در روستای زیبای کهک، مهمان خانه ملاصدرا شوید

در روستای زیبای کهک، مهمان خانه ملاصدرا شوید

به قلم: لاله داورپناه

دوست دارید پا جای پای ملاصدرا بگذارید؟ با یک سفر تاریخی تفریحی چطورید؟ اگر دوست دارید سری به روزگار ملاصدرا بزنید و در هوای این فیلسوف بزرگ نفس بکشید، کافیست شال و کلاه کنید و راهی قم شوید. شهری که ملاصدرا بخشی از زندگی خود را در نزدیکی آن گذرانده است. یکم خردادماه سالروز بزرگداشت ملاصدرا؛ این فیلسوف ایرانی است. ما در چیدانه بر آن شدیم تا همراه با شما در خانه ملاصدرا قدمی بزنیم و با بافت تاریخی اطراف، معماری و طراحی داخلی آن بیشتر و بهتر آشنا شویم.

ملاصدرا، فیلسوف بزرگ ایرانی

چوب و هنر

ملاصدرا؛ فیلسوف بزرگ ایرانی

“صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی" معروف به ملاصدرا و صدرالمتألهین؛ فیلسوف نام آشنای ایرانی است که در سال 980 قمری در شهر شیراز به دنیا آمد و در  ۱۰۴۵ قمری درگذشت. کارهای او را می‌توان نمایش دهنده نوعی تلفیق از هزار سال تفکر و اندیشه اسلامی پیش از زمان او به حساب آورد. کتاب و نوشته های به جا مانده از ملاصدرا را حدود پنجاه اثر می دانند که پس از قرن ها همچنان موردتوجه اهل تفکر است.

خانه ملاصدرا؛ زمردی وسط جاده کویری

خانه ملاصدرا؛ زمردی وسط جاده کویری

حدود 12کیلومتر که از قم به سمت کاشان بروید، چشمتان به دوراهی سرسبزی روشن می شود که وسط جاده کویری قم- کاشان، مثل زمرد می درخشد. دو راهی کوتاهی که شما را به روستای کهک می رساند که خوش آب و هواترین روستای منطقه به شمار می رود. جایی که روزگاری صدرالمتالهین پا بر خاک آن گذاشته است.

مطلب پیشنهادی: خانه اخوان در کاشان، متفاوت‌ترین بازسازی!

خانه ملاصدرا؛ کهک قم

آدرس خانه ملاصدرا: انتهای مسیر هلالی روستای کهک

برای دیدن خانه ملاصدرا کافی است به انتهای بافت سنتی روستای کهک در قم بروید. یعنی منتهی الیه غرب روستای کهک در محله چال حمام. در انتهای یکی از مسیرهای هلالی شکل روستا به خانه ملاصدرا  می رسید. ساختمان خشتی زیبایی که در داخل یک باغ قرار گرفته و فضایی گیرا و قدیمی با طراحی سقف طاقی شکل, به سلیقه نیاکانمان و پوشش گنبدی را مقابل چشمان شما قرار می دهد.

گنبد و سقف طاقی خانه ملاصدرا
گنبد و سقف طاقی خانه ملاصدرا

هرچند حضور و اقامت ملاصدرا در کهک قم، براساس منابع و مدارک معتبر قطعی و ثابت شده است، ولی در خصوص اقامت او در چهار صفه‌‏ای که به خانه ملاصدرا معروف است مدرک قاطعی وجود ندارد و در این مورد سخنان پراکنده‏ای، به خصوص از اهالی محل شنیده می‏ شود.

مطلب خواندنی دیگر: شگفت‌انگیزترین بازسازی‌ بناهای تاریخی با معماری استادانه

بنابراین شواهد و مدارکی از قبیل تاریخ بنای چهار صفه (با توجه به شواهد معماری) که همزمان با زندگی ملاصدرا در دوره صفوی بوده. شکل‏‌گیری مجموعه‌ای از  قبیل مسجد کوچک و آرامش محل که خارج از بافت متراکم روستایی بوده. همچنین نامگذاری‏‌هایی مانند چال آقا، که یک چاله طبیعی در کنار مجموعه است، می‏ تواند گویای حضور شخصیتی والامقام در این مکان باشد.

معماری خانه ملاصدرا

4 صفه خانه ملاصدرا

خانه ملاصدرا فیاسوف ایرانی

عصاری خانه ملاصدرا
عصاری خانه ملاصدرا
مسجد آقا خانه ملاصدرا
مسجد آقا خانه ملاصدرا

5 مشخصه ویژه بنای کنونی خانه ملاصدرا

در حال حاضر خانه ملاصدرا شامل یک گنبد و سه صفه است که به همراه قسمت‏‌های مرمت شده اطراف، به عنوان خانه حکیم ملاصدرا مورد بازدید قرار می‏‌گیرد. دخل و تصرف ها در دوره های مختلف، تغییرات و صدمات کالبدی فراوانی را بر مجموعه باغ و بناهای همجوار وارد ساخته است. اما خوشبختانه مجموعه در کل از پتانسیل فراوانی برخوردار است.

  1. اولین آنها همان چهار صفه است با پی‏رنگ‌‏ها و شواهد باقی مانده از کل اثر.
  2. دومین عنصر شاخص مجموعه؛ بنایی موسوم به عصاری است که در شمال غربی باغ قرار دارد که دارای ارزش معماری و فن‏اوری بالایی است.

مطلب پیشنهادی: 10 نمونه از عناصر معماری ایرانی

  1. سومین بنا بنای کوچکی است که در شمال شرقی باغ قرار دارد (مسجد آقا).
  2. شاخص چهارم مجموعه، چاله ای طبیعی است به نام چال آقا که در جنوب غربی باغ قرار دارد و توسعه روستا را در این قسمت محدود کرده است.
  3. عامل دیگری که بر ارزش‏‌های مجموعه افزوده است، رشته قنات پر آبی است که در این محدوده وجود دارد.

بنابراین با توجه به موارد گفته شده، به نظر می‏‌رسد که می‏ توان با حفظ و مرمت این مجموعه باستانی و توجه کافی به طبیعیت ارزشمند اطراف آن، مانند: چال آقا و تأسیسات آن مانند قنات ها بر ارزش و اعتبار مجموعه باغ و خانه ملاصدرا افزود.

ورودی خانه ملاصدرا

خانه تاریخی ملاصدرا کهک

خانه ملاصدرا در قم

قسمت‌های متخلف بنای دیدنی خانه ملاصدرا در کهک

در انتها

اگر مشغول ساخت خانه یا بازسازی و تغییر دکوراسیون آنها هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید.

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه