Chidaneh.com placeholder image

طراحی داخلی شرکت گوگل و گردشی در طبیعت

به قلم: لاله داورپناه

فضاهای اداری : شرکت طراحی و معماری ام موسر (M Moser)  اخیرا طراحی دفتر مرکزی شرکت گوگل در شهر کوالالامپور کشور مالزی را به پایان رسانده است. با چیدانه همراه شوید و بخش های مختلف این دفتر کار را ببینید. پیش از ساخت این دفتر کار جدید، کارکنان شرکت گوگل در دفاتر کاری مختلف در شهر کوالالامپور پخش بودند که هیچ کدام از آن‌ها نشانه‌ای از برند گوگل را در خود نداشت، هیچ فرهنگ مالزیایی را در خود جای نداده بود، و در نهایت شیوه منحصربه‌فرد کار کردن شرکت گوگل را ارائه نمی‌کرد. 

chidaneh ad banner

طراحی جدید این شرکت- که توسط تیم طراحی و اجرای شرکت ام موسر در شهر کوالالامپور انجام شده است- تمام این نیازها و ایده‌ها را به شیوه‌ای تلفیقی پوشش داده است. از نظر زیبایی‌شناسی این شرکت به گونه‌ای طراحی شده است که فضاها از ساحل به جنگل و از جنگل به خیابان تغییر حالت می‌دهند و به همین دلیل طراحی این فضا هم برانگیزاننده است و هم تعاملی و در عین حال باید آن را کشف کرد و از قسمت‌های مختلف آن سر درآورد. در پشت ارجاعاتی که در طراحی این فضا به توپوگرافی و آیکون‌های فرهنگی کشور مالزی وجود دارد، ایده‌هایی شکل گرفته است که در آن‌ها کارکنان شرکت گوگل، مشتریان، و ایده‌های موجود در این کمپانی زیر یک چتر جمع و تبدیل به یک عنصر واحد می‌شوند.

مطلب پیشنهادی : طراحی داخلی شرکت گوگل در کشور مکزیک

مشخصات پروژه :

  • شرکت طراحی: ام موسر
  • کارفرما: شرکت گوگل
  • سال ساخت: 2014
  • مکان: کوالالامپور، مالزی
  • صنعت: وب، فضای آنلاین

پیش‌زمینه این پروژه: شرکت گوگل تصمیم گرفت که تاثیر شرکت‌های خود در شهر کوالالامپور را افزایش دهد و به همین دلیل سعی کرد تمام کارکنان خود را در یک فضای کاری معین گرد هم جمع کند. شیوه‌ای «گوگلی» برای انجام کارهای مختلف وجود دارد که این شرکت را از سایر کمپانی‌های رقیب متمایز می‌کند. این شیوه‌های گوگلی انجام کارها ارزش‌های اصلی این کمپانی را دربرمی‌گیرد و به ارائه و تعریف این برند کمک می‌کند. مهم‌ترین نکته در بین این ایده‌ها، مفهوم اجتماع و یکی شدن بین شرکت و کسانی است که از محصولات گوگل استفاده می‌کنند و هم‌چنین میان کارکنان شرکت گوگل که در آن درک می‌کنند، ارتقا می‌یباند، و محصولات گوگل را به بازار هدف خود معرفی می‌کنند.

با این حال، هیچ کدام از ویژگی‌های اصلی شرکت در دفاتر فروش و بازاریابی گوگل در شهر کوالالامپور وجود نداشت و هر کدام به تنهایی دارای هویت مستقلی بودند. شرکت قبلی گوگل در کوالالامپور دارای فضاهای کاری مختلف و از هم جدا بود که اصلا اجازه همکاری‌ و همفکری‌های سازنده را در میان کارکنان ایجاد نمی‌کرد. طراحی این فضاها به گونه‌ای بود که شیوه دریافت و درک مشتریان از برند گوگل و ارائه آن به جامعه بسیار محدود انجام می‌شد.

درک و فهمیدن نیازهای طراحی دفتر گوگل در کوالالامپور: شرکت گوگل برای کشف تصور و بینشی از ارتباط اجتماع و مشتری برای رسیدن به ایده‌های مورد نظر خود، شروع به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک دفتر کار جدید در شهر کوالالامپور کرد که محیط آن به طور مستقیم نشان‌دهنده ارزش‌ها و اهداف کمپانی باشد. برای انجام چنین کار مهمی تیم طراحی شرکت ام موسر انتخاب شد که تخصص اصلی این کمپانی بین‌المللی طراحی دفاتر کار است و دفتر مرکزی آن در شهر کوالالامپور واقع شده است.  

رامش سوبرامانیام (Ramesh Subramaniam) مدیر اصلی تیم طراحی شرکا ام موسر در این پروژه بود. او می‌گوید که در ابتدا ایده کلی طراحی شرکت گوگل در کوالالامپور کاملا مشخص بود اما در آن فضاهای خالی برای ایجاد بسترهایی برای اجرای ایده‌های خلاقانه همچنان وجود داشت. او می‌گوید: «آن‌ها به دنبال ساخت فضایی بودند که در آن همه می‌توانستند با هم تعامل داشته باشند. آن‌ها دوست داشتند تمام کارکنان خود را در یک فضا در کنار هم داشته باشند و هم‌چنین علاقه داشتند این فضای جدید علاوه بر داشتن نشانه‌هایی از ایده‌های کلی شرکت گوگل، دارای علائم و آیکون‌های شهری که در آن قرار داشتند، یعنی کوالالامپور، نیز می‌بود.»

کارگاه‌های زیادی با حضور رامش و تیم طراحی‌اش در شرکت گوگل برگزار شد و از این طریق درک آن‌ها از شیوه کار کردن کارفرمایشان گسترش یافت و هم‌زمان ایده کلی آن‌ها از طراحی شرکت گوگل کامل و عناصر جدیدی به آن اضافه شد.

طراحی:

یک فضای باز، کاربردی، و انعطاف‌پذیر با تاکیدی بر فضاهای جمعی و فرهنگ بومی.

آن‌چه که از دل فرایند مفهوم‌سازی و ایده‌پردازی بیرون آمد به کلی با دفتر مرکزی قبلی شرکت گوگل در شهر کوالالامپور تفاوت داشت و به راستی شبیه هیچ دفتر کار دیگری روی زمین نبود.

رامش می‌گوید: «ما با طراحی این شرکت می‌خواستیم بازدیدکننده را در یک مسیر کشف قرار دهیم. وقتی وارد این دفتر کار می‌شوید اولین چیزی که می‌بینید یک در قدیمی است، که شروعی است بر تلفیقی آگاهانه از قدیمی و جدید که در کل فضا تکرار می‌شود و به آن حس و حالی نسبتا صنعتی می‌دهد.»

از این نقطه، فرد وارد فضای باز کافی شاپ  شرکت می‌شود که این فضا به طور ناگهانی در بافت، رنگ، و فرم غرق می‌شود و امتداد می‌یابد.

رامش می‌گوید: «ما به شیوه‌ای کاملا انتزاعی از عناصر بسیار متنوعی در طراحی این دفتر استفاده کردیم که به طور خاص به مالزی ربط داشت. به همین دلیل هم است که اتاق گفتگو شبیه به یک غار است و با عناصر مختلف کامل می‌شود و در عین حال اتاق‌های جلسه که در مجاورت کافه قرار دارند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که یادآور ساحل و جنگل باشند. شاخ و برگ درختان دیوارها را پوشش داده‌اند و حتی سقف کافه به خودی خود یادآور جنگل‌های بارانی است.»

فضاهای دیگر داخل این دفتر کار عناصر شبیه به پارک مانند تاب‌های زمین‌های بازی هستند و در عین حال از یک اتوبوس کوچک صورتی رنگ به عنوان بوفه استفاده می‌شود. کارکنان می‌توانند در این قسمت نوشیدنی‌های خنک و اسنک سفارش دهند. قطعه‌هایی از پارچه‌های مالزیایی مانند پارچه‌های باتیک و پارچه‌های پیچازی نمادهای فرهنگی این کشور هستند استفاده شده تا تم کلی این شرکت یکدست و منسجم شود.

مطلب پیشنهادی : طراحی داخلی دفتر کوکاکولا در لندن

در این شرکت فضایی نام دارد با نام «Tech Talk» که در همان فضایی قرار رفته که کافه، اتاق‌های جلسه، و بوفه قرار گرفته‌اند. این فضا به گونه‌ای شبیه یک آمفی‌تئاتر کوچک است و از آن به عنوان مکانی برای گفتگو و بحث با مشتریان و هم‌چنین گردهمایی‌های داخلی شرکت و جلسات آموزشی استفاده می‌شود. در پشت این فضا، و کنار پنجره‌ها، میزها و صندلی‌ها قرار دارند که از آن‌ها برای گفتگوها و جلسات غیررسمی استفاده می‌شود. رامش می‌گوید: «همه این فضاها بسیار باز و به هم پیوسته هستند و به همین دلیل تمام کارهایی که در این شرکت انجام می‌شود شفاف و روشن است.»

فضای کار: این فضا برای همکاری و خلاقیت طراحی شده و دارای امکاناتی برای انجام هر نوع کار گروهی است.

همان کیفیت پیوستگی، شفافیت، و ارتباط در فضاهای باز کاری این شرکت وجود دارد، گرچه دارای فرم‌های نسبتا ساده‌تری است. اعضای گروه‌های کاری در داخل فضاهای کاری کار می‌کنند و به دلیل چیدمان و طراحی این فضاها این مسئله تضمین می‌شود که هر فرد هم روبه‌رو و هم در کنار یکی از اعضای تیم خود نشسته است.

فضاهای استراحت بسیار جذابی در این شرکت تعبیه شده است تا هر کس بخواهد برای مدت اندکی خارج از فضای کار و میز خود باشد بتواند استراحت کند و انرژی از دست داده خود را دوباره به دست آورد. این فضاهای استراحت در قطر فضا و در کنار پنجره‌ها قرار گرفته‌اند. در یکی از این فضاهای استراحت یک دستگاه بازی بسیار جذاب قرار گرفته و سقف آن شبیه صفحه شطرنج است.

رامش می‌گوید: «همیشه یک عنصر جذاب و غافلگیرکننده در این دفتر کار وجود دارد. شما هیچ وقت متوجه نخواهید شد در گوشه‌ای از راهرو و یا در انتهای آن چه چیزی انتظار شما را می‌کشد.»

سوالات خود را در قسمت بحث و گفتگو با چیدانه در میان بگذارید. هم چنین متخصصان و فعالان در این حوزه در قسمت اهالی فن چیدانه آماده هستند تا به شما در تغییر دکوراسیون داخلی منزل تان کمک کنند

مطالب مرتبط: فضای کار رنگی کمکی به جسم و ذهن

طراحی یک دفتر کار موفق فقط در ۶۵ متر!

طراحی یک دفترکار برای دو شرکت متفاوت

منبع: officesnapshots |  ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه