Chidaneh.com placeholder image

شال تخت، به تنهایی دکوراسیون اتاق تان را کامل می کند!

به قلم: گلنار

دکوراسیون اتاق خواب همان قدر که برای همه مهم و ضروری است همان قدر هم کاری سخت به نظر می رسد. ممکن است فکر کنید برای داشتن یک اتاق خواب ایده آل و رویایی مجبور هستید هزینه های زیادی را صرف خرید تخت خواب شیک و یا سرویس خواب گران قیمت کنید، در صورتی که می خواهم به شما بگویم سخت در اشتباه هستید. درست است که تمام موارد گفته شده تاثیر دارند اما نکته اصلی در جزییات طراحی و  وسایل چیدمان نهفته است. شاید بهتر باشد با 8 وسیله که اتاق خواب شما کم دارد آشنا شوید، من هم در این مطلب یک مورد جدید را به شما معرفی می کنم تا ببیند نحوه صحیح چیدمان اتاق خواب چگونه شکل می گیرد. 

امیر صادقی
عکاسی خانه ی خاص تهرانپارس
امیر صادقی

chidaneh ad banner

شال تخت 

حتما این مورد را در اتاق های هتل و یا دکور فیلم های مختلف دیده ایم. اما شاید حتی اسم آن را هم نمی دانستیم. شال تخت به یک نوار پارچه ای مستطیل شکل و باریک گفته می شود که در لبه پایینی تخت و در عرض آن پهن می کنند. در هتل ها این علاوه بر زیبایی بیش تر جهت جلوگیری از کثیف شدن یا آسیب دیدن تخت هنگام گذاشتن چمدان ها از آن استفاده می کنند. اما ما هم می توانیم در طراحی اتاق های خود، فارق از کاربرد آن در هتل ها، از زیبایی هایش بهره بگیریم. شال تخت می تواند یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون اتاق خواب شما باشد، زیرا به راحتی رنگ، نقش و بافت را وارد اتاق می کند. در ادامه نکاتی را برای انتخاب مناسب آن به شما پیشنهاد می دهم.

تنوع رنگ شال تخت

شال تخت با طرح ساده

شال تخت با طرح گلدار

شال تخت نقش دار

انواع رنگ ها و طرح ها

برای انتخاب رنگ مناسب شال تخت خود چند گزینه را پیش روی دارید:

  • راه اول این است که شال تخت را چه از نظر طرح و نقش پارچه و چه از نظر رنگ با کوسن های تخت خواب خود ست کنید. در این حالت هارمونی زیبایی در اتاق خواب به وجود می آورید که فضای تخت را نیز دلنشین تر خواهد کرد. البته در این حال می توانید به سایر وسایل و پارچه ها در اتاق نیز دقت کنید شاید بتوانید همین کار را با رنگ تابلوی هنری اتاق یا پرده ها تکرار نمایید.
  • راه دوم این است که خود را از محدوده یک طرح و رنگ خارج کرده و سعی کنید ترکیب رنگ های بیش تری را به اتاق بیاورید. به طور مثال از رنگ های مکمل یا متضاد برای ست کردن شال تخت، کوسن ها یا حتی سرویس خواب استفاده نمایید. این روش جلوه ای خاص و جذاب به اتاق خوابتان می بخشد.
  • و روش سوم، انتخاب یک سرویس خواب سفید رنگ یا به رنگ خنثی است که در این حالت برای انتخاب رنگ و طرح و نقش دستتان کاملا باز است و از رنگ های متنوع تری می توانید بهره ببرید.

فروزان رحمانی
منزل نوعروس حمیده تمیمی
فروزان رحمانی

خونه محسن و سعیده

چیدمان های مختلف شال تخت

چیدمان های مختلف شال تخت

چیدمان های مختلف شال تخت

چیدمان های مختلف شال تخت

انواع چیدمان برای شال مبل

نکته قابل توجهی که در استفاده از شال تخت وجود دارد، نوع چیدمان و پهن کردن آن روی تخت است. مدل قرارگیری شال روی تخت می تواند با سبک دکوراسیون اتاق خواب شما و همچنین نوع کابردی که برای آن در نظر گرفته اید رابطه مستقیم داشته باشد. اگر به دنبال رسیدن به یک سبک رسمی تر هستید باید شال را به صورت کاملا صاف در لبه پایینی تخت پهن نمایید. اما اگر کمی دنبال تزیینات باشید می توانید چیدمان کج و وسط تخت را امتحان نمایید. نکته دیگری که درمورد چیدمان شال تخت وجود دارد به ابعاد و اندازه های آن مربوط می شود. گاهی شما ترجیح می دهید که شال طول کوتاهی داشته و فقط تا لبه های تخت را پر کند، اما برخلاف آن نیز وجود دارد، یعنی ممکن است تمایل داشته باشید از شال بلندتر استفاده نماید به گونه ای که تا روی زمین امتداد داشته باشد. در تصاویر بالا نمونه های مختلف این چیدمان ها را مشاهده می کنید.

[[nid:336358]]

الهه آزاد
خانه ما
الهه آزاد

استفاده از پتو به عنوان شال تخت

استفاده از پتو به عنوان شال تخت

استفاده از پتو به عنوان شال تخت

پتو به عنوان شال تخت

اگر به تصاویر بالا دقت کنید، متوجه این نکته می شوید که در برخی چیدمان ها، به جای استفاده از پارچه ای جداگانه، با تاکردن پتو یا ملحفه تخت، یک شال هماهنگ با سرویس خواب خلق شده است. در این حال هم بسته به ابعاد و اندازه پتو، می توانید آن را به صورت کامل و به شکل مستطیل تا کنید. در صورت بزرگ بودن اندازه نیز فقط لبه ای از آن را تا کرده و به شکل مستطیل پهن نمایید.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی زوج هنرمند در تهران نو
امیر صادقی

[[nid:353781]]

شال چرم بافتنی

شال چرم بافتنی

شال چرم بافتنی

شال چرم حریر

شال چرم گلدوزی

شال چرم مخمل

انواع پارچه ها

یکی از ویژگی هایی که درمورد شال تخت وجود داشته و باعث می شود آن را برای یک تغییر ساده و ارزان مناسب کند، این است که با همه سرویس خواب ها ست می شود. شما متناسب با سرویس خوابی که استفاده کرده اید می توانید پارچه های مختلف را برای این کار برگزینید. شال با پارچه مخمل و پشمی کمی سبک اتاق را به سمت لوکس بودن می برد و شال هایی مانند پتوهای بافتنی آن را اسپرت تر نشان می دهند. پارچه حریر هم یکی از گزینه هایی است که می توانید انتخاب نمایید، که معمولا پایین آن را کمی چین دار می کنند تا با حالت مناسب تری روی تخت قرار بگیرد. با توجه به نمونه های بالا، پارچه های رنگی تکه دوزی شده هم برای این منظور ایده آل هستند. اگر به پارچه های سنتی ایرانی علاقه مندید می توانید از نمونه های ترمه، بته جقه، قلمکاری و …. استفاده کنید.

کلام آخر : همیشه همین ایده ها و روش های ساده هستند که دکوراسیون کاملی را برای شما شکل می هند. پیشنهاد همیشگی من به شما نگاه کردن و ایده گرفتن از تصاویر و نمونه هایی خوب است چرا که باعث می شود شما هم خلاقیت خود را پرورش دهید.

“اگر به شال تخت علاقه دارید می توانید برای سفارش از ثبت درخواست چیدانه کمک بگیرید"

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه