Chidaneh.com placeholder image

فضای سبز در پشت بام، طراحی روف گاردن و آشتی با طبیعت!

به قلم: گلنار

برخلاف این تصور که با صنعتی شدن شهرسازی و معماری و نفوذ تکنولوژی های مدرن، با افزایش زندگی ماشینی و دور شدن هرچه بیش تر از طبیعت و موهبت هایش رو به رو خواهیم شد، باید بگویم که این پیش رفت ها در مواردی کاملا برعکس بوده و در جهت بهبود کیفیت زندگی ما نقش اساسی دارند. روف گاردن یا بام سبز از جمله این پیشرفت هایی است که شرایط برای زندگی در کنار طبیعت را برای ما مهیا کرده است. این مطلب از چیدانه را به موضوع ایجاد فضای سبز در پشت بام اختصاص داده ایم.

اجرای روف گاردن

گام صفر در اجرای روف گاردن

قبل از شروع به طراحی، متخصصین در این حوزه باید از ساختمان مورد نظر بازدید کرده و مشاوره بدهند. زیرا مسئله بسیار مهمی که وجود دارد میزان وزنی است که روف گاردن بر بام شما وارد می کند. این موضوع که روف گاردن در چه قسمت هایی و به چه میزان بر سقف شما نیرو وارد می کند باید به صورت دقیق محاسبه شود. سپس مرحله بعدی مربوط به عایق کاری و ایزولاسیون است به این صورت که از عایق های مخصوص روف گاردن برای این کار استفاده می شود تا مشکلی برای سقف ساختمان پیش نیاید.

قالیشویی ادیب

مطلب مرتبط: مزایای روف گاردن، چرا باید بام خانه را سبز کنیم؟

 فضای سبز در پشت بام

اصول طراحی فضای سبز در پشت بام

قدم اول: 

در طراحی بام سبز، اصولی وجود دارند که بهتر است مرحله به مرحله بررسی و انجام شوند. در این طراحی توجه به مسیرهای اصلی رفت و آمد بسیار مهم می باشد. به این ترتیب که مسیر اصلی با کف سازی، لکه گذاری فضاهای سبز و محل قرار گرفتن آلاچیق مشخص می شود. سایر فضاهای باقی مانده را نیز می توان با شی و قلوه سنگ های تزیینی کامل نمود. در آخر به کار بردن تجهیزاتی مانند آتریوم و آبنما بر زیبایی و دلنشین تر شدن فضای شما کمک بسیاری می کند. در این مرحله اتودهای دستی جانمایی گونه هایی گیاهی و تجهیزات انجام شده و برای درک بهتر از اتفاقات پیش رو، طراحی به صورت دو بعدی و سه بعدی صورت می گیرد.

مطلب مرتبط: تجهیزات روف گاردن، باغی زیبا در دل زندگی شهری!

 طراحی فضای سبز در پشت بام

قدم دوم:

انتخاب پوشش گیاهی باید متناسب با ویژگی های اقلیمی (شامل نور، جهت و شدت وزش باد، آب و …) و طراحی صورت گرفته برای روف گاردن (بام سبز) انجام شود. در طراحی کاشت، تمرکز اصلی بر انتخاب گونه های گیاهی مقاوم به شرایط محیطی سخت و گیاهان همیشه سبز می باشد. البته با توجه به مسائل کمبود آب و صرفه جویی در مصرف آن، سیستم آبیاری اتوماتیک می تواند گزینه ایده آلی بوده و این مشکل را برطرف سازد. به این صورت که با توجه به تراکم و نوع گیاهان برنامه مشخصی جهت آبیاری در دفعات و فواصل زمانی به دستگاه داده شده و آبیاری به صورت منظم انجام می گیرد.

مطلب مرتبط: طراحی و اجرای فضای سبز، از یک دیوار کوچک تا محوطه‌‌های بزرگ!

ایجاد فضای سبز در پشت بام

نکات مهم ایجاد فضای سبز در پشت بام

1. روف گاردن باعث تلطیف و خنکی هوای منزل شما در تابستان و همچنین باعث کاهش مصرف انرژی در زمستان از طریق پوشش سقف می شود. 

2. اگر تمایل دارید در طراحی روف گاردن از آلاچیق هم استفاده کنید باید به وزن آلاچیق و هم چنین نیروی باد هم دقت کنید. معمولا برای باغ بام از آلاچیق های چوبی استفاده می شود.

مطلب مرتبط: آلاچیق پشت بام؛ قبل از انتخاب این نکته ها را بدانید!

3. برای انتخاب گل و گیاه مناسب فضای سبز در پشت بام باید به میزان مقاومت گیاه در برابر وزش شدید باد و نور مستقیم آفتاب ،تحمل گرما و سرما و میزان رشد ریشه ها توجه کنید.

مرحله نهایی بعد از تهیه متریال ها و اجرای طرح مورد نظر، نگهداری فضای ایجاد شده به صورت تخصصی است. زیرا تمامی موارد گفته شده به خصوص گیاهان، هر از چندگاهی نیاز به بازبینی و رسیدگی کامل دارند.

ایجاد فضای سبز در پشت بام

کلام آخر: 

در این مقاله از چیدانه به مراحل اجرای روف گاردن و نکات ساخت فضای سبز در پشت پام اشاره کردیم. اگر تصمیم به ایجاد فضای سبز در پشت بام ساختمان تان دارید، متخصصین طراحی و اجرای بام سبز در چیدانه پاسخگوی شما هستند.

مطلب مرتبط: هزینه اجرای بام سبز، اجرای یک روف گاردن زیبا چقدر کار دارد؟

 

نویسنده : گلنار صفدریان | تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه