Chidaneh.com placeholder image

شهر کتاب فرشته ، فضای لوکس فرهنگی

به قلم: لاله داورپناه

فضاهای اداری و تجاری : شهرکتاب‌ها به فضایی لوکس برای خرید وسایل فانتزی، لوازم التحریر و حتی زیورآلات تبدیل شده

 لطفا به بخش کتاب ، شهر کتاب ها هم سری بزنید!

اگر همان اوایل که شهرکتاب‌ها تاسیس ‌شدند از کسی سوال می‌کردیم که فکر می‌کنی چه جور جایی است؟ قطعا پاسخ می‌داد یک فروشگاه بزرگ پر از کتاب. اما حقیقتا اینگونه نیست. شهرکتاب یک مجموعه‌ است که تنها بخشی از این مجموعه به کتاب اختصاص دارد. معماری تمام شهرکتاب‌ها یکسان نیست. مثلا نباید شما را به یاد رستوران‌های زنجیره‌ای با معماری یکسان بیاندازد. شهر کتاب‌های تهران نسبت به محیط پیرامونشان خوانش فضایی مناسبی دارند. هر جایی که امکان تبدیل به یک محیط فرهنگی- اجتماعی جدید را داشته باشد، می‌تواند فضایی جدید برای تاسیس یک شهر کتاب باشد. این روزها که شهرکتاب‌ها کافه دارند، صنایع دستی و هدایای زیبا می‌فروشند و لوازم التحریرهایی با کیفیت بالا عرضه می‌کنند به پاتوقی برای همه رده‌های سنی‌ تبدیل شده‌اند. تنها در بخش کتاب است که با افرادی کتابخوان مواجه می‌شوید. شما حتی اگر اهل خواندن کتاب نیستند، باز هم گذرتان برای خرید وسایل دیگر به شهرکتاب‌ها افتاده.

تابلو فرش ریحان

مطلب پیشنهادی : معرفی کتاب و کالاهای فرهنگی

شهرکتاب فرشته

برای رفتن به شهرکتاب فرشته، باید از میدان تجریش به سمت خیابان شهید دربندی (مقصودبیک) بروم. از سوپرمارکت سوال می‌کنم شهرکتاب کجاست؟ پاسخ می‌شنوم؛ پیاده، ده دقیقه‌ای راه است. از خیابان مقصود بیک به سمت شهرکتاب سرازیر می‌شوم تا اینکه تابلوی ورودی شهرکتاب را می‌بینم. در طراحی جداره بیرونی حیاط، کتاب‌هایی فلزی کار گذاشته شده که از دور فریاد می‌زند: من یک کتاب فروشی هستم! وارد حیاط می‌شوم، سمت چپم غرفه صنایع دستی قرار دارد. این فروشگاه، ظروف سفالی، کوسن و در کل صنایع دستی عرضه می‌کند.

راهم را به طرف ساختمان اصلی کج می‌کنم. از تعدادی پله پایین می‌روم. در همان نگاه اول، به دلیل دیوارهایی سفید، روشن تر از باقی شهرکتاب‌ها به نظر می رسد. با وجودی که حدود 4-5 ماه از تاسیس این شهرکتاب می‌گذرد، شلوغ به‌نظر می‌رسد. در طبقه همکف محصولاتی مثل لوازم التحریر، ماگ و وسایل تزئینی به چشم می‌خورد.

جالب اینکه. در این فصل از سال، چتر هم به فروش می رسد! اتاقی که گوشه سمت چپ سالن قرار دارد، مختص اسباب بازی و بازی‌های فکری است. از کنار کودکی که با اصرار از مادرش می‌خواهد یک پازل برایش بخرد عبور می‌کنم و از یک ردیف پله بالا می‌روم و وارد نیم‌طبقه اول می‌شوم.

مطلب پیشنهادی : ایده های هوشمندانه در طراحی فضای بازی کودکان

ایده های درخشان برای اتاق بازی کودکان

ساختمان این شهرکتاب، قبلا یک خانه ویلایی بوده. تریبلکس بودن ساختمان، لوسترهایی آویزان در تمامی طبقات و وجود اتاق‌هایی که حتی بعد از تغییر کاربری هم حفظ شده، نشانی از حضور یک خانه ویلایی است. بخش زیادی از حال و هوای صمیمی این شهرکتاب هم قطعا به همین خاطر است.

اگر قصد خرید هدیه‌ای مثل خودنویس دارید و یا اگر می‌خواهید یک ست خودنویس و ساعت خریداری کنید حتما به نیم‌طبقه اول سری بزنید. در این طبقه، 2اتاق مجاور هم قرار دارد که به فروش انواع سیدی و کتاب موسیقی و حتی فروش سازهای سنتی‌ای مثل سه‌تار و دف اختصاص دارد. در گوشه‌ی سمت راست این طبقه کافه کتاب مشخص است.

در نیم‌طبقه انتهایی هم گالری شهر کتاب فرشته به چشم می‌خورد. کفپوش گالری، برخلاف کف پوش‌های دیگر ساختمان که پارکت است، سرامیکی است. در حال حاضر در این گالری کوچک نمایشگاه آثار مجسمه و طراحی سارا توانا با عنوان “موجود" برپاست، از نمایشگاه دیدن می کنم و پس از آن به سراغ کافه کتاب می‌روم.

از کنار فروشنده‌ای در بخش کتاب که با حوصله، مشغول راهنمایی به مرد جوانی است می گذرم و وارد کافه می شوم. هم از فضای داخلی کافه و هم از بالکن می‌توانید استفاده کنید. صندلی‌های این کافه هم شبیه صندلی‌ کافه‌های باقی شهرکتاب‌هاست. منتها روکش صندلی‌ها آبی و یا قرمز است. قفسه‌های کتاب هم به چشم می‌خورد. گچبری‌هایی از سر یک فرشته کوچک بالدار در تمامی قسمت‌های ساختمان و حتی در کافه هم به‌چشم می‌خورد.

از نکات جالب شهرکتاب‌ها، حضور کافه‌هایی است ملقب به «کافه‌کتاب». اوج خلاقیت برای عنوان«کافه کتاب» را از حضور قفسه هایی حاوی کتاب‌هایی مختلف و نه حتی طبقه بندی شده می‌بینید. تنها نکته‌ای که این کافه‌ها را متمایز می‌کند، مکان قرارگیری و همین قفسه‌های کتاب است. منو کافه کتاب ها هم به مفصلی کافه‌های دیگر نیست. مشتریان اصلی این کافه ها یا افراد رهگذری هستند که برای خرید به شهرکتاب مراجعه کرده‌اند و یا تعدادی هم مشتری دائمی و محلی.

مطلبی دیگر از همین نویسنده : پل طبیعت ، جلوه ای خاص میان آب و آتش

مطالب مرتبط: ویلایی برای یک دوست

خانه، جایی برای حضور

بازسازی خانه ایران خانم ، نفسی دوباره در کالبد اصفهان

افتتاح موزه گرافیک ایران ، عمارت ارباب هرمز

نویسنده : شیرین کرمی | عکاس : عرفان شریف نژاد | گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه