Chidaneh.com placeholder image

معماری پایدار و به کارگیری آن در طراحی داخلی

به قلم: مژگان احمدی

معماری پایدار: امروز 15 خرداد 1400 روز محیط زیست است. روزی که در آن تلاش می شود تا به مردم اهمیت توجه، حفظ و نگهداری از زمین، طبیعت و ارزشهای آن یادآوری شود. اصطلاح پایداری “sustainability" برای نخستین بار در سال 1986 توسط کمیته جهانی گسترش محیط زیست، تحت عنوان" رویایی با نیازهای عصر حاضر بدون به مخاطره‌انداختن منابع نسل آینده" مطرح شد. معماری پایدار و در پی آن طراحی داخلی سبز، راه حلی است که معماران برای پیروی از همین هدف در پیش گرفته اند.

معماری پایدار

معماری داخلی پایدار

توجه به طراحی داخلی پایدار در جهان روز به روز در حال افزایش است و در حال تبدیل شدن به طراحی رایج در فضاهای داخلی ساختمان ها می باشد. مصرف کننده گان هر روز اطلاعات بیشتری در خصوص شیوه های درست طراحی داخلی پایدار به دست می آورند. 

چوب و هنر

آنها از مواد و مصالح مضری که در طراحی داخلی خانه ها استفاده می شود آگاه شده و در راه بهبود وضعیت برای سازگاری با محیط زیست قدم بر می دارند. مردم جهان می کوشند از وسایلی استفاده کنند که بیشترین سازگاری را با محیط زیست داشته باشند. آنها تلاش می کنند ایده های اقتصادی و طبیعت دوست را در خانه خود به کار بگیرند. بنابراین چیدانه می خواهد در این مطلب نگاهی داشته باشد به طراحی داخلی سبز و اصول آن را به شما معرفی کند.

طراحی داخلی سبز

طراحی داخلی پایدار که با نام های طراحی داخلی سبز، طراحی سازگار با محیط زیست، دوستدار محیط زیست و یا طبیعت دوست نیز شناخته می شود، بر روی موارد زیر متمرکز است:

  1. بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان
  2. جلوگیری از اتلاف انرژی مصرف شده جهت سرمایش و گرمایش
  3. و همچنین کاهش تاثیرات منفی که مبلمان و تجهیزات می تواند در محیط زیست داشته باشد
طراحی سازگار با محیط زیست

از آنجایی که اکثر ما مدت زمان بسیار زیادی را در فضای داخلی ساختمان ها به سر می بریم. جایی که غلظت برخی آلاینده ها اغلب دو تا پنج برابر بیشتر از غلظت معمول در فضای بیرون است. بنابراین بسیار مهم است که توجه دقیقی داشته باشیم نسبت به ابزار و محصولاتی که برای استفاده روزانه خود در طراحی داخلی به کار می بریم. طراحی داخلی پایدار به سلامت فردی که در آن و در محیط اطراف آن زندگی می کند کمک و از او پشتیبانی خواهد کرد.

معماری پایدار

در نگرش پایدار، طراحی داخلی به شکلی انجام می‌شود که سه اصل آن در یک چرخه ارتباطی صحیح قرار ‌بگیرند و بتوان در آینده نیز از نتایج مصرف منابع در حال، بهره‌ برد. به عبارت د‌یگر این نوع طراحی بدون داشتن نگرشی درست و تعریفی مشخص امکان‌پذیر نیست. مفهوم طراحی پایدار ‌یک مفهوم عام است و در بسیاری از رشته ها از جمله معماری، طراحی گرافیک، کشاورزی، ماشین‌آلات و هرآنچه که با محیط زندگی انسان سروکار دارد، به کاربرده می‌شود و نگاهی است که تلاش می شود با به کار گیری آن در جنبه های مختلف زندگی انسان در راه اهداف طبیعت دوستانه آن قدم بردارد.

معماری پایدار

شاید بتوان هدف از این نوع طراحی را به حداقل رساندن مصرف منابع انرژی، کاهش آسیب‌های محیطی و هماهنگی هرچه بیشتر با طبیعت دانست. به کلامی دیگر، فلسفه طراحی پایدار، پشتیبان و مشوق نگاه ها و تصمیم‌هایی است که درهرمرحله از طراحی، ساخت و پس از آن مصرف، تاثیرات منفی بر محیط زیست و سلامت کاربران را نیز در نظر بگیرد.

طراحی داخلی پایدار که در راستای مفاهیم معماری پایدار قدم بر می دارد، از اصولی خاص تبعیت می‌کند که رعایت آنها الزامی است: 

  1. مدیریت منابع انرژی
  2. طراحی با قابلیت بازگشت به چرخه زندگی
  3. طراحی برای انسان
معماری داخلی پایدار

معماری پایدار: مدیریت منابع انرژی در طراحی داخلی

این مدیریت را می توان از دو زاویه مورد بررسی قرار داد.

1- مدیریت منابع تجدید‌ناپذیر: با توجه به این که این روزها استفاده از منابع غیرقابل تجدید مانند سوخت‌های فسیلی روند رو به رشدی را به خود گرفته و  انسان با بحران انرژی درسال‌های اخیر مواجه شده، استفاده بهینه از این نوع منابع حیاتی به نظر می‌رسد. زیرا این نوع منابع با توجه به ذخایر موجود، در سال‌های آینده به پایان می‌رسند و می‌‌بایست برای دسترسی به منابع جایگزین تلاشی جدی صورت بگیرد.

2- مدیریت منابع تجدید‌پذیر: بهترین نوع منابع انرژی که در طراحی پایدار بر‌ استفاده از آن تمرکز می‌شود، منابعی هستند که توانایی قرارگرفتن در چرخه طبیعی و قابلیت بازگشت را داشته باشند. در این بخش، همواره طراح تلاش می کند نوعی تعادل بین اثر طراحی شده و محیط طبیعی اطراف آن برقرار‌ کند تا این دو در یک چرخه بازگشتی بتوانند با یکدیگر مرتبط شوند. 

در این نوع طراحی، با به کارگیری منابعی که در دسترس و طبیعی هستند مانند:

  • انرژی خورشید
  • انرژی بادی
  • و باران

همواره پروژه‌ای مقرون به صرفه خواهیم داشت. چوب از جمله مصالح تجدیدپذیر است که می تواند به زیبایی فضای داخلی ساختمان کمک کند.

طراحی داخلی پایدار با قابلیت بازگشت به چرخه زندگی

طراحی داخلی پایدار با قابلیت بازگشت به چرخه زندگی

دراین طرح تاکید براتخاذ روشی است که به بازیافت و بازتولید منابع به کار گرفته شده در طراحی منجر شود. 

در حقیقت، در این مرحله طراح ذهن خود را باید متوجه روندی کند که منابع مورد استفاده در طرح بتوانند پس از مرحله تخریب ساختمان و یا دورریزی مبلمان و تجهیزات داخلی به چرخه اصلی طبیعت بازگردند. 

یعنی این مبلمان و تجهیزات از شکل مفید و کاربردی خود به شکلی دیگر درمی‌آیند اما باز هم پس از این تبدیل دارای کارآیی و استفاده هستند.

طراحی داخلی پایدار

معماری پایدار: طراحی داخلی محیط زیستی برای انسان

سومین اصل و شاید مهمترین آن در طراحی داخلی پایدار توجه به انسان به عنوان کاربر فضای طراحی شده است. در دو اصل قبل:

  • کارآیی بیشتر
  • و محافظت از منابع طبیعی

مورد توجه بود. درحالی که در این اصل، بر حفظ کیفیت زندگی تمامی اجزای سازنده اکوسیستم تاکید می‌شود. 

این اصل را می‌توان در راستای اهداف بشردوستانه‌ای دانست که ارکان و منابع مختلف زندگی را محترم می‌شمارد. در واقع، با توجه بیشتر در این موضوع می‌توان به این نکته پی‌برد که به نیازهای متصل به هم و زنجیره‌وار و متقابل اجزای مختلف زندگی و نقش آنها در ادامه زندگی بشری باید توجه جدی داشت.

معماری سبز

در جهان مدرن امروز، اگرچه انسان محور همه تغییرات و دگرگونی‌هاست، اما این محوریت نباید هرگز در جهت نقض حقوق سایر موجودات زنده باشد، بلکه باید کاملا همگام و همراه و در حالت تعامل و ارتباط با آنها باشد. در حقیقت می توان گفت طراحی داخلی پایدار، نوعی نگاه به دنیا را مطرح می‌کند که با پیروی از اصولی خاص، تعامل بین مصرف منابع درحال و آینده را مورد توجه قرارداده و همواره در جهت منافع بلند مدت بشر گام برمی‌دارد.

معماری محیط زیستی

شما می توانید سوالات خود درباره معماری پایدار و طراحی داخلی سبز و دکوراسیون داخلی منزل را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید. 

اگر مشغول ساخت خانه یا بازسازی و تغییر دکوراسیون آنها هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید.

مطالب بیشتر: 

نویسنده : لاله داورپناه | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه