Chidaneh.com placeholder image

تمیز کردن سرویس بهداشتی

به قلم: لاله داورپناه

خانه داری : هیچ فردی را پیدا نمی‌کنید که از تمیز کردن حمام و سرویس بهداشتی اظهار رضایت کند و همه می‌دانیم که تمیز کردن این دو فضا از خانه کاری سخت و گاهی تهوع‌آور است. اما چاره‌ای هم نیست باید دست به کار شد و به طور منظم این فضاها را در خانه تمیز کرد. این روزها هم با نزدیک شدن نوروز و شروع دید و بازدید ها تمیز کردن این فضا از خانه باید به دفعات بیشتری انجام گیرد. اما حالا قبل از ورود مهمان ها و در مرحله ی خانه تکانی چه باید کرد؟! کمپین 40 روز تا نوروز چیدانه این بار به شما خواهد گفت که چگونه سرویس بهداشتی خانه تان را تمیز کنید.

خانه تکانی تمیز کردن سرویس بهداشتی

سرویس خواب بالسا

معمولا جرم‌ها و باکتری‌هایی زیادی در این دو فضا جمع می‌شوند و به همین دلیل در تمیز کردن آن‌ها باید به نکات زیادی توجه کرد. در عین حال باید طوری برنامه‌ریزی کرد که تمیز کردن این دو فضا در کم‌ترین زمان ممکن انجام شود. با این اوصاف چگونه می‌توان به این اهداف رسید. مانند هر بخش دیگری از خانه، تمیز کردن حمام و سرویس بهداشتی هم نیاز به برنامه‌ریزی دارد. عدم برنامه‌ریزی فرایند این کار را دشوار می‌کند و باعث خستگی و کسلی زیادی در ما می‌شود. به همین منظور چیدانه در این مطلب 4 نکته بسیار مهم را جمع‌آوری کرده‌ است تا به شما در این امر کمک کرده باشید پس با ما همراه باشید.  

مطلب پیشنهادی : خانه تکانی با برنامه ریزی درست 

  1. سرویس بهداشتی را تمیز کنید.

تمیز کردن سرویس بهداشتی یکی از سخت‌ترین وظایف در فرایند نظم‌بخشی به خانه است، بنابراین بهتر است آن را هر چه سریع‌تر انجام دهید. یک جفت دستکش پلاستیکی دست کنید (البته نه آن دستکش‌هایی که با آن‌ها ظرف‌ها را می‌شورید) تا دست‌های شما از شر جرم‌ها و باکتری‌ها در امان بماند و با استفاده از یک اسفنج و آب داغ سطوح مختلف را تمیز کنید. وقتی می‌خواهید قسمت‌های کثیف‌تر سرویس بهداشتی را تمیز کنید اسفنج خود را تا آن‌جا که می‌توانید در آب داغ فرو ببرید تا کثیفی‌ها راحت‌تر و سریع‌تر تمیز شوند.

  • پس از انجام این کار، ماده شوینده را داخل کاسه توالت و کناره‌های آن بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا سطوح ماده شوینده را کمی به خود جذب کنند و سپس با استفاده از فرچه توالت قسمت‌های مختلف آن را تمیز کنید. وقتی کارتان تمام شد، سیفون را بکشید تا همه کثیفی‌ها با شدت آب از بین بروند.

  • پس از این‌که کاسه توالت به طور کامل تمیز شد، سراغ دیگر سطوح موجود در سرویس بهداشتی بروید. تمام قسمت‌ها را به مواد ضد عفونی‌کننده آغشته کنید و سپس با استفاده از یک دستمال پارچه‌ای یا یک دستمال کاغذی این سطوح را تمیز کنید.

مطلب پیشنهادی : رازهایی درباره نظافت حمام و سرویس بهداشتی

تمیز و مرتب کردن آشپزخانه

  1. وان یا دوش را تمیز کنید.

دوش‌ها به این معروفند که سریع جرم‌ها را به خود جذب می‌کنند. یک ماده تمیزکننده دوش و یک فرچه مناسب (و البته کمی قدرت عضلانی) کارها را به سادگی انجام می‌دهد. اگر ماده تمیزکننده دوش در دسترس خود ندارید، استفاده از مایع ظرف‌شویی بهترین راه برای خلاص شدن از شر کثیفی‌های کف وان است. وقتی از مایع ظرف‌شویی برای این کار استفاده می‌کنید فکر کنید در حال شستن ظرف‌ها هستید. سپس دیگر قسمت‌ها را با استفاده از تمیزکننده‌های ضدباکتری تمیز کنید.

  • برای این‌که دوش شما خیلی بیش‌تر از قبل تمیز بماند می‌توانید از واکس خودرو استفاده کنید. این ماده هم دوش را برق می‌اندازد و هم باعث می‌شود تا دیرتر کثیف شود (البته مواظب باشید که این ماده روی زمین نریزید چراکه سطح زمین را بسیار لغزنده می‌کند). برای تمیز کردن شیشه حمام، از نصف فنجان آمونیاک و 8 قطره صابون ظرف شویی استفاده کنید. این دو ماده را در یک ظرف پر از آب با هم ترکیب کنید و سپس شیشه را با یک دستمال پارچه‌ای تمیز کنید.

مطلب پیشنهادی : چگونه اتاق کودک خود را تمیز کنیم؟

تمیز و مرتب کردن اتاق خواب ؛ به استقبال نوروز

  1. سینک را تمیز کنید.

تمیز کردن اکثر سینک‌ها کار سخت و دشواری است، اما پیش از این‌که از هر نوع ماده تمیزکننده‌ای استفاده کنید، مطمئن شوید که این ماده مناسب سینک شما است. پس از اطمینان حاصل کردن از این امر، این ماده را روی سطح سینک اسپری کنید. چند دقیقه صبر کنید تا ماده تمیزکننده باکتری‌ها و کثیفی‌ها را از بین ببرد، سپس با کمک نیروی عضلانی خود و یک اسنفنج محکم سطح سینک را تمیز کنید. پس از این‌که تمام سطح سینک تمیز شد، تمام سطح آن را با آب گرم بشورید و سپس با یک دستمال پارچه‌ای سینک را خشک کنید.

  • اگر برخی از لکه‌های روی سینک لجبازی می‌کنند و پاک نمی‌شوند، شما به یک فرچه نیاز دارید تا حسابی از خجالت این لکه‌های سمج دربیایید. یک فرچه مناسب (مثلا همانی که برای تمیز کردن دوش از آن استفاده کردید) برای این کار مناسب است.

مطلب پیشنهادی : تمیز و مرتب کردن اتاق نشیمن ؛ به استقبال نوروز

  1. شیشه و آینه‌ها را تمیز کنید.

معمولا همه فکر می‌کنند که شیشه‌شورها به راحتی شیشه‌ها را تمیز می‌کنند. در واقع، شیشه‌‌شورها بیش از این‌که شیشه‌ها را تمیز کنند، آن‌ها را برق می‌اندازند. اگر آینه حمام بیش از حد کثیف است بهتر است ابتدا آن‌ها را با آب صابونی تمیز کنید و بعد آن را با شیشه‌شور برق بیاندازید. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه پنجره‌ها و آینه‌ها را باید تمیز کنید:

  • ابتدا شیشه را با آب گرم یا آب داغ و مایع ظرف‌شویی و نیز یک پارچه، اسفنج، یا ابر بشورید. شوینده‌های پودری ضدخش بهترین مواد برای تمیز کردن آینه‌ها، شیشه‌ها، سرامیک، و سطوح فلزی هستند زیرا این نوع مواد هم کثیفی‌ها را از بین می‌برند و هم سطح مورد نظر را خش نمی‌کنند. سپس سطح مورد نظر را با یک دستمال پارچه‌ای نرم یا دستمال کاغذی بدون پرز خشک کنید.

مطلب پیشنهادی : با گرد و خاک در خانه چه کنیم؟

  • اگر می‌خواهید شیشه‌ای را تمیز کنید و در عین حال به طبیعت هم آسیبی نرسانید، آن را با سرکه و آب تمیز کنید، سپس آن را با یک دستمال پارچه‌ای بدون پرز خشک کنید، و بعد با یک تکه روزنامه آن را حسابی تمیز کنید. البته هنگام این کارها باید حتما از نیروی عضلانی خود استفاده کنید تا شیشه به خوبی و یکدست تمیز شود.

  • بعد از این‌که مراحل بالا را به دقت انجام دادید، از شیشه‌شور استفاده کرده و با یک دستمال کاغذی شیشه را برق بیاندازید. شیشه‌شور به عنوان یک سپر عمل می‌کند تا لکه‌ها و گرد و خاک به سادگی از روی سطح شیشه جدا شوند. اگر از شیشه‌شور به درستی استفاده نشود مقداری خطوط کثیف روی شیشه باقی می‌ماند. برای همین، شما می‌توانید از روزنامه‌های قدیمی بعد از شستن سطح شیشه استفاده کنید. در این حالت هیچ نوع لکه‌ای روی شیشه باقی نمی‌ماند و در عین حال از روزنامه‌های قدیمی استفاده خوبی شده است.

مطالب مرتبط : پاک کننده های طبیعی با قدرت پاک کنندگی جادویی!

دست سازهای بهاری 

شستن فرش

نکاتی در مورد شستشوی پرده

منبع: wikihow | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سپید شریفی در تاریخ 18 آذر 1396
سلام روی روشویی ما جای جا مایع دستشویی مونده اگه نخوام از جوهر نمک استفاده کنم برای تمیز کردنش چیکار کنم

ثبت دیدگاه