Chidaneh.com placeholder image

سنگ فرش بتن درجا، چرا بهترین سنگفرش برای محوطه هستند؟

به قلم: آرمین سرخوش افشار

تابحال به فضای حیاط یا پارک اطراف خانه خود توجه کرده‌اید؟ آیا نقش و نگارهایی که برروی زمین این محیط‌ها وجود دارد، توجه شما را جلب کرده است؟ آیا تابحال به ساختار کلی این سنگ فرش‌ها دقت کرده‌اید یا نحوه نصب آن‌ها را می‌دانید؟ در این مقاله به بررسی یکی از سنگ فرش‌های رایج به نام سنگ فرش بتن درجا می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی ویژگی، ساختار، مراحل ساخت و هر توضیحی که شما برای آشنایی با سنگ فرش بتن درجا به آن نیاز دارید، می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: 10 سنگ فرش پرطرفدار باغ و حیاط

قالیشویی ادیب

علاوه بر دکوراسیون داخلی، دکوراسیون خارج خانه مانند حیاط، پارکنیگ و مکان‌های دیگر مانند پارک‌ها یا فضاهای سر باز که اوقات فراغت خود را در آن می‌گذرانند، حائز اهیمت است. یکی از مواردی که می‌تواند به کف زمین نقش و طرحی زیبا ببخشد و آن را از حالت مرده بودن خارج کند، سنگ فرش است. در ساخت سنگ فرش‌ها از مواد متنوعی مانند، کاشی، سرامیک، گرانیت، آجر، آهک و … استفاده می‌شود. یکی از مواردی که به فراوانی از آن به عنوان سنگ فرش استفاده می‌شود، بتن است. در ادامه به معرفی و بررسی سنگ فرش بتن درجا، که یکی از در دسترس‌ترین نوع سنگ فرش است، می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ فرش حیاط، طراحی فضای سبز رویایی!

نمای جلو پارکینگ

بتن درجا چیست؟

بی شک یکی از ارزان‌ترین مصالح ساختمانی که هم در دکوراسیون داخلی و هم خارجی استفاده می‌شود، بتن است. این ماده کامپوزیتی در بعضی موارد به جای سیمان اشتباه گرفته می‌شود. اما در نظر داشته باشید که سیمان یکی از اجزای بتن است، نه خود آن. به دلیل مقاومت و شکل پذیری مناسب، از بتن برای ساخت پیاده رو و محوطه به دفعات زیاد استفاده می‌شود. نوع بتن با توجه به ساختار، مواد تشکیل دهنده و فرآیندهایی که در هنگام تشکیل بتن بکار گرفته می‌شود، تقسیم بندی می شود. بتن درجا یکی از انواع بتن است، که سنگ فرش مورد نظر ما در این مقاله از آن ساخته می‌شود.

همانطور که از اسم بتن درجا مشخص است، بتنی است که در محل موردنظر ساخته و ریخته می‌شود. در محل انجام پروژه‌هایی مانند ایجاد سنگ فرش یا پیاده‌روسازی، این بتن به حالت نیمه جامد و روان حل گرفته می شود و در محل موردنظر ریخته می شود. بعد از مدتی سفت شده و مقاومت کامل خود را بدست می‌آورد. از بتن درجا به عنوان متداول‌ترین بتن و روش برای اجرا و انجام سازه‌های بتنی یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: سنگ فرش های بتنی، مصالحی ایده آل برای طراحی محوطه خانه شما!

آماده کردن سنگ فرش بتنی

ویژگی‌های سنگ فرش بتن درجا

سنگ فرش بتن درجا باتوجه به نوع و خاصیت مواد بکاررفته در آن ویژگی‌هایی دارد که باعث متمایز شدن آن با نمونه‌های دیگر می‌شود. از مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت طرح پذیری:

اهمیت سنگ فرش‌ها، بعد از صاف و هموار کردن کف زمین، زیبایی است که می‌تواند به محیط بدهد. سنگ فرش بتن درجا به علت نیمه جامد بودن بتن درجا در هنگام استفاده، این قابلیت را به افراد می‌دهد تا به کمک پنل‌های مخصوصی که در اختیار دارند، شکل و طرح مورد نظر خود را بر روی سنگ فرش ایجاد کنند. در مراحل ساخت سنگ فرش بتن درجا (در ادامه در مورد آن توضیح داده می‌شود)، پس از ریختن بتن درجا در محیط و پس از چند لحظه، شرایط فراهم می‌شود تا افراد شکل و طرح مورد نظر خود را بر روی آن ایجاد کنند. 

همانطور که در شکل زیر می‌بینید، انواع قالب‌های فلزی مناسب برای ایجاد طرح بر روی سنگ فرش بتن درجا موجود است. ایجاد طرح مورد نظر با توجه به میزان غلظت بتن درجا بر روی این سنگ فرش‌ها، متفاوت می‌باشند. 

قالب‌های فلزی برای ایجاد طرح

علاوه بر پنل‌های فلزی که نشان داده شد، معمولا پنل‌های لاستیکی و پلاستیکی برای طرح‌های روی کار و سطحی بر روی سنگ فرش بتن درجا استفاده می‌شود. 

  • مقامت و دوام:

ویژگی حائز اهمیت این نوع سنگ فرش بعد از خشک و ثابت شدن، مقاومت و دوامی است که با گذشت زمان اندک بدست می‌آورند. اگرچه از سنگ فرش بتن درجا در پارکینگ‌ها و پارک‌ها، که معمولا ماشین‌ها و اجسام سنگین از آن جا عبور می‌کنند، اما بعد از مدتی این سنگ فرش‌ها حالت خود را از دست نداده بلکه فشردگی و طول عمر آن بالا می‌رود. 

  • قیمت:

افرادی که حیاطی بزرگی دارند یا می‌خواهند مساحت زیادی از زمین را به کمک سنگ فرش بپوشانند، از بتن درجا به عنوان مناسب‌ترین گزینه یاد می‌کنند. علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، بتن درجا دارای قیمت مناسبی است؛ همین باعث شده تا دست افراد در هنگام سنگ فرش کردن زمین‌های بزرگ، باز باشد. البته طیف قیمتی آن باتوجه به میزان و نوع مواد استفاده شده در بتن متفاوت می‌باشد. 

  • مدت زمان آماده سازی:

اگرچه ملات سنگ فرش بتن درجا از ابتدا آماده نیست، اما مدت زمان موردنیاز برای آماده شدن آن بسیار کوتاه است. پس از حل کردن موادی مانند سیمان، سنگریزه، آب و موارد دیگر، برای تهیه بتن درجا لازم است که چندین مرتبه بتن به کمک افراد یا دستگاه مخلوط شود. مدت زمان دقیقی برای ریختن بتن درجا در محیط بیان نشده است و این موضوع با توجه به قوام و یکنواخت شدن بتن، متفاوت می‌باشد. اما بعد از ایجاد طرح و آماده شدن سنگ فرش، 8 تا 24 ساعت بعد افراد می‌توانند روی آن راه بروند. مدت زمان کلی برای کاملا سفت شدن و آماده شدن این سنگ فرش، 28 روز درنظر گرفته شده است. دمای موردنیاز برای این کار نیز 7 تا 29 درجه سانتی گراد می‌باشد.

مراحل آماده سازی سنگ فرش
  • محدودیت:

سنگ فرش بتن درجا به دلیل ماهیت نیمه جامد، قبل از خشک شدن کامل به افراد اجازه می‌دهد تا در محیط‌ها و شرایطی که نیاز دارند از آن استفاده کنند. این ویژگی در مقایسه با سنگ فرش‌های جامد مانند سرامیکی، آجری و بتنی (پیش ساخته)، نوعی مزیت به حساب می‌آید. حالت نیمه جامد این نوع سنگ فرش باعث شده تا انعطاف‌پذیری مناسبی از آن در محل‌هایی که نمی توان از سازه‌های پیش ساخته‌ای که از قبل با جزئیاتی طراحی شده‌اند استفاده کرد، داشته باشد. 

بیشتر بخوانید: سنگ فرش حیاط خانه، انواع سنگ گرانیت در محوطه!

نکات مهم در هنگام استفاده از سنگ فرش بتن درجا

  1. اگرچه گفتیم که مدت زمان موردنیاز برای ایجاد طرح مناسب بر روی سنگ فرش قبل از خشک شدن کامل، در اختیار افراد قرار می‌گیرد، اما اگر از سنگ فرش بتن درجا برای پوشاندن محیطی بزرگ استفاده می‌کنید، این موضوع اندکی متفاوت است. در این حالت معمولا از دستگاه‌های ماشینی برای ایجاد طرح استفاده می‌شود تا سرعت کار بالا برود. اگر افراد بخواهند به صورت تک نفری، طرح مورد نظر خود را بر روی این سنگ فرش ایجاد کنند، ممکن است از جایی به بعد دیگر بتن درجا طرح نپذیرد. در این حالت قسمتی از سنگ فرش طرح گرفته و قسمت دیگر بدون طرح می‌ماند و دوگانگی ایجاد می‌شود.
  2. حتما درنظر داشته باشید که از چه نوع قالبی، چه غلظتی از بتن درجا و در چه محیطی می‌خواهید از این نوع سنگ فرش استفاده کنید. ویژگی اصلی بتن درجا به میزان نسبت به آب به سیمان بستگی دارد؛ هرچه میزان آب کمتر باشد، بتن مستحکم‌تر است. برای محیط‌هایی مثل سنگ فرش جلوی پارکینگ معمولا از نسبت بیشتری آب مصرف می‌شود تا غلظت بتن درجا کمتر باشد. در این حالت از قالب‌های سطحی برای ایجاد حالت استفاده می‌شود. اما اگر قسمتی از حیاط خانه خود را سنگ فرش بتن درجا می‌کنید، حتما از قالب‌های پلاستیکی یا فلزی با شیارهای عمیق و بتن درجا غلیظ استفاده کنید.
  3. برای افزایش مقاومت بهتر بتن درجا در این سنگ فرش پیشنهاد می‌کنیم تا در مسیرهایی که ترافیک و رفت و آمد و ترافیک ماشین‌ها بیشتر است و خاک بستر سنگ فرش مقاومت کمتری دارد، توصیه می‌شود تا از میلگرد تقویت کننده در سنگ فرش بتن درجا استفاده شود.
قالب‌های پلاستیکی

 

مراحل ساخت سنگ فرش بتن درجا

بسیاری از افراد با توجه به اینکه دسترسی و تشکیل بتن درجا کار راحتی است، فکر می‌کنند می‌توانند سنگ فرشی به کمک بتن درجا درست کنند. اگرچه این حرف با توجه به تجارب فرد می‌تواند درست باشد، اما چون این ماده جز مصالح مهندسی بحساب می‌آید، بهتر است تحت نظر افراد متخصص انجام شود. در ادامه به بررسی گام به گام ایجاد سنگ فرش بتن درجا می‌پردازیم:

صاف کردن زمین:

منظور از صاف زمین، همان کندن پوشش‌های گیاهی مانند چمن‌هاست. بعد از این مرحله باید اطمینان پیدا کنید که پایه این سنگ فرش، خاک خواهد بود. اینکار باعث پایه‌ریزی و قرارگیری بهتر و طولانی‌تر بتن می‌شود. سپس قالب های فلزی یا چوبی، محیطی که قرار است سنگ فرش در آن جا نصب شود، قرار می‌دهیم. حالا نوبت درست کردن پایه‌ای از شن و خاک ریز به عنوان پایه سنگ فرش بتن درجاست. حداقل ضخامتی را که برای پایه خاک درنظر می‌گیرند، 10 سانتی متر است. پس از ریختن خاک، به کمک غلتک روی آن را صاف می‌کنند.

آرماتوربندی:

این مرحله برای بخش‌هایی است که ضخامت خاک کم است و یا میزان ترافیک و قرارگیری ماشین‌ها بر روی سنگ فرش بسیار زیاد است. برای آرماتوربندی، به کمک مفتول‌های بسته، شبکه عرضی و طولی درست می‌کنند. این شبکه معمولا از میلگردهای آج‌دار ساخته شده است. این مرحله به دوام سنگ فرش بتن درجا در شرایط سخت بسیار کمک می کند. 

بیشتر بخوانید: دیوارپوش بتنی دکوراتیو، همه نکات از قیمت تا اجرا

سنگ فرش بتن درجا

بتن ریزی:

مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله، مرحله بتن ریزی است. همیشه درنظر داشته باشید که بتن ریزی را به صورت مداوم و بدون ایجاد وقفه زمانی انجام دهید. وقفه از ایجاد مقطع همگن جلوگیری می‌کند. پس از ریختن بتن باید حباب‌های موجود در آن را به کمک ویبراتور خارج کنیم. البته این مرحله همیشه انجام نمی‌شود، اما بر دوام بهتر سنگ فرش تاثیرگذار است. پس از ریختن بتن باید با تی مخصوص سطح آن را صاف کرد و بتن به صورت یکنواخت پخش شود. اما مهم‌ترین مرحله‌ای که کیفیت بتن درجا و در نهایت سنگ فرش را تضمین می‌کند، عمل‌آوری است. چونکه بتن به سرعت خشک می‌شود، مطمعنا به مقداری رطوبت نیاز پیدا خواهد کرد. باید توجه داشت که در هوای گرم مقداری رطوبت در اختیار بتن قرار داده شود و در هوای سرد به یخ نزدن بتن دقت شود. 

ایجاد طرح به کمک قالب:

همانطور که در بخش‌های قبلی صحبت کردیم، انواع قالب برای ایجاد طرح بر روی بتن درجا وجود دارد. ابتدا باید به بتن اجازه دهید که تاحدی خشک و آماده طرح پذیری شود. در این مرحله افراد می‌توانند از شن و خاک‌های خشک و ریز استفاده کنند تا سطح بتن درجا، زودتر و بهتر طرح را بپذیرد. سپس به کمک قالب موردنظر خود، طرح را بر روی سنگ فرش ایجاد می‌کنید.

خشک شدن:

اگرچه بتن در مدت زمان کوتاهی، سریع خشک می‌شود، اما توصیه می‌شود تا به مدت 1 روز روی آن قدم نگذارید و اجازه دهید به خوبی خشک شود. علاوه بر این، سعی کنید به مدت یک هفته نیز لوازم و ماشین‌های سنگین روی آن قرار ندهید چون ممکن است باعث ترک برداشتن سطحی یا عمقی سنگ فرش می‌شود. 

بیشتر بخوانید: کفپوش بتنی براق و رنگی؛ جلوه ای متفاوت از بتن!

سنگ فرش بتن درجا

مزایای استفاده از سنگ فرش بتن درجا

  • اگر مراحلی مانند عمل‌آوری و ریختن بتن درجا به خوبی انجام شود، این نوع سنگ فرش طول عمر بالایی، بخصوص برای محل‌های شلوغ، دارد.
  • چون جنس این نوع سنگ فرش از بتن است، دوامی بیش از 50 سال و یا حتی بیشتر را خواهد داشت. علاوه بر این، نسبت به مصالح دیگر جذب اشعه ماور بنفش کمتری دارد.
  • سطح زیبا و یکنواخت بتن درجا از دیگر مزیت‌های این نوع سنگ فرش است. علاوه بر این، تحمل بار زیاد و سنگین مانند خودروها را دارا می‌باشد.

معایب استفاده از سنگ فرش بتن درجا

  • چونکه بتن جز مصالح ساختمانی بحساب می‌آید و مراحل به عمل‌ آوردن آن نیاز به دقت و توجه بالایی دارد، به همین دلیل افراد عادی توانایی به عمل آوردن آن را نخواهند داشت.
  • مایعاتی مانند روغن موتور که از خودروها ریخته می‌شود، می تواند بر روی سطح سنگ فرش بتن درجا، لکه ایجاد کند.
  • برای ایجاد این نوع سنگ فرش روی زمین‌هایی با مساحت بالا نیاز به وسایل و تجهیزاتی مانند ویبراتور، میکسر و … است. همین تجهیزات می‌توانند باعث افزایش قیمت نجومی در زمان نصب این نوع سنگ فرش شوند.

بیشتر بخوانید: انواع کفپوش های بتنی، جدید ترین مدل ها در حیاط های ایرانی

موارد استفاده سنگ فرش بتن درجا

از این نوع سنگ فرش برای حیاط، جلوی پارکینگ یا گاراژ، پارک و پیاده‌روها استفاده می‌شود. البته امروزه به دلیل نصب سریع‌تر نوع پیش ساخته این نوع سنگ فرش‌ها، از سنگ فرش بتن درجا در پارک‌ها و پیاده‌روها کمتر استفاده می‌شود. حتما در هر منطقه‌ای که از این نوع سنگ فرش استفاده می‌کنید، درنظر داشته باشید غلظت بتن و قالب موردنظر خود را به درستی انتخاب کنید تا بتوانید زیباترین سنگ فرش را بسازید. 

معمولا از قالب‌هایی که اندازه و عمق زیادی دارند برای سنگ فرش کردن حیاط استفاده می‌شود. برای این نوع سنگ فرش‌ها از بتن‌های درجا با سنگ‌ریزهای درشت و غلظت بالا استفاده می‌شود. از طرف دیگر، برای جلوی پارکینگ‌ها یا پیاده‌روها، از بتن‌های درجا با غلظت کم و قالب‌های سطحی استفاده می‌شود.

وجود سنگ فرش روی زمین، کف زمین را از حالت مرده در می‌آورد و باعث می‌شود تا بخشی از دکوراسیون خارجی منزل، پارک یا هر قسمت دیگر باشد. 

بیشتر بخوانید: بتن شفاف و گذر نور از نمای ساختمان بتنی!

سنگ فرش بتن درجا

نتیجه‌گیری

اگر می‌خواهید این نوع سنگ فرش را بر روی حیاط منزل، پارکینگ یا هر بخش دیگری ایجاد کنید، توصیه می‌کنیم تا از افراد متخصص استفاده کنید. این کار اطمینان خاطر کامل نسبت به سنگ فرش بتن درجا آماده شده، به شما می‌دهد و می‌توانید سال‌ها از آن سنگ فرش به عنوان جزئی از دکوراسیون خارجی خانه خود استفاده کنید. در این مقاله از چیدانه، ما سعی کردیم بطور کامل به بررسی و معرفی سنگ فرش بتن درجا بپردازیم و شرایط ایجاد آن و تاثیر آن بر زیبایی محیط را بررسی کنیم.

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه