چگونه اپن آشپزخانه را بپوشانیم؟ 25 ایده‌ برای بستن اپن آشپزخانه

چگونه اپن آشپزخانه را بپوشانیم؟ 25 ایده‌ برای بستن اپن آشپزخانه

به قلم: گلنار

چگونه اپن آشپزخانه را بپوشانیم؟ در این مقاله به این سوال جواب خواهیم داد.
 معماری ایرانی با همه زیبایی‌ها، عظمت و شگفتی‌هایش گاهی برای وفق پیدا کردن با سبک زندگی امروز، نیاز به تغییر دارد که این بعضی اوقات این تغییرات از معماری و فرهنگ غرب وارد آن می‌شوند. آشپزخانه اپن هم از همین دسته تغییراتی است که به مرور و بر اساس یک سری نیازهای اجتماعی وارد خانه های ما شد اما به طور کامل نتوانست مشکل معماری آن را حل نماید.
بنابراین در آپارتمان‌ها و خانه‌هایمان به طرح و فرمی رسیدیم که نه ایرانی بود و نه غربی! اما از آن جایی که همیشه در طراحی می توان به یک راه حل منطقی و فکر شده رسید، در ادامه پیشنهادهای جذاب و جالبی برای پوشاندن اپن آشپزخانه را خواهید دید.

اسکای اسکرپر

 

روش های بستن آشپزخانه اپن

خیلی از ایرانی‌ها تمایل زیادی به استفاده از آشپزخانه‌های اپن ندارند که علت آن را در معایب این نوع آشپزخانه می‌توان پیدا کرد. معایبی از جمله:

  • داشتن دید به آشپزخانه و در نتیجه تمیز و مرتب نمودن دائم آن
  • عدم راحتی در انجام کارها با حضور مهمان
  • انتشار بوی غذا در سایر فضاهای خانه  و….

در هر صورت قبل از هر تغییری شما باید به این نکته توجه کنید که کدام یکی از این معایب مد نظرتان بوده و چه مشکلی را می‌خواهید برطرف سازید.

شرکت دکوراسیون داخلی بلوط  ـ مسیح رحیم
پروژه مسکونی مدرن
شرکت دکوراسیون داخلی بلوط ـ مسیح رحیم

پوشاندن اپن آشپزخانه با درب و شیشه ثابت

اگر می‌خواهید اپن آشپزخانه خود را ببندید و در عین حال احساس می کنید که با این کار نور خانه گرفته شده و فضا دلگیر می شود، می توانید از درب و پنجره شیشه ای برای این کار استفاده نمایید. از مزایای پوشاندن اپن آشپزخانه با در شیشه‌ای  می‌توان به جلوگیری از پخش شدن بوی غذا و جلوگیری از سروصدا اشاره داشت که اگر از شیشه های طرح دار استفاده کنید تا حدودی دید به داخل آشپزخانه را نیز محدود خواهید کرد. اما از معایب بزرگ این روش تمیز نمودن شیشه‌ها به طور مرتب است.

 

پوشاندن اپن آشپزخانه با درب و شیشه متحرک

درب و شیشه متحرک برای پوشاندن اپن آشپزخانه از روش فوق کارسازتر و پرطرفدار است. زیرا علاوه بر مزایای گفته شده در مورد درب و پنجره شیشه‌ای، این امکان وجود دارد که در صورت نیاز آشپزخانه به طور کامل باز بماند و یا هر وقت تمایل داشتید آن را بسته نگه دارید. اگر از متریال‌هایی مانند چوب استفاده کنید هم دیگر با مشکل تمیز کردن مرتب شیشه‌ها مواجه نخواهید بود. درب های کشویی و پنجره های آکاردئونی، هم حریم آشپزخانه شما را در زمان های نیاز حفظ می کنند و هم از دلگیر و تاریک شدن آشپزخانه‌های کوچک جلوگیری می نمایند. نکته مهم این که خودشان جای کمی را اشغال می‌نمایند.

 

پوشاندن اپن آشپزخانه با ایجاد پنجره

شاید بد نباشد که سری به سال‌های دور شاید دهه 40 یا 50 بزنیم و نگاهی دوباره به طراحی‌های آشپزخانه آن زمان بیندازیم. اگر یادتان باشد زمانی پنجره سرو به سمت پذیرایی خانه باز می‌شد پس به این موضوع فکر کنید که ممکن است لازم نباشد کل دیوار یک آشپزخانه بسته برداشته شده و به اپن تبدیل شود، می‌توان یک پنجره زیبا و متناسب با ابعاد فضا در دل دیوار مورد نظر گشود و در عین نیمه باز نگه داشتن آشپزخانه، مشکل دلگیر و یا تاریک شدن فضا را هم حل کرد. گل‌های رنگارنگ و زیبا، چند وسیله دکوری و تزیینی همه و همه پنجره شما را کامل تر می کنند.

 

بستن آشپزخانه اپن توسط پرده

اصلا به این موضوع که پرده نمای آشپزخانه شما را زشت و بدریخت می کند فکر نکنید، پرده ها گاهی روش هایی آسان و در عین حال زیبا برای جداسازی فضاهای مختلف خانه هستند به شرط آن که همان قدر که در انتخاب پرده برای پذیرایی و اتاق خواب خود حساسیت نشان می دهید، برای انتخاب پرده آشپزخانه نیز با دقت عمل نمایید. یکی از راه هایی که می توانید در استفاده از پرده امتحان کنید، آویزان کردن پرده های نازک تا پایین اپن آشپزخانه است.

مطالب بیشتر: انواع کابینت ام دی اف، کدوم بهترینه؟

 

پوشاندن اپن آشپزخانه با انواع جدا کننده‌ها

پارتیشن های دکوراتیو منزل، از روش های مدرن تر و جذاب تر بستن اپن آشپزخانه است. این پارتیشن یا جداکننده می تواند شامل موارد زیادی باشد. نمونه های بالا انواع ایده های مختلف از پارتیشن های چوبی، آکواریوم، قفسه، کتابخانه گرفته تا پارتشین های گیاهی را به شما نشان می دهند. از مزایای پارتیشن های چوبی می توان به محدود بودن دید به آشپزخانه، عبور دادن نور و عدم تاریکی و ایجاد یک عنصر دکوراتیو در دکوراسیون اشاره داشت. اما این مورد هم خالی از عیب نبوده و عدم جلوگیری از انتشار بو و صدا از معایب آن محسوب می شود. توصیه من به شما این است که اپن را از حالت صلب و یکنواختی که سالیان طودلانی مدت در خانه های ما وجود داشته خارج کرده و طرحی نو برای آن به وجود بیاوریم.

مطالب بیشتر: مدل آشپزخانه، راهکارهایی هوشمندانه برای فضاهای کوچک!

 

اضافه کردن کمد و قفسه به اپن

این راه حل آخر باید با دقت زیادی طراحی و اجرا شود چرا که ممکن است نسبت به موارد گفته شد، بیش تر باعث دلگیری و تاریک شدن فضا گردد. برای این که این اتفاق نیفتد، شما ابتدا بررسی کنید که کدام نقاط از خانه بیش تر از بقیه به آشپزخانه تان دید دارند، همان نقاط را توسط کمدها و قفسه ها پوشش دهید. از مزایای این روش می توان به محدود کردن دید به داخل آشپزخانه، افزایش فضا درآشپزخانه های کوچک و هم چنین تاریک نکردن خانه اشاره کرد اما معایب آن عدم جلوگیری از انتشار بو و سر  و صدا است. اگر کمدهای شما به گونه ای باشند که از طرف دیگر آن هم بتوان استفاده نمود کارایی این روش افزایش پیدا می کند.

کلام آخر: 

انتخاب و استفاده از روش های پوشاندن اپن آشپزخانه بسیار به آشپزخانه و خانه شما بستگی دارد و صرفا برای ایده گرفتن و رسیدن به طرح مناسب برای شما نوشته شده است. توصیه می‌کنم قبل از هر تغییری با متخصص این کار در دکوراسیون داخلی مشورتی انجام دهید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
زینت در تاریخ 13 اسفند 1396
با سلام وتشکر راه حل و طرحهای زیبایی را ارائه کردین ممنون

ثبت دیدگاه