Chidaneh.com placeholder image

انواع رنگ آبی| آشنایی با 22 کالیته رنگ ابی

به قلم: مژگان احمدی

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که تنها تعداد انگشت‌شماری از رنگ های آبی در دنیای طبیعی وجود دارد و به‌طورکلی انواع رنگ آبی از فلزات کبالت، آلومینیوم و سنگ‌های لاجورد تولید می‌شود که هر یک از آن‌ها از نظر شدت روشنی، قدرت پوشانندگی و ساختارشان با دیگری تفاوت دارد. بااین‌حال، آبی رنگ بسیار متنوعی است که گزینه‌های مختلف زیادی برای انتخاب دارد. باتوجه به اینکه رنگ آبی یکی از سه رنگ اصلی است و رنگی بسیار مهم و پرکاربرد محسوب می‌شود، نیاز دانستیم شما را با انواع رنگ آبی که در محیط پیرامون خود می‌بینید، آشنا کنیم. در ادامه با چیدانه همراه باشید .

سرویس خواب بالسا

خصوصیات رنگ های آبی مختلف

رنگ آبی یکی از آرامش‌بخش‌‌ترین رنگ‌ها در پالت برای طراحی‌داخلی می‌باشد و تنها رنگی است که دارای اثرات مثبت فراوان و تاثیرات منفی کمی برروی روان انسان است. از دیگر خصوصیات انواع رنگ آبی مختلف نیز می‌توان به تمیزی و طراوت آنها اشاره کرد.

به‌طورکلی تنالیته رنگ آبی، یک رنگ سرد می‌باشد و یکی از کمیاب‌ترین رنگ‌ها در طبیعت است زیرا چیزهای آبی طبیعی زیادی وجود ندارد. در گذشته نیز رنگ‌ های آبی به دلیل کمیاب بودنشان گران بودند، بنابراین فقط خانواده‌های سلطنتی می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند و به‌همین‌دلیل انواع رنگ آبی برای قرن‌ها کمیاب باقی مانند.

معرفی تمام رنگ های ابی مرسوم و محبوب

در جواب به این سوال که چند نوع رنگ آبی داریم، می‌توان گفت که کالیته رنگ آبی دارای طیف کاملی از رنگ های آبی است که از روشن‌ترین و کم‌رنگ‌ترین رنگ‌ها شروع می‌شود و تا عمیق‌ترین و تیره‌ترین رنگ‌ها ادامه دارد. جالب است بدانید آبی های مختلفی وجود دارند که ممکن است شما هرگز از وجود آن‌ها اطلاع نداشته باشید! چراکه بعضی از انواع رنگ آبی توسط کامپیوتر تولید شده و خارج از دنیای دیجیتال امکان استفاده از آنها وجود ندارد. اما در ادامه شما را با محبوب‌ترین و مرسوم‌ترین انواع آبی که در زندگی اکثر مردم وجود دارند و در دکوراسیون و حیطه‌های مختلف استفاده می‌شوند، آشنا خواهیم کرد.

 

1) رنگ آبی لاجوردی (Navy)

در میان انواع رنگهای آبی، رنگ لاجوردی یک رنگ آبی روشن طبیعی است و از سنگ لاجورد که در معادن ایران و افغانستان وجود دارد، رنگ می‌گیرد. رنگ آبی لاجوردی در معماری ایرانی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس رنگی رایج است و عده‌ای آن‌را به‌نام رنگ آبی ایرانی می‌شناسند. توجه داشته باشید که رنگ آبی نیلی نیز از این ماده معدنی گرفته شده است!

 

2) رنگ آبی واقعی (Blue)

رنگ آبی واقعی در میان انواع رنگ آبی مختلف کاملا در وسط طیف قرار دارد. این رنگ دلنشین نه خیلی تیره است و نه خیلی روشن، و از نظر بصری بیش‌ازحد خسته‌کننده به‌نظر نمی‌رسد.

 

3) رنگ آبی رویال

رنگ آبی رویال یا آبی سلطنتی که به رنگ آبی درباری هم شناخته می‌شود، رنگی است که حاوی رنگ آبی لاجوردی زیادی است. رنگ آبی درباری در میان محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین رنگ های آبی مختلف، در ابتدا محبوبیت خود را در بریتانیا به‌دست آورد و رنگ آبی سلطنتی رنگی بود که برای لباس ملکه شارلوت انگلستان در قرن نوزدهم ایجاد شد!

 

4) رنگ آبی نیلی (Dodger Blue)

در تنالیته رنگ آبی، رنگ آبی نیلی یک رنگدانه است که بین آبی لاجوردی و آبی آسمانی تیره‌ قرار دارد و با رنگ‌هایی مثل سفید، طوسی روشن و رنگ آبی روشن به‌خوبی ست می‌شود. جالب است بدانید که این رنگ در اواخر قرن هجدهم کشف شد و در قرن نوزدهم به عنوان رنگ آبی نیلی شناخته شد.

رنگ آبی نیلی برای هنرمندان بسیار محبوب است و اغلب برای انتقال ثبات و اعتماد در برندسازی استفاده می‌شود.

 

5) رنگ آبی کبود (sapphire)

یکی‌دیگر از انواع رنگ آبی که از دنیای طبیعی گرفته شده، آبی کبود است که یک رنگ غنی و اشباع شده از آبی می‌یاشد. رنگ آبی یاقوت کبود اشاره‌ای به سنگ قیمتی به‌همین نام دارد، که اغلب در جواهرسازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. انواع رنگ آبی مختلف متعلق به مجموعه یاقوت کبود عبارتند از: یاقوت کبود آبی، یاقوت کبود متوسط و یاقوت کبود تیره.

6) رنگ آبی کبالت (Cobalt blue)

آبی کبالت رنگ بسیار پایدار و بادوامی است که از اکسید فلز کبالت و آلومینیوم ساخته‌ می‌شود. بسیاری از نقاشان معتقدند که آبی اصلی نقاشی، کُبالت است و هنرمندان بسیاری مثل ویلیام ترنر، آگوست رنوار، ونگوگ و کلود مونه از این رنگ بسیار بهره برده‌اند. جالب است بدانید هرقدر که ایرانیان به رنگ لاجوردی علاقه دارند، چینی‌های کهن، رنگ آبی کبالت را دوست داشته‌اند!

7) رنگ آبی ایرانی (Persian blue)

رنگ آبی ایرانی یک رنگ بین‌المللی است که هویت ایرانی دارد و به این دلیل آبی ایرانی نامیده شده چون در برخی از سفال‌های ایرانی و کاشی‌هایی در مسجدهای ایران و دیگر مناطق خاورمیانه استفاده شده‌است. این رنگ یکی از رایج‌ترین انواع آبی است که با حس غنا و تجمل همراه است و اولین بار از نام آبی ایرانی در سال 1669 در زبان انگلیسی استفاده شده‌است.

در مجموع برای رنگ آبی ایرانی یا آبی پرشین سه تنالیته آبی مختلف درنظر گرفته شده‌است و آن‌را با سه کد متفاوت می‌شناسند.

8) رنگ آبی اطلسی (Ultramarine blue)

آبی اولترامارین یا رنگ آبی اطلسی یکی از شناخته شده‌ترین رنگ های آبی است و  بهترین و گران‌ترین رنگ آبی بود که نقاشان دوره رنسانس از آن استفاده کرده‌اند. این رنگ یک رنگدانه ابی پرنگ است که از آسیاب کردن لاجورد به پودر ساخته می‌شود. رنگ آبی اطلسی ته‌رنگ بنفش-قرمز دارد و می‌تواند یک رنگ فوق‌العاده برای طیف وسیعی از محصولات، از جمله خودروها باشد.

9) رنگ آبی نفتی (Midnight blue)

اگر به دنبال جواب این سوال هستید که رنگ ناوی چه رنگی است، باید بدانید که رنگ ناوی در واقع همان رنگ آبی نفتی است که در زبان انگلیسی با این نام شناخته می‌شود. رنگ آبی نفتی از ترکیب رنگ آبی با رنگ قرمز و سبز به‌دست می‌آید و یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع آبی در مجموعه آبی تیره و سرمه‌ای است که درکنار رنگ‌های مشکی و طلایی ترکیب زیبایی ایجاد می‌کند.

10) رنگ آبی کلاسیک (Classic blue)

رنگ آبی کلاسیک، رنگ آبی عمیق بسیار زیبایی بین آبی کاربنی و سرمه‌ای است که می‌توان ترکیبی از آن‌را در دنیای اطراف دید و به نوعی آسمان گرگ‌و‌میش غروب و آب‌های آرام دریا را در ذهن تداعی می‌کند.

11) رنگ آبی فرانسوی

رنگ آبی فرانسوی یکی از انواع رنگهای آبی است که به‌طور سنتی برای نشان دادن فرانسه استفاده می‌شود و حداقل از قرن دوازدهم در نشان‌ سلطنتی فرانسه مورداستفاده قرار گرفته‌است.

 

12) رنگ سرمه ای یا آبی تیره (Dark blue)

رنگ سرمه ‌ای نوعی ابی پرنگ است که از ترکیب دو رنگ آبی و سیاه تشکیل می‌شود و همراه با رنگ‌های سفید، طلایی، زرد، سبز و رنگ آبی روشن، ترکیبی زیبا و چشمگیر ایجاد خواهد کرد. از رنگ سرمه ای در کنار رنگ قهوه‌ای و نارنجی هم می‌توان استفاده کرد.

13) رنگ آبی کاربنی

رنگ آبی کاربنی که اسم خود را از ورقه‌های کاربن دریافت کرده، رنگی شبیه به سرمه ای ولی روشن‌تر از آن است و در زمینه پوشاک، دکوراسیون و لوازم آرایش کاربرد بسیاری دارد.

14) رنگ آبی پاستلی

رنگ آبی پاستلی یکی از انواع رنگ آبی درخشانی است که با رنگ سفید ترکیب شده است. با اینکه این رنگ در مقایسه با تمام رنگ های آبی از انرژی کم‌تری برخوردار است ولی در صورت استفاده از آن در دکوراسیون داخلی، فضایی رمانتیک همراه با حس آرامش ایجاد خواهد شد.

15) رنگ آبی آسمانی

رنگ آبی آسمانی اغلب به‌عنوان رنگ آبی روشن شناخته می‌شود و یک رنگ محبوب برای استفاده در طراحی داخلی است. آبی آسمانی در انواع کاربردهای مدرن امروزی استفاده می‌شود اما قبل از اینکه صورتی و آبی، رنگ‌هایی مخصوص دختران و پسران شناخته شوند، رنگ آبی آسمانی نشانی برای دختران بود.

16) رنگ آبی اقیانوسی

به اعماق اقیانوس که نگاه کنید متوجه می‌شوید که رنگ آن کاملا آبی نیست و عناصر سبز در آب مخلوط شده است. پس می‌توان گفت رنگ آبی اقیانوسی که به‌نام رنگ کله غازی هم شناخته می‌شود ترکیبی از رنگ سبز و آبی است که با درصد برابر با هم ترکیب شده‌اند، یعنی هر اندازه که درصد رنگ سبز و آبی تغییر کند، نام رنگ هم تغییر می‌کند. جالب توجه است که اگر مقداری رنگ سفید به این رنگ اضافه شود، به‌نام رنگ سبز آبی شناخته می‌شود. همچنین اگر رنگ سبز بیشتر باشد به رنگ آبی فیروزه‌ ای تبدیل خواهد شد.

رنگ آبی اقیانوسی در دکوراسیون داخلی جلوه سلطنتی و وقار خاصی به فضا می‌بخشد و در ترکیب با رنگ خردلی نتیجه بسیار خوبی دارد.

17) انواع رنگ سبز آبی

از انواع رنگ سبز آبی رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آنها رنگی در طیف آبی است که در وسط راه بین سبز و آبی قرار دارد. این رنگ در دنیای‌مد کاربرد زیادی دارد.

18) آبی نیروی هوایی

رنگ آبی نیروی هوایی که برگرفته از رنگ آسمان می‌باشد، براساس لباس افسران نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در سال 1748 نام‌گذاری شده‌است و در تنالیته آبی متفاوت در نیروهای هوایی کشورهای مختلف نیز استفاده می‌شود.

19) رنگ آبی دریایی

در میان انواع رنگ آبی، رنگ آبی دریایی یا آکوا نام مجموعه‌ای از رنگ‌های بین طیف سبز و آبی است که از ترکیب مقادیر مساوی سبز و آبی یا حذف رنگ قرمز از سفید به‌دست می‌آید و بیشتر در طراحی‌های گرافیکی و رایانه‌ای کاربرد دارد.

20) انواع رنگ آبی فیروزه ای

در میان تمام رنگ های ابی، رنگ آبی فیروزه ای یکی از درخشان‌ترین و روشن‌ترین رنگ‌های طبیعی است که مربوط به سنگ قیمتی به‌همین نام می‌باشد. این رنگ مجموعه‌ای از رنگ‌های بین طیف سبز و آبی است و انواع رنگ ابی فیروزه ای عبارتند از: فیروزه ای روشن، فیروزه ای متوسط و فیروزه ای تیره.

21) رنگ آبی تیفانی

تیفانی یک شرکت جواهرسازی در نیویورک است که برای برند خود رنگی را انتخاب کرده که به‌عنوان علامت تجاری این شرکت شناخته می‌شود. این رنگ در ابتدا روی جلد کتاب استفاده شد و تا به امروز در بسته‌بندی این برند دیده می‌شود. رنگ آبی تیفانی تقریبا معادل رنگ آبی فیروزه ای است که در کنار رنگ سفید و مشکی زیبایی خاصی پیدا می‌کند. 

رنگ آبی زنگاری

22) رنگ ابی زنگالی یا زنگاری (mediumturquoise)

رنگ ابی زنگالی یا آبی زنگاری نوعی رنگ سبز مایل به آبی که در اثر پوسیدگی فلز مس روی آن ظاهر می‌شود و در آثار هنری و دکوراسیون داخلی منزل کاربرد دارد.

کلام آخر

با وجود اینکه عناصر طبیعی آبی رنگ موجود در طبیعت بسیار محدود است، اما درکنار تمام رنگ‌های آبی مختلف که در طراحی‌داخلی، آثارهنری و صنعت‌مد کاربرد دارند، تعداد زیادی از انواع رنگ آبی هستند که ما حتی اسم آنها هم به گوشمان نخورده‌است! در این مطلب می‌توانید با تمام رنگ های آبی پرکاربرد و شناخته‌شده آشنا شوید و برای استفاده از انواع رنگ آبی در دکوراسیون و پی بردن به رنگ مکمل آنها نیز، از مشاوران دکوراسیون داخلی چیدانه کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
کیان در تاریخ 12 شهریور 1397
ممنون از مطالب خوب شما تشکر

ثبت دیدگاه