Chidaneh.com placeholder image

حمام و سرویس بهداشتی لوکس و نکات مهم در طراحی داخلی

به قلم: لاله داورپناه

سرویس بهداشتی : حمام‌های بزرگ و جادار تبدیل به یکی از قابل توجه‌ترین و خاص‌ترین فضاهای موجود در طراحی داخلی خانه‌ها شده‌اند. این فضاهای معمولا لوکس و مجلل، پناهگاهی برای دوری از برنامه‌های روزانه گیج‌کننده و جایی برای تممد اعصاب برای ما ایجاد می‌کنند. ما در این فضاها می‌توانیم از دنیای شلوغ و پرسرعت بیرونی خود کمی جدا شده و هویت منحصربه‌فرد و یگانه خود را دوباره پیدا کنیم. حمام‌های بزرگ و جادار امروزه ما را به دنیای دیگری می‌برند و باعث می‌شوند تا ما با خیالی آسوده زمانی را به آرامش بگذرانیم.

حمام‌های بزرگ ذاتا دارای فضای بسیار مناسبی برای انواع مختلف طراحی هستند و انتخاب‌های مختلفی را در مورد مواد و مصالح در اختیار ما قرار می‌دهند. تعداد اندکی عنصر اصلی در هر حمام وجود دارد اما این لطافت و زیبایی آن است که آن را برای مالک آن خاص و یگانه می‌سازد. چیدانه در این مطلب می‌خواهد به ابعاد استاندارد قسمت‌های مختلف یک حمام نگاهی بیاندازیم و سپس گزینه‌هایی را که برای طراحی این فضا در مقابل ما وجود دارد بررسی کند.

قالیشویی ادیب

مسیر گردش در حمام

حداقل 92 سانتی‌متر راه‌های مشخص و بدون مانع برای ایجاد یک مسیر گردش مناسب در سراسر فضای خود ایجاد کنید. بهترین حالت ایجاد 107 سانتی‌متر فضای خالی در مقابل سینک است، چراکه وقتی فضای دوش گرفتن نیز در فضای حمام تعبیه شده است هیچ مشکلی بین کسی که در حال دوش گرفتن است و کسی که مشغول مسواک زدن است ایجاد نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی : سرویس بهداشتی با نورپردازی خیره کننده

نیاز به گفتن نیست که شما تا آن‌جا که می‌توانید فضای خالی در حمام ایجاد کنید، اما به هر حال در اکثر موارد فضای در دسترس شما محدود است و باید آن را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.
نقشه موجود در عکس زیر ابعاد مورد نیاز برای کارکردها و قسمت‌های مختلف یک حمام را درون یک چیدمان درست نشان می‌دهد. به این نکته باید توجه کنید که آیا برای رسیدن به کمد باید از کنار توالت فرنگی گذر کنید یا خیر. هم‌چنین این‌که یک یا دو نفر قرار است در حمام جای بگیرند نکته بسیار مهمی است. قسمت‌های خاصی از فضا را به فضاهای اضافی اختصاص دهید تا حمام حس و حالی بزرگ و جادار داشته باشد. همان‌طور که در عکس پایین مشاهده می‌کنید فضای پیرامون وان دارای مکان‌هایی برای قرار دادن حوله‌ها، شمع‌ها، و سبدهاست.

مطلب پیشنهادی : ساخت شمعدان های زیبا و ارزان

نکاتی در مورد محل قرارگیری وسایل موجود در حمام

سینک. سینک را در جایی قرار دهید که به سادگی از در ورودی و هم‌چنین کمد به آن امکان دسترسی وجود داشته باشد. رایج‌ترین چیدمان در این زمینه، تراز کردن سینک‌ها با یک کابینت است، در حالی که حمام‌های لوکس‌تر و بزرگ‌تر دارای کابینت‌های مستقلی هستند تا هر فرد دارای یک فضای اختصاصی در حمام باشد.

وان‌ها:  وان‌های زیبا را در جایی از فضای حمام قرار دهید تا تبدیل به نقطه کانونی آن شود. فرقی نمی‌کند که هر چند وقت یکبار از وان استفاده می‌کنید، آن‌چه مهم است این است که وان‌ها بهترین و حتی مهم‌ترین عنصر در طراحی یک حمام هستند. تا آن‌جا که ممکن است فضای کافی در مقابل وان فضا ایجاد کنید تا ورود و خروج از آن به سادگی انجام شود.

مطلب پیشنهادی : ۷ ایده که به حمامتان حس و حالی تازه می دهد

دوش‌ها: دوش‌ها باید به گونه‌ای در فضای حمام جاسازی شوند تا رطوبت و مواد شوینده به مناطق ضدآب حمام منتقل شوند. باید در این مورد تصمیم‌گیری کنید که می‌خواهید فضای دوش گرفتن شما باز باشد، یا در یک فضای محدود شیشه‌ای قرار بگیرد، و یا اصلا کاملا محصور باشد. فضای دوش گرفتن در نقشه بالا کاملا محصور و بسته است. این‌ها عوامل اصلی در محل قرارگیری دوش‌ها هستند، اما باید به یاد داشته باشید که حتما در مقابل در فضای دوش گرفتن باید منطقه بازی وجود داشته باشد تا شما بتوانید به راحتی به آن ورود و خروج کنید.  
توالت‌ فرنگی: توالت فرنگی را در جایی قرار دهید که دور از خط دید باشد. چه بخواهید و چه نخواهید آن‌ها فضایی را در حمام به خود اختصاص خواهند داد. بهتر است در نزدیکی توالت فرنگی یک یا چند پنجره وجود داشته باشد، اما اگر چنین امکانی وجود ندارد، فن‌ها از پس این کار برمی‌آیند.

کمد حوله‌ها: معمولا فضاهای نگهدارنده کافی در حمام وجود ندارند، به همین دلیل خیلی خوب است که یک کمد را در فضا تعبیه کرده و آن را به حوله‌ها و عناصر پارچه‌ای اختصاص دهید. فراموش نکنید که این کمد‌ها باید از منطقه مرطوب و خیس دور بمانند. در این حالت باز هم فضاهای نگهدارنده دیگری در درون کابینت‌ها و کشوهای پیرامون سینک در اختیار دارید مگر این‌که بخواهید از سینک‌های پایه‌دار استفاده کنید. در این صورت حمام شما به یک کابینت مجزا نیاز خواهد داشت.  

مطلب پیشنهادی: ایده های خلاقانه برای نظم بخشیدن به کمد و قفسه ها

اندازه‌های استاندارد سرویس بهداشتی

کابینت‌های سینک. کم‌تر کسی هست که به سینک‌های پایه‌دار و یا دیواری علاقه داشته باشد؛ با این حال اکثر مردم سینک‌هایی را می‌پسندند که دارای سطحی پیش‌ساخته با کشوها و دراورهای جادار هستند. حداقل عرض سینک‌ها باید 61 سانتی‌متر باشد، در حالی که 76 تا 92 سانتی‌متر برای هر فرد رایج‌ترین و راحت‌ترین ابعاد است.

مطلب پیشنهادی : ۲۰ ایده برای کسانی که از دراورهای خود خسته شده‌اند!

افزایش عرض سینک به 122 سانتی‌متر برای هر فرد فضایی وسیع و جادار را فراهم می‌کند که این نوع سینک‌ها معمولا در حمام‌های لوکس و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمق کابینت سینک معمولا بین 53 تا 56 سانتی‌متر است. ارتفاع کابینت‌ها از 81 تا 86 سانتی‌متر شروع می‌شود اما نوع رایج آن 92 سانتی‌متر ارتفاع دارد که همان ارتفاع استاندارد کابینت‌های آشپزخانه است.

جاحوله‌ای: جاحوله‌ای‌های میله‌ای معمولا در اندازه‌های 48 و 61 سانتی‌متری ساخته می‌شوند و جاحوله‌ای‌های حلقه‌ای 20 تا 23 سانتی‌متر عرض دارند. این ابزارهای ضروری را در 76 تا 122 سانتی‌متری از سطح زمین نصب کنید. هم‌چنین برای دسترسی راحت‌تر، آن‌ها را در 30 تا 92 سانتی‌متر دور از سینک، وان، و دوش قرار دهید.

میز آینه:  اگر فضا و بودجه شما اجازه می‌دهد، از یک میز آینه پیش‌ساخته استفاده کنید. میزهای آرایش فقط به 76 تا 92 سانتی‌متر عرض و 76 سانتی‌متر ارتفاع نیاز دارند که ارتفاع آن‌ها همان ارتفاع استاندارد میزهای تحریر و میزهای غذاخوری است. اگر شما به کشوهای بیشتری نیاز دارد، در این صورت باید عرض میز آینه شما بیشتر شود. حداقل 61 سانتی‌متر فضا برای قرار دادن چهارپایه و یا صندلی‌ای که قرار است روبه‌روی میز قرار گیرد در نظر بگیرید.

مطلب پیشنهادی : آینه کاری برای خانه ای بزرگ تر و پرنورتر ، به استقبال نوروز

 

وان‌ها: در طراحی وان‌ها در دهه‌های گذشته کم‌تر تغییر خاصی ایجاد شده است. این عناصر زیبا که در دوره ویکتوریایی حالتی معلق داشتند، اکنون دوباره به گذشته خود بازگشته‌اند؛ وان‌های معلق دوباره مد شده‌اند و در طراحی حمام‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. البته یادمان نرود که این وان‌ها نسخه به‌روزشده و مدرن‌تر وان‌های معلق قدیمی هستند. البته به غیر این نوع وان‌ها، وان‌های دیگری وجود دارند که به سکوی زیر خود وصل می‌شوند و یا به گونه‌ای قرار می‌گیرند که در سه طرف آن‌ها دیوار وجود دارد.

مطلب پیشنهادی : نکات مهم برای طراحی یک حمام زیبا

اگرچه وان‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های متنوعی تولید می‌شوند، اما اکثر آن‌ها 152 تا 183 سانتی‌متر طول و 76 تا 107 سانتی‌متر عرض دارند. فضایی که برای نصب وان نیاز است کاملا به نوع و چیدمان مورد نظر شما بستگی دارد. هم‌چنین در این مورد باید تصمیم‌ بگیرید که آیا می‌خواهید از وان‌هایی استفاده کنید که آب از داخل لوله‌ها با فشار بیرون می‌آید یا خیر.

فضای دوش گرفتن: خوش‌بختانه در سال‌های اخیر فضاهای دوش گرفتن از پشت پرده‌ها بیرون آمده و دارای طراحی زیبا و خاصی شده‌اند. اگرچه حداقل ابعاد یک فضای دوش گرفتن 81 سانتی‌متر در هر وجه است، اما نباید عرض و یا عمق این فضا کم‌تر از 92 سانتی‌متر شود. فضاهای دوش گرفتنی که 92 سانتی‌متر عمق و 122 سانتی‌متر عرض دارند برای بیشتر افراد راحت هستند، به ویژه اگر دارای یک نشیمن پیش‌ساخته هم باشند. اگرچه در این اعداد هیچ محدودیتی وجود ندارد اما بیش از 152 سانتی‌متر عرض و عمق آن حس و حال محدود و بسته را از فضای دوش گرفتن می‌گیرد و فرد هنگامی که در این فضا قرار می‌گیرد احساس خوبی نمی‌کند.

کابینت‌های دارو:  از آن‌جایی که وسایل آرایشی و بهداشتی زیادی در حمام وجود دارد، داشتن فضایی برای نگهداری از آن‌ها بسیار ضروری است. در حالی که کشوهای موجود در کابینت‌ها و فضای زیر سینک فضای کافی برای نگهداری از برخی از وسایل را فراهم می‌کنند، اما کابینت‌های دارو فضایی در دسترس و پرنور را در خط دید به وجود می‌آورند. کابینت‌های داروی  زیادی در بازار وجود دارد که دارای ابعادی نظیر 38 تا 61 سانتی‌متر عرض و 51 تا 76 سانتی‌متر ارتفاع هستند. شما هم‌چنین می‌توانید این کابینت‌ها را در دیوار کناری سینک و یا فضای بالایی آن نصب کنید. حداکثر ارتفاع این کابینت‌ها باید 203 سانتی‌متر و حداقل آن 122 سانتی‌متر باشد.

مطلب پیشنهادی: ویدئو: راز کشو های مرتب!

توالت فرنگی: حداقل فضای مورد نیاز برای نصب یک توالت فرنگی فضایی با 76 سانتی‌متر عرض، که توالت فرنگی در مرکز آن قرار می‌گیرد، و 61 سانتی‌متر فضای خالی در مقابل آن است. حداقل عرض چنین فضایی باید 92 سانتی‌متر باشد و هم‌چنین باید طول آن 152 سانتی‌متر در نظر گرفته شود تا فضای کافی برای توالت فرنگی در حمام وجود داشته باشد.

مطلب پیشنهادی : برای نصب توالت فرنگی در خانه، خودتان دست به کار شوید

اگر فضا و بودجه شما اجازه می‌دهد، بهتر است توالت فرنگی در یک فضای جداگانه در حمام قرار بگیرد. این انتخاب در سه دهه گذشته بسیار پرطرفدار بوده است. چنین فضایی باید 92 سانتی‌متر عرض و 152 سانتی‌متر طول داشته باشد. برای فضاهای لوکس‌تر، عرض بین 107 تا 122 سانتی‌متر و طول بین 168 تا 183 سانتی‌متر فضایی بازتر و جادارتر را فراهم می‌کند.

مطالب بیشتر :معرفی کتاب های خواندنی طراحی دکوراسیون

 آکوستیک در طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون منزل خود را با یک تابلو نقاشی زیر و رو کنید

نورپردازی نمای بیرونی برای یک خوشامد گویی نورانی

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
4855 در تاریخ 20 فروردین 1394
بسیار مفید و کاربردی

ثبت دیدگاه