Chidaneh.com placeholder image

پنجره های هوشمند که خیلی می فهمند!

به قلم: تحریریه چیدانه

تکنولوژی: پنجره‌های هوش‌مند از شیشه‌ای با تکنولوژی بسیار بالا ساخته شده‌اند که می‌توانند به‌سرعت از شفاف به مات تبدیل شوند و یا می‌توانند سدی در برابر گرما، نور، و یا درخشندگی زیاد ایجاد کنند. هم‌چنین شیشه‌های هو‌ش‌مند گاهی با نام شیشه‌های پویا یا شیشه‌های قابل تغییر عنوان می‌شوند.  

عاقبت روزی شیشه‌ها به طور کامل هوش‌مند می‌شوند و می‌توانند کاربردی هم‌چون نمایش‌گر یک کامپیوتر داشته باشند، اما این موضوع تا 10 سال آینده اتفاق نخواهد افتاد. اکنون نسل جدیدی از شیشه‌ها تولید شده‌اند که می‌توانند جای‌گزین سایه‌بان‌ها، کرکره‌ها، و پرده‌ها شوند. شیشه‌های هوش‌مند خانه‌های مسکونی قیمتی دو برابر شیشه‌های معمولی خواهند داشت، اما هزینه‌های گرمایی و سرمایی خانه را کاهش می‌دهند و به همین دلیل خرید مقرون‌به‌صرفه‌ای خواهند بود.

قالیشویی ادیب

تحقیقات در مورد شیشه‌های هوش‌مند قول‌ تکنولوژی‌های جدیدی را داده است. آزمایشگاه ملی لورنس برکلی (Lawrence Berkeley) در کالیفرنیا با سازمان Science of Materials در اسپانیا همکاری کرده است تا با استفاده از ترکیبی از نانوکریستال‌ها یک شیشه هوش‌مند جدید تولید کند. این کار بسیار پیچیده است، اما دست آورد تحقیقات آن‌ها این است که شیشه هوش‌مند می‌تواند روزی بسیار ارزان شود- احتمالا چیزی کم‌تر از 100 دلار برای هر فوت مربع- چراکه می‌توان شیشه را در دمایی نسبتا پایین تولید کرد.

پیشنهاد چیدانه: طراحی مقرون به صرفه

مزایای شیشه‌های هوش‌مند

نتیجه این است که شیشه‌های هوش‌مند می‌توانند مانعی جداگانه در برابر گرما و نور ایجاد کنند. برای مثال، این نوع شیشه‌ها می‌توانند مانعی در برابر گرما ایجاد کنند اما اجازه ورود به نور خورشید را بدهند.
اگر دکمه را بزنید و جریان برق کمی وارد شیشه‌های هوش‌مند شود آن‌گاه می‌توانند اشعه مادون قرمز را در خود جذب کنند و گرمای نور خورشیدی ورودی را کاهش دهند. اگر دکمه دیگری را بزنید این شیشه‌ها تیره می‌شوند. از طریق این شیشه‌ها می‌توانید نور و گرما را به‌ دل‌خواه خود تنظیم کنید.
محققان این کار را در کالفرنیا آغاز کرده‌اند و به آن نام Heliotrope داده‌اند تا از این طریق این تکنولوژی را گسترش دهند و آن را وارد بازار کنند.

یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شیشه‌های هوش‌مند کمپانی است با نام Sage Glass که محصولات آن‌ها قابلیت مات‌شدن دارند و تاکنون بیش‌تر در ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این کمپانی اعتقاد دارد که شیشه‌های هوش‌مندی که توسط آن‌ها تولید می‌شود این امکان را به معماران می‌دهند تا از ابزارهای کم‌تری برای کنترل نور خورشید استفاده کنند که این امر باعث می‌شود تا بتوان از میزان شیشه‌ بیش‌تری در یک ساختمان استفاده کرد.
محصولات این کمپانی دارای یک پوشش سرامیکی هستند که وقتی ولتاژ پایینی از الکتریسیته به آن‌ها وصل می‌شود تیره و مات می‌شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد میزان نور و گرما به‌شدت کاهش می‌یابد. از این شیشه‌ها بیش‌تر در پنجره‌ها، نورگیرها، و دیوارهای شیشه‌ای استفاده می‌شود.

مطالب پیشنهادی: سفر با معماری

کمپانی دیگر تولیدکننده شیشه‌های هوش‌مند View نام دارد. شیشه‌های این کمپانی علاوه‌بر تغییر خودکار نور ورودی به ساختمان، این قابلیت را دارند تا از طریق اپلیکیشن گوشی‌های هوش‌مند یا یک کلید دیواری کنترل شوند.
بدیهی است که شیشه‌های هوش‌مند می‌توانند هزینه‌های مربوط به انرژی‌های گرمایی و سرمایی را کاهش دهند و انتخاب‌های افراد را گسترش دهند. مثلا دیگر نیازی نیست نور و گرما را با سایه‌‌بان‌ها، کرکره‌ها، و پنجره‌ها تغییر دهید بلکه فقط کافی ‌است خود شیشه را تغییر دهید.

شیشه‌های آینده بسیار روشن یا تیره خواهند بود. انتخاب با شماست.

مطالب بیشتر: نورپردازی نمای بیرونی برای یک خوشامد گویی نورانی

سفر به سرزمین رنگارنگ ترمه ها

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
پویا در تاریخ 20 فروردین 1393
اینا تو ایرانم هستن؟

ثبت دیدگاه