Chidaneh.com placeholder image

طراحی خلاقانه نمای خارجی در ساختمان های سوئیسی

به قلم: تحریریه چیدانه

نمای خارجی: در متن زیر ساختمان هایی در زوریخ در کشور سوئیس که نماهای متفاوتی دارند به شما معرفی می شود. با توجه به هزینه زمین و هزینه زندگی اکثر خانه‌ها چندواحدی هستند. سه آپارتمانی که در این مطلب به شما معرفی می‌شوند ویژگی‌های مشترک بسیاری دارند، اما هر کدام نسبت به دیگری متفاوت هستند.

یکی از آن‌ها با چوپ پوشیده شده است، یکی دیگر بیش‌تر از شیشه ساخته شده و دیگری به طور کامل از بتن است؛ ویژگی  این ساختمان‌ها این است که می‌توان پیاده به ایستگاه اصلی قطار و رودخانه رفت که ویژگی دوم برای شنا در تابستان بسیار مهم و محبوب است.

سرویس خواب بالسا

چوب

ساختمان Lindenrinde (پوست درخت نمدار) نام دارد و توسط شرکت Ken Architekten طراحی شده است. این ساختمان دارای 8 آپارتمان است که در 4 محدوده مختلف ساخته شده‌اند. این ساختمان در میانه یک بلوک بزرگ با درختانی کهن‌سال قرار گرفته است. این ساختمان نام خود را از درخت نمدار بزرگی که در کنار آن وجود دارد گرفته است.

نوارهای عمودی رنگی باعث شده‌اند تا نام دیگری به این ساختمان داده شود: لیمو، سبز لیمویی در کنار زرد و قهوه‌ای به کار رفته است. تیره‌ترین قهوه‌ای در پنجره‌ها استفاده شده است که شامل کرکره‌های نمای ساختمان می‌شود که مانعی در برابر ورود آفتاب به ساختمان است.

 

نمای رو به آفتاب (عکس قبلی) کاملا بسته است در حالی که نمای رو به سایه کاملا باز است. این مسئله از آن‌جا نشئت می‌گیرد که ساختمان‌های موجود در شهر زوریخ دارای کولر نیستند. این مسئله در فروشگاه‌ها، ادارات، و ایستگاه‌های قطار نیز وجود دارد. دلیل این امر این است که طول دوره تابستان در این شهر بسیار کوتاه است بنابراین در فصل گرما در زوریخ جلوگیری از نفوذ نور خورشید مسئله بسیار مهمی است.

 

زوریخ هم‌چنین دارای معماری مدرن است اگرچه این نوع معماری خیلی بارز و مشخص نیست. ساختمان‌هایی مانند Lindenrinde تفاوت زیادی با ساختمان‌های معمولی دارند اما در اصل خیلی با آن‌ها متفاوت نیستند: این ساختمان یک آپارتمان مکعب شکل با چیدمان منظمی از پنجره‌هاست.

 

شیشه

این ساختمان که در Bäckerstrasse  و در منطقه شلوغی از زوریخ واقع شده است توسط شرکت Hotz Partner طراحی شده است. این ساختمان به دلیل داشتن دیوارهای شیشه‌ای سرتاسری در نمای خارجی و نیز پشت بامی که با گیاهان مختلف پوشیده شده و خطوط عمودی و مستقیم این ساختمان را تلطیف کرده است در گوشه عکس بالا مشخص است. 

 

این ساختمان، که یک طرفش از طرف دیگر بزرگ‌تر است، یک ساختمان تمام شیشه‌ای نیست . دلیل این اختلاف ارتفاع پشت بام و طبقه همکف آن است که در آن‌ها به ترتیب پوشش گیاهی و مغازه‌های مختلف وجود دارد. از ویژگی‌های دیگر این ساختمان می‌توان به نوارهای بتنی افقی و قسمت‌های عمودی قرمز رنگ اشاره کرد. همان‌طور که می بینید قسمت‌های عمودی قرمز رنگ بسیار بااهمیت هستند.

 

تصویر نزدیک از نمای این ساختمان قطعه‌های بزرگ شیشه‌ای را در کنار دو قسمت عمودی قرمز رنگ نشان می‌دهد که یکی از آن‌ها شیشه‌ای است ودیگری قرمز رنگ است. سایه‌بان‌ها و کرکره‌ها پنجره‌ها را پوشانده‌اند تا از ورود مستقیم آفتاب جلوگیری شود. اکثر ساختمان‌های مدرن در شهر زوریخ دارای چنین کرکره‌های افقی هستند که بسیاری از آن‌ها در نمای شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

در واقع این پنل‌های قرمز رنگ درهایی هستند که برای تهویه هوا کار گذاشته شده‌اند. در این عکس می‌توانیم یک در باز و یک در بسته را ببینیم که در جلوی آن‌ها برای ایجاد امنیت یک نرده قرار گرفته است.

 

بتن

تعداد ساختمان‌های بتنی در شهر زوریخ از اکثر شهرهای دنیا بیش‌تر است. بیش‌تر ساختمان‌ها دارای نمای بتن آرمه رنگ‌شده هستند که بیش‌تر شبیه سیمان هستند تا بتن. البته ساختمان‌های جدید در شهر زوریخ نمای خارجی را از بتن می‌سازند اما روی آن را رنگ نمی‌کنند. جنس بتن آنها در نگاه اول مشخص نیست اما با نزدیک‌تر شدن به ساختمان نمای بتنی خود را آشکار می‌کند.

 

بتن به معماران این ساختمان این امکان را داده است تا به نمای خارجی آن شکل دهند و با جلو و عقب آوردن سطوح (برای مستحکم کردن ساختمان و بلندتر به نظر رسیدن) به آن شکل و طرحی خاص بدهند. با استفاده از سطوح جلو و عقب آمده این ساختمان با دیگر ساختمان‌های کناری خود متمایز شده است.

 

بافت و درزهای بر روی سطوح بتنی در این نمای نزدیک کاملا مشخص هستند.پنجره‌های بزرگ این ساختمان به دو قسمت کوچک و بزرگ تقسیم شده‌اند. هر دوی آن‌ها را می‌توان کمی باز کرد، اما قسمت کوچک‌تر را می‌توان به طور کامل به درون باز کرد ودر جلوی آن نرده‌هایی برای امنیت ساختمان قرار است.

 

جزئیات سطوح بتنی و پنجره‌ها نشان دهنده یک بی‌نظمی عامدانه در قسمت‌های اتصال بتن‌ها و بافت آن‌ها است. گویی معماران می‌خواسته‌اند از کنار هم قرار گرفتن منظم پنجره‌ها دوری کنند. همان‌طور که می‌بینید پنجره‌ها در یک سطح و یک خط ساخته نشده‌اند.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 19 فروردین 1393
درمورد عکس اخر حتی اگر عامدانه باشه به نظرم زیبایی نداره

ثبت دیدگاه