Chidaneh.com placeholder image

خانه ای برای آخر هفته ویلایی مدرن در شیراز

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته : " خانه ای برای آخر هفته " نام پروژه ای است در شهر صدرا در شمال غرب شیراز، که در سایتی به مساحت 1000متر مربع و در 2 طبقه طراحی و اجرا شده است. در طراحی معماری این پروژه حجم اصلی بنا در شمال سایت و در انتهای مسیر تعریف شده توسط معمار قرار دارد که با کمک طراحی فضای سبز و نورپردازی ویژه به صورت چشمگیری به نمایش گذاشته شده است. نمایش زیبایی از انعکاس نور و تصویر بنا در استخر جلوی ساختمان که نشانه ظرافت نگاه علی سودگران بوده است. با چیدانه همراه شوید و از گردش در فضاهای مختلف این ویلای زیبا لذت ببرید.

سرویس خواب بالسا

مشخصات پروژه :

نام پروژه : خانه ای برای آخر هفته
معمار : علی سوداگران
مکان : صدرا – شیراز – ایران
زیربنا: ۱۰۰۰ مترمربع
سال ساخت: ۱۳۸۶

طراحی معماری " خانه ای برای آخر هفته

حجم کلی بنا مکعبی خالص از جنس بتن است. فرورفتگی مناسب در جبهه جنوبی آن توانسته ورودی اصلی ساختمان را تعریف کند. این ضلع از بنا که بیشترین سطح آن پوشیده از جنس شیشه است، دسترسی به فضاهای عمومی خانه را مهیا می سازد و با قرارگیری در راستای طول استخر باعث شده است که مکعب موجود سبکتر به نظر برسد.

در سمت راست بنا و متصل به دیواره استخر دیواری بتنی در کنار ساختمان گوشه ای دنج را برای نشستن روی ایوان به وجود آورده است و دید مناسبی به استخر نیز دارد. به صورتی که به مخاطب القا می کند اولین دسترسی ورود به ساختمان، مسیر کنار استخر است. در اینجا اثر معماری است که کاربر را هدایت می کند.

در کنار طول استخر سنگ های تراورتن در قطعاتی مجزا با فضای سبز درگیر می شوند و مسیری را به سوی ایوان خانه تعریف می کنند. حرکت در راستای محور اصلی سایت پروژه و ارتباط با فضای سبز ، پویایی را در این اثر معماری تقویت کرده است.

در قسمت غربی سایت کف سازی و سازه ای چادری فضای گردهمایی کوچکی را در حیاط پروژه مهیا کرده و این فضا با تعریف مسیری مناسب در ارتباط و تعامل با حجم بنا ایفای نقش می کند.

طراحی دکوراسیون داخلی " خانه ای برای آخر هفته “

ساختمان در سمت غرب و شرق هیچ دری ندارد. تنها دریچه های کوچکی که با عبور نور فضای داخلی را پر از رنگ می کنند، بر روی دیواره ی مسطح آن خودنمایی می کنند.

طبقه همکف در 100 متر مربع طراحی و اجرا شده است. فضاهای داخلی این ویلا عبارتند از : اتاق نشیمن، آشپزخانه، انبار، اتاق غذا خوری و سرویس بهداشتی.

با ورود به فضای داخلی خانه در کنار کف پوش های چوبی و دیگر سطوح سفید رنگ آن، دیواری به رنگ سبزآبی توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. راه پله ای که طبقه همکف را به نیم طبقه دوم متصل کرده است در کنار این دیوار قرار دارد. طراحی دکوراسیون داخلی این ویلا به گونه ای است که سطح اشغال در طبقه دوم کمتر از همکف بوده و دید از آن طبقه به نشیمن خانه توسط وید (شکاف سقفی) امکان پذیر است. فضاهای خصوصی از قبیل اتاق خواب ها و سرویس بهداشتی در طبقه دوم جای گرفته اند.

آشپزخانه ، غذاخوری و سرویس بهداشتی دیگری نیز در طبقه همکف در ارتباط با اتاق نشیمن عمل می کنند. نشیمن به خوبی از نور جنوب در طول روز بهره می برد و دید بسیار خوبی به استخر و محیط اطراف آن دارد.

بی شک سپری کردن تعطیلات در این ویلای زیبا لذت بخش خواهد بود. به نظر می رسد، نام " خانه ای برای آخر هفته " گزینه ی مناسبی برای چنین فضایی باشد.

مطالب مرتبط: خانه، جایی برای حضور

باغ موزه قصر ، باز شدن درهای زندان به روی مردم

دکوراسیون فروشگاه ویکتوریا بکهام ، هنر فرشید موسوی

خانه افشاریان ، شاه نشین کرمانشاه

نویسنده : لاله داورپناه | گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Parastoo_S در تاریخ 04 اسفند 1393
خیلی عالی و زیباست، مرسی!

ثبت دیدگاه