Chidaneh.com placeholder image

تزیین دیوار پذیرایی با چوب: مدل‌های جدید طراحی دیوار چوبی

به قلم: نرگس مهردادیان

امروزه تزیین و طراحی دیوار پذیرایی، بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. برای طراحی دکوراسیون پذیرایی شیک باید به قسمت‌های مختلف آن مانند دیوار توجه کنید. تزیین دیوار پذیرایی با چوب یکی از مدل‌های محبوب و پرطرفدار طراحی دیوار است. چوب طبیعی یا ام دی اف به‌دلیل خنثی بودن رنگ، با هر دکوراسیون و سبکی هماهنگ است و هنگام استفاده از آن‌ها نیازی به تغییر سبک دکوراسیون نیست. چوب در دکوراسیون پذیرایی، زیبایی فضا را افزایش داده و گرمای متریال چوب باعث می‌شود فضای خانه بسیار شیک و گرم به نظر بیاید. در این مطلب از چیدانه به معرفی انواع روش‌های جدید و ایده‌های خلاقانه، زیبا و شیک تزیین دیوار پذیرایی با چوب می‌پردازیم، با ما همراه باشید…

چوبی1
چوب2

انواع طراحی دیوار پذیرایی با چوب

طراحی دیوار پذیرایی با چوب علاوه بر زیبایی و دکور، می‌تواند فضایی کاربردی ایجاد کند یا مشکلات دیوار شما را برطرف کند و همزمان فضایی گرم و دلنشین ایجاد کند. طبق سلیقه‌ و سبک دکوراسیون خانه‌تان می‌توانید از انواع مختلف طراحی دیوار پذیرایی با چوب برای مثال از حالت‌های مختلف چوب چون چوب طبیعی یا طرح، فرم و رنگ‌های خاص‌تر آن استفاده کنید؛

چوب و هنر
پنل

پنل‌های صنعتی چوب یا ام دی اف در طراحی دیوار پذیرایی

طراحی دیوار با چوب در اتاق پذیرایی تصویری زیبا و هنری در دکوراسیون خانه‌تان ایجاد می‌کند. می‌توانید یکی از دیوارها را به‌عنوان دیوار تاکیدی یا نقطه کانونی انتخاب کرده و تمام یا قسمتی از آن ‌را با پنل‌ چوبی طبیعی یا ام دی اف تزیین کنید. پیشنهاد می‌شود با استفاده از بافت‌ و تکسچرهای مختلف نمایی زیبا در پذیرایی خود ایجاد کنید. برای مثال می‌توان با استفاده از نوارهای موج‌دار چوبی روی دیوار مانند دیوارپوش‌های سه بعدی، فضایی زنده و پویا در اتاق پذیرایی ایجاد ‌کرد. یا با نصب پنل‌هایی چوبی روی دیوار پشت تلویزیون، همزمان هم تلویزیون را محکم نگه داشت و هم تعدادی شلف و قفسه برای نگهداری وسایل تزیینی به زیباترین شکل ممکن ایجاد کرد.

قدیمی

تزیین دیوار پذیرایی با مدل‌های قدیمی و کهنه چوب

یکی از ایده‌های جالب طراحی دیوار پذیرایی با چوب به‌کار بردن مدل‌های طبیعی چوب با حالتی کهنه و قدیمی است. این چوب‌ها که با نام چوب بازیافتی هم شناخته می‌شوند، نسبت به چوب‌های مدرن و اصلاح شده، ظاهر آنتیک و قدیمی‌تری در دکوراسیون پذیرایی خواهند داشت. شاید در ابتدا این چوب‌ها بی‌کیفیت و خراب به‌نظر بیایند اما مانند چوب‌های معمولی استحکام و کیفیت بالایی دارند. تزیین دیوارهای پذیرایی یا نشیمن با چوب‌های بازیافتی بیشتر برای دکوراسیون‌هایی به سبک روستیک مناسب است.

طبیعی

طراحی دیوار پذیرایی با چوب طبیعی

در خانه‌های شهری امروزی به سبک مدرن ممکن است استفاده از مدل‌های آنتیک و قدیمی چوب خیلی جالب نباشد. اگر می‌خواهید دیوار چوبی با ظاهری شیک و کاملا شهری داشته باشید، بهتر است چوب‌های طبیعی درختانی مانند سدر، گردو و بلوط را انتخاب کنید. هنگام استفاده از این چوب‌ها، بهتر است دکوراسیون اتاق پذیرایی یا نشیمن شما تا جای ممکن ساده و مینیمال باشد تا دیوار چوبی زیبایی و جلوه بیشتری داشته باشد. 

پارتیشن

پارتیشن‌های چوبی در تزیین دیوار پذیرایی

دیوار چوبی حتما نباید روی یکی از دیوارهای موجود طراحی شود، می‌توان با استفاده از پارتیشن‌ چوبی، دیوار جدا کننده‌ای کاملا چوبی داشت. این ایده برای خانه‌های پلان باز بسیار مناسب است چراکه فضا را تقسیم کرده، جلوی تاریکی را گرفته و خانه را بزرگ و دلبازتر نشان می‌دهد. این روش نسبت به هزینه  بنایی و ساخت دیوار گچی کم هزینه تر بوده و فضای کمتری هم می‌گیرد.

آکوستیک

پنل‌های آکوستیک چوبی در دیزاین دیوار پذیرایی

چوب عایق صداست و مشکلی که در خانه‌های امروزی بسیار دیده می‌شود، نبود عایق صوتی و شنیدن صداهای اتاق کناری یا همسایه است. می‌توان با استفاده از انواع پنل‌های آکوستیک چوبی در طرح و رنگ‌های مختلف علاوه بر زیبایی دیوار پذیرایی مشکل عایق بودن صدا را هم حل کرد. حتی می‌توانید خودتان با صفحات چوب پنبه و حتی نمد و رنگ آمیزی آن‌ها این عایق صوتی را بسازید.

نور

نورپردازی دیوار پذیرایی طراحی شده با چوب

ترکیب طراحی با چوب و نورپردازی دیوار پذیرایی ترفندی جذاب برای زیبایی و جلوه بیشتر این فضای مهم است. نورپردازی باعث می‌شود طرح و متریالی که روی دیوار استفاده کرده‌اید، نمای زیباتری داشته باشد. با این کار علاوه بر تامین نور فضا، طرحی جذاب و خاص ایجاد می‌کنید. نورپردازی دیوار پذیرایی روی دیزاین چوبی می‌تواند با یک منبع نوری طرح‌دار، چند منبع نور ساده یا حتی نورپردازی‌های مخفی طراحی شود. همچنین می‌توانید با استفاده از چراغ‌های نقطه‌ای طرحی روی دیوار ایجاد کرده یا روی دکوری‌های روی دیوار چوبی مانند تابلو را روشن کرد.

دکور

دیزاین دیوار به وسیله دکور چوبی روی دیوار

استفاده از تابلو،‌ دکوری‌‌، اکسسوری، ظروف یا قاب عکس‌های چوبی برای تزیین دیوار پذیرایی زیبایی و گرمای خاصی به فضا می‌بخشد. این دکوری‌ها در طرح و رنگ‌های متفاوتی موجود است که از انواع آن می‌توان در سبک‌های متفاوت دکوراسیون داخلی پذیرایی استفاده کرد. برای مثال می‌توان از اکسسوری‌های چوبی مدرن در خانه‌های مدرن و از ظروفی چون بشقاب‌های چوبی قدیمی در دکوراسیون‌هایی به سبک روستیک یا کلاسیک استفاده کرد. دکور چوبی روی دیوار لازم نیست حتما با نظم خاصی چیده شود، بلکه می‌تواند به‌صورت نامنظم چیده شود و جذابیت و زیبایی دکوراسیون پذیرایی شما را چند برابر کند.

شلف

جای دکوری چوبی روی دیوار پذیرایی

برای تزیین پذیرایی می‌توان از شلف‌، باکس یا قفسه‌های چوبی و ام دی اف به عنوان جای دکوری چوبی روی دیوار استفاده کرد. این باکس‌های چوبی به‌منظور زیبایی و نظم دهی وسایل یا دکوری‌ها استفاده می‌شود. یا می‌توان وسایلی که کاربرد بیشتری دارند را روی آن‌ها چید تا به‌راحتی به آن دسترسی داشت. با شلف‌های چوبی می‌توان به‌طور کامل یکی از دیوارها را بپوشاند یا شلف‌ها را به صورت تکی یا چندتایی روی دیوار نصب کرد. برای اطلاعات بیشتر مطلب مدل شلف دیواری تلویزیون را بخوانید.

ساده

طراحی دیوار ساده پذیرایی با استفاده از چوب

برای طراحی دیوار ساده پذیرایی می‌توانید از انواع دکوری، حصیر، تابلوهای چوبی یا ایده‌های خلاقانه دست‌ساز برای دازاین دیوار این فضا استفاده کنید؛

خلاقانه

طرح خلاقانه روی دیوار پذیرایی:

می‌توانید با استفاده از طرح‌های خلاقانه در تزیین دیوار پذیرایی با چوب زیبایی فضای پذیرایی‌تان را چند برابر کنید. برای این کار خودتان می‌توانید با تخت سه لایی طرحی خلاقانه ایجاد کنید و روی دیوار پذیرایی خانه‌تان نصب کنید. با استفاده از اندازه‌های مختلف این متریال و خلاقیت خود می‌توانید دیوار پذیرایی بزرگ و کوچک را طراحی و دیزاین کنید.

حصیر

تزیین دیوار با حصیر:

تزیین دیوار پذیرایی با حصیر و سبدهای حصیری، روشی ساده و کم هزینه برای تزیین دیوار منزل است. استفاده از انواع حصیر روی دیوار فضا را از حالت خشک و بی‌روح خارج کرده و حس زندگی و طبیعت به آن می‌بخشد. برای انجام این کار تنها باید تعدادی سبد حصیری قدیمی یا جدید از بازار یا سمساری خریداری کرده و به‌صورت گروهی روی دیوار نصب کرد. طراحی دیوار پذیرایی با سبدهای حصیری مناسب سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی مانند روستیک، سنتی و کلاسیک است. حتی به‌منظور ایجاد تضاد در دکوراسیون مدرن هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. تزیین دیوار با حصیر راهی ارزان، ساده و در عین حال تاثیرگذار در زیباسازی دکوراسیون است. به‌طور کلی حصیر برای طراحی دکوراسیون داخلی کاربردهای فراوانی دارد.

چوب بستنی1
چوب بستنی 2

تزیین دیوار با چوب بستنی:

با ایده‌های خلاقانه و ساده می‌توانید دکوراسیون زیبا و جذابی در فضای پذیرایی داشته باشید. یکی از این ایده‌هایی متفاوت و خاص تزیین دیوار پذیرایی با چوب‌ بستنی است. می‌توانید با به‌کار بردن چوب‌های بستنی و سلیقه خود طرح‌هایی زیبا و متفاوت روی دیوار پذیرایی ایجاد کنید.

خرابیها

پوشاندن دیوار خراب با تزیینات چوبی:

یک صفحه چوبی با بافت و طرح‌های زیبا می‌تواند علاوه بر تزیین، خرابی‌های روی دیوار پذیرایی را هم بپوشاند. همچنین می‌توانید با استفاده از پنل‌های چوبی ایستاده دکوراتیو خرابی‌های روی دیوار را بپوشانید. یا از قفسه‌‌ و باکس‌های چوبی علاوه بر محل قرار دادن ظروف و دکوری و زیبایی برای پوشاندن خرابی‌های دیوار پذیرایی هم استفاده کنید. 

فرورفتگی

دیزاین فرورفتگی دیوار با چوب:

برای دیزاین دیوارهای فرورفته در ابتدا باید بدانید موقعیت و اندازه فضای داخل آن‌ها چقدر است. اگر این دیوار فرو رفته بزرگ است، می‌تواند محل مناسبی برای تزیین با پنل‌های چوبی به‌عنوان دیوار پشت تلویزیون باشد. یا اگر کوچکتر است می‌توان با نصب شلف‌های دیواری چوبی داخل فرورفتگی و استفاده از نورپردازی ملایم و توکار زیر آن‌ها، آن را به نقطه مرکزی پذیرایی یا نشیمن تبدیل کرد. اگر عمق این دیوارها زیاد بود، می‌توان داخل آن میز کنسول چوبی قرار داد و جلوه زیبا، شیک و منحصر به فردی در منزل خود ایجاد کرد. به‌طور کلی کاربردهای دیوارهای فرورفته از دیوار برجسته بیشتر است و شما آزادی عمل بیشتری برای دیزاین فرورفتگی دیوار با چوب دارید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی فرورفتگی‌ها مطلب چگونه فرورفتگی دیوار را بپوشانیم را مطالعه کنید.

مدرن

تزیین دیوار پذیرایی مدرن با چوب

چوب یکی از عنصرهای کاربردی برای تزیین و طراحی دیوار پذیرایی مدرن است. چراکه سبک مدرن سبکی سرد و خنک است و هنگامی که بخشی از دکوراسیون مدرن را با چوب تزیین می‌کنید، فضای خانه بسیار شیک و گرم به‌نظر می‌رسد. شما می‌توانید به‌راحتی از انواع چوب با طراحی‌های مختلف برای دیوار پذیرایی مدرن خود استفاده کنید. برای مثال می‌توان چوب‌های برش خورده و باریک را به دیوار نصب کرد و روی آن‌ها را رنگ زد، از چوب‌های تکه‌ای یا عمودی برای دکور دیوار پذیرایی یا تزیین دیوار پشت تلویزیون، استفاده کرد یا دکوری‌های چوبی مدرن و ساعت دیواری‌ چوبی را برای تزیین دیوار پذیرایی به‌کار برد.

آخر
پایان

کلام پایانی

سبک‌های مختلف چوب چون مدرن، روستیک، صنعتی یا سنتی هر کدام ویژگی‌های خود را دارند و با هر سبک دکوراسیونی همخوانی پیدا می‌کنند. به‌همین دلیل حتی برای تزیین دیوار پذیرایی با چوب، نیاز نیست تغییری در سبک دکوراسیون آن ایجاد کرد. ویژگی‌های چون گرمی، آرامش بخش، خنثی بودن و حس و حال طبیعی و مثبت چوب در دکوراسیون داخلی را هیچ عنصر دیگری در فضای اتاق پذیرایی یا نشیمن شما نمی‌تواند ایجاد کند. شما می‌توانید با استفاده از نکاتی که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شد و سلیقه شخصیتان، به بهترین شکل به تزیین و طراحی دیوار پذیرایی خود با چوب بپردازید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی دیوار پذیرایی مطالب رنگ دیوار پذیرایی، آینه‌کاری دیوار پذیرایی و تزیین دیوار پذیرایی ایرانی را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه