Chidaneh.com placeholder image

مجموعه تفریحی سرگرمی کیوب کلاب، آخر هفته بی نظیر بام تهران!

به قلم: تحریریه چیدانه

در این شهر پر از هیایو و کار و خستگی، همه ما نیاز داریم برای یک روز هم که شده دغدغه های روزمره را کنار بگذاریم و به خانواده و دوستان و حتی خودمان سری بزنیم!" آخر هفته کجا بریم؟ “سوالی است تکراری اما مهم که گروه معماری آن جوابی نو و خلاقانه به آن داده اند. در این سری از مطالب پروژه های برجسته مکانی را به شما معرفی می کنیم که می تواند گزینه جدیدی برای تفریحاتتان باشد. این مکان هیجان انگیز کیوب کلاب نام دارد.

دفتر معماری آن
کیوب کلاب
دفتر معماری آن

چوب و هنر

مشخصات عمومی پروژه کیوب کلاب

  • موقعیت: خیابان ولنجک، مجموعه توچال (بام تهران)، بوستان سلامتی
  •  دفتر معماری: دفتر معماری آن
  • معماران مسئول: روزبه قائم مقامی، مهراد حبیبی
  • معماران همکار: گیل آوا روحی پور، شبنم خزلی، سحر اسدزاده زرگر، زینب عابدی، صبا تقی زاده، سعید کبیری
  • طراح نورپردازی: دفتر معماری آن 
  • تاریخ شروع و اتمام طراحی: 1394-1396
  • تاریخ شروع و اتمام اجرا: 1395-1396
  • مساحت سایت پروژه: 1700 متر مربع
  • مساحت کل ساخته شده: 1200 متر مربع
  • نوع ساختمان: کافه و رستوران
  • کارفرما: سورنا نقی خانی
  •  مهندس یا مشاور عمران / سازه: بهروز میرمیران
  • شرکت سازنده / اجرا: شرکت آمایش طرح و توسعه پارس (پلاتو)
  • مدیر اجرایی پروژه: مجتبی توتونچیان
  •  دستگاه نظارت: دفتر معماری آن
  • عکاسان: حمیدرضا خوانساری – آرش خوانساری – زهرا بهبهانی
  • جوایز: رتبه سوم مشترک بخش عمومی در جایزه معمار 96

موقعیت سایت و چالش های پروژه کیوب کلاب

دفتر معماری آن
کیوب کلاب
دفتر معماری آن

  • سایت طراحی

مجموعه «بام تهران توچال» یکی از قطب های تفریحی پایتخت به شمار می آید که در سال های اخیر روند توسعه ی چشمگیری داشته است و از این رو اجرای پروژه هایی با کاربری های گوناگون بیش تر مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا محوطه بوستان سلامتی 2 واقع در مسیر جاده سلامتی به منظور احداث مجموعه ای تفریحی خدماتی در اختیار ما قرار گرفت.

  • چالش های پیش رو

در این پروژه با چندین چالش از قبیل : شرایط خاص محدوده طراحی، خواسته های کارفرما، محدودیت های مالی و زمانی و همچنین مقررات ویژه ساخت و ساز مجموعه بام تهران مواجه بودیم. قرارگیری بر روی دامنه کوه و اشراف به شهر، مشخصه های زمین مورد نظر به حساب می آمد. در مجاورت پروژه، ساختمان زیپ لاین واقع شده است که محدوده کلی زمین را تحت تاثیر قرار داده و حفظ حریم آن باید در طراحی مد نظر قرار می گرفت، از طرفی حفظ دید به شهر و پوشش گیاهی موجود از عوامل تاثیر گذار در جانمایی به شمار می آمد. 

دفتر معماری آن
کیوب کلاب
دفتر معماری آن

ایده پردازی و روند طراحی

ضوابط ساخت و ساز در مجموعه بام تهران به گونه ای است که تنها برای سازه های سبک و موقت مجوز صادر می گردد. از این رو ایده های اولیه برای به کار بردن کانتینر شکل گرفت. استفاده از کانتینر این امکان را به وجود می آورد تا در کنار برخورداری از سازه ای سبک و قابل جا به جایی، روند ساخت پروژه نیز تسریع گردد.بنابراین بر اساس الگوهای معماری پایدار و لزوم استفاده کاربردی از مواد و مصالح قابل بازیافت، در راستای حفظ و احترام به محیط طبیعی در مقابل محیط مصنوع و همچنین به منظور کاهش هزینه های ساخت، پیشنهاد استفاده از کانتینرهای مستعمل به کارفرما ارائه شد و در دستور کار قرار گرفت. 
طراحی اولیه با در نظر داشتن موارد و چالش های مذکور از کنار هم قرار دادن کانتینرها با حداقل دخل و تصرف در ساختار اصلیشان شکل گرفت و بدین ترتیب کانتینر به عنوان یک واحد مدولار با استانداردهای ویژه خود تبدیل به المان اصلی پروژه در طراحی سازه و معماری آن شد.

دفتر معماری آن
کیوب کلاب
دفتر معماری آن

دفتر معماری آن
کیوب کلاب
دفتر معماری آن

دفتر معماری آن
کیوب کلاب
دفتر معماری آن

جانمایی حجم اصلی در سایت بر اساس مواردی همچون شکل زمین، چشم انداز شهر، حفظ حریم ساختمان موجود، کاربری های مورد نظر و دسترسی ها ، در 3 ناحیه عمده تعیین گشت که ناحیه ی شرقی شامل رستوران و کافی شاپ، ناحیه ی جنوبی در برگیرنده کاربری های خدماتی، اداری و بازی جعبه نوردی و ناحیه غربی برای بازی «فرار از اتاق» در نظر گرفته شد.
شکل گیری حجم و پلان در هر کدام از بخش های مذکور نیز بر اساس دستیابی به دید و منظر بهتر، شرایط اقلیمی، جهت تابش آفتاب در فصول مختلف و مسیر حرکت پیاده، صورت پذیرفت. با چرخش حجم در طبقه فوقانی قسمت شرقی مجموعه، منظر شهر در چشم انداز ساختمان قرار گرفت و نیز با ایجاد گشودگی در طبقه همکف این بخش ضمن ایجاد حس دعوت کنندگی برای عابرین و حفظ استقلال مجموعه های خدماتی و تفریحی، ارتباط آن ها با محدوده طراحی(فضای شهری) مجموعه بام نیز حفظ شده تا افراد به سمت منظره شهر جذب شوند. بدین ترتیب تنوع فضایی نیز با ایجاد فضاهای باز و نیمه باز در کنار فضاهای بسته حاصل گردید.

طراحی داخلی کیوب کلاب

دفتر معماری آن
کیوب کلاب
دفتر معماری آن

دفتر معماری آن
کیوب کلاب
دفتر معماری آن

دفتر معماری آن
کیوب کلاب
دفتر معماری آن

به منظور حصول یکپارچگی در داخل و خارج بنا، در طراحی داخلی نیز حفظ هویت صنعتی کانتینر به عنوان یک اصل در نظر گرفته شد و نیز با توجه به ماهیت فلزی جداره ها، تعدادی از کانتینر ها با کاربری شاخص، با رنگ های گرم رنگ آمیزی شده اند تا در تقابل با فضاهای سرد و صنعتی حاکم قرار گرفته و به لطافت و شادابی فضا بیافزایند. در این پروژه از مبلمان شرکت رُست استفاده شد، که برندی ایرانی و البته با کیفیت می باشد و برخی از دکورهای چوبی و فلزی را هارش دیزاین اجرا نمود.

دفتر معماری آن
کیوب کلاب
دفتر معماری آن

دفتر معماری آن
کیوب کلاب
دفتر معماری آن

کلام آخر : این فضا به دلیل سبک طراحی خاص در استفاده از کانتینر یک تجربه بسیار متفاوت و خلاقانه است، پس آن را از دست ندهید.

برای این که بتوانید پروژه خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه ۰۹۰۳۵۵۵۰۱۴۸ ارسال نمایید. اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید و پروژه خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارید.

نویسنده : دفتر معماری آن | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه