Chidaneh.com placeholder image

هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟ شناسایی نقاط پرخطر و امن خانه

به قلم: پریچهر رضوی

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که بدون هیچ نشانه‌ای و به صورت کاملا ناگهانی اتفاق می‌افتد. زندگی در آپازتمان‌ها نیز خطرات ماشی از این اتفاق را بیشتر می‌کند. اگر ساکن آپارتمان هستید و اطلاعات کافی درباره نقاط پر خطر و امن خانه هنگام وقوع زلزله ندارید، در این مقاله با ما همراه شوید تا به شما بگوییم که هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟ و به کدام نقاط از خانه پناه ببریم؟

امن‌ترین و ناامن‌ترین مکان‌ها هنگام وقوع زلزله

قبل از اینکه به صورت جامع پاسخی برای سوال هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟ در اختیارتان قرار دهیم،‌ بهتر است با نقاط امن و ناامن آپارتمان آشنایتان کنیم. 

قالیشویی ادیب
امن‌ترین و ناامن‌ترین مکان‌ها هنگام وقوع زلزله

از جمله نقاط امن آپارتمان هنگام وقوع زلزله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیر تختخواب
  • چهارچوب درب‌ها
  • زیر میز ناهارخوری یا هر میز دیگری که فضای بالا سر شما را کاملا بپوشاند
  • کنار ستون‌های اصلی ساختمان

توجه داشته باشید که این قسمت‌ها زمانی برای شما امن محسوب می‌شوند که نزدیک آن‌ها باشید و بتوانید به سرعت خود را به آن‌ها برسانید در غیر اینصورت پیمودن مسافتی طولانی برای رسیدن به یک نقطه امن می‌تواند جان شما را بیشتر به خطر اندازد.

بیشتر بخوانید: تخت خواب هوشمند ضدزلزله، فرقش با بقیه چیه؟

برای آن که بهتر درک کنیم که هنگام هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟ بهتر است علاوه بر آگاهی از نقاط امن آپارتمان با نقاط ناامن و حادثه‌خیز آپارتمان نیز آشنا شویم تا از این مکان‌ها دوری کنیم.

از جمله نقاط ناامن برای پناه‌گیری هنگام وقوع زلزله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نزدیک پنجره‌ها
  • نزدیک قفسه کتاب یا دیوارهای مملو از تابلو
  • درب‌های ورودی شیشه‌ای راه پله‌ها
  • فضاهای کوچک و باریک انند راهروها، کمد، حمام و دستشویی
  • آشپزخانه
  • آسانسور

مطالب پیشنهادی: دیوار پیش ساخته ضد زلزله: دیوار بدون آوار!

نکاتی که هنگام وقوع زلزله باید جدی بگیریم

نکاتی که هنگام وقوع زلزله باید جدی بگیریم

بسیاری از افراد هنگامی که زلزله به وقوع می‌پیوندد به اصطلاح دست و پای خود را گم می‌کنند و نمی‌دانند که دقیقا باید چه کار کنند و چگونه به مکان‌های امن خانه پناه ببرند. نکاتی که در این بخش ارائه می‌شود به ما کمک می‌کنند تا دقیقا بدانیم که هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟ و چه عملکردی داشته باشیم.

هنگام وقوع زلزله در همان اتاقی که هستید، بمانید

در همان اتاقی که هستید، بمانید

در اکثر مواقع افرادی دچار بیشترین جراحات ناشی از حوادث زلزله می‌شوند که هنگام وقوع زلزله سعی داشتند از آپارتمان و خانه خود خارج شوند. خصوصا اگر در هنگام زلزله در طبقات بالای آپارتمان هستید، به هیچ عنوان سعی نکنید که از خانه خارج شوید. مطمئن باشید که اگر در همان مکانی که هستید در قسمتی ایمن پناه بگیرید، کمترین آسیب‌ها به جان و سلامتی شما وارد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اجرای وال پست، راهکاری برای ایمنی ساختمان از زلزله!

هنگام وقوع زلزله اگر در تختخواب هستید همان جا بمانید

اگر در تختخواب هستید همان جا بمانید

یکی دیگر از مواردی که در پاسخ به سوال هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟ باید مطرح کنیم، این است که هنگام وقوع زلزله اگر در تختخوابتان هستید آن را ترک نکنید. اگر تخت خوابتان زیر پنجره نیست یا کتابخانه‌ای کنار آن تعبیه نشده بهتر است در همان تخت خود بمانید و بالش را برای محافظت از سر خود روی آن قراردهید. همچنین اگر زیر تختخوابتان فضای خالی دارد، بهتر است به زیر آن پناه ببرید تا زمانی که لرزش پایان یابد.

از پنجره‌ها و وسایل شیشه دار دور شوید

یکی از نکات مهمی که در پاسخ به هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟ باید به آن بپردازیم این است که تا جایی که می‌توانید از وسیله‌های شیشه‌ای و شکننده دوری کنید. بدون شک یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌ها هنگام وقوع زلزله پنجره‌ها و وسیله‌های شیشه‌ای هستند که با کوچکترین جابه‌جایی و ریختن آوار روی آن‌ها دچار شکستگی می‌شوند و ممکن است ما را زخمی کنند. پس بهتر است فاصله مطمئنه را با پنجره‌ها وسیله‌های شیشه‌ای همگام وقوع زلزله رعایت کنید.

مطالب پیشنهادی: وال پست؛ چرا باید در دیوار اجرا شود؟

هنگام وقوع زلزله از آسانسور خارج شوید

از آسانسور خارج شوید

آسانسور یکی از پر خطرترین مناطق برای پناه گرفتن هنگام وقوع زلزله محسوب می‌شود. زیرا ممکن است کابل آن پاره شود و آسانسور سقط کند یا ممکن است برای مدتی طولانی در آن حبس شوید و اکسیژن لازم به شما نرسد. سوالی که پیش می‌آید این است که در چنین شرایطی هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟ اگر هنگام زلزله در آسانسور هستید، پیش از آنکه آسانسور بین طبقات متوقف شود و شما در آن حبس شوید در نزدیک‌ترین طبقه توقف کنید و سریع از آن خارج شوید.

چگونه آپارتمان خود را به مکانی امن هنگام زلزله تبدیل کنیم؟

چگونه آپارتمان خود را به مکانی امن هنگام زلزله تبدیل کنیم؟

گاهی رعایت نکاتی پیش پا افتاده و کوچک می‌تواند از ایجاد خسارت‌های بزرگ هنگام وقوع زلزله جلوگیری کند. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگام چیدمان قفسه و ویترین‌های آشپزخانه و پذیرایی، اشیای سنگین را در طبقات پایینی بچینید
  • داخل کابینت و ویترین از لاستیک‌های سرعت‌گیر زیر ظروف اشتفاده کنید تا به راحتی سر نخورند
  • یک کیف قابل حمل که حاوی مدارک شناسایی، مقداری پول و مقداری غذاهای سبک و مقوی مانند خشکبار است، تهیه کنید و در گوشه‌ای آماده داشته باشید

مطالب پیشنهادی: روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، جدی بگیرید!

هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟

کلام آخر

همان‌طور که در پاسخ به سوال هنگام زلزله در آپارتمان چه کنیم؟ ذکر کردیم، بهترین مکان برای پناه گرفتن هنگام وقوع زلزله همان خانه شماست و خارج شدن از آن کار درستی نخواهد بود. با خواندن این مطلب شما کاملا با نقاط امن و ناامن خانه خود آشنا خواهید شد. آگاهی از این نکات به شا کمک می‌کند تا هنگام وقوع زلزله بهترین عملکرد را داشته باشید و بتوانید از جان خود و عزیزانتان حفاظت کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه