Chidaneh.com placeholder image

گرم کردن خانه بدون بخاری، پایان فصل یخبندان در منزل!

به قلم: کیمیا مرادی

چرا این خانه انقدرسرده! سرده! چرا گرم نمیشه! این جملات برای اغلب ما بسیار آشناست. همه ما حداقل تجربه یک بار اقامت در یک آپارتمان یا خانه سرد را داشته ایم که بر خلاف تلاش هایمان گرم نشده است. مشکل این آپارتمان ها نداشتن عایق بندی حرارتی صحیح است که موجب می شود کف یا دیوار های خانه سرما را در خود نگه دارند و با بالا بردن درجه حرارت وسایل گرمایشی هم گرم نشوند البته ایراد از درب و پنجره های غیر استاندارد هم هست. بگذریم قصد ما در این مطلب معرفی راهکار هایی است که می توانید به کمک آن ها از فصل یخبندان نجات پیدا کنید!

فرش و قالیچه برای کف سرد خانه

سرویس خواب بالسا

بدون جوراب های پشمی راه بروید، این کف گرم است!

پاهایمان که گرم نباشند انگار خودمان هم گرم نمی شویم! سردی کف خانه معمولا در طبقات اول بیش تر دیده می شود، به خصوص آپارتمان هایی که پیلوتی ساخته شده اند. اما راهکار چیست؟ پوشاندن کامل کف توسط قالی و قالیچه ها کمک می کند تا شما بتوانید به راحتی و بدون جوراب های پشمی در خانه راه بروید. از قالیچه های رنگی و شاد استفاده کنید. اگر از رنگ های گرم استفاده کنید که نور علی نور می شود! در هنگام خرید دقت کنید که قالیچه هایی با تراکم بالا تهیه کنید هرچه تراکم تار و پودشان بالا تر باشد عایق بهتری می شوند.

پارچه دیواری برای گرم کردن نشیمن

راحت به دیوار تکیه کنید، پشتتان گرم است!

دیوار های شما به تنهایی 33 درصد از انرژی حرارتی داخل خانه را هدر می دهد. الان می توانید با خیال راحت از دیوار های عایق بندی نشده متنفر باشید! برای جلوگیری از این اتلاف انرژی بهتر است از فرش های دیواری استفاده کنید علاوه بر این یک فرش یا پارچه دیواری می تواند دیوار سرد شما را به راحتی گرم کند. امروزه مدل های مختلفی از این دست لوازم در بازار پیدا می شود. بهترین طرح و رنگی که به دکوراسیون منزلتان می آید را انتخاب کنید. به دلیل مقرون به صرفه بودن این شیوه، فرقی نمی کند که شما مستأجر هستید یا صاحب خانه!

فرش طره
قالیچه قشقایی مدرن فرش طره
فرش طره
 

پرده پشمی برای پنجره های غیر استاندارد

در و پنجره ها را فراموش نکنید!

استفاده نکردن از در و پنجره دو جداره باعث می شود تا سرما به راحتی وارد منزلتان شود. اگر مستأجر هستید عوض کردن در و پنجره ها برایتان هزینه زیادی می تراشد بهتر است شیوه ارزان تر را انتخاب کنید. از پرده هایی با جنس های ضخیم تر برای پنجره هایتان استفاده کنید. اگز جزء آن دسته افراد هستید که از هنر دوخت و دوز سر در می آوردند، بهتر است به بازار بروید و چند متری پارچه پشمی با رنگ دلخواهتان تهیه کنید و همانند سایه بان های رومی درستش کنید؛ به طوری که بتوانید در طول روز با بندک های چرمی جمعش کنید و از آفتاب گرم لذت ببرید.

پنکه سقفی برای ایجاد جریان هوای سرد و گرم

پنکه سقفی را روشن کنید، آن بالا گرم است!

اگر خانه یا واحد آپارتمانی شما سقف بلندی دارد حتما  متوجه شده اید که هوای گرم  سنگین تر است به همین علت بالا و در نزدیک سقف جمع می شود. برای اینکه هوای گرم را به پایین بکشانید بهتر است هر چند ساعت یک بار، برای چند دقیقه، پنکه سقفی خود را روشن کنید این کار باعث به جریان انداختن هوا می شود و هوای سرد و گرم را جابه جا می کند.

کوسن و پتو برای گرم تر کردن گوشه دنج

دنجگاهتان را گرمالو کنید!

این شیوه زیرکانه مخصوص آدم هایی مثل من است که فقط در یک گوشه از خانه می نشینند و یک مبل مخصوص دارند که هیچ کس دیگر رویش نمی نشیند. در واقع این قلمرو ماست! هر چه می توانید شال و پتو و بالش و کوسن به این قلمرو اضافه کنید! فقط دقت کنید که از رنگ ها و بافت های متفاوتی استفاده کنید. درست است که باید گرم شوید اما باید به دکوراسیون عزیزتان هم توجه کنید! در ضمن روی دیوار یک تابلو “لطفا شال و پتو ها را بعد از استفاده تا کنید" هم نصب کنید چون از این به بعد این دنجگاه نرمالوی گرمالو را باید با بقیه شریک شوید. آن ها هم سردشان است!

توررنگ
کوسن "نارنجی پیچ"
توررنگ
 

Zahra farhad
پتو دستباف
Zahra farhad
 

اگر شما هم راهکاری برای گرم کردن خانه در فصل های سرد سال دارید در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید . چیدانه از نظرات شما همراهان همیشگی استقبال می کند!

نویسنده: فاطمه مرادی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
محمدعلی در تاریخ 18 دی 1396
هوای گرم سبک تر هست و در بالا قرار میگیرد که با روشن کردن پنکه سقفی میتوان جای هوا گرم و سرد را عوض کرد.

ثبت دیدگاه