Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی لوکس خانه، از سالن پذیرایی تا ظروف عتیقه اصولی دارند!

به قلم: گلنار

زیبایی در پرتو نور و روشنایی است که به چشم می‌ آید وگرنه در تاریکی، مفهومی ندارد. نکته‌ ای که در مورد تأثیر نورپردازی بر بنای مسکونی باید بدانیم این است که نورپردازی علاوه بر جنبه زیبایی‌ شناختی، دارای ابعاد عملکردی هم هست. استفاده از روشنایی در محیط‌ های مسکونی در قدیم صرفا جنبه روشن کردن محیط را داشته است، اما هم‌ اکنون جنبه‌ های دیگری نیز به این بخش اضافه‌ شده که از خطه آن ها می‌ توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • کمک به‌ سرعت فروش واحدهای مسکونی خاص 
  • افزایش شکوه ساختمان 
  • ایجاد محیطی مطلوب برای سکونت در بنا 
  • آراستن سطوح 
  • ایجاد کنتراست 
  • افزودن هیجان

​مطلب پیشنهادی : بهترین ایده ها برای نورپردازی دکوراسیون داخلی منزل

تابلو فرش ریحان

نورپردازی لوکس در دکوراسیون داخلی

مهم‌ ترین جنبه نورپردازی درست و مطلوب در دو وجه روشنایی محیط و روشنایی دکوراتیو، ایجاد بستری مناسب برای بهبود روند سکونت و بهبود خصوصیات روان‌ شناختی محیط است. نور می‌ تواند با برجسته ساختن بافت یا رنگ یک سطح کیفیت بهتری به آن ببخشد. نکته قابل‌ توجه در مورد نورپردازی مصنوعی در فضاهای مسکونی لوکس این است که با کمک نورپردازی می‌ توان فضایی را وسیع‌ تر و یا کوچک‌ تر نمایش داد و برای ایجاد حس لوکس بودن نیز می‌ توان از این مهم کمک گرفت. نورپردازی، انواع مختلفی دارد که یکی از موارد قابل اشاره در فضاهای لوکس نورپردازی تأکیدی است که با روشن کردن یک دیوار یا وسیله گران به‌ صورت تأکید بر جلوه و ارزش آن سطح یا وسیله می‌ افزاید؛ در واقع این نورپردازی، جذابیت و تکرار می‌ آفریند و تضاد را به فضا می‌ افزاید.

مطلب پیشنهادی : ۸ اشتباه رایج در نورپردازی که نباید مرتکب شد!

نورپردازی لوکس پذیرایی

نورپردازی لوکس پذیرایی

نورپردازی اتاق‌ های پذیرایی

افرادی که در سالن پذیرایی دور هم جمع می‌ شوند باید نور را از مقابل و از هر دو طرف نسبت به‌ صورت و نیم‌ تنه دریافت کنند. فضاهای پذیرایی را نیز می‌ توان به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم نورپردازی کرد. اگر می‌خواهید فقط از روش غیرمستقیم استفاده کنید باید توجه داشته باشید که سطوح دیوارها و سقف دارای ضریب انعکاس بالایی باشند. در روش نورپردازی مستقیم روش متداول قرار دادن منابع نوری در نقاط مرکزی سالن است. در استفاده از لوستر باید دو نکته را در نظر بگیرید:

  • اگر لامپ‌ های آن در معرض دید قرار دارد نباید از لامپ فلورسنت فشرده (کم‌ مصرف) استفاده شود؛ چون هم زیبایی لوستر و ابهتش را به خطر می‌ اندازد و هم به دلیل ایجاد اشعه‌ های مضر، لامپ‌ های ال ای دی می‌ تواند جایگزین خوبی برای آن باشد. در نظر داشته باشید که لوسترها با دو پل روشن و خاموش شوند که میزان شدت نور قابل‌کنترل باشد.
  • دمای رنگ نور لامپ‌ ها باید یکسان و به رنگ گرم باشد. درنهایت با تلفیق نور مستقیم و غیرمستقیم (با استفاده از چراغ‌ های سقفی، آویزی، دیواری، آباژور و…) می‌ توان بی‌ نهایت راهکار متفاوت و سناریوهای مختلف (سناریوهای مختلف برای منازلی که سیستم هوشمند دارند مورد استفاده بیش تری قرار می‌ گیرد) با حالات درونی ساکنین و میهمانان خلق نمود.

نورپردازی لوکس نشیمن

نورپردازی لوکس نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن

این فضا از خانه بخشی است که اعضای خانواده بیشتر وقت خود را در آنجا سپری می‌کنند، در این بخش به تماشای تلویزیون می‌پردازند و یا با هم صحبت می‌کنند؛ بنابراین باید از نورپردازی استفاده نمود که باعث ایجاد خیرگی نگردد که این موضوع در پی خود خستگی چشم را هم به دنبال خواهد داشت. در این بخش نورپردازی غیرمستقیم بهترین روش نورپردازی است که نوری یکنواخت با سایه‌های یکدست می‌ دهد. در نظر داشته باشید که چراغ‌ هایی که برای نورپردازی استفاده می‌شوند نباید در محلی قرار گیرند که انعکاسشان بر روی صفحه تلویزیون ایجاد مزاحمت نماید.

مطلب پیشنهادیانواع لامپ ها و روش های نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی لوکس غذاخوری

نورپردازی لوکس غذاخوری

نورپردازی لوکس غذاخوری

نورپردازی سالن ناهارخوری

برای نورپردازی میزهای ناهارخوری معمولا از چراغ‌ های آویز در بالای آن که نور را مستقیما به سمت میز می‌ تابانند استفاده می‌ شود. برای خانه‌ های لوکسی که از ظروف طلاکوب و خاص نظیر (ویلورین باخ و ورساچه دست‌ساز) استفاده می‌ کنند شدت روشنایی صفحه میز باید بیش تر از فضای اطراف آن باشد تا هم غذاهایی که سرو می‌ شوند به‌ راحتی دیده شوند و هم کیفیت و ظرافت ظرف‌ ها به چشم بیایند. نکته‌ ای که به‌ اشتباه در دکوراسیون داخلی ما انجام می‌ شود تمرکز روشنایی فقط روی سطح افقی میز است. در این حالت، صورت افراد دور میز در حالت نیم‌ سایه قرار می‌ گیرد که خطوط صورتشان را به شکلی ناخوشایندی درمی‌ آورد، ازاین‌ رو از چراغ‌ هایی استفاده کنید که علاوه بر روشن کردن سطح میز به اطرافشان نیز نور بدهند.

نورپردازی مجسمه های قدیمی

نورپردازی مجسمه‌ های قیمتی

برای اجسام قیمتی دکوراتیو باید از نورپردازی سه‌ بعدی استفاده کنیم تا نور با ایجاد سایه در بخش‌ های تورفته و بیرون آمده به جسم، بُعد بیش تری دهد و بر ابهت آن بیفزاید؛ در واقع سایه با ایجاد تضاد، جزئیات و لبه‌ های جسم را نمایان می‌ کند.

نورهایی که از روبه‌ رو به این اجسام می‌ تابند روی جسم، تولید سایه نمی‌ کنند و باعث تخت به نظر رسیدن برجستگی آن می‌ شوند. نورهایی که با زاویه به شی‌ می‌ تابند برجستگی‌ ها را واضح‌ تر نشان می‌ دهند و بر سه‌ بعدی بودن جسم تأکید دارند، ولی سایه‌ های بلند ایجاد می‌ کنند که باعث تیره‌ تر دیده شدن شی‌ء می‌ شود؛ بنابراین باید از نور دیگری نیز استفاده کنیم که بر این سایه‌ ها بتابد. وجود سایه‌ های دومی که منبع نور جدید ایجاد می‌ کند باعث می‌ شود درک بهتری از جسم داشته باشیم و سه‌ بعدی‌ تر به نظر برسد.

نورپردازی مجسه و اشیا

نورپردازی نقره و ظروف شیشه‌ ای

اگر نور پخش به سطوح صیقلی بتابد بازتاب آن ها نیز به‌صورت پخش خواهد بود؛ برای مثال ظروف نقره زیر نور پخش ممکن است پلاستیکی به نظر آیند. اگر نور مستقیم به این ظروف تابانده نشود سطحشان صیقلی به نظر نمی‌ آید و اگر فقط با نور، روشن شوند ممکن است مات به نظر بیایند. در نورپردازی اجسام شیشه‌ ای معمولا آن ها را مقابل یک پس‌ زمینه نورانی قرار می‌ دهند تا از بازتابش منبع نور در جسم جلوگیری شود. هم‌چنین صفحه‌ های زیرین آن ها را نیز از ورق‌ های شیشه‌ ای شفاف که از داخل روشن‌ شده‌ اند انتخاب تا بتوان آن ها را از زیر با نور پخش روشن کرد.

مجله منزل
مجله منزل: شماره 113 بهمن ماه 96
مجله منزل

برای خواندن جدیدترین مطالب دکوراسیونی و دیدن خانه های زیبای ایرانی می توانید آخرین شماره مجله منزل را از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور تهیه کنید.

 منبع : مجله منزل | نویسنده: مهشید رئیسی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
afshin_deadmen_66713 در تاریخ 27 بهمن 1396
بسیار عالی اگر ممکنه در رابطه با نورپردازی اتاق خواب نیز توضیح بدید. ممنون سرویس دکوراسیون داخلی و تخت خواب تاشو بهجا

ثبت دیدگاه