Chidaneh.com placeholder image

دکوری های چوبی دست ساز، این شعر را برایم روی چوب بنویس!

به قلم: گلنار

شعله کوچک شمعی که فضای گرگ‌ و میش اتاق را روشن کرده بود، بوی عود و دود خوش عطر آن در فضا، صدای دل‌ نواز سه‌ تاری که از موسیقی در حال پخش می‌ آمد چنان مست‌ کننده بود که او را به فضای عرفانی می‌ کشاند. اشعار پرمعنای خواننده خوش‌صدا گویی به شکل نوشته‌ های زیبای خوشنویسی شده از جلوی دیدگانش می‌ گذشت. چه حال و هوای عجیبی بود. ساعت از 3 صبح گذشته بود. بلند شد و پنجره را بست، سوز سرما او را از خواب رویایی‌ اش بیدارش کرده بود.

دکوری های چوبی دست ساز

chidaneh ad banner

بیوگرافی هنرمند جوان، خالق این دکوری های چوبی

  • نام : محمدرضا فنی ‌پور
  • سن : 36 سال
  • شغل : سازنده آثار چوبی، مدرس معرق چوب
  • موقعیت مکانی : تدریس: تهران‌نو/ کارگاه: جاجرود
  • محصول : ساعت رومیزی، جاشمعی‌ و جاکلیدی دیواری

دکوری های چوبی دست ساز

ایده دکوری های چوبی

من فارغ‌ التحصیل کارشناسی رشته صنایع‌ دستی از دانشگاه سوره هستم. از کودکی نزد پدرم استاد هاشم فنی‌ پور به آموختن کار معرق چوب پرداخته‌ ام و از سن ۲۴ سالگی مشغول تدریس در این رشته شدم. در کنار آن با تحصیل در رشته صنایع‌ دستی به فراگیری سایر شاخه‌ های صنایع‌ دستی پرداختم. از سال ۱۳۹۰ در کنار این فعالیت‌ ها مدیر آموزشگاه هنرهای تجسمی در سراهای محلی وابسته به شهرداری بوده‌ ام و هم‌ زمان با ایجاد گروه هنری گیسو مشغول به طراحی و تولید آثار چوبی هستم.

دکوری های چوبی دست ساز

زمینه‌ای نو در دکوری های چوبی

مادر من فرزند استاد خلیل امامی از استادان قدیمی و به‌ نام معرق چوب بودند و پدرم هم از استادان این رشته هستند که سال‌ ها به کار تدریس آن پرداخته‌ اند و به همین سبب، من از کودکی با این کار آشنا شدم. در کنار این ها با تحصیل در رشته صنایع‌ دستی به این فکر افتادم که چطور می‌ توان فعالیت در زمینه صنایع‌ دستی را گسترش داد و آن را با تولید در مقیاس وسیع‌ تر با طرح‌ هایی نو درآمیخت. شاید هدف اصلی من و همسرم خانم آرزو فیض‌ آبادی از تأسیس گروه هنری گیسو را بتوان استفاده از تکنیک‌ ها و نقوش اصیل آثار صنایع‌ دستی، تلاش برای تلفیق آن ها با فرم‌ های نو و واردکردن ابزارهای جدید و به‌ روز در این رشته دانست.

  • نوع محصول : دکوری
  • سبک محصول : سنتی
  • جنس محصول : چوب
  • ویژگی برجسته محصول : نقوش ایرانی و خوشنویسی 

دکوری های چوبی دست ساز

تاریخ معماری و خوشنویسی بر ساخته‌ های چوبی

تمرکز امروز ما ساخت ساعت‌ های رومیزی است. این ساعت‌ ها هم کاربردی و هم تزئینی هستند. در طراحی این محصول انتخاب نقوش و اصالت طرح برایمان بسیار مهم بوده و سعی کردیم نقوش را از میان آثار برجسته تاریخ معماری و خوشنویسی و سایر هنرهای تجسمی ایران انتخاب کنیم؛ بنابراین از حیث انتخاب نقوش، سبک این آثار سنتی است. 

دکوری های چوبی دست ساز

در کنار این مؤلفه‌، استفاده از جنس ساده‌ تر برای تولید سریع‌ تر، بیش تر و باکیفیت‌ تر هم مدنظر بوده است؛ به همین دلیل از روکش‌ های طبیعی چوب روی «فرآورده‌های چوبی» استفاده نمودیم و گمان می‌ کنیم تلفیق این چند ایده اصلی؛ یعنی تولید محصولی کاربردی و تزئینی با تناسبات ساده و زیبا و نقوش اصیل در فرآیند تولید، ساده‌تر و سریع‌ تر منجر به ساخت محصول متمایز شده است. 

دکوری های چوبی دست ساز

برای معرفی محصول دو حوزه متفاوت را برگزیدیم. یکی استفاده از شبکه‌ های اجتماعی و دیگر عرضه محصول در مراکز مهم‌ فرهنگی و کتاب‌ فروشی‌ ها است. با این که از تولید محصول زمان زیادی نمی‌ گذرد، خوشبختانه مورد استقبال مردم قرار گرفته است. امیدواریم در آینده بتوانیم با همین ایده‌ ها ادامه دهیم، محصولاتی تازه به محصولات فعلی بیفزاییم و بازارهای جدیدی برای فروش و گسترش تولید این آثار پیدا کنیم.

شما هم می توانید نمونه دست سازهای خلاقانه خود رابه شماره ۰۹۳۸۸۵۴۷۱۴۰ تلگرام کنید. 

منبع : مجله منزل | نویسنده : صدف حقیقت

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
مریم پارسی در تاریخ 09 دی 1396
سلام ایشون اینستاگرام ندارن؟ چه طور میشه باهاشون ارتباط داشت؟

ثبت دیدگاه