Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی نمای بیرونی و اصول کاربردی آن

به قلم: تحریریه چیدانه

نور پردازی : معماری در شب هم به اندازه ی معماری روز اهمیت دارد. ساختمان ها همان قدر که در طول روز خوب دیده می شوند نیاز دارند که در شب هم همان قدر زیبا به نظر بیایند. وظیفه زیبایی و معرفی کاربری های مختلف ساختمان ها در شب ، بر عهده نور های مصنوعی استفاده شده در نمای خارجی ساختمان ها است که ما آن ها را نورپردازی نمای خارجی ساختمان می نامیم. اما نور پردازی اصول و قواعد خود را دارد و اگر از این اصول و قواعد را رعایت نشوند ساختمان تبدیل به یک منبع برای تولید آلودگی نوری خواهد شد که هیچ زیبایی ندارد.متاسفانه مساله آلودگی نوری در شهر های بزرگ تبدیل به امری عادی شده است. پس با چیدانه همراه باشید تا با هم  ارائه درست نورپردازی در ساختمان را بررسی کنیم.

نور پدازی مسجد در شب

chidaneh ad banner

در این بنا انتخاب رنگ نور ها و محل قرار گیری چراغ ها به صورتی است که کمک کرده است این مسجد حس و حال عرفانی خود را در شب نیز حفظ کند. هماهنگی رنگ نور ها با رنگ متریال های انتخاب شده، باعث شده است تا این ساختمان زیبا تر و روح نواز تر به چشم بیاید.

نور پردازی نمای خارجی خانه

در نورپردازی نمای ساختمان اصلا لازم نیست تمام نمای ساختمان را روشن کرد. چیزی که در اولین نگاه در ساختمان بالا مشاهده می شود عدم هماهنگی بین رنگ نور ها و متریال استفاده شده در نمای خارجی ساختمان است. چرا که در این ساختمان آلودگی نوری به شدت حس می شود، بعضی از قسمت های بنا بی دلیل با نورپردازی درگیر شده اند. 

نورپردازی نمای خارجی ساختمانی به سبک کلاسیک

نورپردازی ها می توانند به طراح در متمایز کردن بخشی از نمای خارجی کمک کنند. به طور مثال در خانه های قدیمی مرمت شده شاید بخشی از نمای خارجی ان دست نخورده باقی بماند. برای شاخص تر کردن این قسمت تاریخی می توان از نور پردازی متفاوت تر با بقیه قسمت ها استفاده کرد. همچنین نور پردازی ها می توانند به حفظ هرچه بیشتر امنیت این بنا کمک کند.نورپردازی نکته مهمی است که اگر اصولی انجام شود، به ارتقای کیفیت نمای ساختمان کمک می‌کند.

استفاده از نور های هوشمند در طراحی نمای خارجی مجتمع تجاری

ورود تکنولوژی در هر زمینه ای می تواند به توسعه و خلاقانه تر شدن آن صنعت کمک کند. ورود تکنولوژی به صنعت نورپردازی نمای خارجی ساختمان ها نیز تحول بزرگی را در این زمینه به وجود آورده است. استفاده از نور های هوشمند در نورپردازی ساختمان های بزرگ می تواند به خلاقانه تر شدن نمای این ساختمان ها در شب کمک کند. این نور ها که توسط کامپیوتر برنامه ریزی می شوند می توانند مطابق برنامه عوض شوند و در هر لحظه نمای جدیدی را به نمایش بگذارند. این کار دید ناظران را خود جلب خواهد کرد و بدون شک باعث جذب هر چه بیشتر مخاطب خواهد شد. 

استفاده از نور پردازی برای شاخص تر کردن پله ها

از نور پردازی ها می توان برای شاخص تر کردن برخی عناصر موجود در محوطه بیرونی خانه نیز استفاده کرد. به طور مثال اگر در طراحی محوطه بیرونی خانه خود از پله استفاده می کنید برای این که در شب مشکلی برای قدم زدن نداشته باشید می توانید از نور پردازی های سطحی در زیر پله ها استفاده کنید. به این ترتیب یک راه پله نورانی برای رسیدن به خانه پر از آرامش تان خواهید داشت.

طراحی مبلمان خلاقانه برای محوطه بیرونی

استفاده از نور پردازی ها در ساختمان همیشه منوط بر نما آن نیست از نور پردازی ها در بقیه قسمت های یک ساختمان نیز می توان استفاده کرد. برای این که محوطه بیرونی هیجان انگیزی را تجربه کنید از نور پردازی در طراحی مبلمان حیاط و محوطه بیرونی خانه خود استفاده کنید  و شاهد باشید که نور پردازی چگونه می تواند باعث ایجاد تغییر در طراحی دکوراسیون حیاط خانه شما شود.

شما نیز اطلاعات و ایده های خود را در این زمینه با چیدانه در قسمت بحث و گفتگو مطرح کنید. همچنین اگر تصمیم به تغییر نورپردازی نمای ساختمان خود گرفته اید بخش اهالی فن چیدانه می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

نویسنده شمیم آقازاده | گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
عهدیه آهنگر در تاریخ 15 شهریور 1394
با سلام و احترام در ارائه چراغ ها و سنگ هایی که در پروژه هاتون استفاده می کنید میتونیم باهم همکاری داشته باشیم ( با کیفیت بالا و قیمت مناسب)
محمدرضا در تاریخ 23 دی 1394
سلام. می خواستم بدونم شما کار نورپردازی متحرک رو هم روی نما انجام میدید. منظورم این نوع نورپردازی هست که تو این صفحه توضیح داده. http://sabalight.com/%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7-%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7/

ثبت دیدگاه