Chidaneh.com placeholder image

طراحی دکوراسیون خانه کوچک بالای یک برج

به قلم: لاله داورپناه

فضاهای کوچک : از استودیوی طراحی آلمانی (با نام i29) دعوت به عمل آمد تا اقامتگاه هنرمندان- با نام اتاقی در پشت بام (Room on the Roof)- را در پشت بامی در برج کوچکی با نام دی بیجنکورف (De Bijenkorf) طراحی کند. دی بیجنکورف نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که در کشور هلند واقع شده‌اند و مهم‌ترین مغازه آن‌ها در همین برج قرار دارد. هدف آن‌ها از چنین پروژه‌ای ایجاد فضایی برای فعالیت هنرمندان است و این کار در همکاری با موزه Rijksmuseum در 27 ژانویه امسال انجام شده است. با چیدانه همراه شوید تا بتوانید با قسمت های مختلف طراحی دکوراسیون این فضا آشنا شوید.

چوب و هنر

مجموعه‌ای از هنرمندان، نویسندگان، موسیقی‌دانان، معماران و طراحان در این فضا زندگی می‌کنند و از آن به عنوان جایی برای کار بر روی پروژه خود استفاده می‌کنند. باس (هنرمند آمریکایی) اولین هنرمندی بود که اقامت خود را در این فضای منحصربه‌فرد آغاز کرد. استودیو i29 در این مورد می‌گوید: «هدف پروژه اتاقی در پشت بام خلق تجربه‌ای خاص و منحصربه‌فرد برای هنرمند است. این پروژه اولین پروژه‌ای بود که ما باید در آن دو دنیا را در یک فضا جای می‌دادیم. فضایی که کاملا شبیه جهان آلیس در سرزمین عجایب بود.»  

فضای دو طبقه این برج به دو بخش کاملا مجزا تقسیم شده است. بخش کوچک‌تر که به نوعی بخش اصلی است یک سازه  چوبی است که از پنل‌هایی چوبی از جنس درخت کاج ساخته شده و تمام ارتفاع فضا را به خود اختصاص داده است. این فضا علیرغم داشتن ارتفاعی زیاد عمق بسیار کمی دارد اما در عین حال در آن تمام امکانات لازم برای کار و زندگی فراهم شده است.

این سازه چوبی یکی از دیوارهای این فضا را به طور کامل اشغال کرده است و یک راه‌پله مارپیچ که از آهن ساخته شده است دسترسی به فضاهای مختلف این سازه چوبی را امکان‌پذیر می‌سازد. هم‌چنین یک نردبان چوبی در درون سازه ساخته شده که آن هم امکان دسترسی به فضای مختلف این سازه را فراهم می‌کند.

در درون این سازه چوبی فضاهای مختلفی در ارتفاع‌های متفاوت ساخته شده که هر کدام از این فضاها کاربردهای مختلفی دارند: کاربردهایی نظیر فضای اتاق خواب و اتاق کار کردن. این فضاها بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و شامل یک میز تحریر، یک انباری با یک سینک، فضاهای نگهدارنده‌ای که در درون دیوار ساخته شده‌اند، و یک تخت‌خواب که در درون یک مکعب چوبی محصور شده، است. اگر از دور به این سازه نگاه کنیم مکعب‌هایی چوبی را می‌بینیم که هر کدام دارای کاربرد متمایزی هستند و در کنار هم یک فضای کامل برای کار و زندگی را فراهم می‌کنند.

هر کدام از فضاها در درون این سازه چوبی دارای حاشیه‌هایی به رنگ سفید هستند و این حاشیه‌ها محدوده هر کدام از این فضاها را مشخص کرده است و در عین حال از نظر بصری این سازه را با فضای کناری آن مرتبط می‌سازد.

طراحان این سازه می‌گویند: «فضاهایی با کاربردهای مختلف بر روی هم ساخته شدند که هم به نوعی زندگی در فضاهای عمودی را ممکن کنند و هم ساختاری شبیه به ساختار برج که دارای طبقات مختلفی است داشته باشند. شما با استفاده از نردبان‌های چوبی کوچک می‌توانید به فضاهای مختلف دسترسی داشته باشید. هر کدام از این فضاها پرسپکتیو و منظره جدیدی از دنیای بیرون را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهند.»

بخش بزرگ‌تر این فضا دارای دو پنجره بزرگ است که هر کدام منظره متفاوتی از فضای بیرون برج را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهند. تمام قسمت‌های این فضای بزرگ‌تر به رنگ سفید درآمده‌اند و کنتراست بسیار زیبایی را با سازه چوبی ایجاد کرده‌اند. حاشیه‌های سفید رنگ روی فضای پیرامونی سازه چوبی این دو بخش را به هم پیوند می‌دهد.

مبل و دیگر وسایل موجود در این قسمت از فضا، یک صندلی راحتی، یک کمد، یک میز پذیرایی، یک تلسکوپ برای دیدن قسمت‌های مختلف شهر، یک جالباسی، و یک چراغ پایه‌دار، همگی به رنگ سفید درآمده‌اند.

در مرکز این فضا یک راه‌پله مارپیچ که از آهن ساخته شده وجود دارد که می‌تواند شما را تا سقف گنبدی‌شکل این برج ببرد، جایی که مرتفع‌ترین قسمت این برج است.

طراحان در مورد طراحی این فضا می‌گویند: «تمام وسایل موجود در این فضا مانند تلسکوپ، مبل، و چراغ‌ها همگی به رنگ سفید درآمده‌اند و شبیه خود فضا شده‌اند تا با سازه چوبی کنتراست ایجاد کنند. راه‌پله مارپیچ و آهنی به گونه‌ای طراحی شده است که حس و حالی شبیه حس و حال موجود در داستان پریان در فضا ایجاد می‌کند. البته خود برج به چنین حس و حالی دامن می‌زند و وقتی از بیرون به آن نگاه می‌کنید به یاد داستان‌های کهن می‌افتید.»

طراحان این فضا می‌گویند: «این پروژه شباهت زیادی با پروژه‌ای دارد که پیش از این آن را طراحی و اجرا کردیم. در آن پروژه هم باید فضاهای کوچکی را با کاربری‌های مختلف در یک فضای بزرگ‌تر ایجاد می‌کردیم. این کار به خودی خود در فضا انرژی ایجاد می‌کند و تمام نیازهای فرد برای زندگی در آن را برطرف می‌کند.»

مطالب مرتبط: طراحی آپارتمان 40 متری با وسایل کم جا

طراحی رویایی خانه ای کوچک با الهام از طبیعت

دکوراسیون آپارتمان های نقلی

ترفند های زندگی در خانه های کوچک!

منبع: dezeen |  ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه