Chidaneh.com placeholder image

خانه ای جادویی با اشیای هوشمند!

به قلم: تحریریه چیدانه

کامپیوترها در آغاز به‌عنوان اشیایی جداگانه بر روی وسایل خانه قرار می‌گرفتند: مثل یک کامپیوتر خانگی بر روی یک میز، یک لپ‌تاپ بر روی میز غذاخوری، و یک آی‌پَد بر روی پیش‌خان آشپزخانه.

اما با ظهور تکنولوژی‌های جدید ابزار کامپیوتری جزئی از وسایل خانه خواهند شد. میز به‌خودی‌خود تبدیل به یک کامپیوتر خانگی خواهد شد. از میز غذاخوری هم‌چون یک لپ‌تاپ استفاده خواهد شد، و پیش‌خان آشپزخانه کاربردی چون یک آی‌پَد خواهد داشت.در علوم کامپیوتر، مفهوم کامپیوترهایی که در وسیله دیگری ساخته می‌شوند، کامپیوتر فراگیر، هوش فراگیر، و یا عنوان مورد علاقه من تمام‌افزار شناخته می‌شوند.
گذر به مبلمان هوش‌مند نیاز به یک تجدید نظر در میزان اهمیت و سلسله مراتب مبلمان در خانه خواهد داشت. برای مثال، میزهای موجود در خانه از نظر کاربردی دارای اهمیت‌های مختلفی هستند. امروز پادشاه میزها، میز غذاخوری است. شما نسبت به دیگر میزهای خانه، مانند میز کنار تخت‌خواب، میز پذیرایی، میز پاسیو، نیمکت گاراژ، میز تحریر اتاق کار، و غیره هزینه بیش‌تری بابت میز غذاخوری می‌پردازید. کیفیت، ظاهر، و محل قرارگیری میز غذاخوری اهمیت بسیار بیش‌تری نسبت به دیگر میزها دارد.
با این وجود وقتی گذر از مبلمان عادی به مبلمان هوش‌مند به طور کامل انجام گرفت، احتمالا میز پذیرایی کم‌اهمیت، تاج پادشاهی را از میز غذاخوری خواهد گرفت و تبدیل به مهم‌ترین (و گران‌ترین) میز در خانه شما خواهد شد. دلیل این امر این است که موقعیت و هدف فعلی یک میز پذیرایی به عنوان یک میز، وابسته به نیاز و اولویت خانواده شماست. اما میز پذیرایی هوش‌مند که در آینده نزدیک به بازار خواهد آمد تبدیل به ابزار کامپیوتری اصلی خانه شما خواهد شد.

سرویس خواب بالسا

هدف نهایی این است که کتاب‌های میز پذیرایی (Coffee table book) خود یک میز پذیرایی باشند. آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا کتاب‌های میز پذیرایی وجود دارند؟ اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم که این نوع کتاب‌ها خود یک ژانر نامتعارف ادبی هستند. این کتاب‌ها تنها حوزه‌ای از ادبیات نوشتاری هستند که صراحتا برای خواندن در کنار یک میز، به ویژه میز پذیرایی، طراحی شده‌اند.ویکی‌پدیا مدخل بسیار خوبی در مورد کتاب میز پذیرایی دارد: «یک کتاب میز پذیرایی کتابی جلدمقوایی است که بر روی میز پذیرایی یا سطوحی شبیه آن در فضایی از خانه قرار می‌گیرد که مهمانان در آن‌جا می‌نشینند و سرگرم می‌شوند، و بدین ترتیب باعث به وجود آمدن گفتگویی پیرامون آن کتاب یا رفع کسلی می‌شوند. از آن‌جایی که نیازی به جابه‌جایی آن‌ها نیست، معمولا بزرگ و سنگین ساخته می‌شوند.»با وجود جریان‌هایی برای تبدیل اشیای فیزیکی به اشیای مجازی، اهدافی که توسط کتاب‌های میز پذیرایی دنبال می‌شد اکنون توسط خود میزهای پذیرایی هوش‌مند دنبال می‌شود. یک میز پذیرایی هوش‌مند همانند کتاب‌های میز پذیرایی به شما کمک می‌کند تا مهمانان را سرگرم کنید و گفتگویی پیرامون آن‌ها شکل دهید. این میزها هم‌چنین دیگر وسایل هوش‌مند خانه مانند تلویزیون را کنترل می‌کنند.
بهترین مثال در مورد این تکنولوژی محصولی است که توسط شرکت سامسونگ تولید شده وSUR40 with Microsoft Pixel Sense نام دارد. این محصول هنوز به مشتریان خانگی فروخته نمی‌شود و بیش‌تر در فروشگاه‌های بسیار بزرگ از آن‌ها استفاده می‌کنند.
شرکت مایکروسافت علاقه خود را به تولید چنین میز هوش‌مندی برای مصارف خانگی پنهان نمی‌کند. این شرکت احتمالا منتظر کاهش قیمت‌های اجزای الکترونیکی این میزها است تا بتواند آن‌ها را به قیمتی کم‌تر از 3000 دلار به فروش برساند.

میز پذیرایی به‌منزله یک کامپیوتر خانگی. شرکتی با نام Mozayo میزهای پذیرایی با نام M42-Pro تولید کرده است. این میز در واقع یک کامپیوتر خانگی با سیستم عامل ویندوز است که در سطح آن یک نمایش‌گر 42 اینچی با وضوح بالا (HD) نصب شده است. نمایش‌گر این میز لمسی (touch) است که در نتیجه این کامپیوتر را از داشتن صفحه‌کلید و ماوس بی‌نیاز می‌کند. میز شرکت Mozayo  دارای چارچوبی چوبی است. این میزعلاوه‌بر صفحه لمسی دارای اپلیکیشن‌های مختلف دیگری نیز هست. این میز همانند یک کامپیوتر خانگی دارای منوهای مختلف، دسک‌تاپ، آیکون، و دیگر منوهای موجود در ویندوز است. 

میزهای هوش‌مند آینده تبدیل به وسیله اصلی خانه خواهند شد. میز هوش‌مند SUR40 with Microsoft Pixel Sense بسیاری از توانمندی‌های میزهای پذیرایی هوش‌مند تعاملی که در آینده به بازار خواهند آمد را دارد، اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است. از طرفی میز هوش‌مند شرکت Mozayo با نام M42-Pro برای مصارف خانگی تولید شده است، اما امکانات نامحدود میزهای پذیرایی هوش‌مند که در آینده روانه بازار خواهند شد را ندارد. 
میزهای پذیرایی هوش‌مند نسل بعدی ترکیبی از این دو میز خواهند بود (عکس بالا میز هوش‌مند شرکت سامسونگ را نشان می‌دهد و شما می‌توانید چگونگی استفاده از آن و کارکرد محوری آن را در خانه ببینید). 
میز پذیرایی را تصور کنید که دارای سطحی لطیف و تمام‌شیشه‌ای است. وقتی آن را با دست لمس می‌کنید زنده می‌شود و امکانات و گزینه‌های مختلفی را به شما ارائه می‌دهد. وقتی سطح میز روشن است، اشیای مختلفی مانند تلفن‌ها توسط این میز تشیخص داده می‌شود و امکانت مختلفی در پیش روی شما قرار می‌گیرد. برای مثال با قراردادن یک تلفن همراه هوش‌مند بر روی چنین میزی نه‌تنها هویت شما توسط میز شناسایی می‌شود، بلکه می‌توانید بسیاری از فایل‌های صوتی و تصویری موجود در تلفن همراه خود را به میز منتقل کنید.بازی‌های کاغذی با بازی‌های کاغذی هوش‌مند جای‌گزین خواهند شد. مثلا شما می‌توانید بازی مونوپولی (Monopoly) را در این نوع میز هوش‌مند انجام دهید. بسیاری از بازی‌های مختلف را نیز می‌توانید از طریق این میزهای پذیرایی هوش‌مند بازی کنید.اگر حرف k (به نشانه واژه keyboard) را با دست در هوا بکشید، یک صفحه کلید بر روی نمایش‌گر ظاهر خواهد شد. پس از نوشتن چیزی با این صفحه کلید می‌توانید آن را از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، یا هر وسیله دیگری ارسال کنید. هم‌چنین با دستورالعمل‌های دیگری می‌توانید از این میز پذیرایی هوش‌مند به‌عنوان کنترل از راه دور تلویزیون یا کنترل دیگر وسایل خانه مانند چراغ‌ها استفاده کنید.به طور خلاصه باید گفت میزهای پذیرایی هوش‌مند در آینده قابلیت انجام هر کاری که بخواهید را خواهند داشت و چیزی حدود کم‌تر از 10000 دلار قیمت خواهند داشت.

دلیل این‌که میزهای پذیرایی هوش‌مند در خانه حکومت خواهند کرد این است که با داشتن یک سطح بزرگ در وسط اتاق نشیمن خانه خود که تعدادی صندلی دور آن قرار گرفته افراد پیرامون آن می‌توانند ساعات زیادی را در کنار آن به تفریح و سرگرمی بپردازند. این امر ویژگی یک وسیله کامپیوتری بزرگ، زیبا، و قدرتمند است که قادر است تمام نیازهای شما و خانواده‌یتان را برطرف کند.کامپیوتر فراگیر در راه است. شما دیگر به ابزار کامپیوتری متفاوت در اتاق‌های مختلف خانه نیازی نخواهید داشت، چراکه یک کامپیوتر بزرگ با یک نمایش‌گر وسیع در اتاق نشیمن شما قرار گرفته است که تمام کارهای شما توسط آن انجام می‌شود. میزهای پذیرایی هوش‌مند آتی تقریبا قادر به انجام هر کاری هستند. 

 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه