Chidaneh.com placeholder image

مدل کتابخانه خانگی ساده، 1+10 خانواده کتاب دوست ایرانی!

به قلم: گلنار

هر ساله آماری تکان دهنده از میزان کتاب خوانی در کشور می شنویم اما همیشه در حد یک افسوس خوردن، عکس العملی بیش تر انجام نمی دهیم! با وجود تعاریف زیاد از فواید کتاب خوانی اما همچنان تعداد دکورهای ظروف نقره و کریستال بیش تر از کتابخانه در خانه هایمان به چشم می خورد و همین موضوع جای بحث و تامل دارد. از همین روی این بار، با محوریت قرار دادن موضوع کتاب خوانی، تصاویری از کتابخانه های مختلف در خانه های ایرانی را جمع آوردی کرده و در اختیار شما قرار می دهیم. با امید به این که بتوانیم در عمل کتاب خواندن را به عادتی زیبا تبدیل کنیم.

طراحی کتابخانه در دکوراسیون

چوب و هنر

طراحی کتابخانه در دکوراسیون

کتابخانه مینا

  • مینا صادقیان 
  • تهران
  • ایده کتاب خوانی :

" ایده من ایجاد یه کنج برای استراحت عصرانه بعد از یه روز شلوغ بوده است. همراه با چای دارچین و شکلات تلخ و کتاب خوانی با نوری از جنس مطالعه کنجی شبیه خودم به رنگ بنفش" توصیف زیبای خانم مینا از کتابخانه شان. از نظر ایشان اختصاص دادن فضایی برای مطالعه در خانه می تواند بر علاقه مند شدن افراد تاثیر بگذارد. این دلیل را چنین بیان می کنند : " راستش من از بچگی علاقه داشتم به کتاب. زمانی که خواستم به منزل خودم بیام. باقراردادن کتاب و فضایی دنج خواستم همسرم هم تشویق به این کار بشه. از کتاب هایی که میدونستم ایشون شاید مشتاق باشه بهشون شروع کردم و در کتابخونه گذاشتم. مثل کتاب های تخصصی مربوط به شغلشون و روانشناسی و رمان های کوتاه و خوب و مبتدی چون هردوی ما از وسایل غیر استفاده در خانه استقبال نمی کنیم بنابراین باعث شد که ایشون هم تا کمی سمت کتاب پیش برن. راه حل من برای افزایش خواندن کتاب، تشویق به کتاب خواندن و صحبت کردن راجب مزایا و یا حتی هدیه دادنش بجای خیلی از چیزای دیگه باشه."

مطلب پیشنهادی : چگونه برای آپارتمان کوچک مان کتابخانه بسازیم؟

طراحی کتابخانه در دکوراسیون

طراحی کتابخانه در دکوراسیون

کتابخانه زیبای سوده

  • سوده زارع
  • ساری
  • ایده کتاب خوانی : 

خانم سوده در طراحی کتابخانه خود از فضای خالی زیر پنجره، به منظور ایجاد گوشه ای راحت برای مطالعه با توجه به وجود نور طبیعی استفاده کرده اند و اعتقاد دارند این ایده این قسمت از منزل را محلی دنج و مناسب این کار کرده است. از نظر ایشان در دسترس بودن کتاب ها و امکان استراحت در فضای مابین کتابخانه، اعضای خانه را تشویق می کند تا علاوه بر بودن در کنار یکدیگر زمان بیش تری را برای مطالعه سپری کنند.

مطلب پیشنهادی : کتابخانه کنج دیواری، گوشه ها هم حرفی برای گفتن دارند!

فضای کتابخانه در دکوراسیون خانه

خلوت فروغ با کتابخانه اش

  • فروغ فرح نیا
  • نیشابور
  • ایده کتاب خوانی:

به نظر خانم فروغ، تبلیغات و معرفی کتاب های خوب از طریقه شبکه اجتماعی می تواند بر علاقه مند شدن افراد به کتاب خوانی تاثیر بگذارد. همچنین اعتقاد دارند که ترویج به کتاب خوانی با موضوعات مورد علاقه سنین مختلف از پایه و از در دوران ابتدایی صد درصد تاثیر گذار خواهد بود. از راه های جذاب دیگر می توان به آمیختن کتاب خوانی با قصه و نمایش برای علاقه مند کردن کودکان بهره برد. البته والدین هم بیش ترین نقش رو در کتاب خوانی فرزندان و حتی اطرافیانشان دارند.

مطلب پیشنهادی : 7 قفسه و کتابخانه مدرن، برترین ها در ویترین کالای چیدانه!

طراحی کتابخانه

طراحی کتابخانه

کتابخانه سفید بشرا

  • بشرا تکیه خواه
  • شهر مریوان استان کردستان
  • ایده کتاب خوانی:

" به نظر من اصلی ترین نهادی که خیلی می تواند باعث ترویج کتابخوانی در جامعه بشود؛ خانواده است… وقتی بچه ای والدینش را در حال مطالعه می بیند ناخودآگاه به سمت کتاب گرایش پیدا می کند. در این صورت نیازی نیست ساعت ها این بچه رو نصیحت بکنیم و از مزایای کتاب خواندن بگوییم. چه بسا دیدن مطالعه افراد خانواده هزار بار بهتر از نصیحت کردن و عمل نکردن خواهد بود. " خانم بشرا بر این باورند اختصاص دادن فضایی اختصاصی در منزل برای کتابخانه می تواند در ترغیب افراد خانواده به کتابخوانی نقش بسزایی رو ایفا کند. وجود کتابخانه هزار برابر بهتر و لازم تر از وجود بوفه در خانه است که از کلی شیشه و بلور پر می شود که فقط برای پذیرایی استفاده شده و خود افراد خانواده در مواقع عادی و روزمره حق استفاده از آن ها را ندارند…!

مطلب پیشنهادی : 7 ایده کتابخانه خانگی، قدردانی از یار مهربان!

ساخت کتابخانه

ساخت کتابخانه

ساخت کتابخانه

کتابخانه دست ساز مه رخ

  • مه رخ السادات موسویان، محمد علی عمیدی
  • تهران شهرری
  • ایده :

خانم مه رخ و همسرشان به زیبایی از یک وسیله بدون استفاده کتابخانه ای کوچک و جذاب را برای منزلشان طراحی و ساخته اند. پس بهتر است این مورد را هم به 11 کتابخانه خلاقانه اضافه کنیم.

کتابخانه در دکوراسیون

کتابخانه از دریچه دوربین مینا

  • مینا حشمتی
  • تهران
  • ایده کتاب خوانی :

خانم مینا به عنوان یک عکاس و عاشق کتاب، در هر خانه ای که می روند به دنبال کتاب خانه اش می گردند و در مورد کتاب های آن صحبت می کنند. " قدیما من یادمه یا تو فیلم ها و عکس ها میبینم یه جایی مثل قفسه تو دل دیوار همه خونه ها بود که ازش می شد به عنوان دکور یا کتابخونه استفاده کرد. ولی این روزا ..من میگم حتی اگه واسه پز دادن هم خونه ای توش کتابخونه باشه قطعا و حتما صاحب اون خونه یه روزی یکی از اون کتابهارو خواهد خوند. به نظرم شخصیت افراد خونه رو میشه از کتاب های کتابخونشون فهمید." پس حداقل در کنار کتابخانه ژستی خاص بگیرید!!

طراحی و ساخت کتابخانه

کتابخانه ناهید

  • ناهید فخراشرافی
  • تهران
  • ایده کتاب خوانی:

" به نظر من خانه بدون کتاب یا اتاق بدون کتاب مثل انسان بدون روح می ماند. برای هر فردی باید طبق ذوق و علاقه ای که دارد کتابی را در نظر گرفت که به خواندن آن بیش تر علاقه مند بشود."

مطلب پیشنهادی : 9 کتابخانه یا قفسه معلق که شما را سر ذوق می‌آورند

طراحی و ساخت کتابخانه

طراحی و ساخت کتابخانه

طراحی کتابخانه نرگس

  • نرگس دادخواه
  • اهواز
  • ایده کتاب خوانی :

خانم نرگس یک طراح هستند و این کار (تصویر 3d) رو برای فضای بلا استفاده ای در منزل مشتریشان پیشنهاد و طراحی کردند. طبق نظر ایشان :" امروزه با توجه به آمار بسیار پایین کتاب خوانی در جامعه، اختصاص دادن فضایی دنج و آرام برای مطالعه افراد خانواده و نظم بخشیدن و نگهداری مناسب از کتاب ها می تواند اهمیت مطالعه و فرهنگ سازی برای کودکان و اعضای خانه رو یادآوری کند و ما به عنوان طراح می توانیم با پیشنهاد طراحی بخشی از منزل یا محل کار افراد ( با استفاده بهینه از فضاهای بدون استفاده ) و با ایجاد محلی مناسب برای مطالعه، افراد رو به مطالعه بیش تر تشویق نماییم."

مطلب پیشنهادی : بهترین جای کتابخانه خانگی در دکوراسیون شما کجاست؟

مدل کتابخانه در دکوراسیون

کتابخانه دنج سحر

  • سحر اکبری
  • شیراز
  • ایده کتاب خوانی :

" به نظر من کتابخونه رو در دنج ترین فضای خونه گذاشتم جایی که یه کاناپه راحت من رو بیش تر تشویق می کنه تا کتاب بخونم و همچنین وجود یه پنجره بزرگ که نور زیادی داره باعث میشه کتاب خوندن لذت بخش تر بشه." خانم سحر در پاسخ به این سوال که چگونه می توان کتاب خواندن در جامعه رو افزایش داد می گویند : اولین قدم  ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوان هست به صورت پایه و زیر بنائی و با برگزاری کلاس های کتابخوانی و قصه گویی و در ادامه این شخصی که اکنون به مطالعه علاقه دارد باید کتاب برایش در دسترس باشد. به عنوان مثال با ایجاد مکان هایی که کتاب به صورت رایگان و با هزینه کم در اختیار قرار داده می شود. همچنین از حس رقابت جویی هم می شود استفاده کرد، مثلا برگزاری مسابقات کتابخوانی و شرح و نقد آن، البته همه این ها کارشناسی شده و مدیریت شده در بازه زمانی مشخص قابل اجرا و موفقیت آمیز خواهد بود.

مطلب پیشنهادی : خرید کتابخانه مدرن؛ خانه ی دوست کجاست؟!

کتابخانه در دکوراسیون منزل

طراحی و ساخت کتابخانه سمیرا و فرزاد

  • سمیرا و فرزاد
  • کرج
  • ایده کتاب خوانی:

" بنظر من خیلی خوبه که تو خونه ها به جای بوفه ها و دکورهای گرون قیمت که فقط و فقط جنبه تزیینی داره از کتابخونه ها استفاده کنیم تا کم کم کتاب جاشو تو خونه های ایرانی پیدا کنه. مخصوصا الان که اکثرا حتی تو مهمونیا هم سرگرم فضای مجازی هستن با بودن کتابخونه تو خونه ها هرچقدر هم کوچیک، قطعا تشویق به مطالعه بیش تر میشه درکنار کتاب اگه گل و گیاه هم به کتابخونمون اضافه کنیم انرژی مثبت اونا به ما هم منتقل میشه" خانم سمیرا به همراه همسرشان این کتابخانه را در گوشه ای پرت و بدون استفاده از خانه شان طراحی کردند و یک محل مخصوص برای آینه و شمعدان و سه تار در نظر گرفتند.

به شما هم پیشنهاد می کنم که از نمونه های زیر مناسب ترین را انتخاب کرده و اگر کتاب خانه ای ندارید از همین الان شروع کنید. این نکته را فراموش نکنید که کتاب های قرار گرفته در کتاب خانه از همه چیز مهم تر هستند.

اگر به دنبال مدل کتابخانه مناسب با دکوراسیونتان می گردید حتما سری به

ویترین کالای چیدانه بزنید

این مطالب نیز می توانند جذاب باشند :

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سلطان پناه در تاریخ 27 شهریور 1397
نصیحتی نمایمت بشنود و بهانه مگیر / هر آنچه ناصح مشفق بگویدت بپذیر. میل رفتن منما ای دوست، دمی با ما باش / بر لب جوی طرب جوی و بکف ساغرگیر. با سلام و احترام. توصیه می نمایم کتاب «تنها راه رسیدن به تکامل و سعادت ابدی و چشیدن لذات واقعی/ ج1» را حتماً مطاله نمایید، که در واقع بسیار فوق العاده برای زندگی هم اکنون و آیندة شما مهم و البته مفید است. این کتاب ارزشمند در پیرامون مسائل خانوادگی، زناشویی، تولید نسل، پزشکی و نیز اجتماعی می باشد و البته به همراه داستان هایی کوتاه امّا بسیار آموزنده و شیرینی است، که باعث می شوند طعم لذیذ آرامش و نشاط زندگی را بهتر و بیشتر و البته پیوسته در زندگی خود بچشید.

ثبت دیدگاه