخوری بیشتر باشد. برای انتخاب فرش مناسب فضای ناهارخوری، فرش‌هایی با الگوی مرکزی استفاده نکنید چراکه طرح آن زیر میز قرار گرفته و دیده نمی‌شود، بهتر است فرشی با مرکز ساده و کناره‌های طرح‌دار یا با الگوی تکرار شونده در سطح فرش انتخاب کنید.

فرش روک
فرش مدرن 1200 شانه 3600 تراکم
فرش روک

انتخاب فرش مناسب اتاق خواب 

برای انتخاب فرش اتاق خواب سه حالت را می‌توان در نظر گرفت. برای این کار می‌توان فرش را کاملا زیر تخت قرار داد، طوری‌که از هر طرف 30 تا 40 سانتی‌متر بیرون بیاید، یا فرش تنها دو سوم پایین تخت را پوشش دهد. در هر دو حالت باید بعد از بیدار شدن هنگامی‌که روی تخت‌خواب نشستید، پاها روی فرش قرار گیرند. اما اگر نمی‌خواهید فرش زیر تخت قرار گیرد به به جای استفاده از یک فرش بزرگ می‌توان از فرش‌ رانر یا چند قالیچه  کوچک کنار تخت استفاده کرد تا پاها‌ روی آن‌ها قرار گیرد. برای انتخاب فرش مناسب اتاق خواب بهتر است از رنگ‌های روشن، خنثی و آرامش‌بخش مانند سفید، آبی یا سبز استفاده شود.

فرش اتاق کودک

انتخاب فرش اتاق کودک

این روزها اهمیت زیادی به طراحی دکوراسیون و فرش اتاق کودک داده می‌شود و طرح‌های فانتزی و کارتونی زیادی برای فرش اتاق کودک وجود دارد. برای اتاق کودک فرشی انتخاب کنید که پرزدهی کمی داشته باشد تا در کودکان ایجاد حساسیت نکند و به سیستم تنفسی آن‌ها آسیب نرساند. فرشی انتخاب کنید که آزادی عمل کودک را محدود نکند. قالیچه‌های سبک که راحت شسته می‌شوند و لکه‌ها به راحتی از بین ‌می‌روند انتخاب کنید. رنگ‌ها و طرح‌های فانتزی، وسوسه‌کننده و زیبا هستند اما اگر اتاق بازی و خواب کودک یکی است بهتر است فرشی با رنگ‌های آرامش‌بخش انتخاب کنید.

فرش راهرو

انتخاب فرش راهرو

برای فرش کردن راهروی خانه، به این دلیل که در خانه دکوراسیون داخلی راهروها کمتر به چشم می‌آید، بهتر است از فرش‌های مناسب راهرو با طرح‌های شلوغ استفاده کرد. برای فرش کردن راهروها با توجه به ابعاد آن می‌توان از قالیچه، کناره یا فرش رانر استفاده کرد.

فرش مدرن
فرش جدید

فرش روک
فرش ابریشم نما با نخ تنسل
فرش روک

فرش روک
فرش کلاسیک 1200 شانه 3600 تراکم
فرش روک

کلام پایانی 

فرش یکی از اجزای مهم در دکوراسیون منزل است. برای ایرانی‌ها فرش اصلالت فرهنگ ایران زمین را یادآوری می‌کند. هنگام انتخاب فرش با رعایت برخی نکات می‌توان بهترین فرش را انتخاب کرد. در انتخاب فرش باید به رنگ، طرح، جنس، اندازه، چیدمان، دستبافت یا ماشینی بودن فرش دقت کنید و فرشی انتخاب کنید که با سبک و رنگ کل و اجزای دکوراسیون خانه، کاربری و اندازه فضای مورد استفاده هماهنگ باشد. شما هم اگر قصد انتخاب فرش برای خانه خود دارید می‌توانید با کمک این مطلب و گروه فرش روک با سابقه سه دهه فروش فرش ماشینی و با توانایی تولید نقشه‌ها و رنگ بندی اختصاصی به بهترین شکل فرش دلخواه خود را متناسب با فضای خانه‌تان انتخاب کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه فرش مطالب فرش در دکوراسیون و فرش دستباف بخریم یا ماشینی را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه