Chidaneh.com placeholder image

هود آشپزخانه، چه مدل‌های شکیلی!

به قلم: گلنار

اگر آشپزخانه را قلب خانه بدانیم، پس باید نسبت به سایر فضاهای خانه نیز اهمیت بیش تری برایش قائل شویم. اما متاسفانه، به خصوص در ایران، بیش ترین توجه ها همیشه سمت فضای پذیرایی و نهایاتا نشیمن خانه بوده است. از یک طرف به دلیل انجام فعالیت های مهم مانند پخت و پز و هم چنین اختصاص یافتن بیش ترین ساعت حضور خانم خانه در این فضا، تهویه اهمیت دو چندانی پیدا خواهد کرد. همچنین از طرف دیگر همراه بودن ماهیت پخت و پز با بوی غذا، دود و حتی بوی سوختگی و سرایت آن به سایر فضاهای خانه حساسیت در انتخاب آن را ضروری می کند. در ادامه با انواع هود و سیستم های تهویه از جمله هود شومینه ای، هود دکوراتیو، هود پنهان، هود استیل و شیشه ای ، هود زیرکابینت، هود بدون دودکش و هود دودکش دار بیش تر آشنا خواهید شد.

هود بالای جزیره:

انتخاب یک هواکش مناسب برای آشپزخانه به اندازه و جای اجاق گاز، نوع هواکش، چگونگی آشپزی و دسترسی به هوای بیرون بستگی دارد. معماری و طراحی آشپزخانه باید به گونه ای باشد که به آسانی بتوان در آن هواکش های گوناگون نصب کرد. سیستم تهویه در آشپزخانه انواع گوناگونی دارد. یکی از رایج ترین و بهترین نوع، هواکش ( هود ) است. اگر اجاق گاز روی سطح جزیره در آشپزخانه باشد به سیستم تهویه قوی تری نیاز است. در این صورت باید برای جلوگیری از پخش سریع بوی غذا در فضا، از یک هواکش پهن تر و پایین تر در بالای جزیره استفاده شود

چوب و هنر

هودهای دودکش دار

این نوع هود، همان هایی است که در بسیاری از خانه ها به چشم می خورند و به دلیل نیاز به دودکش باید از قبل محلی مشخص در آشپزخانه داشته باشند. این دسته از موثرین ترین هواکش ها بوده و معمولا باید بین 45 تا 90 سانتی متر ( بسته به قدرت مکش آن ها ) بالای سطح اجاق گاز نصب شوند. هرچه قدرت مکش هواکش کم تر باشد، هود باید پایین تر و هرچه قدرت مکش بیش تر بوده، هود بالاتر نصب شود.

هود بدون دودکش

هودی است که دود را از طریق دودکش به بیرون منتقل نمی کند و در عوض قبل از چرخش هوا در اتاق، آن را از یک فیلتر رد می کند تا این فیلتر تعبیه شده تا آن مقدار از دود، بخار، روغن و بویی که ممکن است، از هوا بگیرد. این داکت های بدون دودکش برای پروژه های بازسازی دکوراسیون منزل که قبلا محل دودکش در آن ها تعبیه نشده، بسیار مناسب است. این هودها همچنین از این جهت که هوای تهویه شده یا گرم شده خارج نمی شود، دوستدار محیط زیست هستند. 

هود دکوراتیو

این سیستم تهویه پشت اجاق گاز برای آشپزی با ماهیتابه های کوتاه و غذاهای کم چرب به خوبی عمل می کند. از این نوع تهویه زمانی استفاده می شود که موقعیت برای استفاده از هود بالای گاز مناسب و میسر نیست. فراموش نکنید که این نوع تهویه هرگز نمی تواند به اندازه هود موثر باشد.

سیستم تهویه پنهان

تصور خیلی از ما از هود، همیشه وسیله جاگیر بالای گاز بوده که با کثیف شدن منظره زشتی را در آشپزخانه به وجود می آورد. اما با سیستم های هود پنهان شما به سختی متوجه خواهید شد که سیستم های تهویه مطبوع در آشپزخانه وجود دارد. این به این دلیل است که هودهای جدید در طرح های پنهان ارائه شده و هم چنین از طرفداران نیز برخوردارند. نکته قابل توجه دیگر در مورد تصویر بالا این است که با توجه به این که این روزها سیستم های هوشمندسازی خانه ها و کنترل از راه دور لوازم خانه یکی از امتیازهای خانه محسوب می شود، برخی از سازندگان هود هم کالای خود را به این سیستم مجهز کرده اند. 

اگر توانایی تعویض هود را ندارید اما به شدت از آن خسته شده اید می توانید با مشورت با یک طراح یا دکوراتور، مانند تصاویر بالا جعبه هایی را برای پنهان کردن آن در نظر بگیرید. البته ناگفته نماند که باید به میزان مکش وسیستم تهویه هود موقع قرارگیری در محفظه بسته دقت زیادی داشته باشید.

 هود های مورب

هود آشپزخانه مورب با زاویه 45 درجه نسبت به صفحه گاز قرار می گیرد، هودهای 45 درجه، به علت این که کاملا بالای اجاق گاز قرار نمی گیرند ممکن است کمی از بو را پخش کنند اما بسیاری از افراد به خاطر ظاهر زیبا و متفاوت با هودهای قدیمی این دسته را انتخاب می کنند.

هود استیل و شیشه ای

این دسته از هود ها که از جنس استیل و یا حتی شیشه هستند در دسته مدرن ترین ها قرار می گیرند. اگر زیبایی هود اهمیت خیلی زیادی برایتان دارد این مدل را به شما پیشنهاد می دهیم.

  • بهتر است طراحی های خاص و منحصر به فرد، به خصوص هود دایره ای را از دست ندهید ( دوتصویر بالا)
  • برای تاثیر بیش تر بهتر است پهنای هود حدود 7 سانتی متر از پهنای اجاق گاز پهن تر باشد. هر چه هود پهن تر باشد می توان آن را بالاتر نصب کرد.
  • ویژگی های فنی دیگری در بعضی از هودها وجود دارد و بر حسب نیاز ما می تواند برایمان کاربردی باشد مانند: وجود فیلتر روغن گیر در هود و سیستم روشنایی، تعبیه صفحه دیجیتالی که در آن جزییات زمان، دما، تعداد موتورهای فعال، دور موتور و…. نمایش داده می شود.
  • هود زیر کابینت از انواع قدیمی بوده و صدای زیادی تولید می کند.
  • هود های شومینه ای مانند هود های دودکش دار بوده و به خاطر نوع طراحی برای آشپزخانه های کلاسیک مناسب هستند.

هم چنین مطالعه کنید :

نویسنده : گلنار صفدریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
newsadstud در تاریخ 08 آذر 1396
thanks http://newsadstud.com/

ثبت دیدگاه